Parlando 1964/4,
14.-17. p.
Úttörő élet és
zenepedagógia
Az
Úttörő Szövetség magába foglalja lényegében az egész magyar általános iskolás ifjúságot.
Az ifjúság esztétikai nevelése - ezen belül a zenei nevelés - nemcsak a zenetanár
szemszögéből nézve fontos; gondot fordít rá az Úttörő Szövetség vezetősége is.
Másrészt
a zenetanárnak sem lehet közömbös, hogy növendéke hogyan illeszkedik bele a
társadalomba, mennyire aktív tagja a közösségnek, amelyhez tartozik.
Úttörőélet
és zenepedagógia egymással kapcsolatban álló fogalmak, úgy kell tekintenünk
őket, mint egy feladatnak két oldalát.
Mint
aktív zenetanár, és mint az Úttörő Szövetség Zenei Szakbizottságának vezetője,
módomban van a kérdést mindkét oldaláról szemlélni. A több éves tapasztalat
meggyőzött arról, hogy e téren a legtöbb probléma éppen az egyoldalú szemléletből
adódik. Sajnos „lenn”, a mindennapi gyakorlat szintjén nem ritkán találkozunk
ezzel a szemlélettel - (akad még kulturálatlan úttörővezető és
egyoldalú zenetanár) - annak ellenére, hogy „fönt”, tehát a
mozgalom és oktatásügyünk vezetőségében mindenki az együttműködést keresi.
Végső fokon ugyanannak az oktatási-nevelési célkitűzésnek megfelelően kell mindnyájunknak
dolgoznunk.
A
jelen kis cikknek az a célja, hogy a „kétoldalú” szemléletnek néhány gyümölcsét
az olvasó elé tárja (még ha nem is mind teljesen érett) és főleg - tekintve, hogy a lap
most már nem csak zenetanároknak, hanem általános iskolai pedagógusoknak kezébe
is kerül -, hogy minél több, a kérdés egyik vagy másik oldalával
foglalkozót csábítson ilyen komplex látásra. A cikkben jórészt a magam egyéni
véleményét mondom el, nagy öröm lenne, ha hozzászólásokat, vitát inspirálna.
***
Kulturális Szemle
Az
a terület, ahol az úttörőélet és a zenepedagógia együttműködése - bár sokszor akadozva és
átmenetileg -
már eddig is leginkább létrejött, az Úttörő Kulturális Szemle.
Hatodik
éve rendezi az Úttörő Szövetség a Kulturális Szemlét, ami az őrsi, raj, csapat,
járás (kerület), megye (Nagybudapest) szinteken
keresztül végre az országos szemlén (Csillebércen) éri el tetőpontját.
Hangsúlyoznunk kell, hogy az úttörő kulturális munka nem szorítkozhat a
szemlére, hanem a mindennapi életben az egész év folyamán meg kell
nyilvánulnia, mégis a szemle az esztétikai nevelés legreprezentatívabb területe,
amely ideális esetben valóban megmozgatja a művészettel (nem csak zenével)
foglalkozó általános ifjúság egészét. Mert ez a fő célja a szemlének; minél
többen vegyenek részt benne aktívan, ameddig tudásuk engedi. Tudom, sok a
probléma a szemle körül. A központilag kiadott szemlekiírás, és a később adott
szempontok és utasítások még nem mindenben kifogástalanok. Az Úttörő Szövetség
vezetősége azonban igyekszik a szemle kiíráson és módszertani utasításokon keresztül
egyre nagyobb szakszerűséggel eljárni. A végrehajtásban, lebonyolításban még
sok a színvonaltalan, dilettáns momentum, erről tanár kollégáink is sokat
beszélhetnének. Mégis szívós munkával és a két oldal együttműködésével ezen
sokat lehet javítani. A jövőben a szemle versenyszerűsége, az ezzel járó
izgalmakkal és megterhelésekkel együtt csökkenni fog. A verseny eszköz és nem
cél. Az esztétikai nevelőmunka tartalmi része a bemutató jelleg által jobban
érvényesül. Így a szemle azzá válik, amivé lennie kell, a kultúra folyamatos
nagy ünnepéve.
Zenekar
A
kulturális szemlén kívül kifejezetten érintkező terület az úttörőzenekar.
Nem
lényegtelen, sem zenei, sem általános nevelési szempontból, hogy a zenekarokat
milyen szakemberek vezetik, hogy ezekben milyen munka folyik.
Ifjúsági
zenekaraink ma nagy részben úttörőzenekarok. A zeneiskolai úttörőzenekarok
szakmai problémáit megoldja (legalábbis ideális esetben) a zeneiskola. Az
Úttörőszövetség viszont támogatja, egyben felhasználja őket, működésük
társadalmi hátterét, ezáltal létjogosultságukat biztosítja. Az együttműködés lehetősége,
sőt szükségszerűsége így magától adódik.
