Parlando 1964/1,
18.-19. p.
A polifon-hallás fejlesztéséről
Hozzászólós Máriássy István cikkéhez (Parlando
V. évf., november)
Máriássy István cikkének alaptétele, hogy ti. a polifon hallás fejlesztése minden tanulónál rendkívül
fontos, igaz. Amit azonban ezzel kapcsolatban mond, azzal, úgy érzem, vitatkoznunk
kell. E vitában sorrendet kell tartanunk: az alapvető, lényeges kérdések felől kell haladjunk a kevésbé fontosak felé. Még így sem
juthatunk el a cikk valamennyi téves vagy pongyola fogalmazású állításának
vizsgálatáig, ezekre legfeljebb utalhatunk.
Az
alapvető kérdés: mikor lehet foglalkozni a polifon hallás fejlesztésével? A cikk
szerzője szerint „már” (!) a VI. zeneiskolai osztály
elvégzése után. Ha e koncepció mellett maradnánk, hogy ti. csak
-
és nem „már”! - a VI. zeneiskolai osztály után
foglalkoznánk a polifon
hallás fejlesztésével, akkor növendékeink 90%-át eleve elzárnánk a polifon
művek értő felfogása elől, ami pedig a cikkíró szerint is minden tanulónál
rendkívül fontos. A mai helyzet ui. az, hogy a zeneiskolai növendékeknek több,
mint 90%-a az I-VI. zeneiskolai
osztályokban van, s e téren rendkívül lassú a javulás.
Térjünk
vissza a felvetett kérdéshez. Ma általános gyakorlat már az előképző tanításban
és az alsó zeneiskolai osztályok szolfézs tanításában a kétszólamú polifon művekkel,
esetleg gyakorlatokkal való foglalkozás. Véleményem szerint már az osztinátó-kiséretes népdaléneklés is e tárgykörbe tartozik,
ha csak előgyakorlat is az igazi polifóniához. Kodály biciniumainak azonban már
jó része valódi imitáló polifónia, s ezeket megfelelő vezetéssel könnyen, szépen
és szívesen éneklik a gyerekek már az alsó zeneiskolai osztályokban is.
Ezzel
kapcsolatban utalnom kell egy olyan - országosan talán
kevésbé, de a fővárosban elég jól ismert - felfogásra, mely szerint
a Kodály: Bicínia darabjainak, s minden hozzá hasonló
kétszólamú műnek a zeneiskola alsó osztályaiban való énekeltetése „nem nevel
igazi többszólamú hallásra, mert a növendékek külön-külön betanulják a szólamokat
s nincsenek ránevelve azok egyszerre történő, szimultán elképzelésére”. Ez
persze csak kezdetben vagy nagyon gyenge tanároknál van így. Még ha azonban így
is lenne - de nincs így! -, véleményem szerint
ebből akkor sem az következik, hogy később foglalkozunk e kérdéssel, hanem
éppen ellenkezőleg, az, hogy minél előbb.
Összegezve
az eddigieket: a legfontosabb kérdésben, vagyis, hogy mikor lehet foglalkozni a
polifon hallás fejlesztésével a zeneiskolában, a cikk koncepciójával szemben a
kialakult gyakorlatra támaszkodva az a válasz: nem a VI. osztály, hanem már az
I., az előképző osztály után, sőt, csirájában már ott is.
A
kérdés másik oldala, másik aspektusa: mit tanítsunk előbb, melyik irányban induljunk
először: a polifon vagy a homofon többszólamúság felé? E kérdés tudományos
érvényű, szigorú·elhatárolására zeneiskolai fokon, a kétszólamú tanítási
gyakorlatban véleményem szerint nincs szükség. Itt a kétféle szerkesztésmód jól
megfér egymás mellett, hiszen a gyerekek szinte kezdettől mindkét féle
kompozíciós technikában fogant művekkel találkoznak a hangszeres anyagban is.
Amennyiben valamelyiknek mégis nagyobb súlyt kívánnánk biztosítani, úgy érzem,
ez éppen a polifóniát illetné meg, szemben a cikkíróval, aki egyértelműen a
funkció - polifónia sorrend mellett tör lándzsát.
