Parlando 1964/4,
21.-22. p.
Hozzászólás Lukin László cikkéhez
Lukin
László cikke a „Parlando” januári számában
rávilágított az iskolai karének jelentőségére. Ez a cikk indított arra, hogy a
több éve ismétlődő karvezetői tanfolyamok tanulságait leszűrve egy-két
gondolatot fűzzek az iskolai karvezetés témájához.
Ma
a módszerek fontosságának tudatában az iskolai karének is kinőtt az
ötletszerűség gyerekcipőiből. A karvezető tudatosan képezi a természet adta
hangszert, mely bármely más hangszerhez hasonlóan egyenrangú művészi
produkciókra képes. Ha meghallgatjuk a Lipcsei Tamástemplom kórusának gyermekhangjait,
vagy a „Wiener Sängerknaben” nemes tónusát, hazai
viszonylatban a Magyar Rádió Gyermekkórusát, fogalmat alkothatunk a Gyermekhang
elérhető lehetőségeiről. Ezzel nem azt akarom bizonyítani, hogy minden iskolánk
rendelkezik hasonló lehetőségekkel, de a módszeres
hangképzés segítségével egységes, szép hangszín érhető el.
Lukin
László cikkében a hangszert kikapcsolja a karénekből. Továbbfűzném e tilalmat, és
a hangadásra is hangszer helyett hangvillát javasolnék. Sok karvezető választja
a hangszerrel való hangadást, és ha lehangolódott hangszeren történik a
hangadás, a mű egész más hangnemben szólal meg. A hangsíp használatát sem
javasolom, mivel a levegő beáramlásának erejétől is függ a hang magassága. A
hangvilla használata a legcélszerűbb és egyben a közönség számára a
legcsendesebb. Arra kell ügyelni, hogy a produkció előtti izgalom hevében is mindig
pontosan adjuk meg a kívánt hangot. Ha több szólam indul egyszerre, mindig a
legmélyebb szólammal kezdjük a hangadást.
A
karvezető módszeres munkájához tartozik a tanulandó mű alapos ismerete.
Ne
a kórussal együtt tanuljuk meg a művet, mert ezáltal elesünk annak a
lehetőségétől is, hogy a műben előforduló nehezebb dallamfordulatokat a
hangképzés során egy ügyesen összeállított gyakorlat formájában előkészítsük.
Fontos továbbá a mű alapos ismerete azért is, mert a 6. órában már kissé fáradt
gyermekekben a mű megtanulása iránti érdeklődés felkeltése a karvezetőre háruló
fontos feladat.
Szólnunk
kell a helyes műsorpolitikáról, mellyel még nagyon sok karvezető küszködik.
Egy-egy Kulturális Seregszemle alkalmával sokszor kellett megállapítani egy-egy
kórusról, hogy nagy fába vágta a fejszéjét. Nem beszélve arról a nagy energiáról,
melyet ilyen mű megtanulásába fektettek, a sikertelen szereplés rányomja
bélyegét a további munkára is. Mind a kórus, mind a karvezető könnyen kedvét
veszíti, és ez pedig a fegyelem rovására mehet. Egyszerű művek művészi előadása
egyenértékű bármilyen nagy mű előadásával.
Az
iskolai kórus ünnepi színt visz szerepléseivel az iskola életébe. Azonban
nemcsak ez a cél, hanem a zeneszeretetre, a társas zenélésre való nevelés, a
művek és ezeken keresztül zenetörténetünk nagyjainak megismerése,
megszerettetése. Ezért ne hajszoljuk énekkarunkat a produkció jegyében, mert a
nagy rohanásban elfelejtjük, hogy nemcsak előadóművészek, hanem pedagógusok is
vagyunk. Elfárad a kórusunk, és az, ami ezelőtt pihenés, felüdülés volt, az
most már fáradságos munka lett. Nagy múltú énekkari kultúránk érdekében óvjuk
gyermekeink hangját, készítsük elő a felnőtt énekkarokban való további aktivitásra.
Nem a nagy hangerővel történő éneklés teszi a kórus hangját szárnyalóvá, hanem
a tiszta éneklés, melyért Kodály oly sokat fáradozott.
Végezetül:
a kórusvezetők állandóan képezzék magukat, Legyenek otthonosak a partitúraolvasásban,
és maguk is szeressenek énekelni. Szakmai felkészültség birtokában, módszeres
karénekórákkal vonzóvá tehetik még az oly sokat emlegetett öntevékeny énekkari
mozgalmat is, melyről sokan borúlátó módon nyilatkoznak Az igények állandóan
nőnek, és ezzel a karvezetőknek lépést kell tartaniuk. Legyen a zene mindenkié,
de ehhez az utat nekünk kell megteremtenünk.
Németh Gusztáv