Parlando 1964/2,
1.-6. p.
Helyes hangképzés – tiszta intonáció
Tanulmányom
anyagát az általános fúvósmetodika szerteágazó területéről igyekeztem olyan
módon összeállítani, hogy az lehetőleg széleskörű érdeklődésre tarthasson számot
- lehetőleg tartalmazza a tanulóknál és fúvósművészeknél leggyakrabban
előforduló gondok, nehézségek pontos körvonalazását; ezen felül mindnyájunkat
foglalkoztató problémák megoldásához szolgáltasson kulcsot.
Sok
száz pedagógus neveli gyermekeinket arra, hogyan énekeljenek tisztábban,
szebben. És mégis minden fúvóstanárt szorongással tölt el az a pillanat, mikor
növendéke először lép pódiumra, mikor először játszik társaival együtt
kamarazenében vagy zenekarban. Megfigyelhettük, hogy növendékeink, akiket a
legnagyobb gonddal készítettünk elő, mennyi csalódást okoznak hamis játékukkal,
melyet más hangszerekkel való együttműködésük különös élességgel állít
előtérbe. Olyan ez, mint ha a hosszú éveken keresztül nagy gonddal és sok
fáradsággal épített hajó, a vízrebocsátás pillanatában elsüllyedne. A
szolfézsórákon pallérozott fülű növendék, aki már jól megtanult
tisztán hallani és énekelni, tehetetlenségében még jobban szenved, mintha nem
kapta volna meg a tisztán hallás képességét; a tanár a növendékévei együtt
restelkedik és érzi, hogy itt felületi kezeléssel nem sokra megy. Énektanításunkhoz
hasonlóan fúvóspedagógiánk középpontjába
a tiszta intonáció elsajátítását kellene helyeznünk -, hiszen láthatjuk: hamis játék
mellett a hangszertudásnak még oly nagy eredményei is semmivé fakulnak.
Nagyon
helytelen lenne, ha ilyen esetben bűnbakot keresve a hangszer építését, vagy
éppen a zenésztársunk bizonytalan intonációját okolnánk a rossz eredményért. Ha
magunkon kívül keressük a hiba okát, úgy soha nem fogjuk azt orvosolni, mert ez
a hajlandóság, sajnos, társainkban is elevenen él.
Fiatal
koromban elterjedt volt az a fúvóstípus, melynek tagjai nem annyira
hangszerükön, mint hibáik kommentálásában művészkedtek. „Magyarázom a
bizonyítványomat” - gyöngeségemet a ritmus, hangképzés és
technika területén be tudom bizonyítani, hogy ilyen gyenge karmesterrel nem is
lehet játszani, és hogy a szomszédom puszta jelenléte idegesít
-,
végtére is sokkal egyszerűbb ezt az örökös magyarázkodást elsajátítani, mint a
hangszert minden rejtett és nyílt furfangjával, nehézségeivel együtt
megtanulni.
Kezdettől
fogva fenntartással éltem az objektív nehézségekkel magyarázkodó zenésztársaimmal
szemben. Nem hittem el, hogy hozzánk kizárólag hamisan hangolt fúvós
hangszereket küldenek a külföldi cégek, különösen mióta meggyőződtem róla, hogy
Ausztriában, a Szovjetunióban sokszor 100 éves hangszereken
-
oboákon, fagottokon - játszanak tisztán, nagyon tisztán! Nem
akceptáltam a rossz nádakra hivatkozó társaimat sem, miután meggyőződtem arról,
hogy a nádhiány világszerte elterjedt betegség, de a hamis játék nem. Különben is fuvolán nád nélkül is nagyon
hamisan lehet játszani. Ezzel szemben most is fülembe cseng mesteremnek,
Dömötör Lajosnak kristályosan szép fuvolahangja, aki egy özönvíz előtti Schwedler-fuvolán igazán modern fúvósművészetet produkált.
