Parlando 1964/4, 2.-4.
p.
A
VII. Országos Ifjúsági Kamarazene Fesztivál
Március
31-e és április 2-a között immár hetedszer került
megrendezésre az Országos Ifjúsági Kamarazene Fesztivál. Ezúttal Székesfehérvár
látta vendégül az ország minden tájáról összesereglett ifjú muzsikusokat és
zenepedagógusokat.
A
fesztivál eseményeinek sorát dr. Tilinger István
elvtársnak, a Városi Tanács VB. elnökének ünnepi
beszéde nyitotta meg, majd a Székesfehérvári Zeneiskola tanárai hangversennyel
kedveskedtek a fesztivál résztvevőinek.
Két
napon át délelőtti és délutáni hangversenyeken hangzottak el a különböző műsorszámok.
Harmadnap a fesztivál bírálóbizottsága értékelte az elhangzottakat és a
kialakult véleményt Sándor Frigyes
főiskolai tanár, a bírálóbizottság elnöke tárta az összefoglaló vitán részt
vevő zenepedagógusok elé.
Négy
hangversenyen mintegy 80 együttes szereplésének lehettünk tanúi.
Rögtön
itt meg kell említeni azt az örvendetes tényt, hogy az előadott műveknek körülbelül
40-45%-a magyar volt.
A fesztivál előkészítése
során általánosságban jobban
érvényesültek a válogatás demokratikus szempontjai. A szakiskolai körzetekben
megrendezett válogató hangversenyek legjobb résztvevőiből kerültek ki azok az
együttesek, melyek a körzetet a fesztiválon képviselték. Tanárok és növendékek
kölcsönösen hallhatták a produkciókat, s a szakmai megítélés szempontjai
legtöbb esetben felülemelkedtek a zeneiskolai egyenlősdi szűk perspektíváján.
Meggyőződésünk, hogy ez a helyes út, ezen kell tovább haladnunk. Lehetővé kell
tennünk (bár ismerjük e kérdés anyagi vonatkozásait), hogy e válogató
hangversenyek alkalmával minél több
zeneiskola hallhassa egymás produkcióját, s így e meghallgatások mintegy
körzeti fesztiválként, rendszeres fokmérői legyenek a kamaramuzsikálás
tömegméretű fejlődésének.
Általánosságban
megállapítható, hogy
a fesztiválműsorok
tekintetében állandó fejlődést
tapasztálunk. Az elhangzott műsoranyag
szinte teljes egészében kifogástalan, jó zene volt. Nyilvánvaló, hogy a
központi szervezés is közrejátszik abban, hogy egyre igényesebb művek kerülnek
a fesztivál programjába, de talán ennél is lényegesebb az a hatás, mely az
ízlésfejlődés terén a fesztiválok egyik legfontosabb eredményeként itt érvényesült.
Az együttesek
összetételét illetően
továbbra is a vonós hangszerek
dominálnak. Ugyanakkor jelentős fejlődés tapasztalható a fúvós kamaramuzsikálás terén. Az énekes kamarazenélés, híven a korábbi gyakorlathoz, kis számban
volt képviselve. Ez utóbbi kérdés vizsgálata- kor figyelembe kell vennünk az
énekoktatás speciális helyzetet a zeneiskolai oktatáson belül. Talán egy
hangszeres tanulmány sincs annyira kötve bizonyos életkori sajátosságokhoz,
mint az énektanulás. S közismert, hogy ez a körülmény erősen a felnőtt korra
helyezi a tanulás kezdeti szakaszát. Az énekes kamarazenének gazdag irodalma
van. Bármennyire is szeretnénk azonban fesztiváljaink programját e téren
bővíteni, türelmesen meg kell várni, míg a lehetőségek megengedik a fesztiválok
jellegének ilyen irányú szélesítését.
Az új magyar művek
értékelésekor, mint általános elvet
leszögezhetjük: mivel a zenei nevelésnek és az ízlés nevelésének fő tényezője a
stílusérzék fejlesztése, így e művek értékét is elsősorban az dönti el, hogy
hangvételükkel mennyiben járulnak hozzá a jó stílusérzék kialakulásához. Ezt
tekintve elmondhatjuk, hogy kivételes helyzetben vagyunk. Bartók és Kodály munkássága és alkotásai félreérthetetlenül kijelölték
számunkra a zenei nevelés perspektíváit. Mind a gyermeteg, mind a komolykodó, felnőtteskedő hangvétel távol áll a gyermekek igazi
érzelemvilágától. Az érzelemvilág és az adott technikai lehetőségek
összeegyeztetése, a helyes arányok megtalálása: ez szolgálhat keretül a
zeneszerző intuíciójának.
Az
elhangzott új magyar kompozíciók közül Szőnyi
Erzsébet szonatinája (a fesztivál legifjabb résztvevői, a 6 éves Járinka Csilla (hegedű) és a 7 éves Bugony
Barbara (zongora), a tatabányai zeneiskola növendékei adták elő határozott
biztonsággal), Sugár Rezső zongora
négyese és Mező Imre: Variációk három trombitára című műve tetszett a legjobban.