A
nem zeneiskolai úttörőzenekarok problémája óriási. Legtöbb esetben nincs megfelelő
szakképzett vezető; de probléma a zenei anyag, a hangszerelés, a tagok
hangszertanulása és a hangszerbeszerzés is. Ezen a téren Heves megye kulturális
vezetői nagy munkát végeztek. Megyei, majd országos Fesztiváljaikon az összes
problémák felszínre kerültek. Remélhető, hogy az egri Pedagógiai Főiskolán
folyó munka és a megye Művelődési Osztályának, valamint a Népművelési
Intézetnek támogatása meghozza a legégetőbb problémák megoldását is. Nagy eredmény,
hogy a megye anyagi segítsége révén lehetővé vált külföldről behozott „Orff-hangszerek”
kísérleti használata. Ez nagymértékben növelné a gyermekzenekarok tisztaságát
és szépségét. Tudomásunk van róla, hogy a Szovjetunióban is igen komolyan
folynak a kísérletek az Orff-Instrumentarium és az
Orff Schulwerk felhasználására vonatkozólag.
Ezzel
a területtel kapcsolatban egyébként utalok a Parlandóban
eddig megjelent ilyen irányú cikkekre.
Zenei szakkör
A zenei szakkörökben ugyancsak
speciális zenei nevelőmunka folyik. Ennek fő gerincét a zenész külön próba
füzetben lefektetett követelmények teljesítése adja. Míg a zenekarokban
elsősorban aktív zenélés folyik, itt inkább a befogadás, a zenével való
kulturált kapcsolat kimunkálásáról van szó. Persze a kettő egymással szoros
kapcsolatban van. Ezt hangsúlyozza az általános iskolai ének-zene tanterv és
tananyag is. A zenei szakkörben bőven kínálkozik alkalom az általános iskolai
anyag kibővítésére, különös tekintettel a mozgalmi nevelés szempontjaira és
lehetőségére Hangverseny-látogatások, rádióhallgatások, zenei könyvek olvasása,
a látottak, hallottak megbeszélése, mindez a szakkör adta lehetőség. A zenész
szakkör a zenét szerető, de nem külön tanuló gyerekek részére kiváló alkalom a
zene megközelítésére és megszeretésére. Zeneiskolás növendékeket nem helyes a
szakkör rendszeres munkájába bevonni, mert végül a zene tanulásától vonnánk el
őket. Esetenként viszont, szereplésekkel kitűnően gazdagíthatják a szakkör
programját.
A zenét tanuló ifjúság
az úttörőéletben
Ezek
után szóljunk néhány szót általában a zenét tanuló gyermekek szerepéről az úttörőéletben.
Az Úttörő Szövetségen belüli zenei nevelésnek igen komoly támasza lehet a zenét
tanuló ifjúság. Általában ezek egyéb ként is kulturáltabbak. Az úttörőéletben
sok élményt nyújthatnak pajtásaiknak szereplésekkel, daltanítással,
zongorakíséréssel stb. Másrészt az úttörőmozgalom megadhatja nekik a helyet a
társadalomban, zenélésük életteret, közönségét és tartalmát. Így a zenepedagógus
és az úttörővezető együttműködhet a gyermek és társai fejlődésének érdekében.
Persze igen fontos szempont, hogy elsősorban hagyják tanulni, órára járni,
gyakorolni a növendékeket. Ne terheljék túl az amúgy is többet vállaló zenét
tanuló gyermeket. Az együttműködésnek ez igen fontos gyümölcse lenne. Az
elkerülhetetlen ütközéseket mindkét fél rugalmasan kezelje. Ha megvan a
harmonikus együttműködés, abból a gyermek, a zenetanár, a mozgalom, általában
mindenki csak hasznot húzhat.
Ugyanez
vonatkozik, csak fokozott mértékben, a zenét hivatásból tanuló gyermekekre. Az
igazi tehetségekhez kellő tisztelettel nyúljunk! Legyen mindenki tisztában
vele, hogy nekik komoly dolguk van, kíméletet érdemelnek, minden fölösleges
megterhelést le kell venni róluk. Legyen rájuk büszke a csapat is, és időnként
szerepeltesse őket. A természetes társadalmi közösségben való élet viszont
számukra is igen hasznos. Beleilleszkedésük a kollektívába a rossz értelemben
vett „sztárság” legjobb ellenszere.
***
Beszéltünk
a két terület kapcsolódásának négy speciális részletéről. Ezeken kívül azonban
magasabb szinten mindkét oldalt átfogó probléma: Mi legyen úttörő ifjúságunk
zenei „mindennapi kenyere”, mit énekeljenek gyermekeink gyűlésen, ünnepélyen,
kiránduláson, táborozáson.
