Parlando 1964/2,
17.-20. p.
Századunk zenéje
stílusában ugyan nem egységes, de a legtöbb modern törekvésre jellemző, hogy
kisebb vagy nagyobb mértékben szakít az előző korok alkotó módszerével. Így
magától értetődő, hogy a klasszikus zene elméleti
terminológiája csak részben, vagy más fogalmazásban, vagy egyáltalán nem ültethető
át a modern zene területére. Az új logikájú zene számos
új elméleti szakkifejezést dobott fel amelyeket ,zenepedagógusaink tanítási munkájukban,
vagy a művek elemzése során nem mindig értelmeznek helyesen. Ez a rovat arra
vállalkozik, hogy a XX. század zenéjével kapcsolatos legfontosabb
szakkifejezések értelmét, jelentését, tartalmát magyarázza. Bemutatjuk az új
jelenség kialakulásának történelmi előzményét és a mai megjelenési forma több
változatát. A zenetudomány a modern zenei jelenségek számos területéről még nem
tudott áttekinthető, végleges rendet teremteni, sok jelenség körül ma még vita folyik. Az itt következő fejtegetések éppen ezért nem
elsősorban a tények rögzítésére és definíciók megfogalmazására törekszenek,
hanem inkább arra, hogy az új megnyilatkozási eszközöket a múlttal és a
jelennel minél több összefüggésben bemutassák. Így óhajtunk világosságot
teremteni és eloszlatni a sok látszólagos ellentmondást. Reméljük, hogy az
elméleti tisztánlátás a művek helyes értelmezéséhez és stílusos megszólaltatásához
is nyújt némi segítséget.
(Kérjük Olvasóinkat,
írják meg a Parlando Szerkesztőségének, hogy mely
fogalmak tisztázását tartják sürgetőnek.)
A
bitonalitás kettő, a politonalitás
több hangnem egyidejű jelenlétét hirdeti egy zenemű keretén belül. Ez így, megfogalmazva
nem új jelenség, hiszen két vagy több hangnem számos régi műben is előfordul. A
zenei feszültség megteremtésének éppen egyik hatásos és hagyományos eszköze a
központi hangnembe (alaptona1itásból) való kimozdulás. Ennek, mint ismeretes,
több módja van. A fokozatos elmozdulás egyik formája a hangnemi kitérés, amikor
az új hangnem csak éppen felvillan. A másik a moduláció, amikor az új hangnem záradéki
megerősítést kap és teljes joggal átveszi a kormányzást
(legalább egy időre). A hangnemváltás meredeken is bekövetkezhet. Ilyen értelemben
bitonális Beethoven: Bagatell-jének
induló szakasza:
Op. 33. Nr. 3.
Itt
a periódus megalkotásában két hangnem, az F-dúr és a D-dúr vesz részt, ezek a
hangnemek azonban illő távolságban egymás után következnek. Az ilyenfajta kéthangneműségnek még régebbi közismert példája a kvintváltós
népdalszerkezet, mely lényegében szintén két rendszer egymás utáni összerakásából
alakult.
Az
eddigiektől lényegesen eltérő jelenség a szimultán bitonalitás,
vagy szimultán politonalitás, mely két, vagy több
hangnem egyidejű jelenlétére utal. Lehetséges-e két, vagy több hangnem egyidejű
megszólaltatása? Az irodalmi példák bősége igazolja, hogy igen. Játékból mi is
megszólaltathatunk énekkarunkkal (vagy zenekarunkkal) két különböző hangnemet.
