Parlando 1964/3,
8.-10. p.
A
tükör, a tükrözés a mindennapi szóhasználaton kívül sokat emlegetett fogalom az
optikában és a geometriában. De hogyan kerül a zenébe?
Ha
Debussy művei között lapozgatunk, a sok költői, vagy inkább festői fogalmazású cím
között ilyennel is találkozunk: Reflets dane l’eau (Víztükrözés). Ebben a
műben a szerző a zene nyelvén mondja el azt a benyomást (Impresszió), amit a
víz tetején táncoló napsugár játéka benne kivált. A zongora széles színskálája
erre bő lehetőséget kínál. Azonban mégsem ez a zenei tükör, amelyet ebben a számunkban
ismertetni szeretnénk.
A
XX. századi zenei törekvések szempontjából a Víztükrözésnél sokkal fontosabb az
a „tükör”, amellyel a régi polifon zenében találkozunk. Már a reneszánsz
mesterek műveiben is sűrűn adódik megfordított imitáció (imitacio
moturn contrarium), melyet inversio névvel is jelölnek.
Erre
a jelenségre a tükör elnevezés is mindenképpen indokolt, ment a második példa
hangközei úgy adódnak, mintha az első példa hangközeit a D-hangról, mint egy
tükörből visszaverődve látnánk. A hangszeres ellenpont is gyakran él e variálási
lehetőséggel. Vizsgáljuk meg pl. Bach fúgájának alábbi torlasztott részletet,
melyben a témát és augmentált (nagyított) alakját
együtt találjuk szabad tükörfordításával:
Ezt
a tükör-elvet változatlanul magáénak vallja és bőségesen használja a vokális és
instrumentális ellenpont modern utóda, a Schönberg által megalkotott dodekafon-polifónia.
A dodekafóniáról a későbbiek folyamán részletesen lesz szó, most csak tükör
vonatkozásait említjük. Ebben a stílusban a mű alaptémájául választott sor (Reihe) tükörfordítása és annak transzpozíciói a műben, mint
változatok szerepelnek:
Míg
a régebbi stílusokban elsősorban a hangnemi kötelék szabta meg, hogy a zeneszerző
szigorú vagy szabad tükör-imitációt használjon, a hangnemi köteléktől felszabadult
modern 12-fokúság lehetővé teszi a következetesen szigorú tükör megvalósítását
(mint azt az előbbi példánkban is láttuk). Ezen kívül az a rugalmasan kezelhető
alapanyag, amelyet egyenlőközű 12-fokúságnak hívunk, megengedi a téma és
tükörképének egyidejű (szimultán) megszólaltatását.
Ez
már valódi tükör! A téma a tükörrel szemben önmagát „látja”. Az eddigi tükörmegoldások
időben egymástól távol (szukcesszíve) jelentkeztek, itt pedig időben egymásba
tolódik a szimmetrikus dallamrajz.
A
tükör-elv jól szemléltethető szimmetrikus szerkezetű hagyományos hangsorokkal.
Énekeltessük az alábbi hangsorokat.
Mivel
mind a pentaton, mind a dór-hangsor az alábbi alakban szimmetrikusak, a felfelé
és lefelé haladó ág egyszerre megszólaltatva tükörhangzást adnak:
Ezekből
a példákból is kitűnik, hogy kiemelt, tonikai szerepe van annak a tengelynek
(centrum-hangnak), amely körül a tükrözés történik. Ez a tengely lehet valóságos,
ténylegesen megszólaló, mint az első példa A-hangja és
lehet elképzelt, virtuális, mint a második példa nem létező Gisz, vagy
Asz-hangja.
Felvetődik
a kérdés, hogy a geometria törvényeit lehet-e érvényesíteni a zenére. Ha igen,
milyen határig? Ha a geometria törvényeit érvényesítjük a zenére, az vajon zene
marad? A tapasztalat szerint a geometrikus módszerekkel szerkesztett zenék
eltávolodnak a hagyományosan szépnek mondott hangzásideáltól. Úgy látszik a
kölcsönvett logika idegenül csengő, rideg hangzást eredményez. Hallgassuk meg
Bartók: Sárkány tánc című művét (Mikrokosmos 72.).
Hogyan
értelmezzük ezzel a művel kapcsolatban e régi fogalmakat: tonalitás, funkció,
dallam, harmónia stb.? A Sárkánytáncban lényegében kétféle zenei anyaggal
találkozunk: tartott hangokkal (megrajzolt tükörterületek) és szimmetrikusan
mozgó ikerdallamokkal. A tonalitás főbázisai a tartott hangok. A
szelvényszerűen megrajzolt tartott hangok a műnek nemcsak a formai tagolását
biztosítják, hanem ez a mozgó orgona pont egyben feszültségteremtő eszköz is. A
szimmetrikus nyugtalan belső mozgás alig nevezhető dallamnak, harmóniákról is
csak erőltetve beszélhetünk. Sokkal könnyebben eligazodunk elemző ténykedésünk
során, ha a geometria szótárához fordulunk és a tartott hangokat egyeneseknek,
az iker- dallamokat töredezett vonalaknak képzeljük. Olyan vonalnak, amilyet a
levegőbe emelkedő papírsárkány ír le, vagy amilyen egy beteg, vergődő szív mozgásának
a diagrammja lehet.
Bartók
sok művében használja a tükör és általában a szimmetria adta lehetőségeket. A
141. számú Mikrokozmosz-darabban, melynek a címe is Tükröződés, e modern zenei
eszköz számos változatát mutatja be.
Gazdagodást,
vagy elszegényedést jelent a XX. századi zene szempontjából az emlegetett zenék
gépies jellege, egyáltalán a geometria közelsége? A kérdésre kérdéssel válaszolunk.
Gazdagodást, vagy elszegényedést okozott-e a XIX. század zenéjében a költészet
és a festészet közelsége?
Turcsányi Emil