Parlando 1964/1,
3.-6. p.
Kórus-zene az általános iskolában
Nagy
örömmel üdvözöljük azt az elhatározást, amelynek eredményeképpen a „Parlando” ezentúl az ország minden
általános iskolai ének-zenetanárának kezébe eljut. A lapot eddig úgy ismertük,
mint zeneoktatásunk országos fórumát és a fentiekből azt érezzük, hogy ezen a
fórumon immár az iskolai énekoktatás is szóhoz juthat, amely a gyakorlatban
eddig is ezer szállal fonódott össze az iskolák falain belül és kívül folyó
zeneoktatással.
Az
általános iskola, új nevelési tervével felfegyverkezve
-
amelynek alkalmazásáról nemrégiben a „Parlando”-ban is olvashattunk - minden gyereknek
kívánja megadni az életkori sajátosságainak megfelelő általános műveltséget. Ennek
nélkülözhetetlen része az esztétikai nevelés egyik leghatásosabb támasza az ének-zenei nevelés. Éveken keresztül tárgyunk csak az ének nevet viselte, a legújabb pedagógia azonban helyesen
ismerte fel, hogy a teljes értékű ember képzése vokális és instrumentális
alapokon kell, hogy nyugodjék és a tárgy ének- zene nevével, valamint az ehhez szükséges
tárgyi feltételek megteremtésével szélesebb alapokra kívánja helyezni
oktatását.
A
mindennapok énekórái tehát ma már nem nélkülözhetik a gyerekek egy és többszólamú
éneke mellett az ő hangszeres játékukat, a tanár bemutató játékát és a
rendelkezésre álló audiovizuális eszközöket (film, diafilm, hanglemez, magnetofon
stb.). Ének-zene óráink az általános iskolában ilyenformán az aktív és passzív
muzsikálás sok lehetőségét használják ki, hogy gyermekeinkben a magyar zenei
anyanyelv szókincséből kiindulva kifejlesszék a világ zeneirodalmának megértéséhez
szükséges készségeket. Minden egyes óra elsőrendű célja, a szép éneklés és a
szép hangszerjáték nyújtotta élményeik felhasználása a nevelésben.
Van
azonban az iskolai ének-zenetanításnak egy területe, amely még maradandóbb
élményeket tud adni, mintegy ünneppé varázsolva a hétköznapok erőfeszítéseit
tanárban, diákban egyaránt. Ez az iskolai karének. Amit az énekórákon vetettünk,
azt a kórusban kell, hogy learassuk. Ez a vetés-aratás évtizedek óta folyik már
minálunk, nem is csekély eredménnyel. Mégis ahhoz, hogy mindenben elérjük és túlszárnyaljuk
azokat az országokat, 0ahol ez a körülmények szerencsés volta miatt már évszázadok
óta folyik, szükséges néha beszélnünk róla.
Sokan
és sokat írtak már az iskolai karének ügyében. Ma úgy áll a dolog, hogy aki tollat
ragad érte, annak kicsit át kell tekinteni ezt a nagy ívű horizontot, és
kiemelnie egy-két kérdést, amelyre éppúgy a gyakorlat hevében keresi a
feleletet, mint kartársai, éppúgy sikerek és kudarcok árán ismeri föl a helyes
tennivalókat, mint ők.
Fordítsuk
tehát tekintetünket a 10-14 éves normál általános iskolák kar- énekesei felé.
Az ő muzsikálásukkal állunk közvetlen kapcsolatban a budapesti Horváth Mihály
téri Gyakorló Általános Iskolában, több mint egy évtizede. Tanári működésnek
nem nagy idő, de ahhoz talán elég, hogy tapasztalatról beszéljünk.
Hogyan
lesz valaki karénekes? - Kijelölöm, besorozom
-
feleli legtöbb kartársam. Mi is ezt tettük évekig, míg rá nem eszméltünk arra,
hogy az önként vállalt különmunka mindig értékesebb a kényszerűnél. Az első
évek eredményei, sikeres szereplései után elvetettük a rendeletek, osztályzat,
ellenőrző könyv, intők hatalmán alapuló kórusszervezés módszerét és helyébe a
teljes önkéntesség elvét léptettük. Az eredmény meglépő volt: az önként jelentkezők
száma másfél szeresére nőtt a kényszerből járókénak. Megnőtt a választék, már
nem is vettünk be mindenkit, aki jelentkezett, hanem csak azokat, akik megállták
a felvételi vizsga próbáját.
Ez
a kis felvételi vizsga az év első óráin zajlik és a következő három pontból
áll:
1.
Szép éneklés. A jelölt (pontosabban: aláírásával önjelölt) daloljon valamit az
előző osztály anyagából. Ebből állapítjuk meg éneklési kedvét, készséget, sőt
bizonyos fokig hangszínét és szólamát is. Magának adjon hangot, hogy érezzük,
hol szerét énekelni: magasan vagy mélyen?
