Parlando 1964/4,
23.-24. p.
A FŐVÁROSI ZENEISKOLA SZERVEZET 7. SZ. KÖRZETÉT
A
csepeli gyárkémények tövében, a központi általános iskola épületében találom
meg a 7. számú körzeti zeneiskolát. Szinte jelképnek is tekinthetné az ember.
Eredetileg a gyár szakszervezete hozta létre, és mint a csepeli gyár szakszervezeti
zeneiskolája, 15 tanerővel és kb. 350 tanulóval indult meg benne a tanítás.
1952-ben államosították, és azóta a 7. számú körzeti
zeneiskolaként egyre bővül, növekszik. Egész zeneoktatási hálózat alakult ki.
Ide tartozik: Csepel, Soroksár, Pesterzsébet és Kispest egy része is.
Amint
beléptem a hatalmas iskola épületébe, óriási zaj, lárma fogadott.
Éppen
szünet volt. Kíváncsian kerestem, vajon merre van itt egy nyugodtabb, csendesebb
folyosó, ahol a zeneoktatás folyik? Sajnos, hiába. Az emeleti folyosó, ahonnan
az iroda és egy tanterem nyílik, egyike a legzajosabb helyeknek. 500 gyermek
egészséges zsivaja tölti be 45 percenként az épületet.
Váratlanul
érkeztem meg, és rövid ottlétem ellenére - azt hiszem - sikerült bizonyos
mértékben tájékozódnom a 7. körzet központi zeneiskolájának munkájáról, eddigi
eredményeiről, problémáiról.
Első
látogatásom dr. Lengye1 Józsefné
zongora óráján volt. A kitűnő pedagógusnő már 13 éve tanít Csepelen, neveli a
gyerekeket a muzsika szeretetére, helyes formálására, kifejezésére. Különös
gonddal ébreszti fel a kis zongoristákban az együttmuzsikálás iránti
érdeklődést. Ezt főleg négykezes darabok tanításával éri el. Azok közül, akiket
valaha tanított, már kartársai is vannak, volt növendék és tanára együtt tanítanak.
Szolfézs órát is sikerült hallgatnom. Egy emelettel feljebb,
viszonylag csendesebb teremben Kopeczky Alajos orgonaművész oktatja a tanulókat széleskörű
elméleti tudással, és tapasztalt pedagógiával.
Ének órán is részt vettem. Az
ének tanszakot Vojtkó
Ida látja el, 25 növendéke van. A sima, könnyed, hajlékony, sallangmentes
éneklési stílus elsajátítására neveli az énekeseket. Figyelemmel kíséri a
növendékek elméleti tanulását is. A lapról éneklési készség fejlesztése elengedhetetlen
az énekesek számára.
A
látogatásokról visszatérve az „iroda” helyiségében pihentem meg, amely nagyon
sokféle célt szolgál. Igazgatói iroda, de egyben tanári szoba, és az
adminisztrátor helyisége is. Tantermek tekintetében szintén nagyon szűkösen
állnak.
A
hatalmas apparátussal dolgozó körzetben 23 iskolában folyik zeneoktatás.
Szinte
hihetetlen, hogy egy 57 tanerővel és 1580 növendékkel működő iskolának nincs
otthona, önálló épülete. A szétszórtság okozta nehézségeket még növeli jó
néhány „zeneterem” állapota. Bizony nem tanításra, hanem lebontásra való
helyiségek ezek! Hajnal Imréné
igazgatónő elmondta, hogy egyik legnagyobb problémájuk a helyiség kérdése. Ígéretet
már kaptak, de a megvalósítása mindig késik! A kerületi tanács már megígérte,
hogy egy kisebb iskolát rendelkezésükre bocsát, de ez eddig még csak ígéret
maradt. Pedig nagyon fontos a helyiség probléma, sürgős megoldásra vár. (A
szervezet többi körzetében sem kedvezőbb a helyzet. A Fővárosi Tanács VB
figyelmébe! -
A szerk.) Fölmerült a kérdés, hogyan tudja mégis összetartani ezt a szétszórt
iskolát, hogyan tudja létrehozni a nevelő testületen belül az egységet? „Ha
szabad időm van, állandóan úton vagyok” - hangzott a válasz. Ez a
munka hatalmas energiát igényel, de van is eredménye. A tantestületen belül
nagyon jó közösségi szellem alakult ki.
A
gyárral szoros kapcsolatot tartanak fenn. Az iskola tanárai és növendékei a
gyár által rendezett irodalmi esteken, névadó-ünnepségeken működnek közre,
teszik színesebbé, színvonalasabbá ezeket a rendezvényeket. De nemcsak a gyárral,
hanem a vidéki, pontosabban a kecskeméti
zeneiskolával is állandó kapcsolatot tartanak. Csere-látogatásokon
vesznek részt, és adják át egymásnak tapasztalataikat, hasznos módszereiket.
1963 novemberében Kecskeméten közös hangverseny rendezésére is sor került,
amelynek nagy sikere volt.
Mindezekről
már az iskola eseménynaplójából vettem tudomást, amit Vámos Györgyné igazgatóhelyettes őriz féltő gonddal.
Két
nagy létszámú zenekara is van az iskolának: 36 tagú fúvós- és 50 tagú vonószenekar.
Legutóbb a körzethez tartozó zenei általános iskola kórusával együtt adtak
közös hangversenyt.
Meglepett
az, hogy harmonika- és gitár oktatás is folyik, A két tanszakot
Bogár István, ill. Kovács Antal nagyon lelkiismeretes, jó
munkával látja el. A tanszak iránti érdeklődés igen nagy. Ezt bizonyítják a
számok is: 66 harmonika- és 26 gitár szakos tanuló van. Lehet, hogy megindul
végre a harmonikatanítás országos színvonalának emelkedése? Reméljük! (Ez
jórészt megfelelő szakoktatói gárda kiképzésén is múlik! - A szerk. megj.)
Látogatásom
végén még szeretnék egy kérdésre választ kapni. Van-e különbség a külváros és a
belváros zenei színvonalát illetően? Milyenek a gyerekek zenei képességei?
„Eleinte
megvolt a különbség a külterületi és a belvárosi gyerekek között, mivel a
munkásgyermekek régebben kedvezőtlenebb körülmények között nevelkedtek. Otthonról
alig hoztak zenei kultúrát. Nagyon komoly vívmánynak érezzük, hogy a sok évtizedes
hátrányt be tudtuk hozni. Aránylag rövid idő alatt sikerült egy szintre emelni a külterület zenei színvonalát a belvároséval.
A felettes szervek nagyon megbecsülik munkánkat. Sok kartárs részesült dicséretben,
jutalomban, kitüntetésben.”
Abban
a reményben búcsúzom, hogy legközelebb már az új otthonukban, nyugodtabb körülmények
között üdvözölhetem a munkás-zeneiskola tantestületét.
Guthy Éva