Parlando 1964/2,
7.-12. p.
A jobb és
bal kéz fokozatos és céltudatos
kiművelésének módszere
a gordonka tanításban
(Folytatás)
Növendékünk
az első fekvésváltó gyakorlatokkal akkor találkozik, amikor az első fekvésnek
teljesen a birtokába jutott. Ebben az esetben a váltás tárgya a szűk- és félfekvés, melynek legegyszerűbb módja az, hogy
szűkfogásból az első ujj nyújtásával tágfogást képez, majd az első ujj támponton
tartásával újból szűkfogást alkot.
A
fekvésváltásnak ez a módja nyújtás útján való váltás.
A
fekvésváltás további módozatai: csúszás,
segédhangos és ujjcserés váltások.
Ha
a növendék több fekvés ismeretéhez jut, természetesen több lesz a fekvésváltási
lehetősége, de ezek legnagyobbrészt a már említett módozatokra vezethetők
vissza, vagy ezek kombinációi, amiket egyszerű szekvenciás példákkal gyakorolhat
be. Felfelé irányban megkülönböztetünk még három váltás lehetőséget.
1.
ha alacsonyabb számozású ujjunkkal csúszunk magasabb számozású ujj felé, akkor
a közbeeső segédhangot vesszük igénybe,
2.
a hangköznek körülbelül a közepén észrevétlenül csúszva átváltunk arra az
ujjra, amely a fekvésváltás céljához vezet:
3.
ha magasabb számú ujjról alacsonyabb számúra történik a váltás, akkor a
fekvésváltást végző ujj kitolja helyéből az útjában levő ujjat vagy ujjakat, és
mozgását a húron fekve folytatva ér az elérendő fekvéshez:
Lefelé
irányban nagyrészt azonos ujjal, vagy segédhanggal szoktunk váltani, de hasznosíthatjuk
a nyújtás és csere adta lehetőségeket is.
A
fekvésváltások technikai keresztülvitelének eminens célja, hogy zökkenésmentesek,
simák legyenek. Ennek a célnak biztosítéka a kar, melynek támasztéka nélkül
sima fekvésváltás művészi fokon a kifejezés egyik legfontosabb eszköze, mely mindenkor
szolgailag követi a zenei mondanivaló helyes értelmezésének irányát.
A
sima fekvésváltáshoz a jobb kéz is némileg hozzájárul, még pedig többé- kevésbé
szupinált helyzetével; és még egy fontos tudnivaló:
ha a fekvésváltás vonóváltással párosul, mindenkor a fekvésváltás történik
előbb, a vonóváltást csak az új hangra való érkezés után szép eszközölni.
A
zenei kifejezés másik fontos eszköze a gordonkán használatos ujjrendek, melyek
kezdőknél, sőt bizonyos fokig haladóknál is elsősorban a bal kéz topográfiai
biztonságának elérése irányulnak. Kezdetben tehát az ujjazat
úgy alakul, hogy a növendék tanulmányának, a fogásbiztonságnak, ujjfekvés tanulása
esetén az új hangok alkalmazásának céljait szolgálja.
Amilyen
mértékben megismerkedik növendékünk a hangszer technikai lehetőségével, annál inkább
előtérbe léphetnek
az ujjrendek
művészi célkitűzéseit
szolgáló szempontok, amelyek, habár bizonyos szabályszerűséggel rendelkeznek,
végső fokon - mint egyik művészi
kifejező eszközünk, akár a fekvésváltás - teljesen a zenei mondanivalónak
vannak alávetve, annak töretlenségét, jóhangzását szolgálják. A jó ujjazat tehát elősegíti a zenei tartalom érthető
tolmácsolását, a helyes frazírozást, melynek csak
egynémely szabályát említem.
