Parlando 1964/3, 2.-7. p.
Hogyan függ össze az énekprodukció
kétféle szemlélete?
Azonos
vizeken evezvén érdeklődéssel olvastam Nagy József elgondolkoztató cikksorozatát
az énekpedagógia néhány elméleti és gyakorlati feladatáról. Mint címe is jelzi,
meg közben maga is utal rá, célja nem annyira az, hogy a témát lehető teljességgel
kifejtse, hanem inkább az, hogy megjelölje azokat a főbb irányvonalakat,
amelyeken tapasztalatai szerint az énekes képzés eredményesebbé válhat. Hasonlattal
élve úgy viszonyul a problémákhoz, mint az építtető, aki nem puszta elképzelések,
hanem pozitív tények alapján tudja, mit akar s közli azokat a tervező és
kivitelező építővel. A vokális zene karmesteri posztjáról figyeli az összhatást,
érzékenyen reagál minden legapróbb árnyalatra, hogy megállapíthassa, mi szépít,
s mi ront rajta. Korrepetálás közben bőven nyílt alkalma, hogy közelebbről
megismerhesse az énekeseken keresztül azokat az elemeket, amelyekből az
összprodukció kialakul, ebbe a tapasztalat tengerbe vetegette kimerítő hálóját,
hogy példákat kerítsen alapul javító célú tervezetéhez. Az énekes a hangzás
háromdimenziós valóságába vetíti mondanivalóit, a hallgató fülén keresztül
fogja fel az élményközvetítő hangjelenséget, a cikk írója tehát a „vevő állomás”
oldaláról szerzett élményeiből vonja le a következtetéseit, épp úgy, mint más
hallgató, csak az átlagosnál igényesebb füllel és szakszerűbb, tehát jogosultabb
kritikával. Az egészből keresi a részleteket. Szemlélhető persze a folyamat a „leadó
állomás” oldaláról is, ez esetben a részekből haladunk az egész felé.
Ha
a részleteket is tisztábban akarjuk látni, össze kell kapcsolnunk a kétféle
szemléletet a közvetítő hangjelenség közelebbi vizsgálatával. A közlő afelé törekszik,
mikor belső élményeinek tartalmát hangzásba vetíti, a hallgató pedig a hangjelenség
érzékeléséből nyert impressziói alapján ítél, következtet a közlő
tudattartalmára, s azokat alakítja át saját élménnyé. Egyébként e kétféle szemléleten
épül föl az emberi hanggal foglalkozó tudomány két főága is, a genetikus
fonetika és a fizikai hangzókutatás. Az első a folyamat keletkezését vizsgálja
szakaszonként és összefüggően, a másik a folyamat eredményeinek szétszedéséből
von le következtetéseket a folyamatra magára. Az első utat, az élettanit követi
a gyógyító célzatú, a beszédhibásokkal és siketnémákkal foglalkozó javító
szándékú és a nyelvészeti fonetika. de használja részben a beszéd és énektanítás
is, -
a másikat a fizikai hangzókutatás és részben az ének és beszéd oktatásának az összképből
kiinduló, visszatekintő iránya. Aránylag könnyű volna a dolog, ha a két kutató
aknában elért eredmények maradék nélkül alkalmazhatók volnának a szép ének és
beszéd tanításában, de sajnos ezen a területen mind a kettő csődöt mond.
Vizsgálataiknál vagy teljesen hiányzik, vagy csak mellékesen szerepel a
széphangzás szempontja, s nem tudnak kielégítő választ adni arra, ami a szép
ének és beszéd tanításának legfőbb problémája, hogy ti. mik a fonetikai
helyesség mellett a széphangzás föltételei a hangkeletkezés egyes szakaszain.
Az emberi hang tudományának kérdései különben egyik kutató aknában sem oldhatók
meg maradék nélkül külön-külön, csak a kétféle kutatási ág egyesítésével.
Tárnát kell húzni a két akna között a széphangzás elsődleges figyelembe vételével,
meg kell szerkeszteni a két kutató akna külön-külön ki alakult szakkifejezéseinek
pontos szótárát, e nélkül csak tapogatózhatunk.
