Parlando 1964/4,
10.-14. p.
A polifon-hallás fejlesztése a zeneiskolában
(Gondolatok Péter Miklós hozzászólása nyomán)
Elöljáróban
köszönetet kell mondanom Péter Miklósnak, aki felhívta figyelmemet a Parlando novemberi számában közölt cikkem hibáira. Köszönet
illeti őt azért is, hogy vitapartnerként segítségemre sietett egy fontos
kérdésben.
Amivel
Péter Miklós menteget - hogy pongyolán
fogalmaztam meg cikkemet -, azt én vádként fordítom magam ellen.
Nyilvánvaló, hogy csak ennek következménye lehetett, hogy ő - és bizonyára mások is - a mondottakat
félreértették. Jelen írásomban arra törekszem, hogy a tőlem telhető legnagyobb
precizitással fejtsem ki elgondolásomat. Nem vélt, vagy valódi igazam megvédése
késztet erre. Azt hiszem: a kérdés van olyan fontos, hogy igyekeznünk
kell megkeresni az igazságot, de legalább közelítsünk felé. És legfőként: ennek
az igazságnak a fényében helyes pedagógiai gyakorlatot alakítsunk ki. Az
effajta vitát a folyamatban levő oktatási reform különösen időszerűvé teszi.
(NB. Eszem ágában sincs a mindenáron újítók táborába állani. De úgy hiszem,
azért csinálunk oktatási reformot, hogy - többek között - a feleslegesnek
bizonyuló ballasztot kidobjuk, és helyesebb módszerekkel, jobb
anyaggal, tudatosabb és célratörőbb pedagógiai eljárással helyettesítsük.)
1. Alapfogalmak
A
polifón hallás fejlesztéséről beszélve elsősorban
világosan meg kell határoznunk két alapvető fontosságú fogalmat: a polifónia és
a polifón hallás fogalmát. Első kérdés tehát: milyen
műveket kell polifónnak tartanunk?
Általában
minden olyan művet, melyben a zenei történés hordozója, aktív résztvevője
egyidejűleg több szólam. E több szólam mindegyikében megvan egy bizonyos
fajtájú készség, mellyel a zenei formalefolyást önmagában irányítani:
folytatni, továbbvinni, vagy fékezni képes. A szólamoknak ez a készsége
nyilvánvalóan független a többi szólam hasonló készségétől.
Ezt a sajátos hatást a zeneszerző rendszerint úgy éri el, hogy azonos formai
ponton más-más ritmikai, melodikai történést juttat
az egyes szólamoknak. Világosabb ez a sajátság, ha szembeállítjuk a homofóniával.
Ott a szólamok egymást támogatva, együtt haladva törekednek egy közös cél felé. A polifóniában az egyes
szólamok egymás ellen, valóban „punctus contra punctum” dolgozva érik el saját céljukat. Ha ez a cél több szólam
viszonylatában egy időbe esik, az csak a formai egységérzetet erősíti. Ez a
körülmény mit sem változtat azon az érzésen, hogy két, három vagy több célba érés
történt, szemben a homofónia egységes és egyes
célba érésével. Ebből a szempontból tehát lehet és kell önállónak tekintenünk a
polifón szemléletben fogant szólamokat.
Egynél
több -
mindegy, milyen szerkesztésű - szólam egy időben történő felhangzása
szükségszerűen előidézi valamilyen harmónia megszólaltatását. Ez a harmónia nem
lehet esetleges, véletlen képződmény - legkevésbé a polifóniában -, mert valamilyen célra törekvő, tudatosan
irányított szólamok találkozásából jön létre. Ez a harmóniai viszony a funkciós
polifóniában egyszersmind funkciós viszony is. Ez azt jelenti, hogy a kialakuló
harmóniák egy sajátos, önálló energiával is rendelkeznek, mely energia
független a szólamok saját mozgási (ritmikai, melodikai,
formai stb.) erejétől. Ez a harmóniai hatóerő önmagában képes arra, hogy a
zenei folyamat haladását valamilyen irányba előre meghatározza, az adott
helyzetből természetesnek ható más helyzetekbe haladni késztesse. Például, ha
egy Bach-fúgában valahol létrejön egy domináns szekund-akkord, a szerző nem
mondhat le e képlet funkciós feloldásáról. Természetesen ki is használhatja,
mondjuk úgy, hogy a szekund-akkordot formai nyugvóponton éri el, és így
biztosítja a zenei folyamat adott irányba történő folytatását. Sőt beállíthatja
előre ebbe a szituációba a harmóniai történést, és utólag dolgozza ki a szólammozgást.