Szelényi István: Szimfoniette a tre című, három hegedűre
írt értékes műve ebben a szerkesztésmódban kissé terjengősnek hatott. A darab
végig első fekvésben van, ugyanakkor technikailag ennél a szintnél nehezebb. Ez
a probléma egyébként elég gyakori az ifjúság számára írt művek esetében.
Bogár István: Kis szvit-je változatos hangszer összeállításával
(fuvola, klarinét, fagott, gitár, xilophon, hegedű,
gordonka, gordon), jó humorú hangvételével kedvelt darabja lehet az
együttmuzsikáló ifjúságnak. E megállapítás érvényes Petró János triójára is.
Szokolay Sándor: Gyermek
kvartettjével
kapcsolatban úgy éreztük, hogy egyes részek indokolatlanul nehezebbek, s így
nem illeszkednek organikusan a darab egészébe.
Ujj Viktor Géza: Gyermek
szvit három fuvolára című műve hálás előadási
darabnak bizonyult. A szerző e művével közelebb került az ifjúsághoz.
Arányi György: Ünnepi
korál öt variációval című kompozíciójáról
előadási zavarok miatt sajnos nem kaptunk valóságos képet, s így értékelésétől
is el kell tekintenünk.
Várkonyi Sándor, Borlói Rudolf, Németh Gusztáv és Rossa László alkotásainak hangvétele
pedagógiai és kamarazenei szempontból véleményünk szerint nem képvisel
megfelelő stílust.
A művek előadása
tekintetében az eddiginél
egyenletesebb színvonal, bizonyos stabilizáció állapítható meg. A fesztiválok
kezdeti időszakában a műsorokat kevésszámú kimagasló produkció és sok gyenge
előadás jellemezte. A további fesztiválokon mind a kiemelkedő, mind az
átlagosan jó produkciók száma megnövekedett. Igen jelentős, hogy a vidék és a
főváros közeledésének viszonylatában újabb fejlődés tanúi lehettünk. Figyelemre
méltó, hogy olyan iskolák, amelyek ez ideig nem tudták elérni a megfelelő
színvonalat, most jó produkciók egész sorával jeleskedtek. Négy új iskola: Esztergom, Hajdúböszörmény, Kőszeg,
Mátészalka először vett részt a fesztiválon, szép sikerrel.
Az előadásmód
tekintetében a zongoristák billentésmódjának fejlődéséről számolhatunk be örömmel.
A simulékony, alkalmazkodó, mégis karakteres billentésmód határozott meglepetés
volt. A vonósok a már megszokott jó
hangvétellel, bátran muzsikáltak. Feltűnő volt néhány fa- és rézfúvós együttes magas színvonalú produkciója, tiszta
intonációja.
Dinamikai vonatkozásokat tekintve fontos
eredmény, hogy a dübörgő forték, fortissimók eltűntek. Ugyanakkor még mindig
gyakori volt a túlérzékeny pianók, pianissimók használata, aminek elsősorban az
előadás biztonsága és a kifejezés intenzitása vallotta kárát. Ismételten
hangsúlyozzuk, hogy e tekintetben reális korlátokat szab a hangszerek minősége
(tanuló hangszerek!), s ezt nem szabad figyelmen kívül hagyni!
Külön
kell szólnunk
a zenekarok szerepléséről.
E viszonylag új mozgalomban
(az ifjúsági zenekarok működését méltán nevezhetjük mozgalomnak) jelentős
fejlődés tapasztalható. Az előző fesztiválon először szerepelt, kísérletképpen
egy-egy zenekar a különböző körzetekből. Az akkori meglepő produkciók azt
bizonyították, hogy a zenekarok szerepeltetése jogosult a fesztiválokon. Ennek
alapján született meg az a döntés, hogy a fehérvári fesztiválon ismét szerepeljenek
zenekarok azzal a kikötéssel, hogy ez alkalommal ne a tavaly hallott együttesek
képviseljék a körzetet. A fejlődés mértékét misem bizonyítja jobban, mint az,
hogy az ezúttal szereplő együttesek színvonal tekintetében semmivel sem
maradtak el a tavalyiaktól. Meggyőződésünk szerint a jövőben bővíteni kellene a
zenekarok szereplésének lehetőségét. A legközelebbi fesztiválra körzetenként
két zenekar meghívását javasoljuk, talán még a kamaraegyüttesek számának
rovására is, amennyiben a fesztivál kereteinek további bővítésére nem volna
lehetőség.
A
vita során Vikár Sándor
(Nyíregyháza), Goitein Frigyes (Budapest), Forrai István (Miskolc), Berkes Kálmán (Székesfehérvár), Nagy Miklós (Győr), Nékám Paulette (Pécs), Zámbó István (Veszprém) és mások értékes gondolatok felvetésével,
élénk eszmecserével segítették az ifjúsági kamarazene mozgalom további útjának
egyengetését.
A
Székesfehérvári Állami Zeneiskola kollektívája - élén Enge János igazgatóval - fáradhatatlan munkával
igyekezett ellensúlyozni azokat a nehézségeket. melyeket
a fesztivál időpontjának utolsó pillanatban történt szükségszerű megváltoztatása,
az ebből adódó rendezési és elszállásolási problémák okoztak.