Általános
érvényű szabályok keresése azonban így sem megy nehézségek nélkül. Minden
egyénnek saját tudattartalma van, élményei ezen keresztül jönnek létre. Nincs
két egyén, akinek tudattartalma hajszálra azonos volna, tehát két olyan sincs,
akinek élményei hajszálra egyeznének. Épp ezért nem beszélhetünk két hajszálra
azonos közlésről sem, még hogyha lényegében ugyanazt akarják is kifejezni. Tovább
növeli a differenciálódást a variánsok vég nélküli sora felé, hogy nincs két
egyén, akinek közlési készsége teljesen egyeznek egymással. Az egyéni variánsok
e kavargó áradatában némi objektivitásra csak úgy juthatunk, ha megkíséreljük a
vizsgálódást személytelen alapelemek síkjára áttolni. Ez persze csak részben
sikerülhet, mert még mindig ottmarad személynek maga a vizsgáló, aki bármennyire
igyekszik is objektív lenni, nem tud kibújni önmagából még akkor sem, ha gépi
ellenőrzéssel próbálja magát a teljes objektivitás illúziójába ringatni. A gép
csak arra adhat feleletet, amire a válaszadás készséget beleépítették. Mint a
tárnahúzási kísérlet a két kutatási akna között világosan kiderül, a gépi
vizsgálat mai állása szerint egy csomó döntő kérdésre nem ad, mert nem adhat
választ. Korántsem akarja ez a megállapítás a gépi kutatást lebecsülni, hiszen
a gép éppen objektivitása miatt nélkülözhetetlen eszköze a kutatásoknak, csak
éppen arra akar rámutatni, hogy túlbecsülnünk sem szabad. Ember és gép együtt
alkot egy kutatói egységet, amelyben a gép csak kiszolgálója lehet a kutatásnak,
nem irányítója. Csak a kutatói intuíció irányíthat, e nélkül a legpontosabb
gépi adatsor is sokszor csak gépelt malaszt marad.
Első
dolgunk tehát a hang elszemélytelenítése: az nem X-é, Y-é, vagy Z-é, hanem csak
egyszerűen hang, amin legelőbb is azt konstatálhatjuk, hogy egyfajta
mozgásfolyamat eredménye, amelyet valamely erő indít el, s amely bizonyos idő
alatt pereg le. Az emberi hangnak pl. az erőt a kilélegzett levegő áramlási
energiája szolgáltatja, vonós hangszereknél a vonó mozgatása stb., s a
folyamatnak hangzási tartama van. E hangzási tartamon egyidejűen egy csomó
tulajdonság jelentkezik, mindig együttesen, de hallószervünk az összbenyomást azonnal
felbontja, s külön-külön könyveli el. Megkülönböztet rajta hangmagasságot, hangszínt, hangerőt, tartam időt és bizonyos terjedékenységet. Az elsőben kifejeződik
a hang individualitása, a másodikban beletartozása a hangtársadalomba, a harmadikban
az indítás generatív elve, a negyedik és ötödikben beletartozása szemléletünk
két fő kategóriájába, hiszen minden folyamat időben és térben bonyolódik le. A
zenében az első négyet tekintik szorosabban vett hangtulajdonságnak, a
fizikában pedig csak az első hármat, ami annál különösebb, minthogy egyébként a
magasságot, színt és erőt is csak tartamokon figyelhetik meg s pl. a magasságot
is csak másodpercenkénti rezgésszámokkal mérik. A terjedékenységet azért nem
sorolják a szorosan vett hangtulajdonságok közé, mert az a terjedés közegétől
is függ. Az énekben mégis beszélnünk kell róla, mert a hang vivőerejének igen
fontos feltételei vannak a hangkeletkezés szuperglottális szakaszán.
A
magasság és szín speciális
tulajdonsága a hangnak, az erő és idő minden mozgásfolyamatra jellemző, épp
azért a hangkeltő mozgásra is. Az erő és idő révén kapcsolódhat a hang egyéb
mozgás jelenségekkel, mozdulattal, tánccal stb. Minthogy folyamatnak tulajdonságai,
maguk is folyamatosak növekvő intenzitással
a mélytől a magas, sötéttől a világos, halktól az erős és lassútól a gyors
felé. Ez teszi őket alkalmassá arra, hogy párhuzamát adják belső élmények
intenzitás változásainak, mikor azokat a közlő: szónok, színész, előadó, énekes
stb., hangzásba vetíti. Az intenzitás különbségek ui. kiválóan alkalmasak fontosabb
és kevésbé fontos részek szembeállítására. Kiemel
rendesen a nagyobb intenzitás a kisebbel szemben, olykor meg éppen fordítva,
mint ahogy a bomba robbanásának is van lökő és szívó hatása.
A
tulajdonságok azonban tovább differenciálódnak. Lehetnek abszolútak és relatívok.
