Parlando 1964/1,
11.-15. p.
A jobb és
bal kéz fokozatos és céltudatos
kiművelésének módszere
a gordonkatanításban
Mielőtt
témám tárgyalásába kezdenék, arról szeretnék megemlékezni, hogy hogyan is
jutottunk addig, hogy ma a hangszertanításban bizonyos módszereket alkalmazunk.
Ha
csak egy pillantást vetünk a múltba, azt tapasztaljuk, hogy 16.-17. századbeli
elődeink legnagyobbrészt önnevelés útján jutottak hangszeres tudásukhoz és
bővítették ismereteiket aszerint, amint azt a korabeli
irodalom, a teljesítendő feladat tőlük követelte. Az első metodikai munka, amiről
történelmünk megemlékezik, a 18. század közepe táján látott napvilágot. Sajnos,
nem áll módunkban beletekinteni, de feltételezhető, hogy mai értelemben sok hasznát
nem látnánk. Tudjuk ugyanis, hogy abban az időben például a hüvelykujjat csak,
mint támasztékot használták, aktív részt a lefogásban
nem vett, a támasztóláb még nem volt ismert stb. A hangszertechnika további
fejlődéséről az ebből a korból fennmaradt művekből szerezhetünk tudomást, annál
is inkább, mivel a hangszertechnika előhaladását, miként ma, úgy a múltban is
az irodalom adta követelmények diktálták, de ennek részletezése történelmi kérdés,
nem tartozik szorosan tárgyunkhoz.
A
továbbiak során megjelent gordonkaiskolák már többé-kevésbé progresszív módszeres
egységek alapján összeállított munkák. Hiányosságuk az, hogy az új fogalmak
begyakorlására nem tartalmaznak elég szemelvényt, nem elég részletesek, és mint
metodikai vezérfonalak is többé-kevésbé avultak. Mai tanterveink (közismereti
és zeneoktatási) kiemelik a begyakorlás módszeres munkáját, úgy a folyamatos
képzés, mint az egyes tanórák keretében. Jelentőségük abban van, hogy a begyakorlás
az a módszeres munka, aminek kapcsán az alapismeretek rögződnek, a készség
kialakul. A tanár ennek alapján mérheti le a növendék egyéni készségét,
valamint saját pedagógiai munkájának eredményét. A múlt pedagógiai módszereinek
egyik leglényegesebb összetevője, ami ma is nagyon hasznos elem, a tanár
előjátszása, amit a növendék, ha tehetséges, vagy van utánzókészsége, azonnal
magáévá tesz. Ez a módszer jellemezte az idősebb generáció tanulmányi ideje
alatt követett tanítás jellegét. Így tanultunk még mi is, anélkül, hogy
mesterünk a cél elérése érdekében követendő utat vagy eszközt részletesen ismertette
volna.
Napjainkban
a zenetanítás módszere teljesen megváltozott. Igényelte ezt egyrészt az a körülmény,
hogy a zene tanítása sokkal általánosabbá vált, mint a múltban. A zenélni
vágyok tömegei nemcsak hivatás céljából tanulnak, hanem kedvtelésből, szórakozásból,
a zene kultúrájának élvezésére gyűjtik ismereteiket. Másrészt az élet üteme az
ifjúság sokrétű elfoglaltsága, bizonyos túlterhelés, mely nem a legjobb
körülmény a zenei kibontakozáshoz, nem enged annyi időt a kísérletezésre. Rövidebb
idő alatt fokozottabb figyelemmel kell elérnünk nagyobb eredményt, mint
elődeink a válogatottabb, tehetségesebb és több idővel rendelkező
növendékanyagnál.
