Parlando 1964/2,
21.-22. p.
Tapasztalatcserén Lengyelországban
A
budapesti „Bartók Béla” Zeneművészeti Szakiskola tíztagú tanári küldöttsége
múlt év novemberében látogatást tett Katowicében. A hatnapos utazás keretében
négy napon át élveztük lengyel kollégáink páratlan vendégszeretetét.
Meghívónk
a Szíléziai Vajdaság Kultúrügyi
Osztálya volt ̶ s annak zenei vezetője Stanislaw Wrona
inspektor ̶ , vendéglátónk pedig a
Katowicei Zenei Líceum igazgatósága és tanári kara.
Ebben
a középfokú zeneiskolában
̶ mely a mi
szakiskolánkkal azonos szinten, de csupán 200 körüli növendéklétszámmal működik
̶ családias, baráti légkör
fogadott. A Franciszek Janicki
igazgató és Felicja Kisielinska
igazgatónő vezette iskolában a szakiskola és gimnázium műfaja a miénkhez hasonlóan
ötvöződik. Jártunk a város másik, önálló jellegű szakiskolájában is, s ott
ismerősökre akadtunk. Igazgatóját és néhány tanárát az elmúlt években már
Budapesten is üdvözölhettük.
Iskolalátogatás,
előjátszások, hangversenyek, rövidebb-hosszabb kirándulások (külön részünkre
bérelt autóbusszal) ̶ szinte szusszanásnyi időt sem hagyva halmozták tapasztalatainkat,
élményeinket.
Ottlétünk
első napjaiban zárult a Vajdasági Tanács Kulturális Osztálya és a Lengyel-Szovjet Baráti Társaság által évről-évre közösen
rendezett zenei verseny, melyen a katowicei és környékbeli hasonló szintű zeneiskolák
legjobb növendékei indulnak. Alig fél évtized alatt kristályosodott ki a versenyek
eredményeként az a közigény, amely szerint ma már nemcsak a jeles osztályzatúak
névtelen száma az egyedül fontos, hanem az, hogy közülük a legjobbak már az
iskolai időszakban is név szerint ismertek legyenek. S ez nem jelent kevesebbet,
mint azt, hogy művészeik karrierje romlatlanabbul indulhat, ha annak műfaji
formálódása, megalapozása nem a kenyérharc idejére esik.
Sok
itt a fiatal muzsikus, s igen sok a kitűnő közöttük; mindmegannyi a közigénynek most és a jövőben
visszacsendülő válasza.
A
Katowicei Filharmónia hangversenytermében lezajlott koncerten sok kiváló produkcióra
emlékezünk vissza a „nyertesek” műsorából. Hiszem, hogy P. Paleczny zongora vagy T. Serafin nagybőgőjátékát először bár, de nem
utoljára hallottuk. Bízhatunk abban is, hogy a fiatal R. Czajkowski tanár vezette szimfonikus
növendékzenekar pedig a legjobb mai lengyel zenekarok utánpótlását biztosítja.
De
van még valami, ami az összképbe szervesen beletartozik, s ez: a hangverseny
ifjú közönsége. Derűs, de fegyelmezett magatartás, a produkciót túlharsogni nem
kívánó tetszésnyilvánítás, vagy a mohóság nélküli, hivalkodásmentes beszélgetés,
teázás a szünetben; s egy hiány, mint
pozitívum: hiányzott a tetszést, a művészi élmény személyvességét
mindig feladó ütemes taps. Sem ezen,
sem a Rádió nyilvános koncertjén nem fordult elő, holott a siker óriási volt.
Jelenthet-e egyáltalán csúcsot a lelkesedés crescendójában (egy zenei produkció
visszhangjaként? már akusztikus gorombaságánál fogva
is!) az ütemes taps, ha ugyanakkor a művészi élmény
egyéni mértékének feladásával jár?!
Óralátogatásaink során
a hangszeres és elmélettanítást figyelhettük meg. A tantermek
faláról Chopin, Szymanowsky rnellett,
Bartók és Liszt képmása is vigyázza a növendék szorgalmas munkáját.
A
zongoratanszak vezető tanára, Helena Drathowa ̶ kedves,
fáradhatatlan háziasszonyunk ̶ Janicki
igazgatóval együtt folyton velünk járt, s vezetett végig a környék legtanulságosabb,
legérdekesebb, legfestőibb tájain. Férje, Jan
Drath a lengyelek külföldet járó, kiváló zongoraművésze,
a Katowicei Főiskola tanára, szintén állandó úti partnerünk és segítőnk volt.
A
sziléziai gyár és bányavidék ̶ Európának
e talán legsűrűbben lakott vidéke ̶ a
nehéz, de céltudatos munka izzásának emlékét égette belénk. A Wistula pisztrángos felső folyásánál és kettős eredeténél
jártunkban csaknem ezer méteres magasságban, felhők feletti napsütésben szívtuk
magunkba az elmesélhetetlen fenyőillatot. Ez a természeti élmény kívánta enyhíteni
bennünk azt a mély döbbenetet, amelyet a megelőző órákban a háború és az emberietlenség
kiáltó dokumentumai láttán végigéltünk
̶ A
Wieliczka-i, ezer éve működő sóbánya mélyén viszont
135 méterre jártunk a föld alatt. Három km-es sétánk során templomnyi termek,
sportcsarnok, s több sóstavú óriáskatlanon kívül, abban a teremben is jártunk,
amely akkora volt, hogy benne a németek a háború alatt repülőgépgyárat működtettek.
Krakkó,
az épen maradt régi emlék, külön megdobogtatta szívünket: közös történelmi
emlékeink szerető ápolása részükről természetes és mindennapos. Nagy Lajos
leánya, Hedvig sírján naponta friss virág, s a Dóm kriptájában a nagy elődök
hamvai mellett a Báthory Istváné. A Wawel képzőművészeti
és történelmi kincsei láttán ebédről, továbbutazásról szinte el is
feledkeztünk.
Sorolhatnám
hosszan, még jobban részletezve, s összegezni talán hiába is próbálva, hogy mi
mindent éltünk át, s miknek emlékével tértünk haza barátaink köréből. Hosszan elmélkedhetnénk
a Rádió nyilvános hangversenyéről külön, melyen a nálunk is ismert, és sokra
tartott Jan Krenz
vezényelte a katowicei Rádió világhírű zenekarát; Brahrns
IV. szimfóniájának páratlan megformálásáról, Andrzej Giolski baritonénekes művészi
alázatú produkciójáról az egyszerű megemlítésnél több lenne írandó…
A
Odaérkezésünkkor
tanárok és növendékek vártak bennünket a vonatnál; ugyanezek jelentek meg
búcsúztatásurukra is. Barátságuk mosolya feledtette velünk a pályaudvarok eredendő,
velejáró szomorúságát, mert a búcsú pillanataiban a viszontlátás örömére
gondolhattunk.
Huzella Elek