Az abszolút fekvést jelent a tulajdonság kontinuumon, a folyamatos vonalnak egy
pontját, egy tulajdonság fokot, a relatív pedig viszonyt két fok között. Az
abszolút és relatív magasság, erő és idő jól ismert és használt fogalomkülönbség,
a hangszín területén sajnos nem beszélnek e kettősségről, ami sok félreértést
okoz, be kell tehát ott is vezetnünk. A mondottakra közelebbről példák
világíthatnak rá. A nemzetközileg elfogadott, ma érvényes kamarahang pl. a 440.
pont a rezgésszám szaporulatok során, ez a hang abszolút magassága. Ugyanez a
440-es rezgésű A1 azonban C1-hez viszonyítva nagy szext,
F1-hez nagy terc stb., egyszóval skálahang a helyezkedése szerint
való funkcióval. - Az abszolút erő az erőkontinuumnak egy
pontja, amit a gyakorlat általában hozzávetőlegesen a tapasztalati erőskála fokozatai
szerint határoz meg, de pl. decibellel, phonnal pontosan mérhető, hangzást egymásutánokban
az erősségnek átlagos szintjét jelenti (1. dinamika). A relatív erő pedig az a
lökésszerű indítások nyomán keletkező erőtöbblet, amit hangsúlynak, nyomatéknak
neveznek, mert azt a pontot kiemeli az átlagos erő szintjéből. - Egyetlen hangzási tartamnak
csak abszolút ideje van, a tartamhossz. Hangzást egymásutánok abszolút ideje =
a tartamidők összegével. Tartamok viszonyításából születik meg a relatív idő.
Ugyanazon viszonyban álló tartamok lepereghetnek lassabb, vagy gyorsabb
tempóban. Ha a tempó gyorsul, vagyis az abszolút idő rövidebb lesz, arányosan rövidülnek
a tartam egységek is, a tempó lassúdásával, vagyis hosszabb abszolút idő
esetében pedig hosszabbodnak, hogy a viszony a tartamok közt ugyanaz maradhasson.
-
A hangszín területén hangzó jellegről és annak árnyalatáról szoktak beszélni. A
többi tulajdonság analógiájára a hangzó jelleg tekintendő relatív színnek, az
árnyalat pedig abszolútnak. A hangzó jellegek ui. megjelenhetnek sötétebb, vagy
világosabb árnyalatban, vagyis színfekvésben. A hangzójellegek a típusok,
árnyalataik pedig variánsok.
A
differenciálódás még tovább is folyik. Az abszolút és relatív tulajdonságok szabadok, vagy kötöttek. Általában szabad az egy valamilyen tulajdonsági fok, a
kötött függ valamitől. A kötöttségnek öt fajtája közt különböztethetünk. Lehet szakaszos (periodikus), lépcsőzetes (skálaszerű), időrendi, tapasztalati skálával szabályozott
és diapazontól függő. Közelebbről: ha
bármely rezgésszámból kiindulva növeljük a másodpercenkénti rezgések számát,
emelkedik a magasság, egyre nagyobb hangköznyire távolodunk kiinduló pontunktól.
Ha elértük a kétszeres rezgésszámot, az lesz az érzésünk, hogy lezárult az
emelkedésnek egy szakasza, mert a kétszeres rezgésszámban az alaphangra
ismerünk s az új szakaszon rendre megismétlődnek az elsőnek hangközei kétszeres
nagyságban. Alsó hallás határunkból, a 16 rezgésből indulón kereken 10-szer
ismétlődik meg a kétszereződés geometriai haladvány rendjében, azaz 10 ilyen
ún. oktávszakaszra bomlik a magassági kontinuum. Ez még csak azt köti meg, hogy
lényegileg nincs több magassági lehetőség, mint amennyi egy oktávszakaszon
belül elfér, minden oktávban ugyanazon magasságok ismétlődnek meg, csak az
előző szakaszénál kétszerte nagyobb, a rákövetkezőnél felényivel kisebb
rezgésszámban. Elvileg bármilyen hangból indulón jelentkezik a periodicitás,
így is van a szabad abszolút magasságnál, de az együttmuzsikálás lehetetlen
volna egységes hangoltság nélkül, így alakul ki szükségképp a diapazonos kötöttség,
egy olyan pont rögzítése, amelytől az oktávszakaszokra bomlás számítódik, ami
voltaképp paradox helyzetet teremt: relativizálja az abszolút magasságot. A
jelenleg nemzetközileg elfogadott hangolási alap, a 440-es rezgésű A szerint a
16,5 rezgésszámú Szubkontra C az oktávsor kezdő pontja.
