Parlando 1964/4,
25.-27. p.
Zenei nevelésünk és
az élet
Magyarország
alsó fokú zeneoktatási hálózata az utóbbi években igen örvendetes módon hirtelen
terebélyesedésnek indult. Egyre-másra nyílottak az állami zeneiskolák és azok
fiókintézményei, amelyek megizmosodásuk után az anyaiskolától leválva önállósultak.
Ez a folyamat egyre inkább állandó jelleget ölt. De nemcsak az állami
zeneiskolákban lehet ma zenét tanulni, hanem a zeneoktatói munkaközösségekben,
illetve az utóbbiakat felkaroló községi vagy járási kultúrházakban. A kultúrház
egyrészt intézményes jelleget biztosít a zeneoktatásnak, másrészt a
zenepedagógusok munkajogi problémáit, és az ezzel kapcsolatos szociális juttatásokat
is igyekszik megoldani a rendelkezésére álló szerény keretek között. Tehát ez a
tevékenység mindenképpen pozitívan mérlegelhető. Nem beszélve arról, hogy míg
évekkel ezelőtt a művelődési házak legfőbb kulturális és gazdasági munkáját
egy-egy alkalmi mozi fenntartása jelentette, ma a már
virágzó -
sokszor több százas növendéklétszámú - zeneiskola megalapításával
valóságos kulturmisszió a ténykedésük. Az időközben
létesült zenei általános iskolák úgyszintén a magyar muzsikálás színvonalas
bázisaivá váltak. Világviszonylatban is kiváló művészek, pedagógusok csodálatát
vívták ki. Budapesten a Fővárosi Zeneiskola Szervezet a 14000 főt meghaladó
növendéklétszámával a zenei nevelés legmonumentálisabb fellegvára. Mellette számos
üzem, szakszervezet tart fenn zeneiskolát, elsősorban dolgozók részére.
Ez
mind nagyon szépen hangzik és rózsásnak tűnik, de mégsem lehetünk elégedettek
eredményeinkkel, nem ülhetünk babérainkon. Ha vizsgálódni kezdünk, hamar
feltűnik, hogy zeneiskoláink nem elég jól szolgálják a zene ügyét. Munkájuk
igen gyakran elszakad az élettől, öncélú és „iskolásdis”. A tanulók általában
gépiesen gyakorolják a tananyagot, ha esetleg előadási darabokkal is.
foglalkoznak, azt úgyszintén száraz „tananyagként” kezelik, hiszen legtöbbször
csak a tanteremben vagy a gyakorlószoba süket falain belül marad produkciójuk.
Pedig nem szabad lemondanunk arról, hogy a különböző stílusú kis előadási
darabok megszólaltatási színvonala túlnőve a műhelymunkán mindig értékes zenei
élményt nyújtson. Mint érdekességet említem meg: az előadási darabok
mellőzésének legszélsőbb határesetét az egyik neves kottaíró művész-tanárnál
tapasztaltam, aki még saját iskoláinak zongorakíséretes előadási darabjait sem
tanította növendékeinek. Számára a nyilvánosság elé való produkció a zenekari
kíséretes versenyműveknél kezdődik. Maholnap talán sikerül jobb belátásra
bírni.
Igen
sok alkalom kínálkozna a zenének az élet lüktető vérkeringésébe való becsempészésére.
Csak kell tudni kihasználni a lehetőségeket. Itt elsősorban nem az iskolai
koncertekre gondolok, ahol a hallgatóság többnyire rétestésztaszerűen, 3-4
órára nyúló „tömény” zenét kap, mely sokkal károsabb lehet a zene ügyére,
mintha semmit sem tettünk volna érdekében. Nagyobb mennyiségben a gyógyszer is méreg.
