Parlando 1964/1, 2.-3. p.
Ősrégi
emberi szokás, hogy az újesztendő kezdetén visszagondolunk egy lezárult időszakra,
visszaidézzük az elmúlt év eseményeit és önkéntelenül is levonjuk a tanulságokat
egyikből-másikból. A visszapillantás és a tapasztalatok hasznosítása már az újesztendőben
hozza meg eredményeit.
Így
van ez a pedagógus munkájában is, annak ellenére, hogy a naptári év kezdete nem
jelent új időszakot a tanításban, legfeljebb a téli pihenő után a munka újult
erővel való megkezdését.
Ha
a magyar zenepedagógia szemszögéből vizsgáljuk meg az elmúlt esztendőt, annak
eredményeivel jobbára elégedettek lehetünk. Az 1963. esztendő
jelentős eseménye volt az Országos Zenepedagógus Szakosztály II.
közgyűlése, amely reálisan mérte fel zeneoktatásunk helyzetet, és határozataival
hosszabb időre megjelölte a reánk váró feladatokat. Ezek közül a legdöntőbbek
éppen az újesztendőben követelnek jól átgondolt és felelősségteljes munkát
Szakosztályunk tagságától, vezetőségétől és minden zenepedagógustól.
Távirati
stílusban felsorolva sem csekélyek e reánk váró feladatok: megrendezzük az alsó
fokú zeneoktatási reform-tervezet országos vitáját; segítjük az állami
szerveket a szakiskolai zeneoktatási reform alapvető szervezeti és tartalmi
kérdéseinek megoldásában; felkészülünk a júniusban Budapesten megrendezendő
nagyszabású nemzetközi zenei nevelésügyi konferenciára; mindezek mellett természetesen
nem feledkezünk meg a „szürke hétköznapok” munkájáról sem. A hétköznapok
feladatai közé soroljuk a szakmai munka segítését a magunk eszközeivel: a zenepedagógusok
világnézeti nevelésével, szakmai továbbképzésével, őszinte hangú és korszerű
tájékoztatásával való foglalkozást, hiszen ezek nélkül csak látszat
eredményekkel hivalkodhatnánk. Hasonlatosak lennénk ahhoz az építészmérnökhöz,
aki toronyházakat tervez anélkül, hogy megvizsgálná a talajt, amelyre építeni
akar. Szerencsére mérnökeink tudják feladataikat, de nekünk is tisztában kell
lennünk azzal, hogy zenepedagógusaink állandó továbbképzése nélkül nincs
korszerű és az eseményekkel állandó lépést tartó zeneoktatást!
A
„Parlando” munkájára is érvényesek mindezek a megállapítások. Lapunk egy esztendővel
ez előtt új formában jelent meg és - olvasóink véleményének
birtokában -
jogos örömmel állíthatjuk, nemcsak a forma, de a lap tartalma is elismerést
keltett zenepedagógusaink körében.
Az
újesztendőben a „Parlando” munkája is sokrétűbbé válik. A lap olvasottsága az
utóbbi időben örvendetesen emelkedett, és zeneiskoláink pedagógusain kívül számos
általános iskolai és gimnáziumi ének- és zenepedagógus érdeklődik lapunk iránt.
A novemberi sajtóankéton még óhajtásként hangzott el, hogy kívánatos volna a lap
terjedelmének növelése és az olvasók, valamint a szerkesztő bizottság közötti
kapcsolat szorosabbá fűzése. Alig két hónap elteltével, örömmel közölhetjük
lapunk olvasóival, hogy sikerült kiépítenünk az országos sajtófelelős és sajtótudósító
hálózatot, egyben lapunkat már a jelenlegi, januári számtól kezdődően 32 oldal
terjedelemben jelentetjük meg.
A
megnövekedett terjedelem lehetővé teszi, hogy az eddiginél is behatóbban foglalkozzunk
a magyar zenepedagógia egységes elvi és módszertani kérdéseivel, fokozottabban
teret adva a zeneiskolai pedagógiai munkán kívül a közismereti iskolák ének- és
zenetanítási problémáinak, valamint az iskolán kívüli zenei nevelés munkájának.
Különösen
fontosnak tartjuk, hogy olvasóink a jövőben is sűrűn forduljanak hozzánk írásaikkal,
javaslataikkal, bírálatukkal egyaránt. Nem lehet elégszer hangoztatni, hogy a
legjobb szerkesztő bizottság is csak akkor képes feladatát eredményesen
végezni, ha biztos talajt érez a lába alatt. Ezt a biztonságot pedig az olvasók
érdeklődése és a lap munkájában való részvétele jelenti.
Az
újesztendő kezdetén ezeknek a gondolatoknak jegyében köszöntjük őszinte szeretettel
a „Parlando” olvasóit, sajtófelelőseinket, tudósítóinkat és mindazokat, akik a
magyar zenepedagógia sorsát szívükön viselik.
Mindannyiuknak
eredményekben gazdag újesztendőt kívánunk. Jókívánságainkon túlmenően ez
alkalommal azt is hangsúlyozzuk, hogy a jövőben sem ismerünk fontosabb feladatot
Lapunk számára, mint zenepedagógusaink áldozatos, felelősségteljes nevelő munkájának
hathatós támogatását.
A
PARLANDO SZERKESZTŐ BIZOTTSÁGA