1. nem szép olyan súlytalan
helyen fekvést váltani, ahol a melódiában ennek következtében törés adódik,
2. triolás tematika eseten
az a törekvés, hogy minden csoport azonos fekvésbe essék,
3. nyolcad vagy tizenhatod
általában páros ritmusképleteknél a váltást lehetőleg hangsúlyos, vagy relatív
hangsúlyos hangra helyezzük,
4. húrváltás esetén
számolni kell az elért húr hangzástulajdonságával, pl. a D-húrról az A-húrra menet csökkenteni kell a vonóra gyakorolt nyomást,
mert annak megtartása éles hangszínkülönbözetet, esetleg hangsúly-eltolódást okoz.
Ha
manapság használt ujjrendjeinket az irodalom tükrében kissé tüzetesebb
vizsgálat alá vesszük, úgy fogjuk találni, hogy nagyrészt elődeink által
használt ujjrendek tanulságai. Mai modern ujjazatainkban
megtaláljuk a helyben játszás Romberg-re utaló, a
nagy intervallumváltás Popper-re jellemző elemeit, keveredve a nyújtásokra
adott lehetőségek kihasználásával, hogy csak a legfőbb jellegzetességeket említsem.
Ez egyben indokolása is annak, hogy növendékeink sok Romberg
és Popper művet tanulnak.
A
hüvelyfelevés alapjának beállítása független a magasabb fekvésekben való
előhaladástól, tehát nem feltétlenül szükséges, hogy a VII. fekvés ismerete
után következzék.
Célszerű
kezdetben az A- és D-húron gyakoroltatni, a kéz
elhelyezésének alsó fekvésekben tárgyalt elvei szerint, azzal az eltéréssel,
hogy a hüvelykujj támpontja a fogólapra tevődik. Az alaphelyzet hangjainak
ismerete után egyszerű, első fekvésben már játszott gyakorlatok szolgálnak a
fekvésben való lehetőségek beidegzésére. Kiváló anyag erre a célra a Lee: Negyven
etűd az első fekvésben.
A
továbbiakban praktikusnak vélem a hüvelyktámpontot a fogólap más-más részére
áthelyezve is gyakoroltatni, ugyanazt az anyagot, esetleg skálát is, fekvésváltás
nélkül.
A
hüvelykfekvésnek az alsófekvésekkel való összekötését kezdetben skálákkal
szoktam eszközölni. Kiindulok a három
oktávos C-dúr skálából, amit az üres húrokat kihasználó skálák sora
követ (D, Es, F, G, A, B). Ilyenformán érem el, hogy megközelítem a C negyedik
oktávját, ami a négy oktávos skála beindítására ad lehetőséget.
A
négy oktávos skálák ujjrendjeit páros ritmussal idegeztetem be, tehát a
felsőfekvésekben 1-2, 1-2, ujjrendet követem, csak a záró hangot játszatom a
harmadik ujjal. Nagy figyelmet fordítok arra, hogy a skálajáték kartámasztékkal
történjék az első ujjon, a második ujj pedig acélosan üssön a húrra. E cél elérése
érdekében lefelé irányban kezdetben segédhangos változásokat
is igénybe szoktam venni. A kartámaszték előnyös hatását később a gyors skálajátékban
fejti ki, amennyiben a kar folytatólagos mozgása a
skála simaságát, a második ujj acélos ütése a skála gerinces ritmusát
biztosítja. A bal kéz intenzitásának fokozott igénybevétele szempontjából igen
ajánlatos két oktávos skála egy húron való gyakorlása, különös tekintettel az alsó
húrokra.
A
bal kéz további kultúrálásának érdekében kb. 6. vagy
7. osztályban vezetem be a
duplafogás tanulmányokat,
amik a növendékek
szakiskolai évei alatt is bőven gyakorlás tárgyát képezik.
Az
első tercgyakorlatot C-dúrban kezdem, osztott hangokkal. Lefelé vonással kötve C-E,
felfelé vonással együtt a két hangot: így egy oktávon át.