Hogy melyik munka az elsődleges, nem hiszem, hogy eldönthető. Számunkra most eldönteni
nem fontos.
Harmóniai
viszonya lineáris polifóniában is épp oly szükségszerűen jön létre, mint a
funkciós polifóniában. A zeneszerző komponálás közben kénytelen ezzel is számot
vetni. Annyira nem becsülhetünk le egy zeneszerzőt sem, hogy feltegyük: megtűr
a műben esetleges, véletlen hangzásokat. Vagy, hogy nem is hallja előre azokat.
Tehát senki nem párosíthat egymás mellé olyan dallamokat, melyek együtthangzása
nem felel meg egy - stílusonként, koronként és szerzőnként
is változó -
harmóniai követelménynek. Ha pedig a harmonikus tényező jelenléte minden
polifóniában tudatos és szándékos, akkor kézenfekvő a feltevés, hogy a szerző
ezt a tényezőt valamiképpen fel is használja, formaalkotó akaratának eszközévé teszi. Nagyon hihető, hogy Dufay, vagy Vittoria nem érezte
az egyes harmóniák tendenciáját, maradási vagy haladási kényszerét, egyszóval
funkcióját. Legalábbis nem úgy, ahogyan mi egy vezérhang-oldást, vagy egy V-I
kapcsolatot ma ellenállhatatlan kényszernek érzünk. Ilyet belemagyarázni műveikbe
-
enyhén szólva könnyelműség lenne. Az azonban bizonyosra vehető, hogy tudatosan
és akarattal hoztak létre bizonyos harmóniákat, sőt harmóniasorokat, melyeknek
hatását előre ismerték és ki számítottan alkalmazták.
A
mondottakból két következtetést kell levonnunk. Először: mindenfajta
polifóniában rendelkeznek a szólamok valamilyen önállósággal, saját „akarattal”.
Másodszor: minden polifóniában van egy függőségi viszony az egyes szólamok
között. Paradox fogalmazással élve: egyik szólam sem kíséri a másikat, ugyanakkor
mindegyik szólam mindegyiket kíséri. Ilyen előzmények után talán nem hat
tévesen, ha a polifónia lényeges ismérveit így foglalom egybe:
Polifónnak kell tekinteni minden olyan művet,
melyben melodikailag és ritmikailag bizonyos szempontból
önálló szólamok időben egyszerre hangzanak fel, és ennek következményeként
egymással harmóniai viszonyt alkotnak. Ez a viszony a funkciós tartalomtól függetlenül,
minden esetben szükségszerűen létrejön. - Ez a meghatározás természetesen
nem tartalmazhatja a polifónia minden lényeges ismérvét. További következtetéseink
helyességet igazolni elégnek látszik.
Mit
nevezünk polifón hallásnak?
Az
előző cikk megfogalmazása így hangzott: „a polifón
művek felfogásához szükséges készségek komplexuma”. Ez - gondolom - mindenképpen igaz. De
lássuk részletesebben.
A
polifón hallás a zenei hallásnak speciálisan
kifinomított, sok részkészségből összetevődő módja. Elsősorban a következő
készségeket foglalja magában:
1. Különböző magasságú zenei
hangok felfogásának készsége.
2. Különböző hosszúságú
zenei hangok felfogásának készsége (ritmushallás).
3. „Hangközhallás”, azaz
két, később több együtthangzó zenei hang külön-külön történő érzékelésének készsége.
4. Funkcióhallás, azaz két,
később több zenei hang együtthangzásának érzékelése.
5. Fejlett formaérzék, mely
képes az egész egység lefolyásán belül az egyes szólamok esetleges önálló formalefolyását
követni, de legalább a különböző formái történés létét regisztrálni.