Régi,
nagy fúvósművészektől maradt ránk örökségül a mondás: „minden hangszeren lehet
tisztán játszani, csak azt kell tudni: hogyan!”. Ez a „hogyan” minden fúvósművész legféltettebb szakmai titka volt. Fúvósmetodikai irodalmunk
tartalmi és minőségi szegénységének nyilván ez az egyik, de nem egyetlen oka.
Egységes iskolák kialakulásának hiánya, nyelvi nehézségek is közrejátszhattak ebben.
Különben is nehéz arról írni, amit nem lát az ember. A tüdő, a nyelv és a fogak
munkája láthatatlan a fúvószenélés közben, de láthatatlan maga a rezgő levegő
is, mely a csőben hangot ad.
Tagadhatatlan
minden valamire való fúvósmetodika szubjektív - empirikus jellege.
Szerzője arról tesz vallomást: mit érez olyankor nyelvén, torkán, szájpadlásán,
nyálmirigyein, mikor a helyesen képzett hang megszólal. Ilyen eszközökkel nehéz
megmagyarázni a kezdőnek, mit tegyen, ha azt akarja, hogy hangszere tisztán,
csengőn szólaljon meg. Mennyivel könnyebb lehet vonós módszertant írni! A két
kéz, az izmok, ízületek, a vonó a húr rezdülése mind-mind látható, a pedagógus
számára ellenőrizhető, megfoghatóan reális! De hogyan győződhetik meg egy
klarinéttanár, növendéke helyes nyelvtartásáról?! A
helyes ajaktartást 1-2 milliméter választja el a helytelentől, az alsó és felső
fogsor harmonikus viszonyát a tanár még a saját játékán is nehezen
precizírozza. Csak egy példát szeretnék önök elé állítani, melyben az egész
fúvósmetodika tanácstalansága, tehetetlensége tükröződik. Marcel Moyse, minden idők legnagyobb fuvola művésze,
legvilágosabban gondolkodó pedagógusa, a párizsi Conservatoire
tanára „De la Sonorité” című művében 100 oldalon
keresztül kétségbeesetten igyekszik érthetővé tenni, hogyan állítja elő azt a
csodálatos fuvolahangot, mellyel az egész világot bámulatba ejtette. Műve végén
-
mintha csak belátná, ami mindnyájunk előtt szomorúan egyértelmű
-,
hogy művétől nem lettünk okosabbak, így fakad ki: „Cherchez
la son”, ami azt jelenti: legjobb, ha saját hangodat
magad keresed meg, és nem várod, hogy én segítselek hozzá.
Kész
recept helyett jobban teszi a pedagógus, ha a jelenségekből következtet az okra
-
a mi esetünkben a hangról a hangadás módjára. Feltűnő az az
összefüggés is, mely az egészséges, szonórus hang és
a tiszta intonáció között fennáll. Csúnya
hangú növendékeim egyben hamisan is játszottak, a szép hangú növendékeim még
olcsó, gyári tucat-hangszereken is tisztán intonáltak.
Az
egészséges zenei hang az alaprezgéseken kívül - melyek a hang
magasságát determinálják - tartalmaz még magas frequenciájú felhangokat is -, melyek színt,
karaktert szolgáltatnak az alaprezgéseknek. Ezeknek a felhangoknak az
alaprezgéshez való viszonya, erőssége determinálja a hangot. Példaképpen csak
egy jellemző esetet említek: a fuvolásoknál annyira ismert levegős,
mellékzörejes hang nem más, mint olyan gyenge alaphang, melyhez erős, 6-tól
25000-ig terjedő rezgésszámú felhangok járulnak. A fuvolahang színét,
jellegzetességét ezek a felhangok adják, de ha erősségük az alaprezgések erejét
túlhaladják, úgy a hang eltorzul, fénytelenné válik. A magas frequenciájú felhangok világos színezetet, az alaphang
rezgései sötét zengésű színezetet adnak a hangnak. A hangmérnökök ezt a
színváltoztatást mechanikus úton is elő tudják állítani, az alaphangok és a fül
számára már nem hallható ultrahangok felerősítésével. A helyesen képezett szonórus fúvóshangban az
alaphangok és a színező felhangok viszonya harmonikusan kiegyenlített. Ez a
megállapítás nemcsak a fúvós hangszerekre, de minden, zenei hangra általánosságban
vonatkozik.
