Parlando 1964/3, 22.-24. p.
A HATVANI ZENEISKOLÁT
A
hatvani zeneiskola munkájáról nem állítható, hogy országosan ismert, még az is
alig-alig, hogy ez az iskola a megye különös gonddal patronált intézményei
sorába tartozik. Az iskolának mintegy 350 növendéke van, közülük számosan a környező
községekből, Hortról, Csányból, Selypről járnak be
zenét tanulni - ugyanakkor egyik pedagógusa rendszeresen
kijár a Mátravidéki Erőműbe, ahol 27 növendéket oktat
zongorára.
Az
intézmény 15 tanára közül nyolcan státusbeliek, öten óradíj-átalányosak, ketten
pedig óradíjasok. A tanári kar túlnyomó részben utazótanárokból áll, mindössze
hárman hatvani lakosok. - Az utóbbi két évben több jól képzett,
lelkes, fiatal pedagógus került az iskolához -,
ez érezhető is a munka lendületén. tartalmán egyaránt.
Így
foglalhatnám össze röviden Bőze Tibor igazgató
felvilágosításait, amikor egy tanári hangverseny megkezdése előtt váratlanul
betoppantam hozzá és feltettem kérdéseimet az iskola munkájáról. Gondolom, az
adatok nem ártanak e sorok további kibontakozásához, bár ezúttal nem az iskola
egészéről, inkább munkájának egyik új típusú - és szerintem igen jelentős
-
területéről szeretnék beszámolni.
A
tanári hangverseny célja elsősorban az ifjúság zene iránti érdeklődésének
fokozása, helyes irányba terelése volt. A zeneiskola fiatal tanárai határozták
el, hogy koncertet adnak az általános iskolás fiataloknak, és a koncert műsorát
a zeneiskolai tananyag alapján állítják össze úgy, hogy azzal csináljanak
kedvelt a zenetanuláshoz. - Íme, ez volt a célkitűzés
-,
lássuk, mit eredményezett a fiatal pedagógusok nekikészülése?
Több
mint száz általános iskolás gyerek várta a hangverseny kezdését. Valamennyien
jutalomjegyet kaptak, mert énektanáraik véleménye alapján előmenetelükkel,
magatartásukkal rászolgáltak az elismerésre. Bőze
igazgató néhány kérdést is készített a műsorhoz tartozóan, a helyes válaszokért
csokoládé járt jutalomképpen. Amolyan „Zenekedvelő gyerekek klubja”, vagy „Zenélő
órák” fiókműsora kerekedett ki az egészből - már ami a hangulat
felfokozását és a nemes vetélkedés kibontását illeti.
De
ez alkalommal inkább a fiatal hatvani zenetanárokról és műsorukról szeretnék
szót ejteni.
Örült
az ember lelke, amint látta Radnóti Tibor
és tanártársai - Békefi Júlia, Hamvas
Ella, Pessek
Erika és Velőssy
Zsuzsanna -
lelkes készülődését a hangverseny előtt. A készülődésbe a művészi felkészülést,
a próbákat is beleértem, amelyeket szabad napjaikon, az egyik fiatal pedagógus
lakásán tartottak meg -, de ennél nem volt
kisebb értékű az a lelkes rendezkedés sem, amellyel a hangverseny ún. technikai előfeltételeit teremtették meg. Ez alkalommal
ugyanis ők voltak a rendezői, ügyelői és közreműködői is a koncertnek. Az
öttagú kollektívának sikerült gördülékeny műsort szerveznie, tartalmában pedig…
-
nos, azt hiszem megéri a helyet a teljes program
közlése, hogy utána világosabb legyen az arról alkotott elemzés:
A
részletes műsor végigolvasása után első pillanatra is kitűnik, hogy az pedagógiai és zenetörténeti szempontok szerint egyaránt helyes elképzelésen
alapul. Nemcsak azért, mert Bach-hal kezdődik és - nagyjából helyes
időrendet tartva - a barokk, a bécsi klasszikus, majd a
romantikus mestereken át eljut századunk azon nagy zeneszerző egyéniségeiig,
akiknek nyelvezete történetesen a népzene melódiavilágából, intonációjából
indul el -
ideértve Bartók és a ma élő magyar szerzők mellett Hacsaturjánt is.