A szexteket
hasonlóképpen, E-C és együtt:
Meg
kell jegyeznem, hogy a fekvésváltások kartámasztékára itt is, akár a sima skálánál
nagy súlyt fektetek. Ha az intervallumok ilyen alapon beidegződtek, akkor
duplán szólaltatok meg minden tercet kétszer, úgy, hogy a fekvésváltás és vonóváltás
súlyosra essék. Ugyanígy a szexteknél is. Hosszas begyakorlás után végül is
eléri a növendék, hogy terc és szext skálát játszik, amit a sima skálában
tanult vonás-nemekkel fejleszthet tovább.
A
hüvelyk-második ujjakkal játszott és váltott tercek beállítása már erősen a
szakiskolák programjába tartozik. Az előbbinek beidegzése pontosan az alsó
fekvésekben tanultak módján megy végbe, vagyis lefelé vonással szimplán kötve
felfelé együtt. A továbbiakban is a már említett elvek szerint érem el a hangközök
biztos beállását. Itt is lényeges, hogy 2. fekvésváltás kartámasztékkal (támpont
a második ujj) és mindkét ujj egy időben való továbbításával történjék.
A
váltott terceket csak akkor ismertetem, ha a hüvelyk-2 vonalán már biztos eredményt
értem el, és ebben az esetben nem is tapasztaltam nagyobb nehézségeket a
váltott terc alkalmazása körül. A következő lépésként a növendék összeköti az
alsófekvésekben játszott terceket a hüvelyk-2, illetve a váltott tercekkel, így
jut a kettő, illetve a három oktávos tercskála birtokába.
A
szext-skála kialakítása hasonló módon történik, csak azt kell megjegyeznem,
hogy az ujjrendet ebben az esetben is úgy szoktam formálni, hogy a fekvésváltás
vonóváltással együtt súlyos ütemrészre essék.
Az
oktávskála és ugyanígy a decimaskála sima
játszhatósága a fokok gyakori ismételgetésének alapján idegződik be. Kezdődik
ez újból a szimpla hangokkal. nyolcad-, majd triola-ritmusban, kartámasztékkal
a hüvelykujjon, begörbített harmadik ujjal. Ha ezen az úton az intonáció
biztonsága kielégítő, kényelmes helyzetben (pl. A-dúr)
kezdjük a fokok oktáv-beidegzését, előbb páros, majd triolás ritmusban, egy-egy
fokot vagy kettőt, vagy hármat többször ismételgetve. A fokok ilyenforma
beállítása biztos oktáv-skála játékhoz vezet, melynek súlyosságát, illetve
könnyedségét a kartámaszték fokozásával és csökkentésével lehet szabályozni.
Skála-stúdiumunkat
a hármashangzatok egészítik ki, aminek alapját a növendék már az első skála-gyakorlatok
idején, kezdetben egy oktáv terjedelemben tanulja. A fekvésekben való jártasság
egyre több lehetőséget biztosít a hármashangzatok alkalmazására. A négy oktávos
hármashangzat kétféle ujjrenddel játszható, a szükségnek megfelelően. Ha a hármashangzat-sor
utolsó trioláját súlyosan akarjuk indítani, vagyis azonos fekvésben, akkor
hüvelykujjat, ha súlytalanul, nem azonos fekvésben, akkor első ujjat
alkalmazunk. E két megoldás már az alsó fekvésekben való kezdet ujjrendjét is
kényszerűen megváltoztatja.
A
bal kéz kiművelésének a szép hangnak és kifejezésnek egyik legfontosabb
alkotója a vibrato, aminek mechanikai alapja beállítható
és nevelhető, de gyökerei sokkal mélyebbre, az egyéniségbe nyúlnak. Kezdő
növendék rendszerint a tanár előjátszása kapcsán ismerkedik meg a vibratoval, amit ha elég érzékeny és figyelmes, utánozni
próbál. Ha tehetséges, apró irányításokkal meg is találja a megoldást, s attól
kezdve, ha szépen akar valamit előadni, használja is. Tehetséges növendék
esetében tehát a végeredmény a kiindulópont, ami csak némi mechanikai nevelésre,
vagy gyakran arra sem szorul.
