Parlando 1964/4,
7.-10. p.
(I.
rész)
A
zenei ritmus fogalma a hangok egymásutánjának időbeli rendeződését, tagolódását
jelenti. A hagyományos kottaírás a hangmagasság váltakozásának jelölésén kívül
arra is képes, hogy ezt az „időjátékot” is hozzávetőleges hűséggel rögzítse. A
zene fokozatos komplikálódása a kottaírás területén felvetett néhány
megoldhatatlan problémát. Komoly gondot jelent többek között a differenciálódó
ritmus jelölése is. Amikor tehát ritmikus jelenségekről beszélünk, mindig
tartsuk szem előtt a hangzó zene és a kottaírás összehangolt, vagy össze nem hangolt párhuzamait. Az újabb zene komponistáinak egy
része nagy erőfeszítéseket tesz, hogy a kottakép félreérthetetlenül jelölje a
hangzó zene minden finom rezdülését.
A
zenei ritmus elméletileg három rétegre választható szét:
a)
Az első réteg maga az élő
ritmus, melyet a különböző hangjegyértékek jelölnek. A hangjegyek az alapul
választott egység szorzásából, osztásából és összeadásából adódnak.
b)
Az alapegység következetes lüktetése, a metrum, a ritmus fogalomkörének második rétege. Ez a zenei pulzus
legtöbb esetben „láthatatlanul” tagolja a zenét.
c)
A tagolás szélesebb ívű megvalósulása egyes metrum-egységek
kiemelésével, hangsúlyozásával történik Ezt a kottaképben az ütemmutató felső
számjegyével és az ütemvonallal rögzítjük. Egy ilyen nagyobb egység neve: ütem.
A három réteget az
alábbi dallampélda szétboncolásával szemléltetjük:
Azok
a modern zenei törekvések, melyek az eszközök használatában megalkuvás nélküli
korlátlanságra törekednek, szándékukat csak rugalmas és hajlékony anyaggal
tudják megvalósítani. Ezt a hajlékonyságot akarják elérni a kis szekund további
osztásával (negyed-hang, harmad-hang, glisszandó),
erre törekszik a modern zene atonalitás
fellazításával, elmosásával és ugyancsak ez a szándék vezeti a zeneszerzőket,
amikor a hangértékek maximális porlasztását és a metrum- kötöttségek feloldását
sürgetik.
A)
A sokféle ritmus, a poliritmika megteremtésének egyik
útja az egység egyre kisebb részekre osztása. A hangszeres zene már aránylag
korán használ virtuóz technikát igénylő kis hangjegyértékeket. Szélső ellentétként
a vokális és instrumentális zene két példáját mutatjuk be:
A
poliritmika megvalósításának másik lehetősége az
egység egymás mellett történő különböző (páros ás páratlan) osztása:
Még
színesebb a ritmuskép, ha a metrikus egységet a különböző szólamok különböző
módon osztják:
A
negyedik lehetőség a különböző átkötések, előlegezések, szinkópák
alkalmazásából adódik:
Az
eddig felsorolt jelenségeket nevezzük szűkebb értelemben poliritmikának.
Meg kell jegyeznünk, hogy a negyedik pontban tárgyalt jelenségek a metrum lüktetését,
sőt az ütemsúlyokat is elfátyolozzak.
B)
A barokk és a bécsi klasszikus zene időbeli lefolyása
a metrum sziklaszilárd egyenletességére épül. Azt mondhatnánk, hogy ezekben a
zenékben a hangnemi tonalitás mellett a metrum a másik legfontosabb „tonális”
tényező. (A tonális szót itt tágabb értelemben használjuk.) Éppen ezért a
ritkán előforduló gyorsítás vagy lassítás (hasonlóan a tonika mellett adódó szubdomináns vagy domináns kimozdulásához) ezekben a
stílusokban feltűnő feszültségteremtő esz- közök. A romantika általában már
bátrabban nyúl e lehetőségekhez. A metrumnak ilyen kibillentését a modern zene
is gyakran használja. Bartók például a gyorsítás (lassítás) mértékét sokszor
metronóm-jelzéssel pontosan megszabja. Kvintakkordok c. művében a következő
tempójelzéseket találjuk.
Az
előző pontban emlegetett sokféle ritmus a többszólamú zenében úgy is felléphet,
hogy az ütemegységen belül a különböző szólamok más-más metrikus egységgel
szerepelnek. Ebben az esetben tehát lényegében többféle metrum egyidejű hangzásáról
van szó, ezért ezt a jelenséget polimetriának nevezzük.
Lássunk néhány példát:
Rendkívül szellemes polimetrikus megoldást találunk többek között
Sztravinszkij: Petruska című művében. A táncjáték szerint
a Balerina együtt táncol a Mór vitézzel. Az egyik egy korabeli keringőt, a másik
vele egy időben egy páros ütemű táncot lejt:
Végül
megemlékezünk azokról a szélsőséges törekvésekről, amelyek a metrum teljes
kiiktatásán, az ametrikus
ritmus megteremtésén fáradoznak. Így például a szeriális
zene művelői előre eltervezett ritmus-sor (széria) alapján komponálnak. Tekintsünk
meg egy ilyen ritmus-sort:
Érdekes
elemezni a következő példát is, amelyet a legújabb zene területéről választottunk:
Ez
a valóságos ritmikai-rejtvény az ütemmutató szerint eredetileg két negyed
egységet tartalmaz (2/4). Ezt kell öt egyenlő részre
osztani (5/4). Ezen belül adódik két rész (7:8 és 11:12),
melyek úgy aránylanak egymáshoz, mint 8:12-höz, vagyis 2:3-hoz. Tehát az öt
egyenlő részből kettő rész esik az első és három rész a második tagra. A 2/5-részt
7 egyenlő részre, a 3/5-részt 11 egyenlő részre osztják a feltűntetett 1/32 hangértékek.
Lényegében tehát az első rész 1/32 hangjegye az egész ütemegységnek 2/35-része,
a második rész 1/32 hangjegye pedig az egész ütemnek 3/55-része. Tessék
megpróbálni lejátszani!
Turcsányi Emil
(Folytatása
következik!)