Parlando 1964/2,
23.-24. p.
A SOPRONI ZENEISKOLÁT
„Ebben a házban fogadta Steiner Jakab polgármester Zrínyi
Miklóst, a nagy költőt és hadvezért, amikor 1644-ben 800 főnyi, seregével keresztülvonult
a városon.” ̶ „Ebben a házban tanult Berzsenyi Dániel, a
nagy magyar költő. ” ̶ „Ez előtt a ház előtt silbakolt Petőfi
Sándor.” ̶ „Ebben a házban mutatkozott be először a nagy
nyilvánosság előtt Liszt Ferenc kilencéves korában és innen indult világhódító út jára.”
̶ Ha az ember Sopron utcáin végigsétál, nem
győzi a fejét jobbra-balra kapkodni: emléktábla emléktábla
mellett, szinte minden második ház nemcsak műemlék, hanem történelmi nevezetesség
is. Ez a szoba is, ahol most vagyunk, magyar zenetörténeti vonatkozásban jelentős
emlék: itt lakott több héten át Goldmark Károly, aki a soproni zeneiskola növendéke volt ̶ mondja a 134 esztendős múltra visszatekintő
zeneiskola igazgatója, Horváth József. ̶
Ezek a freskók itt a falon és a zeneiskola műemlék-épületének egy
részlete mennyezetén - mutatja az intézet vezetője az egyik tanteremben ̶
ugyanannak a mesternek a munkái, aki a bécsi híres István templomot
díszítette. Ez a díszített ajtófélfa Chopin emlékére készült, itt állt már
akkor is, mikor Goldmark gyerekkorában hegedülni
tanult városunkban. Intézetünknek komoly értéke ez az emlékköny
is ̶ s elém tesz egy bőrbekötött hatalmas
méretű könyvet. ̶ Lapozzuk csak át, jó néhány ismert névvel találkozhatunk benne
̶ folytatja az igazgató. Az
első oldalon Bartók, Dohnányi, Báthy Anna, Fischer
Annie. Tóth Aladár… és még sorolhatnánk
sok-sok nagy muzsikus nevét, akiknek kézjegye tiszteletet ébreszt az emlékkönyvben
lapozóban.
De
beszéljünk a zeneiskola jelenéről. Általában 530-550 növendék tanul ebben az épületben,
1 énektanárunk, 1 fafúvó, 1 rézfúvó tanárunk van. Zongoristáinkat 9 erre
hivatott pedagógus oktatja, a hegedűtanszakon 6 tanár tanít. A gordonka tanszakot
1 tanár látja el, ugyanígy a nagybőgőtanszakot is. Szolfézstanáraink száma 4,
akik azonban általános iskolákban
tanítanak.
Mikor e szavakra kissé furcsálva nézek az igazgatóra, mosolyogva így válaszol: ̶ talán első pillanatban valóban
érthetetlennek tűnik, hogy a zeneiskola kötelékébe tartozó növendékek az
elméleti ismereteket nem ebben az iskolában sajátítják el. Városunkban ugyanis
az úgynevezett zeneelméleti (szolfézs) anyagot az erre kijelölt általános
iskolákban tanulják a gyerekek. Úgynevezett zenei általános iskolánk nincs,
hanem azokat a növendékeinket, akik ilyen intézménybe szeretnének járni, a város
két egymástól messze eső helyén levő iskolában, külön osztályba tömörítjük. Két
énekóra helyett négy zeneelméleti órát
kapnak, s így nemcsak azt az anyagot tudják, amit a zeneiskolában elméletből tudniuk
kellene, hanem emellett az általános iskola minden tantárgyából ugyanannyi
anyagot végeznek, mint azok, akik velük párhuzamos osztályba járnak. Ezeknek a gyerekeknek
szolfézs tanítását a zeneiskola tanárai látják el. Így biztosítjuk azt, hogy
zeneiskolánk növendékei úgy és annyit tanulhassanak az elméleti tárgyakból,
amennyire nekik a hangszertanulásnál szükségük van. Ezt az elképzelésünket a Városi
Tanács Művelődésügyi Osztálya is támogatja, annak ellenére, hogy tudomásom
szerint ehhez hasonlóra nincs példa az országban. Talán túlzás lenne ezt a kezdeményezésünket
rendkívüli jelentőségűnek tekinteni, mindazon által az eddigi eredmények azt
bizonyítják, hogy jó úton járunk” ̶ fejezi be tájékoztatását Horváth
József igazgató.
