Parlando 1964/2,
12.-15. p.
A lámpalázról
Minden
zenepedagógus, növendék, sőt előadóművész sokszor küzdött, vagy küzd a lámpalázzal.
Vajon van-e növendék, aki vizsgája, szereplése alkalmával ne érzett volna szorongást?
Bizonyára nincsen. Ha pedig ez van, érdemes róla beszélni.
A
látható bajoknál sokkalta rosszabbak azok, amelyek nem láthatóak, s amelyek
mély sebet ütnek a lélekben, mondotta Byron.
Maga
a lámpaláz komplikált folyamat és ennek egyszerű tudomásulvétele helytelen
lenne. A lámpaláz is láthatatlan betegség és csak káros következményeiben
észlelhető.
A
lámpalázat neurozisnak, közelebbről psychoneurozisnak minősíti az orvostudomány. A psyehoneurozisok
általában a kultúremberiség betegségei közé
tartoznak.
A
psychoanalitikusok mellőzve a biológiai és
ideganatómiai tényeket, a legkülönbözőbb komplexumokra osztva próbálják
gyógyítani a neurotikus betegségeket, közöttük a lámpalázat is. Nem egy kiváló
előadóművész állt, vagy áll ma is ilyenfajta kezelés alatt.
A
kultúremberiség túl magasra értékeli az intellektus
világát és nagyon leértékeli az érzelmek erejét. Pedagógiai, szorosan véve
zenepedagógiai rendszerünk alapvető hibái sokszor ilyen helytelen értékelés
következményei.
A
neurózis elméletek különbözőek, ezek közül azt kell választanunk, amely beidegzési zavarnak, nagyobb izgalmakkal
velejáró behatások következményeinek, beteg
feltételes reflexeknek tartja és bizonyos finomabb elváltozással értelmezi
a neurózist. Az orvostudomány mai állása szerint a neurózisoknak kórbonctani
hátterük nincsen, kórokozói ismeretlenek. Mindenesetre mégis lehetséges, hogy
van anatómiai alapjuk, amely az agyidegrendszer felépítettségének fogyatékosságában
vagy strukturális felépítésében keresendő. Feltehető az is, hogy csak kémiai
elváltozások mennek végbe adott esetekben. Ez azonban csak kémia vizsgálattal
lenne kimutatható.
A
lámpalázra erősebben hajlamos egyéneknél az intenzív, nagy érzelmi effektusokkal
ismétlődő ingerhalmozások a pavlovi feltételes reflexológia szerint is, nagyon
könnyen hibás neurotikus ellenhatást, szinte egy második természetet alakítanak
ki.
Pavlov
kísérletei kimutatták, hogy minden idegizgalom, amely az agyidegrendszer egy
pontját éri, nagyobb intenzitás vagy ismétlődés, halmozódás esetén kisugárzik a
közvetlen agyideg területekre is. Ennek az anatómiai-élettani folyamatnak psychés velejárója az, hogy az eredetileg csak lelki szférákat
érintő megnyilatkozások később a mozgató idegek izgalma folytán nemcsak a megfelelő
izomrostokat. de fokozatosan a környező izmokat is megbénítják.
A lámpaláz a pavlovi
feltételes reflex elmélettel könnyen megérthető, de egyidejűleg útmutatást is
nyújt a lámpaláz gyógyítására.
A
lámpaláz, mint neurotikus betegség, amely sajnálatos beidegződöttségével rendszerint
a kritikus pillanatban bukkan fel a tudatalatti világból, kibillenti a benne
szenvedőt az egyensúlyából. Ilyenkor csak ki kellene lépni ebből a kibillent
helyzetből, de hasonlóan a többi mechanizmusokon alapuló neurózisokhoz, éppen a
kilépés nem megy spontán. Ezért van szükség a szakszerű vezetésre, sőt adott
esetekben psychoterápiai kezelésre.
A
lámpaláz gyógymódjának egyénileg és az adott helyzethez mérten változóan kell alkalmazkodnia.
Egy erősen psychoaktív
egyént több racionális meggyőzéssel,
magyarázattal kell befolyásolni, mint egy psychopassiv
személyt. Utóbbinál az érzelmi vonalon lehet nagyobb eredményt elérni. Fontos
alapelv a lámpaláz gyógyítására az, hogy minden, ami a phobiás
képzeteket a figyelem fókuszába tereli, feltétlenül kerülendő. Minden egyéb,
ami a figyelmet erről eltereli, vagy legalább megszakítani képes, feltétlen
keresendő és alkalmazandó.
Régóta
bevált „gyógymód” a varázsigék mondása, amulettek, csecsebecsék alkalmazása,
vagy a couéizmus felhasználása. Nem a fantázia
világába tartozik, hogy rendkívül intelligens, kitűnő művészek lámpaláz ellen
primitív amuletteket, kabalisztikus emléktárgyakat
viselnek és használnak. Komoly meggyőződésük, hogy ezek nehéz pillanataikban
átsegítik őket és tényleg ̶ éppen amennyire bíznak ̶ „segítségük átmenti” őket a
kritikus helyzetekben. Sokat lehetne erről beszélni, mint külön érdekességről, különösen
a művészvilág alakjaival kapcsolatban.
