Parlando 1964/2, 15.-17.
p.
Az ifjúság és
a komolyzene
Sok
szó esik mostanában az ifjúságról különböző vonatkozásokban, sok esetben el is
marasztalják az ifjakat hol okkal, hol ok nélkül, de csaknem mindig így
általánosítva: „Hiába, ezzel a mai fiatalsággal nem lehet bírni” … különös hangsúlyt adva a „mai” szónak. Ezeket a megállapításokat
rendszerint az idősebb korosztálybeliek teszik, s így mindjárt kitűnik az is,
hogy régebben az ifjúság ̶ szerintük
̶ nem „ilyen” volt. Szerintünk sem
volt ilyen a régebbi ifjúság, de tegyük mindjárt hozzá, hogy mi azért mégis
másképpen gondoljuk ezt, mint ahogy az alábbiakból mindjárt kitűnik.
Értelmetlen dolog volna ifjúságunkat csak jónak, vagy csak rossznak mondani,
főképpen pedig nem tipikus esetekből feleslegesen, vagy elhamarkodottan
általánosítani.
Fordítsuk
most már a szót a zenére, mert a fent elmondottak ezzel kapcsolatban is fennállanak. Hányszor hallunk olyan bíráló megjegyzéseket,
hogy a mai fiatalság csak az ún. szórakoztató, könnyű
zenét szereti, amin azt szokás érteni, hogy csak a tánczene, a dzsessz, az
operettmuzsika érdekli, a klasszikusok nem. Így volna ez valóban? Ahhoz nem fér
kétség, hogy a könnyűzenei műfajok közel állanak az
ifjúsághoz. De miért ne legyen ez így? Talán a 30-as évek ifjúsága nem kedvelte
ezeket a műfajokat? De bizony kedvelte, és kedvelni fogja az elkövetkezendő
századok ifjúsága is, mert az élet igenlése, az ifjúkori örömöknek táncban,
dalban, muzsikában, egyszóval vígasságban való megnyilvánulása mindig az
ifjúság velejáró jellemzője volt, ma is az, és az lesz a jövőben is. Ezért
semmi elmarasztaló szavunk nem lehet. Viszont az a beállítás, hogy az ifjúságot
ezen kívül más zene nem érdekli, téves. Ennek nemcsak mi mondunk ellent, hanem
a tények is. Lássuk, mire gondolunk?
Az
1962-63~a:s tanévben a Csongrád Megyei Művelődésügyi
Osztály az Országos Filharmóniával együttműködve megindított egy kísérleti
hangverseny-sorozatot Kisteleken, Csongrádon és Makón „Ifjú Zenebarátok
Hangversenyei” címmel. Az volt a szándékunk ezzel, hogy valamiképpen elinduljunk
Csongrád megyében is a komolyzene irányába. Nem csak azt akartuk megtudni, hogy
az ifjúság igényli-e a komoly zenét, hanem, hogy egyáltalán szervezhető-e
ilyenre? Meg kell mondani, nem fűztünk vérmes reményeket a vállalkozáshoz. Azzal
indultunk el, hogy bármilyen szerény eredmény előremutató lesz. Azonban már az
előzetes tájékozódás időszakában látnunk kellett, hogy érdemes ezzel a dologgal
intenzíven foglalkozni. Kisteleken 200, Csongrádon 400, Makón 300 ifjúsági
bérlő látogatta a négy hangversenyből álló sorozatot. Valamennyien az általános-
és középiskolások közül kerültek ki. Makón és Csongrádon nem volt nagy meglepetés
ez a szám, mert az ott működő zenei általános iskoláktól elvártuk az
érdeklődést, a kisteleki eredmény azonban várakozáson felüli volt. Ezek a kezdeti
sikerek ̶ melyeknek
kedves, meleg hangulatára most nem térhetünk itt ̶ ,ösztönöztek bennünket arra, hogy az
1963-64. tanévre még szélesebb és távlatosabb tervet dolgozzunk ki. Ennek során
Hódmezővásárhely 385, Szentes 300, Móra- halom 200 új ifjú zenehallgatóval
kapcsolódott be a mozgalomba. Ha figyelembe vesszük azt, hogy Kistelek, Csongrád
és Makó ebben az évben is megtartotta a tavalyi létszámot, akkor a számszerűség
összegezéseképpen így vonhatjuk meg a két év statisztikai mérlegét: 1962-63-ban
900, 1963-64-ben 1785 általános és középiskolás fiatal vált megyénkben rendszeres
zenehallgatóvá. Ezt a számot sem lehet még végsőnek tekinteni, mert az érdeklődés
menet közben is tovább fokozódik, s a jelek azt mutatják, hogy a létszám még
ebben az évben 2000 fölé emelkedik.
