Parlando 1964/1,
20.-21. p.
Zenei verseny egy cseh kastélyban
A
Csehszlovák Művelődésügyi Minisztérium, 1963. október 16-21-ig Hradec y Opavy-ban megrendezte a
szocialista köztársaság konzervatóriumainak Beethovenről elnevezett
zongoraversenyét. Ezen a versenyen meghívott megfigyelőként a Bartók
Zeneművészeti Szakiskola két növendékével (Diós Ildikó és Joó Árpád) részt vettem.
Alábbiakban szeretnék az ott tapasztaltakról beszámolni.
A
versenyek színhelye a hradeci ezeréves vár területén
levő kastély volt, amely a felszabadulásig Lichnowsky
tulajdont képezett. E kastély gyakran látta vendégül falai között Beethovent és
Liszt Ferencet, akik jelentős műveket alkottak e csodálatos szép helyen. (Pl.
Beethoven: Hegedűverseny, IV. szimfónia, 32 variáció stb. Ugyancsak itt fejezte
be a Martonvásáron megkezdett Appassionata szonátát.)
Nagy könyvtár és muzeális értékű műkincsek képezik alapját annak a kulturális
központnak, amelyet különösen zenei vonatkozásban akarnak fejleszteni. A nagy
bánya- és iparvidék közelsége lehetőséget nyújt arra, hogy odavonzzák a zene
iránt érdeklődő dolgozók nagy tömegét.
A
csehszlovák művelődési szervek leendő művészeiket tervszerűen igyekeznek nemzetközi
versenyekre felkészíteni. A főiskolák hallgatóinak módjukban áll tudásukat a „Prágai
Tavasz” versenyeinek keretén belül, úgyszintén a Marumske
Laznéban rendezett Chopin versenyen bemutatni. Továbbfejlesztve
elgondolásukat, illetékes helyen úgy határoztak, hogy a konzervatóriumoknak
(szakiskolák) is módot kell adni arra, hogy egymás munkáját megismerjék és a
növendékek küzdő képességét már ezen a fokon is megalapozzák. E versenyek
színhelyéül -
fontosságát ezzel is kidomborítva - a zenetörténeti hagyományokban
gazdag hradeci kastélyt jelölték ki.
Az
első próbaversenyt 1962-ben tartották meg, szűkebb körben. Ez alkalommal a sziléziai
és morvaországi konzervatóriumok vetélkedtek csupán egymással. A mostani versenyen,
amelynek tanúi lehettünk, a CSSR összes konzervatóriumai részt vettek
tanáraikkal és növendékeikkel.
A
következő versenyre (1965 tavaszán) meg óhajtják hívni a Szovjetunió és az
összes népi demokráciák konzervatóriumait (szakiskoláit) versenyzőként való
részvételre. Távlati tervük: a versenyeknek nemzetközi szintre való
kiterjesztése.
Fogadásunk
kitüntető és szívélyes volt. Alkalmam volt megismerkedni Rauch
professzorral, a prágai főiskola zongora tanszak-vezető tanárával, aki a zsűri
elnöke volt, valamint Rudolf Macudzinski pozsonyi
főiskolai professzorral, a prágai konzervatórium tanárával és a zsűri többi
tagjaival. A zsűriben valamennyi konzervatórium legalább egy taggal volt képviselve.
Itt
említem meg, hogy a csehszlovák konzervatóriumoknak hat évfolyamuk van. A
konzervatóriumokban kötelezőként közismereti tárgyak, valamint nyelvtanulás is
szerepelnek, amelyek szervesen épülnek be a konzervatóriumi órarendbe és
élettervbe. Négy év után a tanulók közismereti és zenei tárgyakból vegyesen
érettségiznek. Ezután kérhetik felvételüket valamelyik zenei főiskolára, vagy pedig
elvégzik a konzervatórium két utolsó osztályát és tanári oklevelet nyernek.