Az
igazán eredményes segítség, gyógymód azonban a komoly lámpalázas egyéneknél az
újjánevelés. Ez azonban hosszas folyamat. Közelebbi eredményt érhetünk el egy
indirekt módszerrel: az akaratnak a
játszószervek szolgálatába állításával és így a figyelemnek a lámpalázról való eltereléséve. Ez az „elterelő hadművelet” önmagában is
igen hasznos és a zenepedagógus kezében kitűnő fegyver. Ennek tudatosításával
egészében leköthetjük a figyelmet és egyidejűleg el is tereljük a lámpalázról.
Szinte mondhatnók: így már nem marad idő a „drukkra”. Röviden talán így lehetne
levezetni ezt a kérdést:
A
kizárólag mechanikus gyakorlás egyedül nem vezet kellő eredményre. A fizikai mozgások
hátterében psychológiai momentumok is vannak. Össze kell kapcsolni a játszószervezettel a
lelket, a szellemet. Figyelem nélkül nem tudunk teljes értékű munkát végezni.
A figyelem pedig már lelki momentum. Gyakran észrevehetjük, hogy bizonyos
esetekben gyakorlásunk eredménytelen, bár fizikailag játszó szervezetünk
teljesen rendben van. Ezt indiszipozíciónak hívjuk
Minden
fizikai cselekedetet, az ezt megelőző agybeli és lelki momentum folyományaként
értelmezünk, Az ujjak rugékonysága és fürgesége tulajdonképpen már kezdettől
biztosítva van; a gyakorlás által első sorban a figyelmet „gyakoroltatjuk”. A
figyelem gyakorlása folytán kialakult képzetek automatikusan csoportosulnak,
tehát gyorsul az appercepció. A gyakorlásnak
nemcsak az a célja, hogy az ujjmozgás
gyorsaságát növelje, hanem az, hogy az
akaratot a játszószervek korlátlanul végre tudják hajtani. Ezért fontos az előzetes lassú gyakorlás. Egy hosszú
futamnak a hangjait először ̶ az agyközpontokban ̶ át kell érezni, minden egyes hangon
keresztül. Ehhez pedig időre van szükség és csak többszörös ismétlés után lehet
gyorsabban felfogni, tehát gyorsabban kivitelezni is.
Tapasztalhatjuk,
hogy növendékek sokszor oldanak meg jól egy feladatot, kizárólag ösztönösen.
Ezt az ösztönösséget azonban tudatossá kell tenni a növendékben. A pedagógus feladata tehát a szükséghez
mért elemzés (most nem formatani elemzésre gondolunk), amely tudatossá teszi a cselekedetet, amely
tudatosság lelki, szellemi tevékenység. Ezt a tevékenységet kell a tanítás
folyamán elsődlegesnek tekinteni. És éppen ezzel a folyamattal épül fel tudatosan
és formailag is egységesen a zenemű.
S
most térek rá a lényegre. Csak azt tudom akarni, ami tudatos. A tudat psychologiai adottság. A legegyetemesebb sajátossága a
differenciált léleknek, A tudat maga egyetemes,
levezetni, leszármaztatni nem lehet. Lotz szerint a tudat a lélek dinamikája,
amelyet nem bontunk szét, mert maga is egységes, törvényszerű. A tudat minden psychologiai részletjelenség átélését megelőző, föltételező
elsődlegesség. Valóságban nincsen tere, csak időbeli intenzitása. Maga a tudat
nem lehet tudatos, csak annak tartalmai és megnyilvánulásai. A tudattartalmak
sem mindig tudatosak, mert előbb meg kell előznie a tudataktusnak: a
percepciónak.
Zenetanításnál
a tudatosított akaratra van
szükségünk. A lelki történés egyik mozzanata az akarat. De csak azt tudom
akarni, ami tudatos. Van azonban ösztönös és reflexszerű akarat is. Ezek a
legegyszerűbb akaratfolyamatok. A pedagógus a növendék akaratát igyekszik
irányítani, hogy azután teljesen szolgálatba állítható legyen az akarata valamilyen
képzet cselekedett megvalósítására.
Ezzel
sikerül az akaratot a játszószervek szolgálatába állítani és ezzel a
folyamattal a figyelmét elterelni a lámpalázról, sőt ebben az irányban teljesen
le is kötni.
Így
kettős célt érünk el: sikeresen gyógyítjuk a lámpalázas neurózist, s ugyanakkor
tudatosítjuk a hangszerjáték technikai kivitelezését és megértetjük a technikai
mozgások hátterében levő psyohologiai folyamatot.
Maga ez a kérdés sokkalta bonyolultabb annál, hogy egy rövid cikk keretében le
lehetne tárgyalni. Felvázolása talán mégis jó, hogy ennek kapcsán erre a
területre ismét és ismét ráirányítsuk a figyelmet és tovább foglalkozzunk vele.
Sztankay Lajos