Parlando 1964/3,
15.-16. p.
Emlékezés Waldbauer Imrére
Két
évtizede még közöttünk élt és működött Waldbauer Imre,
nagyhírű és kiváló vonósnégyesének primáriusa, Főiskolánk
hegedűtanár-képzőjének vezetője, a metodika előadója és vonósnégyes tanára.
Nagy
előadóművész és nagy pedagógus volt. Pedagógussá válása előadói és muzsikus
alkatából következett. Abból a fajtából való zeneművész. akit nem elsősorban az
ösztönös virtuóz adottság, hanem a zene
mondanivalójának kifejezési igénye
tett nagy előadóvá. Hubay mesteriskolájából került ki, ennek volt egyik
reprezentánsa és mesterének nagy tisztelője. Hegedűs pályája, annak számos nehézsége
messze szétágazó kutatómunkára késztette. Ennek volt köszönhető szélesen
megalapozott elméleti tudása és tanítása a hegedülésről, ezt vetíti elénk „A magyar hegedűművészet és pedagógia fénykora” című
írása is. (Megjelent: „A magyar muzsika hőskora és
jelene” című könyvben, Pintér Jenőné kiadása, 1944.)
Előadói
működése a kvartettezésben teljesedett ki. Együttesét a Waldbauer-Kerpely
vonósnégyest 17 éves korában alapította, s ez az együttes külföldi és hazai
kritikák szerint a kamarazenélés legmagasabb szintjére jutott el. Így
ismertették és tették emlékezetessé a műveket, melyek előadásukban bontakoztak
ki, így törtek utat a régi mellett az új és a magyar zenének, itthon és
külföldön több mint harminc esztendőn át.
Működésük
valóban úttörés volt. Beethoven késői kvartettjeinek, Bartók és Kodály vonósnégyeseinek
megszólaltatását akkoriban sem széles közönségigény, sem kultúrpolitikai
tényezők nem szorgalmazták.
Pedagógiában
sem haladt kijárt és könnyű úton Waldbauer Imre. Nem
másoltatott, hanem alakíttatta a zenét és inspirálta a formálást. Még ujjrendet
sem íratott le - hanem elmagyarázta a jó
ujjazat művészi és célszerűségi követelményeit.
Minden igyekezetével önállóságra nevelt -,
önmaga kritikusává igyekezett tenni a növendékeket,
kifejleszteni az önálló tájékozódó készségét.
Tanulmányában
elragadtatott csodálattal fordul Hubay felé, aki a magyar hegedűiskolát fénykorára
emelte, nemzetközivé tette, s a művelt világ érdeklődési körébe vonta. Bőven
sorolja ennek a nagy mesternek erényeit, s a
fejlődésre tett óriási hatását. De nem véletlen, hogy művész és emberideáljának
azt a Joachim Józsefet (Hubay tanára volt) választotta, aki rögös úton jutott
el a csúcsra, s hogy szerető emlékezése még Joachim tanárára. Bőhm Józsefre is átsugárzik.
Joachimot
tízéves korában bécsi tanára eltanácsolta a hegedűs pályáról, mert a korábbi
pesti tanulóévek során elhanyagolt jobb kezének hibás beidegződéseit,
merevségét helyrehozhatatlannak vélte. A kisfiú azonban szenvedélyesen ragaszkodott
hivatásához, s későbbi tanárának, a pesti születésű Bőhm Józsefnek segítségével
éppen annak lett a felülmúlhatatlan mestere, ahol a baj volt: a vonó-technikának.
Tizenhárom éves korában már így ajánlja őt szereplésre Mendelssohn, a londoni
Filharmóniához, melynek tradíciói tiltották csodagyerekek felléptetését. „Nem
csodagyermek, hanem rendkívüli képességű, de fiatalkorú nagy művész.” Joachim
volt, aki a „majd száz esztendeig parlagon heverő Bach szólószonáták, partiták kultuszát elindította, s nagyszerű előadó művészetével
magas fokra emelte”. Akit halálakor, mint hasonlíthatatlan tanítót, zseniális művészt,
atyai barátot búcsúztatott legközelebbi munkatársa és vele az az ifjú nemzedék, melyhez Waldbauer
is tartozott. - „Valamennyinknek szinte atyai barátunk
volt, azzá tette hegedülése, de egész élete munkája is. Ilyen nagy volt az ő
„emberi művészete” - írja Waldbauer.
Joachim
jobb-karválsága, majd annak leküzdéséből sarjadt nagyszerű vonókezelése tanár
és tanítvány közös diadala volt a
technika tudatos művelésében és alkalmazásában. Legnagyobb művészi igényei
tövében nőtt meg a mechanizmus működtetésének tudománya, az előadó küzdelmei
teremték a pedagógus későbbi gyümölcsét.