De
a szép fúvóshang elképzelése nem korlátozódik a magánosan megszólaló hang
tiszta csengésére. Szép hangú fúvósművész hangszerének egész skáláján, minden
regiszterében lehetőleg egy színárnyalatú - homogén - hangot képezzen.
Megengedhetetlen a szomszédos regiszterek határán egymás mellett fekvő hangok
közti hirtelen színváltozás. Példának a zongora egyenletes spektrumát állítják elénk - itt a regiszterek
valóban észrevehető kontúrok nélkül váltanak, mert a szomszédos hangok között
szín és minőség tekintetében érzékelhető különbség nincs. Ha egymás mellé
képzeljük a különböző fúvós hangszerek legalsó és legfelső regiszterét, valóban
nagy színváltozást tapasztalunk. Éppen ez a hangulati változatosságot indikáló
karaktergazdagság mozgatja a zeneszerzők fantáziáját, mikor fúvós hangszerre
komponálnak. De a kulturált fúvósművész az egyes regiszterek kiművelése mellett
gondot fordít a regiszterek átmeneteinek biztos kiképzésére, az úgynevezett
modulációra. A moduláció-képesség a szép
hang második ismertetője.
A
harmadik követelmény, melyet a fúvóshanggal szemben támasztani szoktak,
összefügg annak színező-formáló képességével. A jó fúvós hang legyen birtokában
annak a képességnek, hogy halkan és erősen egyforma biztonsággal tudjon
megszólalni. Különböző dinamikai árnyalatok között biztosan tudjon váltani
anélkül, hogy a hang eltorzulna, megszakadna, vagy magasságában változna. Ez
már a hanggal - bánni - tudás
magasiskolájához tartozik és beavatottja előtt a zenei és érzelmi hatás
végtelen skáláját nyitja meg.
Általában
ez a 3 ismertetője a szép hangnak. Nézzük meg hát a 4 fő fafúvós
hangszertípuson, milyen módszerrel lehet legbiztosabban tiszta zengő hangot
előállítani. Rudas Imrét (fagott), a
Zeneművészeti Főiskola professzorát, Meizl Ferencet (klarinét),
Szeszler Tibort (oboa) kértem meg, hogy
évtizedes pedagógiai gyakorlatuk hangképzésre vonatkozó esszenciáját bocsássák
rendelkezésünkre.
Fagott
Öblös
és tisztán intonálható hang az ún. felső ansatz-cal érhető el. Ennek lényege az, hogy a hangszer
megszólaltatásánál a nádat a felső fogsorra húzott felső ajak
alá illesztjük. Erre zárjuk minden görcsösség nélkül az alsó ajkat. Ez a
pozíció a különböző regiszterek megszólaltatásánál csak annyiban változik, hogy
az ajak a hang magassága szerint magas regiszterben enyhén feszül, mély regiszterben
lazul. (Rendkívül lényeges, hogy hangképzés közben a száj belső boltozata azt
az alakzatot vegye fel, mely megfelel a magyar „a” és „o” közötti magánhangzó
fonetikai képzésnek.)
Az
alsó ajak zárása közben teljesen lazán lebegjen és így a náddal szervesen
együttrezgő hangképző szervet (nyelvsípot) képezzen.
A
helytelenül alkalmazott alsó ansatz esetében az alsó ajak, a fogakra szorított nád
szabad rezgését gátolja. Ahelyett, hogy együtt rezgéssel növelné a nádfelület
rezonanciáját, az alsó ansatz-nál az alsó ajak fékezi
az eredményes hangképzést.