Hogyan
tudunk e követelménynek eleget tenni? Mindenekelőtt a tanárnak kell tökéletesen
tudatában lennie, hogy mit akar tanítani, és hogyan. Tudnia kell a
hangszertechnika elsajátításának módszeres egységeit és azok céltudatos alkalmazásának
módját, mivel ezek mintegy lépcsőfokai az ismereteknek. Ezek ismerete a
tanárnak bizonyos függetlenséget biztosít a tanítandó zeneanyaggal szemben,
mert a gyakor1andó szöveget úgy válogatja ki, ahogyan azt a szóban forgó tárgy
kívánja. A továbbiakban feladata a tanárnak az új módszeres egység alkalmazása
a gyakorlatban, etűdökben, darabokban egyaránt. Nagyon lényeges, hogy a
pedagógus előre tudatában legyen az újonnan alkalmazott ismeret hibalehetőségeinek,
mert, ezáltal a növendéket sok káros és később nehezen kiküszöbölhető
beidegzéstől óvja meg.
Egy-egy
új elem beidegzését célszerű a már ismert legegyszerűbb ismeretek segítségével
végezni, ami alatt azt érteném, hogy ha pl. a jobb kézben nehezebb vonás nemet
tanítok, azt nem komplikálom nehéz bal kéz szöveggel, vagy ennek fordítottja,
ha nehezebb bal kéz anyagot játszatok, azt kezdetben nem gyakoroltatnám nagyobb
figyelmet igénylő vonással, mert az átlagos növendék egy időben többfelé nem
tudja a figyelmét szétszórni.
Ezen
általános megjegyzések után most már tulajdonképpeni tárgyamra térek, amit azzal
kezdek, hogy a jobb kéz és bal kéz kiművelésének általam ismertetett módja egy
bizonyos lehetőség a több közül, mert bár itt nem mondható ki, hogy „minden út
Rómába vezet”, a cél mégis több módon érhető el, e cél pedig a szép hang
elérése és a zene szolgálatába állítása.
A
jobb kéz kúltúrálásával kezdem, mert a hangszer vonós
lévén, ezen a vonalon kezdetben nagyobb problémát rejt, mint a bal kéz.
Amikor
a növendék elhelyezkedik a hangszer mellett, megtanulja a vonófogást és rárakja
a vonót a húrra alaphelyzetben (mindezt szeretem egyszerre tanítani, mert,
ezáltal a vonófogás eredeti helyzetében kerül ismertetésre), először találkozik
a kezdeti merevségek problémáival. A pedagógus célja a merevségek feloldása,
amit részben a kar pihenő helyzetbe helyezése, részben
a csuklónak a mutatóujj felé való természetes támasztéka útján érhet el. A
fellazítás érdekében követendő igen figyelemreméltó szempont, hogy az ujjak kivétel
nélkül csuklószerűen, vagyis begörbítve helyezkedjenek el a kápán, illetve a
vonó rúdján, még az egyensúlyozó szerepet betöltő kisujj is. Vitára adhat
lehetőséget a hüvelykujjnak csuklószerűen begörbített alkalmazása, amit
kezdetben azért tartok helyesnek, mert ezáltal a növendék
lazítási munkája csökken. Egyszerűbb ugyanis egy kis felületen érintkező és csuklószerűen
mozgóképes tagot fellazítani, mint egy nyújtottat, ami a merevséget már eleve
magában hordja.
A
kisujjnak a vonó rúdján való csuklós elhelyezkedése kezdetben ugyancsak a lazítás
érdekében célirányos.
Haladó
növendékeknél csak abban az esetben szoktam az előbb említetteket szorgalmazni,
ha a szükséges lazulás főleg rövid vonásoknál hiányos.
A
hangszer mellett való elhelyezkedést, a vonótartás laza beidegzését a hangszer
és vonó részeinek ismertetésével, azok elnevezésének ismételgetésével és a négy
húrnak a vonalrendszeren megfelelő kottakép tudatosításával teszem változatossá.
A
vonóhúzást vállízületből teljesen fellazított karral indítom el. A növendék a kar pihenő helyzetéből a G húron, kezdetben fél vonóhosszal,
félhang egységekkel, azonos hosszúságú szünetekkel húzza a vonót.