Szigorú nagy terc párhuzamban énekeltessük szolmizálva egyidejűleg a C-dúr és E-dúr
hangsorokat:
Meglépő
hangzás fog kiderülni. Tapasztalni fogjuk, hogy az agyoncsépelt dúr-skálák
egyidejű megszólaltatása egészen új, friss hanghatást eredményez. Felmerül a
kérdés, hogy a kívülálló képes e külön kihallani a két hangnemet. Mindkét
hangnem karakterét elmossa az egyidejű megszólaltatás, tehát nehezen ismerhető
fel a négy kvint távolságú kétféle dúrhangsor. Az új színek varázsán kívül éppen
ez az elmosó, ködösítő hatás tette a modern zeneszerzők számára népszerű
eszközzé az egyidejű hangnem-keverést. A szimultán bitonalitás
tehát nem erősebb, hanem a klasszikusnál halványabb tonalitást jelent.
A
zeneirodalomban ennek a jelenségnek többféle formájával találkozunk.
1.
Szirnamovszki 1. vonósnégyesének befejező részében a
négy szereplő hangszer tartósan egyszerre négy különböző hangnemben játszik (C-Esz-Fisz-A). Az irodalomban gyakoribb eset, amikor a
hangnemi összetalálkozás csak néhány ütemre terjed, például Bartók alábbi
kórusrészletében:
Klasszikus
őse a jelenségnek Beethoven: Eroica-szimfóniája 1. tételének visszatérés előtti
része, amelyben a tonikai és domináns harmóniák küzdenek egymással:
A
felsorolt esetekben tehát tényleges konfliktusról van szó. Különböző hangnemek,
úgy is mondhatnánk, különböző kvintoszlopbeli rétegek ütköznek egymással. A bitonalitásnak ez a fajtája tehát hagyományos formátumok
újszerű használatából adódó feszültségteremtő eszköz.
Különleges
esete a bitonalitásnak, amikor a szerző a népdal
szilárdságát teszi próbatűz alá úgy, hogy a tonális (diatonikus) népdal mellé
erősen súrlódó ellenszólamot állít. Bartóknál, Sztravinszkijnál különösen
gyakori a népdal tonalitásának ilyenszerű elfátyolozása.
E
csoport keretében bemutatunk még egy sajátos hangnemkeverést, mely szintén gyakori
Bartók műveiben. Ez a dúr és azonos alapú moll egymásra illesztése:
Tulajdonképpen
a klasszikus maggiore-minore elv újszerű sűrített
változatáról van szó. Mintha a moll- és dúrtercek sűrű váltakozása a modern városi
élet nyugtalan szívverését szimbolizálná.
2.
Sztravinszkij: Petruska című művének alábbi
részletében a kottaképen szintén felismerhető a kétféle tonalitás:
A
különféle hangnemben megszólaló két klarinét egy sajátos színt, sajátos
karaktert állít elénk. Úgy tűnik, mintha a hangszerek hamisan szólnának. A
torz, térfás, groteszk hanghatás megteremtésének egyik igen gyakori eszköze a
szimultán bitonalitás. Casella:
Carillon (Harangjáték) című művében a fehér és fekete
billentyűk (lényegében a szext-kvint távolságú hangnemek) egyidejű
megszólaltatása szintén „hamis”, elhangolt benyomást kelt:
Bartók alábbi hegedű duójában
mindkét hangszerre más-más előjegyzést ír elő:
Itt tulajdonképpen a két
különféle rendszerű dallam egy sajátos hangkészletté, egy modern hangsorrá áll
össze, amelynek kottába való rögzítése úgy gazdaságos, ha a két szólamnak
más-más előjegyzést írunk. A mű hangkészlete:
Ezzel
a szimultán bitonalitásnak legfőbb típusait
lényegében felsoroltuk. Hasonlít ez a zenei kifejező eszköz a modern festőknek
arra a képábrázolására, amikor a tárgyat egyszerre két, vagy több nézőpontból
festik. Vagy a modern írók olyan újszerű leírási módszerére, amikor a különböző
időben lejátszódó eseményeket egy képbe sűrítik. Úgy látszik az „idő” relativitása,
mely a modern tudománynak is izgalmas problémája, a művészeti ábrázolásban is
forradalmat hozott.
Turcsányi Emil