A
feszített alsó ansatz helytelenségét az is igazolja,
hogy a fagottisták, annak ellenére, hogy a hangolás,
a normál „Á” magassága szinte évről évre emelkedik, a feszített ansatz következtében állandóan túl magasak. Ennek
leküzdésére nem tudnak jobbat kieszelni, mint hogy reciprok irányban növeljék
az "S"-ek hosszát. Ez a kétségbeesett
intézkedés adta meg a kegyelemdöfést a tiszta intonációnak! Mert azokban a
regiszterekben, melyeket szájjal képeztek, magasan intonáltak, viszont a
hangszer alsóbb regisztereiben az intonáció mindig mély volt, vagyis a hangsor
a hangszer egész terjedelmén széthúzott, hamis lett. Felső ansatz
mellett tiszta hangolás - kiegyenlített magasság és mélység érhető
el dupla nullás „S” mellett is.
Amint
látjuk ebben az esetben is ravaszul rejtett, de szigorúan okszerű összefüggés
áll fenn a helyes hangképzés és a hangszer belső intonációja között.
Helytelenül alkalmazott hangképzés jele az, ha egy fagottos önmagában hamisan
játszik.
Klarinét
A
hangképzés laza szájtartással történik. Az ajkak és a fogsor szerepe a
hangképzésnél a következőkben foglalható össze.
A
fúvóka a felső fogsorra támaszkodik, a fúvóka érintkezése a fogsorral a fúvóka
szélétől számított 6-7 milliméterre történik. A felső ajak
csak légelzáró szerepet tölt be.
Az
alsó ajak szerepe döntő a hangképzés és az intonáció szempontjából. Az alsó ajkat
ráhelyezzük az alsó fogsorra, de csak annyira, hogy a tulajdonképpeni ajakrészt
(Lippenrot) minden fúvási módnál (piano-forte,
mély-magas regiszter) teljes mértékben munkába tudják állítani. Az alsó ajak fejti
ki a magas regiszter megszólaltatásához szükséges nyomást, mely a felső
regiszteren erősebb, az alsóban gyengébb. A magas és mély hangok tiszta
intonálásánál az alsó ajaknak és az állkapocs szorításának döntő szerepe van.
Miután diminuendo esetén a hangmagasság felfelé
tendál, crescendo esetében pedig lefelé - ezt a jelenséget a
játékosnak ellensúlyoznia kell, a következő módon: diminuendóban
az alsó ajkat lazítani, crescendóban az alsó ajkat enyhén a nádra kell
szorítani. Helytelen szájtartás
esetén az egész hangolás bizonytalanná válik. Pl.: ha a klarinétos az alsó ajkát
teljesen behúzza, vagy mindkét ajkát széthúzva nem helyezi a fogsorra, hanem a
fogsor előtt tartja. Ez utóbbi esetben is bizonytalanná válik a hangszer
megszólaltatása, mert az alsó ajak nélkülözni kénytelen a fogak támasztását.
A
hangszer hosszának megváltoztatása - mely rendszerint a
hordónál történik - nem ajánlatos. Ilyenkor a hangszer egyes
regiszterei széthangolódnak, gyakran az egész hangszer használhatatlanná válik.
Az így elrontott hangszer korrigálása oly bonyolult feladat, hogy azzal a
legképzettebb hangszerépítők is csak üggyel-bajjal boldogulnak. Ilyen esetben
generálisan emelkedik a hangolás, a baj csak az, hogy nem egyenlő mértékben.