Korábban
Waldbauernek is többször voltak - túlerőltetésből vagy
hibás izomműködésből eredő - szakmai egészségtelenségei. Az ilyenkor
reászakadt kényszerpihenők alatt fejben
dolgozta ki a hibák okát, elkerülésük vagy kijavításuk lehetőségét.
Következtetései alkották azután a nagy elődök tanítása és kortársak példája
mellett metodikai előadásainak anyagát.
Olyanformán
nevelte a jövő oktatóit, hogy a „hangképzés” gyűjtőfogalmába tartozó részletfeladatokat
előadásai alapján kidolgoztatta növendékeivel. Hangképzés a bal kéz és a vonó oldaláról különböző tempókban és
karakterekben; a vibrato, fekvésváltás, ujjrendszer
kezdés, a tartott hang, vonóváltás, a különféle vonásnemek
változatai és ezek alkalmazása - voltak a tételek. Ezek
taglalása nagyon épületes eszmefuttatásokkal ajándékozta meg az ifjú
hegedűsöket.
Azt
a tényt, hogy a jó megoldás mindig ökonómiával és jó izomérzettel párosul, nem
győzte eléggé hangsúlyozni, és ezekkel az elmélet és hegedűóráin sokat időzött.
De hogy egy alkalmi jellegű kis növendék-kvartettből hogyan lett a keze alatt
pillanatok alatt együttes - azt másként érte el. Néhány ütemnyi
imbolygás után az asztalra csapott és rájuk kiáltott: „Tempó? Karakter? Dinamika?”
Ilyenkor nem szerette, ha kottába pislognak, mert ezt tudni kellett elinduláskor. A vonásokat, ujjazatokat lehetett később rendezni
-
ha nem készülhettek fel jól az órán -, de muzsikához nyúlni anélkül, hogy fogalmuk
legyen róla, minek is kellene megszólalni - nála nem volt szabad.
Neveltjeit
hatalmas lendülettel igyekezett a zene áramkörébe mihamarabb bekapcsolni. Rendkívüli
jellemzőkészségével és gazdag fantáziájával hallatlanul fel tudta bennük fokozni
az intenzív muzsikáló kedvet. A zenében való meggyőződöttsége, magával ragadó
megjelenítő ereje lehetetlenné tette a remekművekkel szembeni közömbösséget, üresjáratú hangszaporítást. Lenyűgöző volt,
ha beült a növendékek közé és a brácsaszólam eljátszásával a holtpontról messzire
elmozdította és kilendítette a kísérleti produkciót. Mosolyogtató, de igaz,
hogy olykor még a csellisták kezéből is kiragadta a hangszert, és annak
megszólaltatásával is fokozni tudta a zenei kifejezést. Tanításának, nevelői munkájának
kiteljesedését a kamarazene órák
jelentették, ilyenkor testesült meg maradéktalanul a pedagógiai módszere: a kifejezés szolgálatába állítani a
technikát, jól kezelni a hangszert.
Mint tolvajnyelv röpködtek a tanácsot osztó szavak és mindig beváltan hatottak.
Szépen szólt a zene, célba értek az elméletű foglalkozásokon kidolgozott
fejtegetések és biztos lehetett benne tanár és növendék, hogy ez már nemcsak
helyi eredmény és véletlen siker, mert amit ilyen alkalommal tanult meg valaki,
azt életében el nem felejtheti. Növendékei köszönetét így viszonozta:
„Számomra
volt öröm, így kell a zenével foglalkozni.” Szívósságát, és rugalmasságát ez az
alkotó munkában lelt öröm táplálta, munkakedvét ez növelte.
Ha
zenével nem lehetett, akkor más eszközökkel szolgálta a humánumot. Sok- sok
emberélet átmentői voltak ő és felesége közel húsz év előtt. Lenyűgöző
elszántsággal, leleménnyel és áldozatkészséggel nyújtották menedéket, közvetlen
vagy közvetett segítséget minden rendű-rangú üldözöttnek. Ezt, mint nehéz,
izgalmas, de magukra feltétlenül kötelező feladatot teljesítették.
Élete
a zene megfogalmazására való szakadatlan törekvés volt, elért kiemelkedő sikereket
és maradtak befejezetlen kísérletei. Szeretett és tudott muzsikálni, tanítani
és zenét meghallgatni.
Gondolom
és bízom benne, hogy a magyar zenetörténet méltó módon fogja megőrizni Waldbauer Imre életének és munkásságának emlékét.
Szegényebbek
lennénk, ha nem így volna.
Szeszlerné Göndör Márta