Parlando 1964/4,
17.-19. p.
Az 1. és a 6. ISME konferencia
Az
ISME 6. konferenciájának előkészületei javában folynak. Eddig húsznál több ország
képviselői jelentették be részvételüket a nagyszabásúnak ígérkező találkozóra s
a konferencia műsorainak keretében a legjobb magyar ifjúsági együttesek mellett
bolgár, cseh, dán, német, szovjet, amerikai kórusok és zenekarok, francia és
svájci szólisták is bemutatják képességeiket.
A
konferencia programjának összeállítása, nagyméretű pedagógiai kiállítás előkészítése,
a hazai és külföldi ifjúsági együttesek több száz szereplőjének mozgatása, az
előadások anyagának fordítása, a tolmácsolás problémájának megoldása, a
szervezés lebonyolításának ezer lényegtelennek látszó és mégis lényeges kérdése
nem csekély feladatot rónak az előkészítők népes gárdájára, csakúgy, mint
kormányzatunkra és zenei intézményeinkre.
Már
alig egy-két hónap választ el a nagy eseménytől, mely elé várakozással
tekintünk, és melynek sikerében bízunk.
Előkészítés
közben magától értetődik az előző, hasonló jellegű rendezvények tapasztalatainak
felhasználása. Az ISME tokiói konferenciájának lefolyásáról Szőnyi Erzsébet számolt
be, az 1961-ben rendezett bécsi találkozóról ugyancsak az ő előadása alapján
tudtunk meg részleteket. Az azt megelőző 3. ISME kongresszus színhelye
Koppenhága volt, ahol Adám Jenő képviselte hazánkat. Az 1959-ben, Dániában elhangzott
előadások és referátumok gyűjteménye, amely az UNESCO gondozásában jelent meg,
eljutott hozzánk is néhány példányban. Ennél pontosabb adatok az ISME korábbi
működéséről és a régebben megtartott kongresszusokról nem állnak
rendelkezésünkre.
A
véletlen folytán éppen most került elő egy kis 13 oldalas különnyomat, amely
1936-ban jelent meg Budapesten és amelyben Kókai
Rezső számol be a Prágában tartott
Első Nemzetközi Zenepedagógiai Kongresszusról. Soha alkalmasabb pillanatban
nem kerülhetett volna elő e kis füzet, melynek szerzője a Zeneművészeti
Főiskola hivatalos képviselőjeként vett részt a prágai találkozón. Érdekfeszítő
beszámolója ma különös aktualitással bír, ezért egyes részleteit az eredeti
szöveggel tesszük közzé.
„Az
1936. év április havában tartották Prágában az első nemzetközi zenepedagógiai
kongresszust, (I. Congres International pour l’Éducation musicale à Prague du 4 au 9 avril 1936). Ez
az ilyen nemben valóban első nemzetközi tanácskozás nemcsak ennél az elsőségnél
fogva, hanem az azon szóba került szakkérdések fontossága miatt is méltán
tarthat számot az általános érdeklődésre. Éppen ezért indokoltnak és szükségesnek
tartjuk, hogy a kongresszus tanácskozásairól, melyeken egyébként a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskola is hivatalosan képviseltette magát, a hazai
zenepedagógiai nyilvánosságot néhány szóval tájékoztassuk.
Mielőtt
azonban a kongresszus anyagát részletesen ismertetnők,
a kongresszus külső
körülményeiről
szeretnék
néhány szót szólni. A kongresszust a cseh kormány támogatásával a prágai
zenepedagógiai társaság rendezte és a kongresszus elnökségét Kamill Krofta, cseh
külügyminiszter vállalta el, aki egyébként a prágai zenepedagógiai egyesületnek
is az elnöke volt. A kongresszus adminisztratív részét Krofta
külügyminiszter személyes titkára, Jindra Jaroslav, tudományos részét pedig Kestenberg Leó
szervezték meg. Kestenberg, aki azelőtt a porosz
kultuszminisztériumban a német iskolai zenenevelés (Schulmusik)
legfőbb szervezője volt, a weimari alkotmány bukása
után Prágában telepedett le és így került a cseh zenepedagógiai társasággal
összeköttetésbe. Rajta kívül természetesen a cseh zenei élet legkiválóbbjai
szintén részt vettek Kestenberg munkájában; közülük
főképpen Zdenek Nejedly egyetemi tanár nevét
akarjuk megemlíteni.
A
kongresszust a cseh parlament dísztermében nyitották meg, ezen a megnyitáson 11
állam képviselője köszöntötte a kongresszust, mégpedig Dánia, Franciaország,
Japán, Jugoszlávia, Hollandia, Ausztria, Románia, Amerika, Spanyolország, Svájc
és Anglia képviselői. A kormányképviselők közül kiemeljük Edward Dent, Cambridge-i
egyetemi tanár, valamint az Amerikai Egyesült Államok képviseletében kiküldött
Olga Samarov-Stokowsky
neveit. A hivatalos kormánykiküldötteken kívül még számos külföldi főiskola, iskola
és egyéb zenei szervezet képviselője is részt vett a kongresszuson. Első sorban
a cseh iskolák és zenei szervezetek voltak teljes számban képviselve. (Így a cseh
tudományos akadémia, a cseh óvodák, a cseh tanítók egyesülete, a német tanítók
egyesülete, a cseh tanárok központi szövetkezete, a tanítóképző intézetek, a
nemzeti konzervatórium, a zenei szakiskolák, a prágai cseh és a prágai német
egyetem). A külföldiek közül a következő iskolák: a „Kobenhavens
Folkemusikshole”, az amsterdami „Volksmuziekschool”,
a bukaresti „Elena Diamma” leánylíceum s. i. t.