(Zárójelben
jegyzem meg, hogy a cikkíró polifónia meghatározása, ha szó szerint vesszük, teljesen
téves: „melodikailag és ritmikailag önálló életet élő
egységek -
szólamok -, időben egyszerre hangzanak fel és ez által (!) valamilyen viszonyba kerülnek egymással.” Egy műalkotás egyes
részei nyilván nemcsak az által kerülnek egymással „valamilyen viszonyba”, hogy
„időben egyszerre hangzanak fel”, következésképpen szólamai sem „önálló életet
élő egységek”. Kissé különösen hat egy ilyen megállapítás arról a stílusról,
melynek egyik legfőbb jellegzetessége az imitálás, vagyis az utánzása egy másik
szólamnak, nem is szólva a kánonról. Nyilván a fogalmazás pongyola. E pongyolaságnak
azonban célja van: e cél a funkció terminus technikus kiterjesztése olyan
fogalmakra, melyeket eddig egészen más szavakkal jelöltünk, mind a tudományban,
mind a pedagógiai gyakorlatban. E fogalombővítés azonban véleményem szerint
mind tudományos, mind gyakorlati pedagógiai szempontból tarthatatlan és
indokolatlan, s csak zavart okozhat. Ha ilyenre mégis sor kerülne, előbb akkor
is tudományos oldalról kell tisztázni a kérdést s csak miután ott már
elfogadottá vált az új terminus technikus, vigyük át a pedagógiai gyakorlatba
is.)
Fontos
elvi kérdésnek tartom még, hogy a cikkíró szerint „nem szükséges
… kínos pontossággal hallásunkban szétválasztani az egyes szólamokat”,
hogy „mindez… a tanításban külön munkát nem jelent”, hogy „kevés … gyakorlattal,
sok énekléssel el lehet érni, hogy ez - ti. a háromszólamú
harmonikus polifon hallás - négy szólamúvá bővüljön” stb. Úgy érzem a cikkíró úgy véli rábírni a zenepedagógus-társadalmat
a polifon hallás fejlesztésére, hogy a hallásfejlesztés konkrét pedagógiai
munkáját bagatellizálja, s véleménye szerint a funkciós hallásból szinte
„magától” kialakul a polifon hallás. Ez veszélyes dolog. Nem hiszem, hogy bármi
„magától” kialakulna a gyerekekben. Különösen nem a fejlett három- és
négyszólamú hallás, legyen akár homofon, akár polifon. Tapasztalatom és véleményem
szerint ma éppen a megfelelő háromszólamú anyag hiánya a fő oka a szolfézs nem
elég szerves továbbépülésének az összes lehetséges folytatások felé: mind a
zeneiskolai továbbképző zeneirodalom anyaga, mind az öntevékeny kórusok
négyszólamúsága, de bizonyos fokig még a szakiskolai zeneelmélet tanulmányok
irányában is ez biztosítaná a legszervesebb átmenetet.
A
cikk fényében világossá válik, mennyire tisztázatlanok még bizonyos fogalmak,
sőt alapfogalmak zenetanáraink körében. Ugyanakkor az is kiderül, menynyire nem
tudjuk, hol is tartunk, mit értünk el eddig zenetanításunkban, s merre kell és
lehet továbbhaladnunk. A zeneoktatási reform során nem arra van szükségünk,
hogy minden eddigit félredobjunk s valami teljesen újat agyaljunk ki. Sokkal
fontosabb, hogy az eddig elért eredményeket összegezve, azokat továbbfejlesztve,
az eddigi esetleges aránytalanságokat egyénsúlyba hozva szilárd alapot s biztos
keretet hozzunk létre az egész zeneoktatás számára. Ez távolról sem akarja a kísérletezést,
az újat keresést gátolni. A reform egésze azonban elsősorban mégis összegezés,
meglévők egyensúlyba hozása kell legyen. Jó módszerrel
lehet kanyargós utakat átvágni, vagy megrövidíteni, de magát a fejlődés útját
megszüntetni nem lehet. S előfordulhat, hogy a kanyargós utak kiiktatásával
olyan meredekké válik a rövid és egyenes út, hogy azon már senki sem tud
felkapaszkodni. A mi feladatunk, a zeneiskola feladata pedig az, hogy mindenkinek
járható utat mutassunk, melyen végighaladva, biztosan eljut a zeneirodalom
csúcsaira.
Péter Miklós