Sokkal
nehezebb a tanár munkája, ha ennek fordítottja áll fenn, vagyis amikor a mechanikai
beállításon keresztül kell a vibrato gyökeréig jutni.
A vibrato
alkalmazását
kezdőknél sohasem erőszakolnám,
mert biztos merevedéshez vezet, anélkül, hogy a hangra szépítő hatást
gyakorolna.
A
vibrato szabályozásának alkotó elemek szerinti módja
az, hogy a növendék a „G” húron IV. fekvésben 4. ujjal végez kartámasztékkal pronációs-szupinációs gyakorlatokat, amiket megismétel a többi
ujjakkal is. Ezek a gyakorlatok a vibratonak szorító
eleméhez szükségesek. Ezt követi a forgató elem beállítása, ami ugyancsak karmozgással,
mindig azonos amplitudoval történik. A vibrato hajlékony, de mégis acélos elérése érdekében igen
célravezető eszköz a vibrációt előidéző mozgás ritmikus gyakoroltatása,
kezdetben széles kilengéssel, lassan négy egységes amplitudoval,
majd fokozatosan felgyorsítva hat és nyolc egységes mozgással.
Ha
a mozgást e legkényelmesebb helyzetben, tehát a „G”-húron
IV. fekvésben egyenletesen megkaptuk, az egész kezet lejjebb visszük, és ott is
hasonlóan járunk el. Így folytatjuk ezt az első fekvés eléréséig. A vibratonak minden fekvésben, a hüvelykfekvésben is, ilyen
elhelyezése egyenletes, szép hanghoz vezet. Gyorsasági fokozás lehetősége szabályozható
a pronácio és az amplitudo
csökkentése révén, ezáltal a kifejezésnek igen hajlékony eszközévé válik.
A
trilla egyenletességének szabályozása a pronácio
tekintetében analóg a vibratoval, csak a forgató mozgás
amplitudoját helyettesíti egy másik ujj acélos ütése.
Nem kifejezetten szabályos, de gyakran jól hangzó trillát nyerhetünk azon a
módon is, ha a trilla alapját képező ujjat alaposan leszorítva a váltó ujjat
karral mintegy szűk amplitudojú vibrato
mozgásba hozzuk.
A
jobb kéz kulturálásának eszköze
a vonásnemek
szinte kimeríthetetlen tömege,
ezekről szeretnék még néhány szót szólni.
Amint
a növendék a vonót a húron elindítja, már egy bizonyos vonás nemet játszik,
akár rövid vonóval teszi, akár hosszúval, ha nem köt több hangot össze, mindenesetre
elválasztja. Détachét játszik tehát, a két nagy
vonáscsalád. a tartós és lendített közül előbbihez tartozó vonásfajtát, melynek
egyedei a lendített vonásokhoz is közel állnak. A détaché
egyik leggyakrabban előforduló vonás nem zenei életünkben, ennél fogva
növendékünk zenei életében is nem érdektelen arról beszélni, hogyan jut a jól hangzó
détaché birtokába. Amikor erre a gyakorlat- sorozatra
utalok, már haladó növendékre gondolok, alsó fokú tanulmányok végén, vagy
szakiskolai osztályokban.
A
détaché tanulmány beindítását egész vonóval teszem, a
kar és csukló hajlékonysága érdekében. Ennek céljából egy egyszerű, azonos
ritmusú gyakorlatot játszatok (Sevcik 5.), kezdetben
lassan. Ha a kar lazaságát kielégítőnek találom, ugyanezt két kötött érték és
szaggatott érték váltakozásával (teljes vonóhosszal) lendületbe is hozom. E
gyakorlat másik két variánsát is gyakoroltatom, és eredményképpen elérem, hogy
a pronácio-szupinácio helyes mértékben beáll, a hang
szép. Ugyanezt ismételtetem a hüvelykfekvésben is (Sevcik
8.), még pedig két helyen „A”-kezdettel
(C-dúrban). A csukló fellazítását, valamint a csukló karnak való feltétlen
alárendelt szerepébe beidegzését ugyancsak a fent említett gyakorlat felhasználásával
érem el, éspedig olyan módon, hogy a gyakorlat nyolcad értékekre osztva
gyakoroltatom egy harmad vonóhosszal, kezdetben egész lassan, gondosan ügyelve
arra, hogy a csuklómozgás vonóváltáskor ne legyen túlzásba vitt, hanem csak
oldó szerepet töltsön be a kar mozgása mellett. Túlzásba vitt csuklómozgás igen
gyakran előforduló hiba, sokszor találkozunk mértéken felül lazított, lötyögős
csuklóval, aminek legnagyobb hátrányát növendékünk főleg a rövid vonóval
képzett hangoknál tapasztalja.