Oboa
A
hangképzés a következő módon történik. Az alsó és felső ajkat a fogsorra húzzuk
és a szájgyűrű-izmot a háromszegletű izom (Musc. triangularis oris) segítségével a
szájszeglet táján merevítjük. Ezzel a befújás helyén, a száj közepén, az ajkak
görcsösség nélkül, rugalmasak maradnak. A nádból kb. 1 cm-t - a faragott vészt
vesszük be a szájba. Nagyon fontos, hogy a nád a szájhoz képest merőlegesen
álljon, a hangszert a horizontálishoz képest 20 fokkal lejjebb tartsuk. Ez
biztosítja mindkét azonosan faragott nádlapocska azonos viszonyát az alsó és felső ajakhoz. Mély regiszterben és a forte dinamika
irányában nagyobb rezgő felületre van szükség, magasabb hangoknál és a piano
dinamika irányában kisebb rezgő felületre. Ezt a szájszeglet lazításával,
illetve feszítésével érjük el. Dinamikai árnyalásnál elsősorban a
levegőmennyiség bővítésével, illetve szűkítésével, és másodsorban a száj feszítésével
vagy lazításával képezzük a hangot. A
légoszlop nyomásának és a száj alakító-formáló munkájának
harmonikus egyensúlya a biztosíték, hogy a dinamika minden változása mellett az
intonáció biztos és szilárd marad.
Az
intonáció függ még a nád, illetve a „Stift” méreteitől és a nádfaragás módjától
is.
Ha
a hangszert mélyen, klarinétszerűen tartjuk, akkor a felső
ajak a nád kis rezgését fékezi, az alsó ajak pedig hiányosan ellenőrzi a
nád rezonanciáját. Ez egymagában is fénytelen hangra, a regiszterek kiegyenlítetlenségére, továbbá intonációs zavarokra vezet.
Ha a nádat túlságosan elfaragjuk, vagy vékonyra gyaluljuk, úgy a magas
regiszter intonációja mély lesz, ha szájjal szorítva akarjuk korrigálni, a hang nyávogós, reszketeg lesz. Ha a nád túlságosan vastag,
úgy szép, tiszta magasságot nyerhetünk, de a hangszer alsó regisztere nehezen
megszólaló, vastag lesz és lefelé való kötésnél a hang gyakran megszakad.
Fuvola
Az
egyetlen ajaksíppal megszólaló hangszer a fúvósok nagy családjában.
A
nád rugalmas lapocskái helyett a hangképzés hordozója itt a rezgő levegő
rugalmassága. A játékos és a hangszer közvetlen kapcsolatban állnak egymással,
ilyen bensőséges, intim kapcsolat csak a hárfás és hangszere, az énekes és
hangszálai között áll fenn. A lélegzet, a pneuma,
amely a neoplatonikusok nyelvén lelket is jelentett,
minden közvetítés nélkül maga válik hanggá, melódiává, zenévé.
A
fuvolánál az ajkak szerepe a légoszlop sűrűségének és irányának alakítása. Lágy
hangadásnál az alapregiszter, élesebb befúvásnál II.
regiszter, még erősebb ráfúvásnál az alaphangok duodecímája szólal meg. A
légoszlop iránya a hang színét befolyásolja. A fuvola tengelyére
merőlegesen irányított légoszlop sötét színű, dúsan szonórus
hangot ad, a vízszintesen irányított légoszloppal éles, világos hangot kapunk.
Feszített szájtartással, vízszintesen irányított légoszloppal, az
alaphangoláshoz képest 3-5 duplarezgéssel magasabb „Á”-t
kapunk, de mivel a feszítésre különböző hangok különböző mértékben reagálnak, a
regiszterek alsó hangjai relative mélyebbek, felső
hangjai magasabbak lesznek. A régi német pedagógusok sokat magasztalt „Breitansatz”-a
eleve hamis játékra kárhoztatta a fuvolást. Beethoven meg is mondta: „Mi
hamisabb egy fuvolánál? - két fuvola.”
Jó
pedagógus a hang színéből megállapíthatja a légoszlop becsapódási szögét, de a
természetellenesen magas intonáció is figyelmezteti arra, hogy növendéke
préselt hangon játszik. Ilyenkor az ajkak viszonyának korrigálásával gyorsan lehet
segíteni, de gondosan adagolt hangképzési gyakorlatokkal állandósítani is kell
az elért eredményt.
