Parlando 1964/1, 15.-16. p.
Egy Liszt-tanítvány "Új
zongoraoktatási módszer"-e
(Folytatás)
3. Ritmus.
Az egyszerű és összetett
ritmikus motívum felismerése, jelzése és a beosztás.
4. Melódia.
Ennek kiemelése és
hangjainak tárgyalása: lényeges, visszatérő, átfutó hangok, előütés, megelőzés,
késleltetés, orgonapont, a variánsok és részletek értelmezése.
5. Vízszintes tagolás.
a. Jobb és bal kéz külön.
b. Különböző önálló szólamok.
c. Melódia és kíséret.
6. Frazírozás.
A kötések megvizsgálása
és meghatározása, a motívumok tartama a forma és esztétikai szabályok
követelményei szerint.
7. Ujjrend.
Meghatározása a frazírozás kívánalmai és a könnyebbség és biztonság
törvényei szerint.
8. Előadás.
a. Gépies. Az előforduló
jegyek (legato, staccato,
p, f stb.) értelmezése; a súlyos és súlytalan ütemrészek; emelkedés és esés;
hosszú és rövid hangok; motívum- és frázis-kezdés, végzés és domborítás.
b. Művészi. A darab
szerkezetéből, elemeiből és jelzéseiből következtethető megfelelő gondolatok,
érzések és hangulatok kifejezése. Folyékonyság, hullámzás, élet az előadásban.
Eddig
a könyv! Hogy a célkitűzés helyes volt, hogy rengeteg egyéni ötletet és jó
elképzelést tartalmaz az nem vitatható. De levonhatunk-e belőle valami- féle tanulságot,
követendő példát?
Természetesen
régi módszert új körülmények között alkalmazni nem lehet. Mások a körülményeink,
mert nemcsak más a tananyag; minden bizonnyal fej- lettebbek ma zenei igényeink
is; de még a jelenlegi órabeosztás is más.
A
mi tananyagunkhoz, az igazi magyar nép- és gyermekdalhoz és azoknak polifonikus
feldolgozásaihoz nem alkalmas indulás az a kevés számú pentachord
gyermekdal, amely tonika-domináns harmonizálásra alkalmas
lenne. Nem tudnánk megelégedni azzal az előadásmóddal sem, amely 5-6 évi
tanulás után Bach fúgát, Mozart a moll Rondót, vagy Beethoven szonátát interpretálni
képes, még ha formailag, értelmileg fel is tudta fogni a növendék. És szinte
hallom azt az ellenvetést is, hogy miképpen volna lehetséges a heti kétszer 24
percbe ezt az alapos elemző módszert belesűríteni, vagy a tanulok mai
elfoglaltsága mellett a házi szerkesztési feladatokat megkövetelni? Tamásynénak valóban heti 3 óra állt rendelkezésére két
növendék számára, tehát egy-egy növendékre nem 48, hanem 90 perc jutott
hetenként. De meg kell azt is említenem, hogy ezek a bentlakó növendékek csak
másodnaponként jutottak egy-egy órai gyakorláshoz.
Mindez
jogos ellenvetés ellenére, mégis eszembe jutottak Kodály Zoltánnak a 24 kis kánon
előszavában írt sorai:
„Minden
gondolkodó zenetanár tele van panasszal a régi módszerek hibáiról, de csak
halad a régi rossz úton. Keressünk új utakat, ha azt akarjuk, hogy a zene közkincs
legyen, nemcsak egyes kiváltságosaké.”
S
ha a jelenlegi módszereknek nincsenek is akkora hibái, mint amire Kodály
1946-ban utalt, mégis szükség van új utak keresésére ahhoz, hogy a zenepedagógiát
állandóan előbbre vigyük.
És
még egy szempont: nemcsak arra kell gondolnunk, hogy a zene közkincs legyen,
hanem arra is, hogy minél rövidebb idő alatt juthassanak el a zenekedvelők
ehhez a kincshez: a zene igazi megértéséhez és élvezéséhez! S ehhez valóban új utak
keresésére is szükség van!
Veszprémi Lili