Kíváncsiságom
azonban ezzel nem elégedett meg. Egyik délelőtt elmentem az úgynevezett Kellner-iskolába, ahol alkalmam volt Markó Lenke tanárnő előképző óráján részt venni.
Mind a tanítás módszerét, mind az anyagot illetően teljes elismeréssel kell
adóznunk ennek a kivételes tehetségű pedagógusnak, aki „nem száll le” a
gyermekek szellemi színvonalára, hanem éppen ellenkezőleg, különböző
hangulatkeltő eszközökkel olyan mértékben kelti fel tanítványainak érdeklődését,
hogy azok „emelkednek fel” arra a színvonalra, ahol a megtanulásra várt anyag
magától értetődően válik a gyermekek szellemi táplálékává. Nem bűvészmutatványokról
van itt szó, hanem arról, hogy hogyan lehet a mese
és az egymással való versengési láz
segítségével az általánosnál érdekesebbé, izgalmasabbá tenni az óra hangulatát.
Ilyen állapotban magától értetődően befogadó-képesebbek a gyerekek, mint
egyébként.
Bementem
más tanszak órájára is. A zongoristáknál pl. elismerést keltett bennem a
pedagógus kollégák fáradtságot nem ismerő türelme, ugyanakkor velük együtt
szomorodtam el, amikor a növendék tizenegyedszer is F-et játszott FISZ helyett.
De vannak a Soproni Zeneiskolának kiváló növendékei is, akiktől sokat várunk.
Sok neves művészünk ebből a városból indult el zenei pályafutásának nehéz
útjára.
Talán
nem tartozik szorosan a tárgyhoz, de említésre méltónak érzem • a relikviákban
gazdag Liszt Ferenc Városi Múzeumot, ahol nemcsak Liszt Ferenc egykori
zongoráját, hanem a régi hangversenyműsorokat is láthatjuk. Igaz, hogy a
soproni zenei élet
̶ hála Horváth József
fáradhatatlan szervezőkészségének
̶ ma is mozgalmas: Fischer Annie, Zempléni Kornél,
Bächer Mihály, Kovács Dénes, Sándor Judit, Bende Zsolt,
Réti József… és még sok ismert művész nevével találkozhatunk a falragaszokon.
Külön dicséret és elismerés illeti meg a szimfonikus zenekart, mely Horváth
József vezetése alatt évi hat hangversenyt ad a város közönségének.
Kár,
hogy a helybeli
̶ erre hívatott
képességű ̶ tanárok ritkán jutnak hangversenydobogóhoz
(nemcsak zenekari koncertekre, hanem szóló- és kamarazene estekre egyaránt célzunk).
A zenekar fejlődésének is bizonyára hasznára válnék, ha az országos hírű
szólisták szerepeltetésén túl, a zenekarnak alkalma lenne vendégkarmesterek keze alatt is dolgozni.
A
soproni élénk és magas színvonalú zenekultúra fellegvára a „Liszt Ferenc” zeneiskola.
Tantestülete nemcsak a falakon belüli zeneoktatást tartja hivatásának és
szívügyének, hanem a város és a környék zenei életének fejlesztését is.
A
vidéki zenei nevelőmunka jelentőségét úgy gondoljuk nem szükséges e helyütt is
hangsúlyozni. Annyit azonban bátran megállapíthatunk, hogy Sopronban
̶
hazánk nyugati „zenei végvárá”-ban különösen sok áldozat és fáradság az osztályrésze mindazoknak,
akik a zenei élet fejlesztésén munkálkodnak.
Arányi György