A
helyes szájtartás a fuvola megszólaltatásánál röviden a következő. Az alsó ajak
minél nagyobb felületen simul a hangszer falához és a hangnyílás egyharmadát
fedi. A felső ajak a felső fogsorra feszül és a
hangnyílás szabadon maradt 2/3-a fölé ereszkedik. Az alsó ajak szabadon fekszik
a szájrészen, tehát a hangszer nem szoríthatja az alsó fogsorra. Ebben a
helyzetben az ajkak viszonyát, ezen keresztül a légoszlop erősségét és irányát
az állkapocs mozgatásával szabályozhatjuk. Ezen múlik a hang szépsége és
tisztasága.
Tanulságok
Amikor a négy fő
hangszertípus tapasztalt pedagógusainak véleményét külön- külön meghallgattam, titokban
abban reménykedtem, hogy a 4 módszer összehasonlításában valami közösre
bukkanok, ami a lényegeset, a minden hangszerre jellemzőt rejti, ami közös
alapot nyújt az egységesen tiszta intonációt előállító metodikai gyakorlat
számára. És reményemben nem is csalatkoztam! A négy véleményből kitűnik a stereotyp megállapítás: „a helytelenül képzett hangnál a
regiszterek eltolódnak”. Ha ennek a visszája is igaz, akkor a helyesen képezett
hang = tiszta hang. Mit jelent ez?
Minden
fafúvós hangszer meghatározott rezgésszámú „Á”-ra van
hangolva.
A
hangszer tiszta megszólaltatásához megfelelő hosszúságú és kiképzésű nád,
illetve a fuvolánál az előírt hosszúságú fejrész szükséges. Az abszolút „Á”
magassága az utóbbi 200 év folyamán egy kis terccel emelkedett. A Bach-korabeli
Silbermann-féle orgonák néhány példányán az „Á”
megfelel a mai „FISZ”-nek. Németországban játszottam
Mária Terézia idejéből való fuvolákon, melyeken az „Á” a mai „G”-nek felelt meg. Mozart idejében csodálattal adóztak egy koloratúr szoprán énekesnőnek, aki a négyvonásos „C”-t is ki tudta énekelni. Ez csak úgy lehetséges, hogy ez a
hang a mai háromvonásos „Á”-nak felelt meg, ezt pedig kivételes képességű
koloratúr-szoprán énekesnőink ma is kiéneklik. Az első világháború után a
„párizsi” „Á”-t még 875 (sic!) rezgésszámban
állapították meg, de a II. világháború után ez a magasság 880-ra (sic!)
módosult, és azóta is, állandóan, zavartalanul
emelkedik Bécsben. Ahol a Filharmónia élén járt a feljebbsrófolásban, az Opera
énekesei tiltakozó sztrájkba kezdtek, hogy hangszálaikat megvédjék a céltalan
és értelmetlen versengéstől.
Nem
lényeges, hogy kik diktálják ezt az iramot, a fúvósok-e, vagy a vonósok.
Azokban a zenekarokban, ahol az egyre feljebb srófolt „Á”-val
lépést kívánnak tartani - ahol a józan ész nem
állja útját ennek a hangszergyilkos tendenciának -, ezekben az
együttesekben kénytelenek a hangszereket megcsonkítani - a szépen szóló, jól
kezelhető nádak csutkákká rövidülnek, és a fagottisták
0-ás és dupla 00-ás S-eken versenyben préselik feljebb és egyre feljebb a
hangolást. A zenekarok művészi vezetői hivatottak ennek az egészségtelen
folyamatnak saját együttesükben gátat emelni, de a fúvóspedagógusok is jól
teszik, ha növendékeik figyelmét felhívják arra a veszélyre, mely az állandóan
emelkedő hangolásban rejlik. A megcsonkolt hangszer és nád többé nem alkalmas
minden regiszterben való tiszta játékra, és a magasba préselt hangok
zengzetességükből vesztenek.
