Parland 1964/3,
10.-14. p.
R. Schumann: Kinderszenen
(Elemzés)
Az
utóbbi években számos zeneíró foglalkozott Robert Schumann művészetével, elsősorban
ciklusos szerzeményeivel. Ennek okát elsősorban abban láthatjuk, hogy különösen
zongora-ciklusainak látszólag laza összefüggésű sorozatai egy általános érvényű
problémát vetnek fel: miben mutatkozik az egyes darabok közötti összefüggés és
mi az oka a ciklusok szervességének?
A
következőkben Schumann Gyermekjeleneteinek
kapcsán megkíséreljük, hogy néhány szemponttal hozzájáruljunk ehhez a
problémakörhöz. A kiszemelt művet azért is választottuk, mert a szerzeményt
sokan ismerik, a zenetanítás során is sokat foglalkoznak vele; egészen fiatal
zongoristákkal is játszatják.
Előre
kell bocsátani: Schumann e ciklusának elnevezésével semmi esetre sem óhajtotta,
hogy kezdő fokon álló zongoristák játsszák. Nem gyermekdarabokról van itt szó,
hanem egy felnőtt visszaemlékezéseiről gyermekkorára, amelynek közönségeként is
elsősorban felnőttek jönnek tekintetbe. Így jellemezte maga Schumann e ciklusát
Carl Reineekéhez írt levelében.
Úgy
látszik, a komponista szinte észrevétlenül írta ezeket a darabokat, e hangulatképeket
1838 legelején, úgyhogy nemsokára sok apró darabból álló gyűjtemény birtokában
volt. Naplójának tanúsága szerint Schumann 1838. február 24-én komponálta a két
F-dúr darabot: a „Träumerei”-t
és az „Am Kamin”-t. Egy hónappal később megírja
jegyesének, Clara Wiecknek,
hogy „vagy 30 bohókás dolog” („an die 30 putzige Dinger”) van már készen.
E
30 darabból válogatta ki Schumann a Kinderszenen 13 számát.
Az
egyes darabok jellegét és egymás közötti összefüggésének elemzését a sorrend vizsgálatával kezdjük. A 13
darab sorrendje hangnemek szempontjából a következő képet mutatja:
Ha
a két F-dúr darabot a sorozat centrumának tekintjük, tökéletesen szimmetrikus képet
(végső fokon: híd-szerkezetet) nyerünk. Az 1. G-dúr darabot különállónak
tekinthetjük, mert ez tulajdonképpen nem más, mint a következőkben kifejtendő
dallam-csírák bemutatása.
A
D-h-D hangnemi szerkezet teljesen megfelel a G-e-G-sorrendnek; utóbbi az előbbinek szubdominánsa. A szubdomináns - s ez a zenei romantika egyik
lényeges stílussajátsága - nagy szerepet tölt be ebben a ciklusban
is. Talán elegendő annak megemlítése, hogy a 12. darabban a befejező akkord - a szubdomináns;
ez a megfelelője a 4. darab befejező hangzatának, amely dominánsszeptirn-akkord.
A
centrumot közvetlenül megelőzi a D-A kapcsolat, amely igen egyszerű és kézenfekvő
(T-D); a centrum után azonban közvetlenül a C-gisz hangnemű tételek következnek - ami viszont elég távoli hangnem-kapcsolódást
jelent.
Jellemző
az egész ciklust lezáró 13. darab befejező akkordja, amely G-dúr ugyan (s ez
egyben a kezdő darab hangneme is), de az egyetlen akkord, amelyben a G-alaphang
a basszusban előfordul. Ezzel szemben a legfelsőbb szólam: D, tehát itt tökéletlen
zárlatról kell beszélnünk. Ez nemcsak az utolsó darabnak, hanem az egész sorozatnak
is befejező akkordja. Egyébként az első tétel befejező akkordjai is tökéletlen
zárlatot alkotnak.
Ez
a tökéletlen befejezés nemcsak itt, de általában az újabb kori zenében - természetesen egyéb
tartalom-meghatározó tényezővel együtt - a szubjektív lírai
érzés- és hangulatvilágba vezet. E zenei kifejező módnak legjellegzetesebb
példája a lírai recitativo, amelynek nem-visszatérő szerkezete önmagában is a
befejezetlenséget jelenti s egyben a befelé fordulás zenei kifejezése. - Schumann ciklusának befejezési
módja tehát következetesen a belső világ ábrázolásának és kifejezésének eszköze;
és ez tökéletesen megegyezik a szerzőnek meg- állapításával: hogy itt személyes
visszaemlékezésekről, önvallomásokról van szó.