6. Zenei memória, mely az
elhangzottakhoz való viszonyítás alapján segít a formai, harmóniai bonyodalmak
megértésében.
Ezek
csak jellemző, alapvető fontosságú készségek, melyekhez egyénenként más és más
készségek egész sora járulhat még. Így pl. fejlett színérzék, abszolút hallás,
tonális (vagy éppen modális) érzék, koncentrációs készség, extenzív figyelem
stb. Mindezek léte fontos, de nem mindegyik feltétlenül szükséges, illetve alacsonyabb
fejlettségük nem jelent leküzdhetetlen akadályt.
Ha
a jelzett készségek mind kifejlődtek, elértek egy bizonyos teljesítő-készséget,
akkor van meg a polifón hallás kialakításának lehetősége.
De tévedés lenne azt gondolni, hogy a részkészségek együttese már magát a polifón hallás létet jelenti. Ezeket a készségeket egybe
kell hangolni, közös nevezőre kell hozni. Ezt a munkát valahol, valamikor el
kell végeznie a tanárnak. Két feladatkört jelent ez a számára. Egyrészt a növendék
megszerzett képességeit koordinálni kell, ki kell alakítani egy helyes arányt közöttük,
egységbe kell ötvözni azokat és beállítani, valamint begyakorolni az adott cél:
a polifon mű maradéktalan megértésének irányába. Másrészt meg kell találni a
műnek azt a síkját, melyre a figyelmet irányítani kell, és kényszeríteni kell a
figyelmet erre a síkra. Ezt a koordináló munkát neveztem és tartom most is polifón hallásfejlesztésnek.
II. A
polifón hallásfejlesztés alapelvei
A
polifónia kettős jellegét - viszonylagos szólamönállóságát és szerves
szólamösszefüggéseit - felismerve, kétféle út kínálkozik a
hallásfejlesztés számára. Az egyik a „hangközhallásból” adódik, talán „szólamhallásnak”
nevezhetnénk. A két vagy több együtthangzó hang különválasztásának, hallásban
történő differenciálásának ki kellene terjeszteni egyszerű hangközökről, két dallamból
adódó, állandóan változó hangközsorra. Ezzel párhuzamosan ki kellene
fejleszteni minden lehetséges reláció minden előforduló keretben történő pontos
érzékelését, felismerését. Majd ezt az érzékelést ki kellene bővíteni, átvinni
három-, négy-, ötszólamú területre. A felismerő készség növeléséhez - az állandó
gyakoroltatás mellett - számos értelmi és zenei segédeszközt vehetnők
igénybe. Ilyenek lehetnének pl: bizonyos szólamvezetési,
melodikai, ritmikai szabályok (imitáció, kánon, dux-comes, torlasztás, fordítás, a különböző stílusok
ellenponttani szabályai), valamint az egyes stílusok „összhangzattana”. Mindezeknek
a birtokában elképzelhető, hogy sok zenei gyakorlat után kialakul egy eléggé
fejlett polifón hallás. - Tévedések megelőzése
kedvéért: a segédeszközöknek nevezett ismeretanyagot nem tartom sem
mellékesnek, sem feleslegesnek. De megtanításuk csak akkor lehet indokolt, ha a
növendék már rendelkezik előzetes hallási képzetekkel, „ösztönösen tudja”.
Tehát megismeri, hallja az imitációt, szűkmenetben belépő témát, orgonapontot
stb., csak nevét nem tudja még adni. Valójában tehát mindezek a készségek és
tudások a fejlett polifón hallás következményei, eredményei
kell legyenek. Szükségképpen fejtetőn látszik állani
az a pedagógia, mely a következmények előidézésétől várja az ok megszületését.
A
jelen pedagógia gyakorlata tudomásom szerint, nagyjából a fenti utat követi.