2.
Többszólamúság iránti érzék. Társával, vagy még inkább tanárával énekeljen két szólamban.
Valamelyik alsó tagozatban tanult egyszerű kánon pillanatok alatt megmutatja a
más iskolából érkezett, ismeretlen gyerek képességeit is. (PI „Ég a város”, „Este
van már 8 óra” stb.)
3.
Kottaolvasás. Mivel legtöbbször betűkottáról tanuljuk a szólamokat a próbákon,
ezért ebből vizsgázik jelöltünk is. Kodály: Ötfokú zene füzeteinek bármelyikéből
olvasson lapról. Ezzel meggyőződünk arról, hogy a szolmizáció
relációi mennyire jelentenek számára alapot egy dallam megformálásához.
Aki
a három próbapontnak megfelelt, azt szólamokba osztjuk be. A szoprán, a mezzoszoprán
és az alt szólamelosztás mutatkozik ideálisnak az általános iskolában. A
háromszólamúság vezet legrövidebb úton a kóruszene élményeinek csúcsára, ahol a
dallamok már harmóniákban találkozhatnak. Nem becsüljük le a kétszólamú éneklés
jelentőségét és ezt minden kezdő énekkarnak szívből ajánljuk, mi is minduntalan
vissza-visszatérünk hozzá a középső szólam kettéosztásával. Négy szólamra már
nemigen énekelünk, mert az ilyen struktúrájú műveket leánykórusok
(középiskolások) ajkán érezzük jól hangzónak.
Szopránba
az kerül, aki könnyedén fel tud skálázni a kétvonalas „g”-ig.
A mezzo azokból verbuválódik,
akik a kétvonalas „é”-ig tudnak erőlködés nélkül
eljutni. Az altszólam azokra vár, akik lefelé sikerrel közelítették meg a kis „g”-hangot. Ez a két oktáv a gyermekkari irodalom klasszikusainak
birodalma, itt érzi magát természetes otthonában a 10-14 éves fiúk-lányak
hangja.
Az
így összesereglett száz-százhúsz főnyi karénekes gárda hetenként kétszer a 6.
órában tartja próbáit. Ezt a szokásos mondatot csak azért írjuk ide, mert
hálásak vagyunk az igazgatónak és az órarend készítőjének, hogy évek óta biztosítják
azt a lehetőséget, amely szerint a próbák időpontjában, az iskolában semmiféle
más elfoglaltságuk nincs a gyerekeknek. Tudjuk, nem mindenütt van ez így és sok
kartársunk küszködik az idő és a tér problémáival, órarendi nehézségek és
teremhiány miatt. Ha azonban egy nagy forgalmú gyakorlóiskolában, ahol bemutató
tanítások érik egymást és a legkülönbözőbb óraütközések fordulhatnak elő, megvalósulhat
a karének szilárd helyzete, akkor talán kölcsönös jóakarattal ez másutt is
elérhető. Természetesen sok függ az igazgató zeneszeretetétől és megértésétől,
ezt azonban az énektanár kórusának sikeres szerepléseivel tudja leginkább
gyümölcsözővé tenni.
Műsorunkat
nagy vonalakban egy évre előre állítjuk össze, annál is inkább, mivel az
általános iskola életkori sajátosságainak egyik jellemzője, hogy a mutálás,
hangváltozás következtében mind a fiúk, mind a lányok akár év közben is kénytelenek
szólamot változtatni, vagy éppen kilépni az énekkarból. Arról nem is beszélve,
hogy repertoár kialakítása nagy nehézségekbe ütközik, mivel a kórus összetétele
évről-évre megváltozik.
Ezzel
kapcsolatban a karvezetőnek bizonyos önfegyelemre van szüksége, hogy ugyanazokat
a műveket évről-évre mégiscsak megtanítsa, noha esetleg már unná őket, viszont,
nem hagyhat ki generációkat azok ismeretéből. Hagyományok ápolása, és mindig
friss, új művek keresése, bemutatása: ebből a két forrásból táplálkozhat a
kórus műsorpolitikája.
Ami
a mutálás kérdését illeti, az a tapasztalatunk, hogy ennek korhatára egyre
előbbre tolódik. A fiúknál az V-VI. osztály jelenti az
éneklési készség csúcsait, lányoknál talán még a VII. osztály is idevehető. Tévedés
lenne azt hinni, hogy a hangváltozás csak a fiúkat érinti. Náluk feltűnőbb,
azonban a lányoknál is éppúgy megvan és éppúgy határt
szab a hangmagasság és hangerő dolgában az énekelnivalónak. Nem lehet eleget
figyelmeztetni a mutáló gyermekhang kíméletére sem a tanárt, sem a gyermeket,
ez a figyelmeztetés természetesen nem korlátozódhat csupán a tanári felügyelet
alatt zajló énekórákra és kar- énekpróbákra, hanem ki kell terjednie az óraközi
szünetekre, kirándulásokra, úttörő foglalkozásokra és minden egyéb éneklési (és
kiabálá
si) alkalomra.