Miután
a mozgás beidegzést nyert, kerülhet sor a felső fél
vonóra, vagyis az alsó kar nyújtó mozgására. Felfelé vonásnál igen komoly
probléma az alsó kar testhez közelítésének mértéke, a könyök ejtésének és a
csukló emelésének kiegyenlítése, amit, mint elég komplikált részmozdulatot
ugyancsak célszerűnek látom külön, tehát felső fél vonóval gyakoroltatni. Végül:
A
vonóhúzás beidegzésének ez a módja, habár így leírva igen komplikáltnak tűnik,
a gyakorlatban gyorsabb és jobban beidegzett eredményt biztosít, mint hogyha a
vonót teljes hosszában indítanók.
A
vonóhúzásnak a többi húron való bevezetésénél igen nagy figyelmet fordítok a különböző
karsíkokra, más helyzetben laza ugyanis a kar az A húron,
mint a C húron, hogy csak a végleteket említsem.
A
húrátmenet problematikájával növendékünk akkor találkozik először, amikor két
szomszédos húron már biztosan húzza a vonót.
Habár
a húrátmenet, mint funkció, ugyancsak a karmozgás hatáskörébe tartozó tevékenység.
A növendék mégis új elemmel ismerkedik ez alkalommal, a csukló oldó közvetítésével
a két húr között. Az ideális sima húrátmenet, ugyanis, a karnak az elérendő
húrhoz való közeledésén kívül apró csuklómozdulatot is igényel, ami most már a
kar laza használatán kívül a csukló laza, de mégis gerinces mozgását teszi
szükségessé.
Az
első húrátmeneteket alulról felfelé irányban, félhangos egységekkel szoktam bevezetni
úgy, hogy a váltás a vonóhúzás mindkét irányában középre essék. Nagy figyelmet
szentelek a váltás legsimább, zökkenésmentes keresztülvitelére, annak tökéletes
ritmusára és elérhető legnagyobb hangegyenletességére, amely feltételek a húrátmeneteknél
is kartámasztékot igényelnek. A csukló szerepe az oldás és forgatás.
Kezdőknél
a természetes, vagyis előkészítés nélküli váltások csuklós sima megoldására
törekszem, az alsó fél vonóval magasabb húrról mélyebb felé menet kezdő fokon
eltekintek a csuklóhasználattól, mert tapasztalatom szerint az előkészített
(rezervációs) váltások korai ismertetése és beidegeztetése rengeteg energiát
követel, amellett, hogy sok káros mozdulatot, nevezetesen a csukló túllazítását,
következésképpen ritmusbizonytalanságot és a hang tömörségének csök-kenését eredményezi.
Ezért az előkészített váltások ismertetését későbbre halasztom, amikor a
növendék hangzásigénye a minden irányban való sima váltás szükségességét követeli.
Ilyenformán
érem el, hogy a növendék következetes munkával beidegzi a fél vonó, egész vonó
és húrátmenetek használatát, aminek kombinációit a továbbiakban a bal kéz további
kúltúráltatása mellett, bőven gyakoroltatom.
A
bal kéz kúltúrálását is a karnak és a kézfejnek
alaphelyzetbe állításával kezdem. A növendék kilazított kezét a G húron helyezem
el, érzékeltetem vele a 2. és hüvelykujj tengelyszerű támasztékát, majd mind a
négy ujjat leszorítva, vállízületből indított nyomással, jobb kézzel pengetve
megszólal tatom a C-t.
Itt
azonnal meg kell jegyeznem, a G húron való kezdet egyetlen hátrányát, minden
egyéb előnyével szemben, nevezetesen a nagy C-t, ami ebben az esetben az
intonáció ellenőrzésének egyetlen alapja, alacsony rezgésszámánál
, valamint kis hangszereknél a húr rövidsége miatti lazaságnál fogva a növendék
nem minden esetben érzékeli. Ennek dacára célszerű a G húron kezdeni,
természetes mechanikai előnyei miatt. A helyes intonációt, előzetes elénekeltetés
mellett az ellenőrzésre használt húr kevésbé erős megszólaltatása és a tanár
fokozottabb ébersége biztosítja.