Úgy tűnik azonban, hogy ez az út egyeseknek túl meredek,
másoknak járható ugyan, de rendkívüli fáradtsággal. (Különösen az alsó fokú
iskolában van ez így.) Nemcsak azért, mert részben az élő zenei gyakorlattói
függetlenül kell folytatnunk. Nemcsak azért, mert részben más zenei készségek
kialakításától függetlenül kell folytatnunk. Elsősorban azért, mert a gyakorlat maga mutatja, hogy ez az út
nem eléggé célravezető. Hiszen még a szakiskola magasabb osztályaiban, sőt
szaktanárképzőn is Bertalotti meg Lasso nevetségesen
könnyű kétszólamaival bíbelődnek, valamint Kodály
alig nehezebb két- és háromszólamú gyakorlataival. Kielégítő ez az eredmény? - És tapasztalatból
tudjuk, hogy milyen kevesen kerülhetnek alsó fokú iskolából a szakiskolákba.
Ezektől még ezt a keveset is el kell zárnunk?
További
veszélye e módszernek, hogy más zenei készségek fejlesztése időközben elmarad - „nincs rá idő”, halljuk
oly gyakran -
vagy egymás rovására - nem fejlődik. Például a formaérzék fejlesztésével
külön témaként és feladatként, szükségképpen más aspektusból foglalkozunk.
Vagy: fejlődhet-e egészségesen az oly fontos intenzív figyelem, ha folyton extenzív
figyelést gyakoroltatunk - és megfordítva? Hall-e az így tanított
gyerek mindent, ami a zene megértéséhez fontos? Például harmóniákat? Funkciókat?
A
hallásfejlesztés másik útja a szólamok együtthangzásának tényéből indul ki. Ha
a szerzőnek az alkotás során figyelembe kellett vennie ezt az oldalt, tudatosan
kellett együtthangzásokat létrehoznia, akkor az appercepciónak is jogában áll a
művet erről az oldalról megközelíteni. Ez a mód tetszik jobbnak, mert a legkönnyebben
megközelíthető, legnyilvánvalóbban jelenlévő oldalt veszi célba. Az együtthangzást
észrevenni, meghallani, tudatosítani, elemezni lényegesen könnyebb, mint több
zenei folyamatot külön-külön végigkövetni, a részhatásokat tudomásul venni és
azokat összerakni, összefüggésbe hozni, ezúton nyerni egységes benyomást a
műről. Az együttes hatás érzékelése során egy dolgot veszek tudomásul és azt
analizálom. A másik esetben észre kell venni minden hangot külön-külön, és
hangzásukat egyidejűleg szintetizálva. Az alábbi példánál nem könnyebb-e azt
mondani (és hallani!): dó-dúrharmónia, tá-dúrharmónia, ismét dó-dúrharmónia,
szó-dúrharmónia, így és így ritmizálva… Vagy könnyebb így felfogni: basszus a dó-ról a tá-ra, tenor a mi-ről a fá-ra, alt a szó-ról a tá-ra, szoprán a dó-ról a re-re haladt, azután vissza, azután ide, meg oda,
így és így ritmizálva...
Az
első esetben is pontosan tudtam követni minden
szólam mozgását, mégsem kellett különös figyelemmel kísérnem azokat, hogy
meghalljam. Ez nagyon furcsán hangzik - elmondva
-
de így van. Tessék kipróbálni!
A
két lehetőség közötti választás pedagógia-etikai kérdést is felvet. - Tegyük fel, hogy a
gyerek mindkét úton eljuthat a polifónia meghallásának ugyanolyan magas fokára.
Elérkezik teljesítőképessége határaihoz, többet semmiféle pedagógia sem
nyújthat már számára. (Ez csak feltételezés!) - Nem kötelessége-e a
tanárnak azt az utat választania, mely kisebb munkával, kevesebb energia
befektetéssel, rövidebb idő alatt éri el ugyanazt az eredményt? És vajon nem
akkor lesz-e legkisebb a fáradság, leghamarabb az eredmény, ha már ismert dolgokból
indulunk ki? Ha fejlett készségeket fejlesztünk tovább? Ha egyszerre több készséget
tudunk foglalkoztatni, tehát fejleszteni? Ha több fejlett készségből komplex egységet
állítunk össze? - Azt hiszem, most, amikor a gyerekek
tehermentesítése a legégetőbb problémánk egyike, nem is kell felelnem…
Máriássy István
(Folytatása
következik!)