Helyesnek
bizonyult a műsor abból a szemszögből vizsgálva is, hogy a lehetőség szerint, maximálisan
élt a rendelkezésre álló kifejezési eszközökkel. Nos: a hegedű, a zongora, az
ének, a klarinét és a gordonka felváltva szerepeltetése feltétlenül változatossá
tette a program egészét - ugyanakkor élénk érdeklődést váltott ki
a gyerekekből, nemcsak a hangszerek különbözősége, formája, kezelési módja, hanem
érezhetően a gazdag és változatos hanghatás, hangszín következtében is.
Hangulatilag is szerencsének
bizonyult a műsor szerkesztése, mert a játékosan pergő, friss előadási darabok
mellett -
mintegy átvezetésképpen - helyet kaptak benne a mérsékelt, majd
ünnepélyes tempójú stilizált táncok, a szabályos, periodikusan
ismétlődő ritmikájú művek mellett a szinkópás ritmusok, a megindító, érzelmekre
ható romantika pedig a népi játékok keresetlen, egyszerű hangulatában oldódott
fel.
A
szünetet követő kamarazenélés talán
még merész lépésnek bizonyult a műsor első része után - már ami a művek játszási
fokát illeti. De nem kétséges, hogy kitágította a kaput, amelyen át az ifjú hallgatóság
bepillantott a muzsika birodalmába, sőt a szélesebbre tárt kapun e birodalom újabb tartományait ismerhette meg.
Konkrétan a két Händel-áriával és a Mozart trió tétellel kapcsolatban mégis az
volt az érzésem, hogy ezt a két számot az előadók elsősorban saját gyönyörűségükre játszottak el. Ez
természetesen nem hangozhat elmarasztalásképpen, hiszen a pedagógiai jellegű első
részben eleget tettek eredeti elképzelésüknek, amit a gyerekek egyre fokozódó
érdeklődése és tetszésnyilvánítása pregnánsan bizonyított. De a második rész sem
„rontotta el” az addig elért hatást, legfeljebb kevesebben érezték magukhoz annyira
közel a muzsikát (inkább csak a zeneiskolás továbbképzősök), mint a műsor
szünet előtti részében. Ekkor egyébként a gyerekek arcáról le lehetett olvasni,
ha számukra ismerős mű hangzott fel: a nézőtér különböző részén mosolyra
villant egy-egy arc, szinte beszédesen elárulva, hogy gazdája ismerősként
üdvözli, vagy éppen maga is tanulja már Bach, vagy Bartók műsorba iktatott
művét.
Hadd
tegyem még hozzá az eddigi észrevételeimhez. hogy a kelleténél valamivel hosszabbra
nyúlt a műsor. Némi lankadás vált érezhetővé annak vége felé - érthetően, hisz nem
rendszeres koncertlátogató közönség ült a teremben, amelyik már hozzászokott a
másfél-két órás műsorokhoz. A figyelem ilyenforma - és természetes - lankadását azonban el lehetett
volna kerülni. Nemcsak a műsor mintegy 20-25 percnyi megrövidítésével, hanem
egyidejűleg rövid (másfél-két perces) zeneismertetések beiktatásával. Így is össztartamában kb. negyed órával rövidebb lett volna a
műsor (ha a zeneismertetésre tíz percet számítunk), de azon belül meg lehetett
volna világítani a különböző zenei stílusirányzatok jellemzőit, vagy szót lehetett
volna ejteni a különféle zenei műformák sajátosságairól, sőt a műsorban
előforduló szakkifejezések megmagyarázása sem lett volna felesleges. Ne feledjük
el, hogy a mintegy 100-120 főnyi hallgatóság túlnyomó részben a hangszeres zenét nem tanuló általános iskolásokból
került ki, ezen belül is az alsó tagozat évfolyamaiból! - A jól elhelyezett
zeneismertetést semmiképpen sem pótolták a közben feltett kérdések, mert a hallgatóság
nagyobb része előbb igényelt volna zeneismertetést, hogy a kérdésekre utóbb
válaszolni tudjon. (Egyébként meggyőződésem szerint a vetélkedés nincs ellentétben
a zeneismertetéssel, sőt tudatosabbá teszi az ismeretanyagot. A kellő gonddal
összeválogatott kérdések ugyanis éppen kiegészítői lehetnek a zeneismertetésnek.)