Nekünk
elég sokat mondanak ezek a száraz statisztikai adatok, de korántsem mindent, a
kívülállóknak pedig bizonyára elég keveset.
Nem
mondják el azt, hogy ezeken a hangversenyeken egyszerűen nincs szükség semmiféle
fegyelmezési módszerre, mert az előadott darabok hangulata, magas művészi
előadásmódja, mondanivalója, egyszóval a nagyszerű színpadi és zenei élmény
önmagában olyan fegyelmező erő, hogy eszükbe sem jut az ifjú hallgatóknak
mással foglalkozni: „nincs rá idejük”. Nem mondják el a számok azt sem, hogy
azok az országos hírű szereplők, akik az énekes vagy hangszeres zenét
tolmácsolják, mennyire nem azt nézik, hogy gyermekközönségnek játszanak, hanem
átforrósodott lélekkel valóban, a szó legigazabb értelmében tudásuk legjavát
adják, hogy aztán őszintén megilletődött, szerény mosollyal fogadják az ifjú
zenebarátok tapsban megnyilatkozó, a színpadra többször is visszahívó, szintén
nagyon őszinte elismerését.
A
néma számok arról is hallgatnak, hogy az egyes műsorszámok között felhangzó közös
éneklés mily nagyszerű élmény gyermekeinknek, az egyes műsorszámok kőzött elmondott
összekötő szöveg magában véve is remek zenetörténeti előadás, és mint ilyen, a
zenei ismeretterjesztésnek nagyszerű eszköze. Hát még arról, hogy az előadás
végén rendezett zenei fejtörő kapcsán az ifjú zenehallgatók egymást
túlszárnyalva okosabbnál-okosabb feleleteket adnak a nem is egészen könnyű
kérdésekre, hogy aztán a legjobb feleletet adók boldogan vegyék át a színpadon hanglemez
vagy könyvjutalmukat.
Vagy
mit mondhatnának a számok arról, hogy a Bánk bán előadás után az iskolában az
énektanárok eredményesen foglalkozhatnak a zene és a dráma viszonyával, miután
a hangversenyen a zenei fejtörő keretében lényegében már megtörtént a dráma
műfaji tisztázása. Az énekórán úgyszólván elég a hangverseny adta élményt
idézni, s arra támaszkodva kitölteni az esetleges hézagokat.
Az
idei hangverseny-sorozatnak még csak az elején tartunk: mindenütt az első előadások
zajlottak le a fent vázlatosan leírt tapasztalatokkal. Mire jogosítanak fel az
eddigi tapasztalatok? Arra feltétlenül, hogy bíznunk kell az ifjúság komolyzene
iránti érdeklődésében. Ha ezt az érdeklődést sikerül ébren tartanunk
̶ ez most már rajtunk
múlik ̶ , akkor ebből az ifjúságból
minden bizonnyal sikerül olyan zenekedvelő és értő közönséget nevelnünk, amely
nem fog vonakodni a hangversenytermek látogatásától, ha ott klasszikus művek
előadására kerül sor. A következőkben sorra kerülnek a Századok táncai, Magyar
évszázadok dalban és versben, Úttörőélet a zenében, Népdaltól az operáig című műsorok
̶ hisszük, hogy nem kevesebb
lelkesedéssel és nem kevésbé hasznos tapasztalatokkal.
Hisszük,
hogy ez a munka ̶
a könnyűzene szeretete mellett ̶ megkedvelteti
ifjúságunkkal az igényesebb, több figyelmet és felkészültséget kívánó komoly
zenét is, s akkor egyre kevesebb lesz a kézlegyintéssel kísért lekicsinylő
általánosítás. Tudjuk, hogy ifjúságunkban megvan a lelkesedés és a fogékonyság
az igazán szép és magasrendű művészet iránt, csak ezt helyes módon kell kielégíteni.
Hogy ez a lelkesedés ne ellobbanó szalmaláng legyen, hanem maradandó élet-programmá
váljék, sok fáradsággal és áldozatvállalással a kultúr-hulladékok
és sablonok elvetésével, a magasrendű művészet befogadására és értékelésére
kell nevelnünk ifjúságunkat. Erre vállalkozhatunk.
Erdei András