Most
pedig térjünk rá a ciklus tematikus szerkezetére.
Az
1. darabban mindössze három főmotívumot
különböztethetünk meg, még- pedig a következőket:
Az
egyes motívumokat I., II. és III jelzéssel láttuk el. Meg kell jegyezni, hogy a
visszatérés előtt az I. motívum I/a alakot nyeri s e
formában is sokszor szerepel.
Ez
a három dallam-csíra valamilyen módon, valamilyen formában a ciklus minden
egyes darabjában szerepel.
A
ciklus 2. darabjában („Kuriose Geschichte”)
a 2-3. ütemben megtaláljuk az I/a motívumot (2. pl.) és a 7. ütemben a III.
motívumot (3. pl.) s ugyanezt a 17. ütemben is (4. pl.). A
19-20. ütemekben megtalálhatjuk - két szólamra elosztva - a II. motívumot (5.
pl.).
A
3. darab („Hasche-Mann”) kezdetén az I. és II.
motívumok -
illetve dallam-csírák - ötvözetével találkozhatunk (6. pl.).
A
közölt példában az első ütem első fele és a második ütem második fele az I.
alakzatot teszi ki, míg közvetve a III. dallam-csíra egyenes és megfordításos
alakját hallhatjuk. Az egész darabban ezek a figurák, illetve részeik uralkodnak.
A
4. darab („Bittendes Kind”)
ismét az I. figurával kezdődik (7. pl.), de e darab folyamán a 9. ütemben
szerepel a III. motívum is (8. pl.) és a 7. ütemben a II. motívum (9. pl.).
Az
5. darab címe „Glückes genug”.
A 2-3. ütemekben az I/a figura szerepel (10. pl.), az 5-7. ütemekben
a basszusban még teljesebb alakjában hangzik el ez a dallam-csíra (11. pl.).
A
6. szám („Wichtige Begebenheit”)
indulása az I. motívum második felét hozza s utána közvetlenül a II. motívumot
(12. pl.). A darab 14-15. ütemeiben csökevényes
formában szereped az I/a s nyomban utána a III. motívum.
Az
egész ciklusnak kétségtelenül leghíresebb darabja a „Träumerei”
(7. szám), amelyet világszerte szeretnek nemcsak érzelmesen, hanem valósággal érzelgősen
játszani. Kevesen veszik tekintetbe, hogy itt maga Schumann egy negyed = 100
metronómjelet írt elő. Ez a tempó nem annyira érzelmességet, mint inkább
szemlélődő jelleget fejez ki.
E
darab 2-3. ütemében (14. pl.) világosan felismerhetjük az I/a motívumot. A
következő F-dúr darab, „Am Kamin” (8. szám) kvartlépéssel kezdi az I. motívumot
és a lefelé menő rész már nem diatonikus, hanem kromatikus (15. pl.) és egybefolyik
a III. motívummal. A codá-ban szerepel az a töredék-motívum,
amely a II.-re emlékeztet (16. pl.).
A
9. darab csak vékony szállal kapcsolódik a ciklushoz; mintha itt a
scherzo-szerű rész pihenésként és csak lazán függne össze a többivel. Ez a kapcsolódás
az 1-4. ütemekben a G-orgonapont feletti kísérőszólamban van meg (17. pl.).
Mint
a klasszikus szonáta-műben (szimfóniában, vonósnégyesben stb.) a „pihenés” után
igényesebb tétel következik: „Fast zu ernst”. Ennek a darabnak 4-8.
ütemében a III. és II. motívumok egybefolyó alakjával találkozunk (18. pl.).
„Fürchtenmachen” - Ijesztgetés
-
a címe a következő darabnak (11.
szám), amelynek 2-3. ütemeiben a következő alakban találkozunk az I. motívummal
(19. pl.), illetve ennek részével. Határozottabb formában két ütemmel később
jelenik meg ez a motívum.
Az
első közjátékban megint a III. motívumot hallhatjuk a basszusban (21. pl.) és a
következőben a II. motívum hangzik el - rövid (16-odos) alakban
(22. pl.).