Miután
növendékünk az alaphelyzetet, vagyis a négy ujj egyidejű leszorítását a hüvelyujj
támasztékkal beidegezte, sor kerülhet a C - a híd begyakorlására,
melyre a szükséges anyagot a különböző szó-mi dallamok szolgáltatják.
A
dallamokat az abszolút hangok megtanulása végett célszerű hangnévvel elénekeltetni,
a hangszeren való megszólaltatás előtt.
Itt
kell még rámutatnom a gyakori énekeltetésből származó előnyös hatásokra, a helyes
intonáció elsajátításának kétségtelenül kitűnő alapja mellett. Éneklés kezdete
előtt alkalmazott mély levegőváltás, mint egy sóhajtás, az izmokra oldó, lazító
hatással van.
A
gyakori énekeltetés és ezzel kapcsolatos helyes levegővétel már kezdetben is a
helyes zenei értelmezés alapja, amit nemcsak fúvós, hanem egyéb hangszeren
játszók sem tudnak nélkülözni. Az erre való nevelés már az első dallamoknál kezdődik.
Végül
az éneklés jelenti a kapcsolatot az előképzőben szerzett ismeretek és a hangszertanulás
között, mely ismereteket kár volna parlagon hevertetni.
Az
1.-4. ujjak viszonylag biztos elhelyezkedése után a növendék a harmadik és második
ujját is használatba veszi, a megfelelő dallamok segítségével. A második és
harmadik ujjak kezdeti intonációs hibáit, amelyek kézalkattól függően elég
különbözők, nagyon gondosan kell javítani. A továbbiak során megismerkedik a
növendék a D, C és A húrokon lefogott hangokkal.
azokat is pengetve szólaltatja meg, miután az alkalmazott dallamokat, amik lehetnek
az előző húrokon használtak is, hangnévvel elénekelte. Az A
húron való pengetésnél külön figyelmet igényel az, hogy a növendék a G húron
beidegzett kéztartást megtartsa, azaz itt is vállízületből, ujjaival kissé
kapaszkodva szorítsa le a húrt.
Nagy
gondot jelent a pedagógus számára a két kéz együttes használatának bevezetése.
Gyakori hiba, hogy a lelkiismeretesen beállított két kéz alaposan elromlik, mivel
a növendék egy időben több felé figyelni nem tud.
Ezt
a hibalehetőséget a tananyag megfelelő kiválasztásával szoktam csökkenteni annak
érdekében, hagy ne igényeljen több irányú figyelmet. Ha a bal kézre alkalmazok
valami új ismeretet, azt a jobb kézben már ismert, jól beidegzett anyaggal
kötöm össze, és viszont. Példának okáért a két kéz együttes használatát semmi
esetre sem kezdeném hosszú, egész vonót igénylő értékekkel, mert ez két irányú koncentrációt igényel. Ha a jobb kéz munkáját fél
vonóra csökkentem, akkor elérem azt, hagy a növendék teljes figyelme a bal kéz
felé irányulhasson, az egész vonó használatát esetleg kombinációkkal csak akkor
alkalmazom, ha a kérdéses bal kéz ismeret már beidegződött és többé már gondot
nem okoz. Kiváló módszer a nehézségek áthidalására a bal kéz szövegnek pengetve
való megtanulása a vonóval való megszólaltatás előtt, esetleg a pengetés útján
már megismert anyag ismétlése vonóhasználattal.
A
továbbiakban a G húrhoz hasonlóan ismerkedik meg a növendék a D,C és A húrokkal. Kezdetben a törzshangokkal, majd azok módosításával
is így sajátítja el az első szűkfogást lassan, az eddig tanult fél és egész
vonóhasználattal, kötésekkel, valamint külön vonó és kötések kombinációival.
A
húrátmenetekről eddig szerzett ismereteit is most már lefogott hangokkal bővíti
növendékünk. Jól bevált erre az üres húr megtartásával és a melletti húr
lefogásával alkalmazott összes húrokon, mindkét irányban használható sematikus
gyakorlat,
mert az intonáció
ellenőrzése mellett az ujjak fekve tartásának feladata kitűnő nevelő hatású.