Van
ugyanis a rövid vonóval képzett hangoknak egy szabálya, amely úgy hangzik, hogy
azonos hangzást csak azonos vonóhosszal, azonos nyomással, és azonos
sebességgel nyerhetünk. E követelmények nem képzelhetők el játszó mechanizmusunk
alkatelemeinek, a vázrészeknek, ízületeknek, izmoknak és inaknak tökéletes
együttműködése nélkül. A túllazított csukló széles amplítudoja
nemcsak oldja a karmozgást, hanem önálló mozgásra is törekszik, nem áll szinkronban
a karral, és ezzel megbontja azt a fegyelmet, ami az azonos mozgást eredményezné.
Ilyen alapon azonos hangzás nem képzelhető. A csuklónak tehát hajlékonynak, rugalmasnak
kell lennie, de ez a rugalmasság inkább az acél, mint a gumi rugalmasságához
hasonlítható.
A
helyes csuklóhasználat érdekében gyakran használt és igen eredményes eszköz az,
hogy a pedagógus a csuklómozgást átmenetileg teljesen leállítja, és egészen
laza karváltást alkalmaz kápavonásoknál.
A
csuklónak rugószerű használatára segítségül adom a kar fellazítására igénybe
vett vonás nemet. Merev csukló eseten a lazítást ugyanezen a módon eszközlöm, különös gonddal a csukló teljesen súlytalanított,
magas helyzetére.
Ha
a kápánál az egyenletes nyolcadok hangzásában
kielégítő eredményt elértem, triola értékekben is gyakoroltatom, a vonás nemek,
hangsúlyok szempontjából szabálytalan beidegzése céljából.
A
détaché kápánál elért eredményei után újból csak
egyenletes nyolcad értékek alkalmazásával a vonást a vonó súlypontjára helyezem.
Az eddig végzett stúdium után, valamint természetesebb helyzeténél fogva a szép
hang és egyenletesség kevesebb problémát fog okozni. Megfelelő bedolgozás után
itt is alkalmazom a triolás képletben, majd tizenhatod képletekben való
gyakorlást fokozottabb gyorsasággal is.
Amint
azt már eddig is megjegyeztem, célszerű az alapgyakorlatot transzponált formájában
a hüvelykfekvésben is gyakoroltatni.
Miután
a növendék a détachét súlyponton, szép hangon és
egyenletesen tudja, azonos ritmusú gyakorlatokat kap, amiben a vonást felhasználja.
Ezek a gyakorlatok lehetnek nehézségi fok szerint: Dotzauer
20., Menk 12., -Popper 6. stb., és végül ilyen módon szerzett tudását
előadási darabokban, mint Goltermamm: Etűd caprice, Goenz: Scherzo, Davidoff: Szökőkútnál, és a klasszikus szonáták hosszú, hosszú
sorában hasznosítja.
A
vonó felső részén képzett détachét külön szoktam
tárgyalni, rendszerint magasabb szakiskolai osztályban. Az alsó karmozgással
képzett csúcs-détaché állandó nyomásigénye miatt
kitűnő hangerőképző is. Meg kell jegyeznem, hogy mint minden csúcsvonás, úgy ez
is, a fokozott kartámaszték miatt kezdetben igen fárasztó, a növendéknek a
gyakorlatok részleteivel kell kezdetben foglalkozni, de rövid időn belül
megfelelő lazítással végig is fogja tudni játszani. A vonásnak az alapgyakorlaton
történt tökéletes beidegzése után a növendék az 1. Piatti
Caprice-t veszi elő, s azon folytatja stúdiumait. A tanulmány
végeredménye pl. egy Vivaldi Concert, aminek szépen
hangzó előadása a növendék becsületére válik.