Az adagolás mérlegelése igen fontos! Az életben megszámlálhatatlan lehetőség
adódik egy-egy frappáns zeneszám megszólaltatására pl. irodalmi estek, TIT előadások,
kiállítás megnyitók alkalmával vagy üzemi, szakszervezeti, termelőszövetkezeti,
vállalati, iskolai rendezvények, ünnepségek keretében, ahol ez az esetleg fásult
hangulattalanság feloldozójaként nagy élményt jelenthet a hallgatóknak. Nem
beszélve arról, hogy így érhető el a zenepedagógiai célkitűzésünk
megvalósulása, de egyben a legjobb propaganda a zene ügye mellett. Sokszor az ilyesmi
kivitelezése megmarad a tervezés határain belül. Objektív nehézségekre
hivatkoznak. „Rossz a zongora” - mondogatják. Nem vagyok ellensége a jó
zongorának, de tapasztalatból tudom, hogy nincs olyan rossz hangszer, amelyen
kis igyekezettel, odaadással ne lehetne a hallgatóság számára élményt nyújtani.
Hiszen országszerte túlsúlyban vannak a gyenge hangszerek, de a zenei élet
lüktető vérkeringése emiatt nem állhat meg és késedelmet sem szenvedhet!
Nemcsak a kicsiszolható
hangszeres produkciók fulladnak be. Az énekkarok munkájában is lehet hibát találni.
Legtöbbször ezeknél kampányszerű hajrázás folyik. Egy-egy dalos-találkozó vagy
külföldi út még csak csalogatja próbákra a tagságot. De nagyon kevés az olyan
együttes, amely rendszeresen képezi magát és az alkalmi szereplésektől
függetlenül állandóan, lankadatlan hévvel igyekszik megismerkedni a kórusirodalom
legszebb gyöngyszemeivel. Többnyire néhány műsorszámot favorizálnak, sajnos,
nem ritkán olyat, amely énekléséhez valamelyik nívós hivatásos kórustól kaptak
kedvet és képességüket meghaladja.
Még
ma is mostohagyerek a kamarazenélés. Pedig előtérbe helyezése érdekében az
Országos Ifjúsági Kamarazene Fesztivál sorozatos megrendezésével már eredményes
harcba kezdtek. Több társas muzsikát iskoláinkba!
A
nem hivatásos zenekarok csak kisegítőkkel, kirakatpolitikával tudják megoldani
létezésüket. Némelyik üzemi zenekar alig pár emberből áll, így névleges.
Fennmaradásához csak a karnagynak fűződik érdeke a szép anyagi dotáció miatt.
Ha nagy néha produkálni kell, akkor hamar előráncigálnak több tucatnyi kisegítő
zenészt és a vállalat vezetősége hosszabb-rövidebb ideig megint abban a hiszemben ringathatja magát, hogy van zenekara!
A
zenetanulás propagandájának nehéz munkáját már a kisiskolás közönség előtt
lehet és kell kezdeni. Sok évvel ezelőtt vidéken megvalósítottuk a helyi
oktatási osztály megértő segítségével, hogy a zeneiskola kezdő növendékeinek
hangszerbemutató műsorán napi 5-6 előadásban (akárcsak a mozikban!), az összes általános
iskolás (több ezer fő!), osztályfőnöki vezetéssel vett részt. Ezzel sok célt
értünk el. Növendékeinknek közönséget biztosítottunk, sok kevésbé ismert hangszert
varázsoltunk elő az ismeretlenség homályából és népszerűsítettük. Mindig jól kihangsúlyoztuk,
hogy a szereplők mióta játszanak hangszerükön, ezzel kedvet adtunk a
tanuláshoz. A jelenlevők láthatták, hallhatták, hogy 1-2-3 évi hangszertanulás
után mit lehet elérni, és konkrét formában maguk előtt láthattak az utat az
esetre, ha ők is hozzálátnak. Igen sokat kaptak a hangszerbemutató-koncert után
kedvet a zenetanuláshoz olyan jó képességű gyermekek, akiknek egyébként eszük
ágában sem volt ilyesmivel foglalkozni. Sok feltűnően tehetséges gyermek
szüleit tájékoztattuk és presszionáltuk, hogy ne hagyja gyermekében elkallódni