Műsor
összeállításunk a gyermekkari irodalom két nagy korszakát tekinti át. Az egyik
a kórusművészet aranykora, a XVI. század. Mivel ekkor még a vegyes-karok
szoprán és alt szólamát is kisfiúk énekelték, a reneszánsz mesterek kórusművei
általában kitűnően használhatok az általános iskolában. Mivel legtöbb
kartársunk a régi mestereket kissé szabadon kezelhető alkotóknak tekinti, egy
apró megfigyelésünkről szeretnénk szólni. Ez pedig a darabok hangmagasságának megadása.
Egyébként kitűnő gyermekkórusokat hallottunk már jellegükből teljesen kivetkőzötten
énekelni azért, mert a karvezető úgy érezte, hogy a leírt hangmagasság csak
jelzés és a darabot például kisterccel magasabban jó énekeltetni azért, hogy „fényesebben
szóljon”. Arról a meggondolásról talán már nem is illendő szólnunk, hogy azért
adom a kezdőhangot magasabban, mert a gyerekek úgyis lecsúsznak. Az előadás
izgalmában inkább fölfelé törekvésről van szó, ilyenformán azt igenis
helyeselhetjük, hogy a műveknek legyen egy ún. tanuló
hangneme, amelynél fél hanggal magasabb lehet az előadás hangneme.
A
másik nagy terület korunknak, a XX. századnak világhírű magyar gyermekkari irodalma.
Ennek darabjait Bartók Béla, Kodály Zoltán, Bárdos Lajos neve fémjelzi,
hozzájuk csatlakozik a fiatal magyar komponista gárdának az a része, amelyik
bölcsen látja, hogy a kórusművészet irodalmának meghódításához az iskolák
kapuin át vezet az út. Az ő műveiket a magyar népdal intonációjának megtartása
mellett az európai zene legújabb eredményeinek alkalmazása jellemzi és ebben hivalkodás
nélkül állíthatjuk, az elsők között vagyunk Európában.
Tanulási
módszerünk a szolmizáció gyakorlati alkalmazásán
alapul. Ha a kiadó jóvoltából elegendő példányszámú kotta áll rendelkezésünkre,
akkor a karének próbán is híven követjük a kotta utáni daltanulás közismert
módszereit Ha azonban - és ez is gyakran előfordul
-
csak egy-két példány van a műből a karvezető kezében, akkor a táblára írt
betűkottához folyamodunk, amelynek ritmusjelzései teljes biztonsággal igazítják
el a gyerekeket a szólamok szövevényében. Ez a kottakép nem idegen tőlük, mivel
énekeskönyveikben és az Ötfokú zenében olvasógyakorlatok alakjában gyakran találkoznak
vele. Nem hagyhatjuk szó nélkül az egyszólamú éneklés hangképző erejét a karénekkel
kapcsolatban. Az évek során szerzett tapasztalat mondatja velünk azt, hogy egy
szólamban tisztán, szépen énekelni talán a legnehezebb. Itt szokik össze igazán
a 120 főnyi gyermeksereg, itt nyílik nagyszerű alkalom a magyar nyelv
hangzóinak szépségét bemutatni, a tempó és dinamikai árnyalatait érzékeltetni.
Az
intonáció tisztasága érdekében hangszert a tanulásnál nem használunk, hangszerkíséretes
műveket is lehetőleg ritkán tűzünk műsorra. Nagy segítség munkánkban Bodon Pál kitűnő könyve az intonációról, benne néhány
gyermekkórus mérnöki pontosságú elemzésével.
A
vendégeink aláírását tartalmazó karénekes napló, a külső szereplések és az
iskolai ünnepélyek maradandó élményei, az évet záró hagyományos karénekes
hajókirándulás megbecsültté teszik a gyermekek körében az énekkari munkát. Azt
kívánjuk minden kartársunknak, hogy egész működésük folyamán az iskolai
énektanítás csúcsának, majdnem azt mernénk mondani, végső céljának érezzék az
iskolai kórussal való foglalkozást.
A
magyar gyermekkari kultúra már sokszor kiállta a próbát ország-világ szeme
előtt. Most ismét erőpróbára készülünk: ez év júniusában Budapesten ülésezik az
ISME VI. konferenciája. Ezen az ifjúság is hallatja majd hangját és az aratás
napjaiban megtartandó nagy seregszemle ezúttal valóban ország- világ füle hallatára
zajlik, amelyre a vendéglátók őszinte lelkesedésévei illik készülnie minden
magyar énektanárnak!
Lukin László