Hogy
még szemléltetőbb képet adjak a hallgatóság zenei ismereteiről, idézhetek
egy-két választ a vetélkedőben részt vett gyerekektől. Magamhoz vettem egy
cédulát (a válaszokat írásban kellett megadni, majd felolvasni), amelyen Kovács
Zsuzsa zeneiskolai növendék VI. évfolyamos zongorista helyesen állapította meg
az elhangzott 3 kis Bach-mű hangnemét, ugyanakkor nem tudta, hogy J. S. Bach melyik
zenetörténeti korszakba tartozik. (Barokk helyett azt írta: „Bach-kor”.) Ugyanő
ismerte a gordonka más elnevezését is, de a dalok csoportosítását már így írta
fel: népdalok, műdalok, áriák. Arra a felszólításra pedig, hogy írjon fel általa
ismert hegedűművészeket - három nevet tudott felírni, akik közül
az egyik hatvani születésű (az ő nevét mások is tudták, amiben a lokálpatriotizmus
jó irányú ápolására lehet következtetni) a harmadik azonban már nem hegedű-,
hanem brácsaművész volt. Végül: megoldhatatlan nehézséget jelentett Tartini, Muszorgszkij és Hacsaturján nevének helyes leírása
-
kiváltképp az utóbbié.
Vegyük
számításba, hogy a vetélkedésben a
bátrabbak és a zeneileg képzettek vettek csak részt, így a megadott válaszok
nem az átlagot, hanem az átlagot meghaladó
zenei „képzettséget” jelenthették. Úgy gondolom, ez elég meggyőző érv
ahhoz, hogy a jövőben a zenei nevelés fontos tényezőjeként vegyék figyelembe a
hallgatóság átlagos zenei ismereteit.
Ezek
a megjegyzések természetesen nem az öt fiatal, ügybuzgó hatvani zenepedagógus
felé irányulnak. Az ő munkájuk helyi szinten az úttörés jelentőségével bírt, és
tőlük felelőtlenség lenne többet kívánni, hiszen - mint említettem korábban
-
fizikai erejüknek és szakmai tudásuknak legjavát adták, mégpedig mindkettőt
hihetetlen ügyszeretettel, lelkesedéssel párosulva! De valamivel több segítség
jó szolgálatot tett volna akár a zeneiskola többi pedagógusa, akár az általános
iskolák énekpedagógusai részéről.
Az
első kísérlet eredménye így is örvendetesen biztató volt: látszott a gyerekeken
(és megjegyzéseikből hallható is volt), hogy a hangversenyt kedves és hasznos
időtöltésnek vették. Őket könnyű lesz elhívni a következő koncertre, amelyre
egyébkent a fiatal zenepedagógusok - szinte megállásnyi
szünet nélkül - még fokozottabb lelkesedéssel készülnek.
Ha ez a lelkesedés több tapasztalattal - és ami szintén
elengedhetetlen - több jóindulatú segítséggel párosul, nem
kétséges, hogy Hatvanban az ifjúság zene iránti érdeklődése hamarosan megsokszorozódik.
Erre pedig ott is, másutt is nagy szükség van, hiszen ennek a tanári bemutató
hangversenynek is egyik nem titkolt célja az volt, hogy a filharmóniai hangversenyek
gyér látogatottságát ilyen nemes „zenei szervezéssel” többszörösére növelje.
A
hatvaniak kezdeményezése nem országos jellegű újítás: többen „kitalálták” már
ezt előttük is. De a zenepedagógia iskolán kívüli kiterjesztése és a zenei
tömegnevelés ilyen eszközökkel történő segítése a hivatás mélységes tiszteletét
és fontosságának átérzését bizonyítja. Ezért érdemli meg Radnóti Tibor, Békefi Júlia, Hamvas Ella, Pessek
Erika és Velőssy Zsuzsanna kezdeményezése a legmelegebb
elismerést és támogatást.
E
sorok megírásának nem titkolt célja is éppen a helyes módszerek
elterjesztésének segítése, ezáltal a zenei nevelés áldozatos munkájának előbbre
vitele, ugyanakkor azonban a zenepedagógus hivatástudat ilyen szép megnyilvánulásának
dicsérete is.
Kollár Endre