Ami
már most a kongresszus tudományos részét illeti, arra vonatkozóan a következőket
kell előrebocsátanunk: a kongresszus a „Vers l’humanité
par la musique’ jeligének megfelelően főképpen
az egyetemes emberi
kultúra és humanitás szolgálatában
álló ún. általános,
tehát minden emberre ki terjedő és kiterjesztendő zenei nevelés kérdéseivel
foglalkozott. A különböző államok előadói elsősorban is arról számoltak be,
hogy iskoláikban és iskolán kívüli népművelési szervezeteikben miképpen
valósítják meg gyakorlatilag az általános zenei nevelést. Csak másodsorban foglalkoztak
azután az általános zenei nevelés egyes elvi és elméleti kérdéseivel. Mint pl.
avval, hogy egyáltalában van-e szükség az általános zenei nevelésre, vagy, hogy
fejleszthető-e bárkiben a muzikalitás és ha igen, milyen módszerrel? Habár e
kérdések a maguk belsőleg adott sajátos összefonódottságuknál fogva nem határolódtak
el mindig teljes világossággal egymástól a kongresszus tanácskozásai folyamán,
a következőkben a könnyebb áttekinthetőség kedvéért a gyakorlati kérdéseket az
elméletiektől elválasztva akarjuk előadni. Így tehát elsősorban a különböző nemzetek
részéről megszervezett iskolai és iskolán kívüli általános zenei nevelés
formáiról akarunk beszélni s csak azután az általános zenei nevelésnek a
kongresszuson szóba került elvi problémáiról. A kongresszuson tartott
előadásokról és azok sorrendjéről egyébként 11. következő táblázat adhat teljes
felvilágosítást:
1936. ápr. 4.: a
kongresszus megnyitásának napja. |
ápr. 5. de. Cseh iskolai
gyermekkarok hangversenye. |
ápr. 5. du. Dr. Helfert Valdimír, brünni egy. tan., dr. Orel Dobroslav, pozsonyi egy. tan. és dr. G. Becki ng, prágai egy. tan. előadásai a cseh és sziléziai-morva,
a tót és rutén, végül a szudéta-német területek
ált. zenei neveléséről. |
ápr. 6. de. O. Samarov-Stokowsky (New York), dr. M. Milojevic,
belgrádi egy. tan., S. Fisch (Stein a. Rh.) előadásai az amerikai, jugoszláv és svájci zenei
nevelésről. |
ápr. 6. du. W. Gehrels (Amsterdam), George Breazul
(Bukarest), Jörgen Bentzón
(Dánia) előadásai a holland, román és dán zenei nevelésről. |
ápr. 6. este: a
különböző nemzetek iskolai énekkarainak hangversenye. |
ápr. 7. de. E. Jacques
Dalcroze előadása a rnuzikalitás
neveléséről; A. Hába előadása a gyermek alkotótevékenységéről;
K. Baltz (Wien) előadása a R. Steiner-féle zenei
nevelés alapelveiről; |
ápr. 7. du. és este:
ifjúsági hangversenyek. |
ápr. 8. de. Curt Sachs előadása a rádió és gramofon szerepéről és jelentőségéről
az ált. zenei nevelésben; dr. E. Dent (Cambridge), Miss Mary Ibberson (Hitehin, Herts), R. Mayer (London)
és Charles St. Smith (London) előadásai az angol zenei nevelésről. |
ápr. 8. du. Általános
diszkussziók. |
ápr. 9. de. és du. A
diszkussziók folytatása este: Ifjúsági hangverseny. |
Kókai
Rezső ezután részletesen beszámol az elhangzott előadásokról és zenei bemutatókról.
Különösen mély benyomást tett rá Stokowsky asszony
előadása, aki Amerikában az iskolán kívüli zenei nevelés fő szervezője. Stokowsky asszony szerint a zene nem érzelmi, hanem igen
nagy fokon értelmi alapokon is nyugszik. Szerinte a nem kifejezetten muzikális
egyéneket értelmi úton kell és lehet a zenére nevelni és a zenéhez közel hozni.
A
kongresszuson voltaképpen két elvi kérdés került tárgyalásra; 1. szükséges-e az
általános zenei nevelés? és 2. milyen tudományos, illetőleg pedagógiai útjai
lehetnek vagy vannak az általános vagy a speciális muzikális nevelésnek? (Az
általános zenei nevelés ellen nyilatkozott Ernst Krenek
és A. Haba, elméleteik a kongresszus vita-összejövetelein
nem találtak teljes megértésre.) Nagy érdeklődést váltott ki Dalcroze előadása s főleg azok a ritmikus gyakorlatok, melyeket
a genfi Dalcroze-iskola növendékei mutattak be.
Láttuk
-
írja Kókai befejezésként -, hogy a Prágában tartott zenepedagógiai
kongresszuson az általános zenepedagógia majdnem minden fontosabb kérdése szóba
került. Ha a kongresszus nem is talált rá ezeknek az aktuális kérdéseknek
minden vonatkozásban való teljes megoldására, tárgyalásaival és előadásaival
mégis hozzájárult ahhoz, hogy a zenepedagógiai kérdések még egyelőre csak
eljövendő tudományos és gyakorlati rendszerezésének legalább alapjait megvetette.
Az
azóta eltelt majdnem három évtized alatt a zenepedagógia területén sok
mindenben történt előrehaladás. De megoldatlan problémák és megoldásra váró
feladatok még bőven akadnak. Reméljük, hogy a budapesti kongresszus a haladás
eszméjét fogja előbbre vinni.
Sz. M.