a zenei értéket. Külön kell beszélnünk az osztályfőnökök, a pedagógusok
megnyeréséről is. Országszerte általános jelenség, hogy a pedagógusok nem sokra
értékelik a zenetanárok munkáját, viszont a zenetanárokat sem kell félteni,
mert ők szintén nemigen becsülik a közismereti iskolák nevelőit. Így azután
sokfelé „kutya-macska” állapot uralkodik. A kis műsorokon megjelent pedagógusok
korábbi álláspontjukat revideálva egész más szemüveggel kezdtek a zeneiskola
munkájára tekinteni. Úgyszintén igen nagyhatású volt az a lépés, amikor a
zenetanárok ellátogattak az általános iskolákba és a tanulásra ritkábban kiszemelt
hangszereket megszólaltatták, majd zenei tehetségkutatást rendezve napokat
töltöttek körükben. A kapcsolatok megteremtésekor derül ki az a tény, hogy
mindnyájan közös cél érdekében dolgozunk és csak egyesült erővel érhetűnk el
eredményt. Ennek megteremtése érdekében a legelső lépés, hogy az általános
iskolai tanárok ne tekintsék különcnek az osztály zenével is foglalkozó néhány
tanulóját, és ne gátolják őket a zeneiskolai órák látogatásában, de a
zenetanárok is tiszteljék pl. a számtantanárt!
Sajnos,
az acsarkodás nemcsak zenetanár és a közismereti tárgy tanára között folyik,
hanem még szakmán belül is. Hiszen igen nehéz olyan zenetanárt találni, aki
ismer egy magához hasonlóan jó vagy esetileg nálánál jobb zenészt is! Az
ellenségeskedés, azaz a holt vágányra futott vetélkedés nem csupán személyek között,
de -
horribile dictu - zenei intézmények között is fennáll. Legtöbb
helyen pl. a zeneiskola és a zenei általános iskola között. Pedig milyen
egyszerű a megoldás: csak kell tudni örülni a másik eredményeinek. Azzal a mi
jó munkánk se veszít értékéből, ha a másikét elismerjük. Bizony gyakran lehet
elismerésre méltó derekas munkával találkozni, de mit ér a pozitívumok megállapítása
otthon, négy fal között, csendben, magunkba fojtva, nehogy meghallja valaki.
Szinte példátlan és egyedülálló volt, ahogy a salgótarjáni úttörőház zenekara
és a salgótarjáni zeneiskola zenekara évek óta támogatta és támogatja egymást.
Az igazgatók és a tanárok az elért sikereken felbuzdulva lelkesítették egymást
még szebb eredmények elérése érdekében. Mindenképpen meg kell teremteni a
zeneoktatás intézményei között az együttműködés légkörének alapfeltételeit. A
zenei intézmények között fennálló antipátiát, közömbös passzivitást talán
sikerül kiirtanunk. Ma már egyre több szakiskolát végzett fiatal tanár kerül általános
iskolához énektanárnak, kóruskarnagy lesz. Sőt, nem ritka az okleveles
zenetanár művelődési ház igazgatói tisztében, vagy tanácsnál osztályvezetői, előadói,
esetleg más funkcióban. Ahonnan helyzeti előnyénél fogva tudja magas színvonalú
szakmai felkészültségére támaszkodva a visszásságokat helyes kerékvágásba
terelni és a zenének az élethez való közelebb vitelével előbbre lendíteni a
zenekultúra ügyét.
Az
utóbbi időben - különösen a folyó tanév őszén - megcsappantak
országszerte a jelentkezések a zeneiskoláknál. Vajon az érdeklődés lanyhulása
nem tükrözi-e a zeneoktatásnak az élettől való elszakadást? Ezen érdemes és
kell is elgondolkozni. Ma talán még tehetünk valamit, segíthetnénk, de talán
holnap már menthetetlenül késő lesz.
Jelen
sorokkal nem kívántam vészharangot megkondítani, de örülnék, ha írásomat
sok-sok olyan cikk követné, melyből országszerte lehetne ötleteket meríteni a
zeneoktatás életszerűbbé tétele érdekében.
Váczi Gyula