A
skálaszerű kötöttség már relatív magasságot jelent. Zene és ének csak olyan
hangokon bonyolódhat le, amelyek bizonyos matematikailag pontosan kifejezhető
viszonyban állanak oktávszakaszuk alaphangjával. A hangszín, mint másodlagos
magassági jelenség a magasság tagolódási rendjét követi. Az emberi hangszerv
zenei magassága a gégében termelődik, a hangszín sorsát eldöntő felhangok pedig
a szuperglottális üregrendszer hangolódása nyomán jön létre. Az abszolút szín
mind a hangszeres, mind a vokális muzsikában általában szabad. Szabad a
hangszeres zene relatív magassága is, de szigorúan kötött az emberi hang
relatív magassága, amit a nyelv artikulációs mozgásai szabályoznak. Ezek alakítják
ui. át a szájüreget az egyes hangzók saját hangjára. Ha kiegyenlített vokális
sorra törekszünk, ami azt jelenti, hogy valamennyit azonos árnyalatban tartjuk,
akkor az árnyalatadó abszolút színt is kötnünk kell, szindiapazonnal, vagyis a
sor legsötétebb tagjának rögzítésével. A kiegyenlített sorozat legsötétebb
árnyalatban pl. akkor szólal, ha a sorozat tagjai a C2-es hangoltságú
hosszú ú-val állanak skálaszerű viszonyban. A legvilágosabb sorozat C3
és C5 között jön létre. Kereken egy oktáva tehát az árnyalat
képződés lehetősége.
A
hang abszolút erejét, csak úgy, mint az abszolút időét, csak tapasztalati skála
megadott fokai irányíthatják a pp-tól a ff-ig, ill. prestissimo-tól a largissimo-ig.
Az oktávszerű kötöttség a relatív erő vonalán jelentkezik. Kísérletek arra
engednek következtetni, hogy a fő erőhangsúly akkor lesz optimális, ha az ereje
kétszerese a súlytalan részek erőszintjének. A szigorú menzuránál pedig azt
látjuk, hogy az egész tartamérték két félre, négy negyedre stb. oszlik, ami
világosan mutatja a két kvóciensű geometriai haladvány rendjét.
Az
idő kötőereje a sorrenden jelentkezik. A magasságon létrehozza az emelkedést,
ereszkedést és a változó meneteket, a hangszínnél a világosodást és sötétedést,
az erőnél a crescendo és decrescendo jelenségét, magán az időn mint accelerando
és ritartando tűnik elénk.
A
közvetítő hangjelenséget ilyenformán szétboncolva főbb elemeire, állítsuk egy
táblázat közepére. Balra tőle foglaljuk össze a rávezető hangtermelő folyamat
tényezőit, meg a hangkeletkezési folyamat menetét, jobbra jelezzük mi érkezik
ezek nyomán a hallgató füléhez, továbbá a fizika szemléletet és nagy vonalakban
előttünk áll az azonos jelenségek kétféle aspektusa, mintegy tárnaként a két
kutató akna között.
A
még további részleteket majd egy olyan táblázaton szemlélhetnők, amelynek egyik
rendezőjén megint csak a tulajdonságaira szétboncolt hangjelenség látható, a
másik pedig azt mutatja, mi jelenik meg ezekből egy tartamon, amelyen egy-egy
tulajdonságfok jelentkezik és mi, ha egy tartamon több tulajdonságfokkal
találkozunk. Mi történik két vagy több tartam egymásutánjában, egyidejűségében
s egyidejű tartamok egymásutánjában stb.
A
két táblázat dióhéjban összefoglalja a téma minden vonatkozását annak a
rendjében, hogyan alakulnak ki az elemekből előbb az egyszerű, majd a mind
összetettebb fogalmak Nem árt olykor leszállnunk a problémák gyökeréig, mert az
ilyen fogalom-káderezés világosan megmutatja, minek hol vehetjük a legnagyobb
hasznát a cél érdekében. A gyakorlatban úgyis akarva, nem akarva megszoktuk,
hogy sokszor nagyon is bonyolult fogalmakkal, mint afféle egyszerűekkel
labdázzunk, s nem egyszer kerülünk velük zsákutcába.
Jegyzet
A cikkben és a
táblázatban előforduló nem általánosan ismert kifejezések magyarázata:
Glottis = hangrés
Szuperglottális
üreg-rendszer = hangrés feletti üregrendszer
Szuperglottális rányomás
= a sűrűsödött levegő kelti a hangrés alatt
Broca-központ = a
motorikus beszéd-központ, a szabad magasságokat irányítja Roland tető-alji
zenei centrum = a kötött magasságok központja
A cikk részben a
szerzőnek kiadás alatt levő Eufonetikája nyomán készült.
dr. Molnár Imre