Többféle vonással szoktam gyakoroltatni, de egyelőre mindig a vonó közepe
táján.
Birtokában
az összes kellékeknek, megtanulhatja növendékünk az első skálát, a G-dúrt, amit
eleinte kettős kötéssel, tercekkel és hármashangzattal (utóbbit hármas
kötéssel) szoktunk gyakoroltatni. A skálagyakorlás figyelemre méltó szempontjai
az intonáció tökéletes tisztasága mellett, az ujjak maximális fekve tartása, a
húrátmenetek simasága és a karsíkok megfelelő áthelyezése.
Eljutottunk
ilyenformán az első szűkfogásig, amit a jövőben
számtalan gyakorlatban és apró előadási darabokban használunk fel, az alapok
minél tökéletesebb beidegzése céljából.
Komoly
fordulópont, egyben buktató is a gordonkás növendék életében a tágfogas bevezetése,
amit nyújtott első ujjal alkalmazunk kezdetben, mind a négy húron. Már itt meg
kell jegyeznem, hogy ennek az új ismeretnek a gyakorlatokban való halmozását
nem tartom kezdetben célszerűnek, részben a merevedés veszélye miatt, részben
az intonációt érzem szilárdabbnak, ha szűkfogással keveredve kerül alkalmazásba.
A tágfogás előrenyújtott formájának beidegzése igen sok türelmet igénylő, nehéz
feladat, ahol az első ujj biztos támpontja súlyponti kérdés. A tiszta
intonációnak itt is legfontosabb segédeszköze a hangnévvel való éneklés.
Az
első fekvéshez tartozó anyagot a fél fekvés ismertetése zárja be. Ennek
tanításánál a lefelé nyújtott tágfogasból indulunk ki, amikor is tágfogás után,
megtartva támpontul az első ujjat, az egész kezet szűk fogás helyzetébe hozzuk.
Az
első fekvés tökéletes birtokolása után növendékünk a legkényelmesebben és legbiztosabban
elérhet IV. fekvéssel ismerkedik. E fekvésben különös gondot csak a bal csukló
megfelelő helyzete okoz, amit a növendék előszeretettel leszorít, miközben
hüvelykujjával átkulcsolja a nyakat. Figyelmünket ilyen esetben irányítsuk a
csukló magas helyzetére, mert ezzel biztosítjuk az ujjaknak kalapács-szerű
használhatóságát és a magasabb fekvésekbe jutás karmozgással támasztott, sima keresztülvitelét.
Sokszor
vitatott módszertani kérdés, hogy vajon mit tanítsunk, fekvést vagy fekvésváltást.
Annak, aki ezt tőlem kérdi, csak azt felelhetem: mind a kettőt. Roppant
hézagosnak tartom azt a tudást, mely nem ismeri egy-egy fekvés lehetőségeit a
négy húron és nélkülözhetetlennek tartom Baudiot
francia csellista gyakorlatait, amik az alsó fekvésekben helyzetváltozás nélkül
vannak írva, különös tekintettel a II., III. fekvésre, amelyek intonációja - támpont híján - amúgy is igen problematikus.
Vita
tárgyát képezheti, hogy mit tanítsunk előbb, váltást vagy fekvést. Úgy vélem, a
fekvésváltás ismerete, több fekvés összekapcsolása sematikus gyakorlatok révén
a növendék zenei kifejezésének lehetőségeit inkább növeli: ez szólna a fekvésváltás
korábbi alkalmazása mellett, viszont az ujjrendek helyes használata a fekvés
lehetőségeinek ismeretét teszi nélkülözhetetlenné. Gyors felfogású növendék
esetén a fekvésváltás, nehézkesebb esetén a fekvés négy húron való alkalmazását
tartom a helyes sorrendnek.
Frank Lajos
(Folytatása
következik)