Népdalt
-
mondja az egyik vélemény. Mozgalmi dalt, munkásdalt - így a másik. Úttörődalt,
jó modern tömegdalt.
Az
általános iskolás tantervben mindezek szerepelnek (ezen kívül szemelvényekben
klasszikus zene is).
Lássuk
az elsőt! Népdalt, értékes magyar népdalt! Igen. Ének- és zeneoktatásunk gerince
legyen a magyar népdal. Anyanyelvünket tanuljuk meg jól, szívjuk alaposan
magunkba. Olyan elvek ezek, amelyeket ma végre már senki sem mer komolyan
vitatni.
De
vajon egyedül a népdallal megoldhatjuk-e az ifjúság teljes zenei ellátását? Kifejezik-e
a mai ifjúság igényét, problematikáját? A népdal szövege, amely együtt termett
a dallammal, egy adott történelmi-társadalmi szituációban nem mindig szól a
mának. (Persze nem mind időszerűtlen; inkább megfordítva, sok minden aktuális
téma hiányzik belőle.) Akad erre ugyan orvosság, amely eléggé elharapózott:
Húzzunk új szöveget a régi dallamra. Ezek azonban ritkán adnak valóban
kielégítő, ízléses megoldást.
A
régebben keletkezett munkásmozgalmi dalok szövegüket tekintve eszmeileg és történelmileg
értékesek, ezért foglalkozni kell velük, meg kell őket ismertetni
ifjúságunkkal. Zenei anyagukban azonban - sajnos - jórészt értéktelenek,
nem szolgálják az esztétikai nevelést. Nagy részük ún. „Liedertafel”
dallam. Nem beszélve arról, hogy a kapitalizmusban született dalok jó része szöveg
tekintetében legalább annyira avult, mint a „feudalizmusbeli” népdalok.
Mi
marad még? A jó, szövegében korszerű, úttörőkhöz közelálló témájú, zenéjében értékes,
de mégis „könnyű”, „fülbemászó” úttörődal. Legyen gyorsan tanulható, egy szólamban,
több szólamban is használható, kísérettel és kíséret nélkül. Hamar válhassék belőle jó értelemben vett „sláger”. Az se baj, ha
egy-két év alatt megunják: jön helyette másik.
ű
Csakhogy
nem jön. Mert ilyen ideális úttörődal nincs, illetve nagyon kevés van. A kereslet
pedig óriási. Nem szabad megszünnünk ezt az igényt
hangoztatni, költőinket, zeneszerzőinket mozgósítani. Az se keserítsen el
bennünket, ha a „művek” nem mind kiválóak. Nyilvánvaló, hogy legkönnyebben nem
a nagy művészek mozdulnak meg, hanem a kevésbé nagyok, akik jó pénzért
mindenről hajlandók írni. Az igazán jó műveket viszont igen komolyan kellene
honorálni.
Míg
azon törjük fejünket, mit énekeljenek gyermekeink a jövőben, sokan aggódva
kérdik, mit énekelnek most.
Bizony
gyermekeink többsége magára hagyatva slágert énekel. Háborodjunk fel rajta,
próbáljunk rendszabályokhoz nyúlni? Nem hisszük, hogy akár szükséges, akár
eredményes lenne. Igyekezzünk inkább a mértéket elvileg nem csökkentve, jobban
megérteni őket. A Nevelési Terv felhívja a figyelmet arra, hogy bizonyos
életkorban megnő az ifjúság érdeklődése a tánc, a sláger, a „könnyű zene”
iránt. Gondolom ez mindig így volt, csak korunk problémája, hogy a „könnyű zene”
és a korszerű „nehéz zene” oly nagy távolságra került egymástól.
Tegyük
ölbe kezünket? Hagyjuk, hogy a „métely megfertőzze” ifjúságunkat?
Semmi
esetre sem, de ne is Lődözzünk ágyúval verebekre. És ne propagáljuk túl harciasan
a szerintünk jót, mert - hogy a verebeknél
maradjunk -
dobbal nem lehet verebet fogni, még ha előzőleg ágyúval le is lőttük őket.
Legyünk
-
nyugodtak. Bízzunk pedagógiánk és a jó zene erejében. A régi mesterekében, az
újakban és az eljövendőkben. Bízzunk abban, hogy a történelmi-társadalmi
helyzet, amely a magas színvonalú műzene stílusának elidegenedéséhez vezetett
(Doktor Faustus probléma), egy új
korban, új társadalmi feltételek között létre hozza a két világ újabb
közeledését egy új klasszicizmus keretei között. Ez meghozza majd problémánk
megoldását is.
Till Ottó