Amikor
a növendék détaché-tudását már etűdben és előadási
darabban bőven hasznosítja, tehát a kar és csukló együttes munkája már
kialakult, akkor teszek első kísérletet dobott vonásra, a súlyponton, rövid
vonóval, kevés szőrrel, teljesen kilazítva, a beesési szög egyenlő a
visszaverődési szög fizikai elve alapján, gondosan ügyelve arra, hogy a beesési
szög hegyes szög legyen, tehát a vonót ne merőlegesen ejtse a húrra.
Kezdetben
a détachénál már elért lazaságot megkapni igen nehéz,
aminek következtében a gyakorlat tárgyát képező azonos ritmusképletek nem
lesznek egyenletesek, de az alapgyakorlat közepes gyorsaságú gyakorlása aránylag
rövid idő alatt célhoz vezet. Kitűnően bevált metódus a továbbiakban a
gyakorlatokat ütemenként váltva détaché-dobott vonással
gyakoroltatni, előbb nyolcad értékekkel, azután triolákkal, és tizenhatodokkal
(hüvelykfekvésben is), és végül a gyorsaság fokozása a vonó egyenletes,
összefüggő ugrásáig. A továbbiakban az így kidolgozott vonás nemet a növendék a
détachénál alkalmazott gyakorlatokban felhasználja,
és a felsorolt előadási darabokban hasznosítja.
A
kápánál játszott dobott vonás legfőbb jellemzője a kar egyenletes mozgása mellett
a csukló teljesen súlytalanított, magas, kilazított (de nem túllazított)
helyzete. Alkalmazása az eddig végzett détaché és
dobott vonás stúdiumok után egyáltalán nem szokott nehézségbe ütközni. A
növendék szinte előtanulmány nélkül hasznosítja például Popper: Roche Schule első és tizenegyedik gyakorlatai játszásánál.
Végezetül
a pengetésről kell röviden szólnom, aminek jól hangzása ugyancsak elég gyakran
jelentkező probléma. Alapfeltétele a bal kéz intenzív leszorítása és a jobb
kézzel a húrhossznak kb. a közepén ujjpárnával (nem körömmel) való megszólaltatása.
Művészi
fokon a pizzicato mindenkor a mű jellegéhez alkalmazkodik.
Színváltozásainak mechanikai alkatelemei: bal kézben a különbözőféleségű vibrato alkalmazása, jobb kézben a hangzás lágyságának,
illetve keménységének irányítása, ami a pengetés ereje mellett a húrközép alatt
vagy felett való megszólaltatással is szabályozható.
Tanulmányom
célja egy út ismertetése, mely a gordonkajátékban a jobb és bal kéz kiműveléséhez
vezet, és amely mint ilyen, a budapesti Bartók Béla Zeneművészetí
Szakiskola gordonka szaktanárképző tanfolyamának módszertani tárgyát képezi.
Ennek az útnak alapfeltétele a rendszeres munka, amit a növendéknek következetesen
naponta művelnie kell, mint az építőmesternek, ha házat emel. Ezen az úton nem
a gyakorlás mennyiségén, hanem minőségén és rendszerén van a hangsúly. Rövid
tanulmány keretében lehetőleg érthetően igyekeztem ismertetni a lényeget. Ami
fontosnak látszó elem a vonás nemek közül kimaradt, martelé,
staccato stb., azt az elmondottak alapján dolgoztatom
ki. A détachét azért ismertettem ennyire részletesen,
mert az összes rövid vonások alapjának tekintem, aminek jó hangzása a gordonkajáték
egyik legfőbb problémáját jelenti.
Frank Lajos