Megjegyezni kívánom, hogy a csehszlovák főiskolákon tanárképzés nem folyik,
tehát tanári diplomát csak a szakiskolákon lehet elnyerni. A versenyzés két csoportban
történt. Kötelező anyagként mindkét csoportban egy-egy Beethoven Bagatell, egy
cseh-szlovák mű (Smetana, Dvorzsák vagy Janacek), egy romantikus mű és egy-egy szabadon választott
darab szerepeltek. A második (felsőbb osztályok) csoportban kötelező volt ezen kívül
valamely Beethoven-szonáta egy tétele, valamint egy Liszt-mű előadása.
A
verseny igen komolyan folyt le. Szigorúan a pontozás alapján döntöttek, megbeszélés
nem volt. A kiértékelés utólagosan történt. A nyertesek értékes jutalmakat
kaptak. A győztesek hangversenye nagy nyilvánosság előtt, ünnepélyes keretek
közt zajlott le. Televízió, rádió és híradó-film készült; ezen a díszhangversenyen
szerepelt a két budapesti növendék is. Diós Ildikó Liszt Valse
oubliéeját és Bartók Ostinatóját,
Joó Árpád Liszt Spozalitio és Orage-ját
adta elő, igen nagy sikerrel.
A
versenyt követő napon felkértek, hogy tapasztalatcsere keretében tájékoztassam
az ott egybegyűlt tanárokat és növendékeket a magyarországi zongorapedagógiáról.
Strausz Miklós elvtárs - a bratislavai
művelődésügyi osztály képviselője, aki egyúttal a bratislavai
konzervatórium tanára is, és akit budapesti látogatásai folytán már ismertem -, készséggel vállalta a tolmács szerepét. A tapasztalatcsere
kiinduló pontját két növendékünk előjátszása képezte. (Diós Ildikó Liszt: Ricordanza és Bartók: Ostinato, Joó
Árpád Liszt: Spozalitio és Tell-kápolna, Bartók: Kolinda 1. sorozat). A beszámolómat követő vita során élénk
érdeklődés mutatkozott különböző módszertani kérdések iránt, pl. technika-képzés,
memorizálás módjai, tudatos-nem tudatos tanulás, olvasási problémák stb. Jól
ismerik és értékelik Gát József módszertanát, melyre vonatkozólag sok kérdést
tettek fel és a technika-fejlesztéséről élénk vita fejlődött ki. Szóba hozták a
fiatal tanárok elhelyezkedésének problémáját is.
Ami
a csehszlovák versenyzők felkészültségét illeti: hangszeres tudásuk fölényes, állóképességük
biztos. Napi 6-8 órát gyakorolnak általában és ez megérződik játékukon. Zenei
képzettség, stílusismeret és elmélyülés tekintetében nem érik el a mi
szintünket. Érezhető színvonal-különbség van a prágai és vidéki konzervatóriumok
között, aminek oka abban keresendő, hogy minden tehetséges növendéknek módjában
áll Prágába menni tanulni. Másrészt a vidéki konzervatóriumok tanárutánpótlása
még nincs megoldva, mert a főiskolákról művészi diplomával kikerülő, de
zenepedagógiával még soha nem foglalkozó fiatal művészeket kénytelenek
főtárgyas tanárként alkalmazni. Ez a tény érdekesen tükröződött a verseny eredményeiben,
amennyiben az első csoport (I., II., III.) hat győztese közül öt prágai és egy
vidéki volt, addig a második csoport (IV., V., VI. oszt.) hat győztese közül öt
vidéki és egy prágai.
Hadd
említsem meg, hogy meglátogattuk az opavai (Troppau) zeneiskolát, ahol igen kulturált környezetben
lelkes munka folyik. Az egyik tanárnő érdeklődött Varró Margit világhírű magyar
zenepedagógus iránt, kinek szellemében és módszere szerint igyekszik dolgozni.
Nagyon boldog voltam, hogy egykori mesteremről közvetlen tájékoztatást
nyújthattam.
Végezetül
úgy érzem, hogy 1965 tavaszára igyekeznünk kell minél jobban felkészülni, hogy
az előreláthatóan erős mezőnyben megállhassuk helyünket.
Máthé Miklósné