Sokkal
jobban jár az az együttes, mely hangolását a mélyebb
hangszerek nívójára süllyeszti, tehát ha a zenekarban 875-ös (sic!) hangolású régi és 880-as (sic!) rezgésszámú
új hangszerek vegyesen fordulnak elő, úgy a magas hangszerek alkalmazkodjanak a
mélyebbekhez.
Minden
fafúvós hangszer laza, fedett száj tartást igényel.
Feszített szájtartással - mely a hangolást a normális fölé hajtja -,
a regiszterek eltolódnak, a hangszín eltorzul. A laza szájtartással képzett
hangok alaprezgései életképesebbek és az így előállított hang sötétebb, zengőbb
lesz.
Végezetül
hadd szóljak röviden a fúvós kamarazene oktatás fontosságáról. A fúvóspedagógiának
ez az ága azért a leggyümölcsözőbb, mert a növendéknek itt nyílik először
alkalma arra, hogy stílusát, technikáját a rokon hangszeresekkel
összehasonlítsa. Az ezzel meginduló kiegyenlítődés olyan folyamat, mely sok
ízlést, alkalmazkodó készséget és intelligenciát követel. Ezek az órák
koronázzák meg a hangszer s főtanszaki órák szorgos műhelymunkáját. A jól
szervezett kamarazene óra oly hasznos tudnivalókkal ismerteti meg a növendéket,
melyre hangszeres órákon nem tehet szert. A kollektív zenélés öröme, a
kézzelfogható gyakorlati eredmény a tanuló érdeklődését és lelkesedését oly
mértékben biztosítja, hogy ezt a tanár könnyen állíthatja céljai szolgálatába.
Ajánlatos
a kamarazene órák munkarendjét és módszertanát előre kidolgozni. Minden óra kezdődjék
alapos hangolással, folytatódjék párhuzamos oktáv-, quint-
és sextakkordok intonálásával. Később ezek a
gyakorlatok bővüljenek együttes dinamikai árnyalásokkal; ezek azért is
hasznosak, mert a dinamikai változások más irányú intonációs eltolódásokat
hoznak létre a nádas, ajaksípos és rézhangszereknél.
A
hangindítás együttes gyakorlását már csak rutinos, haladó együtteseknél vessük
fel. Különböző hangszereken halk, lágy, hangsúlyozott indítást, hegyes staccato és fektetett tenuto
hangvételt együtt gyakorolva, új, életteli értelmet nyernek ezek az egyéni,
hangszeres órán nyert fogalmak.
Csak
ilyen előkészítés után térjünk át többszólamú művek megtanulására. Itt is
tartsuk meg a jól kitaposott utat: az egyszerűből kiindulva haladjunk az
összetett felé. Tehát az első évben semmiképpen ne lépjünk túl a hangszeres
madrigálok és harmonizált korálok betanításán.
A
kamarazene órákat igyekezzünk társas órákká fejleszteni, ez növendékeinket
helyes zenehallgatásra és kritikai érzékük kifejlesztésére készíti elő. A
fúvós-kamarazene, mint műfaj nagy fejlődés előtt áll, a vele való foglalkozás
jó előkészület és szigorú iskola a zenekarban prominens szerepet vállaló
fúvósszólisták számára.
A
rohamosan fejlődő vidék és a Főváros versenyben álló nagy zenekarai aggódva
lesik a fúvósutánpótlás kilátásait. Egy-egy fúvóstehetség hírét már az iskola
padjai közül szárnyára kapja a hír. De mai fúvóspedagógiánk akkor lesz igazán a
jövő záloga, hivatása magaslatán álló, világosan látó, jövőt előkészítő, életet
formáló tényező - ha a rábízott ifjú
tehetségeket a kollektív munka örömére, tisztán szárnyaló, szépen zengő
együttzenélésre készíti elő.
Jeney Zoltán