Az
utolsóelőtti darab „Kind im
Elinschlummern” eleinte csökönyösen ismételgeti az I.
motívum kezdetét kvintlépés (és egyszer kvartlépés) formájában (23. pl.),
amelyen mintha nem tudna túljutni. Az E-dúr részben - amelyben az elalvást
művészileg és lélektanilag hitelesen ábrázolja a komponista, ismét az
I.
motívummal találkozunk (24. pl.), (9-10. ütem). A darab 17-18. ütemében a II. motívum
fordul elő, abban az álruhás, rejtett formában, ahogyan azzal a 2. darabban is
találkoztunk (l. 5. példa), (25. pl.).
Végül
az utolsó darabban a 2-4. ütemekben az I. motívumnak
részletére emlékezünk (26. pl.). A motívumnak ez a formája hasonlít a „Glückes genug” című darabban
előforduló alakzatra. Félreérthetetlen a II. motívum szerepeltetése, kromatikusan
megváltoztatott módon (27. pl.).
Most
vizsgáljuk meg, mely darabokban fordul elő a kezdetben jelzett motívumok valamelyike.
Az I. dallam-csíra csupán a 9. és 10. számban nem szerepel. Ezek voltak azok a
darabok, amelyeknek hangnem-összefüggése a legtávolabbra mutatott, a legnagyobb
idegenséget fejezték ki. - A II. motívum már három darabban nem
hangzik el: a 3., 5. és 7. darabokban. E három darab
önmagában is érzelmi-lélektani történést fejez ki („Hasche-Mann”
-
„Glückes genug” - „Träumerei”).
A játékosság, a csupa-boldogság és a szemlélődés - összetartozó
momentumok, amelyek végső fokon az egész ciklus érzelmi lefolyásában is
kifejezést nyernek. A kérő gyermek (4. szám) kívánsága teljesül, mégpedig olyan
nagyon, hogy nem is tudja, hová legyen boldogságában. Természetes dolog, hogy
valami „fontos” esemény történik életében, amely azonban csak az ő számára
olyan fontos. Erre mutat a darab („Wichtige Begebenheit”) 3/4 indulója, amely
csupa irónia és fontoskodás. A „Träumerei” és az gondolkodó-
szemlélődő jellege megköveteli a pihenőt, annál is inkább, mert az ezután elhangzó
igen „komoly” darab csaknem „túl komoly”
A
költő, aki megszólal, és a gyermek elalvása után szinte álmában jelenik meg - helyesebben saját
gyermekkorának álomvilágára emlékszik - az utolsó darabban
felnőttként áll előttünk és a záró darabban előforduló recitativo önmagában is
a líraiságot, a szubjektivitást fejezi ki teljesen félreérthetetlen módon.
Túlzás
lenne azt állítani, hogy Schumann ezeket a darabokat úgy komponálta meg, hogy
az általunk említett motívumok okvetlenül előforduljanak bennük. Az utólagos
munka azonban, a darabok összeválogatása és sorrendbe rakása már tudatos munka
eredménye. Schumann nyilvánvalóan hangulatilag és művészileg-zeneileg egységes,
„rokon”-jellegű darabokat akart egybefoglalni. E
rokonságnak természetére igyekeztünk valamelyes fényt deríteni.
Kézenfekvő
az a gondolat, hogy az ilyen ciklusokban általában hasonló rokonság állhat
fenn. A vokális zenében már Schumann előtt is találkozhatunk olyan ciklusokkal,
amelyek az itt vázolt zenei rokonsági kapcsolatot valósítják meg. A zongora-muzsikában
azonban Schumann valósította ezt meg elsőnek. Azt a tényt, hogy Schumann dalciklusaiban
ezt a fajta rokonságot fejlettebb formában találhatjuk meg, természetesnek kell
találnunk: hiszen az ő dalciklusai későbbi alkotókorszakából valók.
Bizonyos,
hogy ha más komponisták műveit hasonló módon megvizsgáljuk, a szerves összetartozás
hasonló vagy egyéb jeleit találhatjuk meg. Schumann zongoraciklusának rövid
elemzése során azonban olyan vizsgálati módhoz jutottunk el, amelyet különböző
szerzemények analízisénél alkalmazhatunk. Olyan munka ez, amelynek folytatása nyereséggel
és haszonnal jár. Ezért igyekszünk sort keríteni arra, hogy régebbi és újabb
korok kisebb és nagyobb kompozícióit ilyen szempontból megvizsgáljuk.
Lesznai Lajos