Parlando 1964/5,
1.-4. p.
Tanterv-javaslat az állami
zeneiskolák részére
(Általános rész)
A zeneiskola célja
hogy a tanulók sokoldalú,
elsősorban azonban esztétikai nevelésévei járuljon hozzá a közismereti intézmények
nevelési céljainak teljesebb megvalósításához.
Adjon rendszeres zenei
ismereteket,
fejlessze rendszeresen a tanulók
zenei képességeit,
alakítson ki valamely hangszeren
alapfokú készséget,
s mindezek teljes
pedagógiai egységében alapozza meg a tanulók zenei műveltségét.
Ennek érdekében - egyéni adottságainak
megfelelően -
tegye képessé a tanulókat az
értékes zene szeretetére, megértésére és öntevékeny művelésére, illetve további
rendszeres szakképzésre.
Élmények és ismeretek
alapján tárja fel
a tartalom és forma
összefüggéseit,
fejlessze a tanulók ízlését,
esztétikai befogadóképességét és
ítélőképességét.
Nevelje a tanulókat a
zenei élet iránti állandó aktív érdeklődésre.
***
A zeneiskola célja kettős.
Egyrészt hozzá kell
járulnia az általános és középiskolák nevelési céljainak hathatósabb
megvalósításához (korszerű képzés és
nevelés, közelebb az élethez, a gyakorlathoz, reális követelmények, túlterhelés
felszámolása, az iskolatípusok közti nevelési, szervezeti, zenei összeműködés
megteremtése),
másrészt a feladatokban és a
követelményekben meghatározott fokon való készség (hallás és
hangszer) kialakítása, zenei
műveltség megalapozása.
A képzés formája: egyéni kiművelés, társas zenélés.
A zeneiskola céljában és
feladatában meghatározott követelmények, valamint a végrehajtás alapelvei a zeneiskola
munkájának egészére, tehát valamennyi tanszakra vonatkoznak.
Miután az egyes
hangszerek a képzési idő, valamint a hangszerek technikai sajátossága terén
különböznek, ezért a tanterv a követelmények meghatározását ennek megfelelően
alakította ki.
Tagozatok, képzési idő, vizsgarendszer
A
zeneiskola céljában a zene öntevékeny műveléséhez és a további rendszeres szakképzéshez
a megfelelő alap biztosítása egyforma súllyal szerepel. A kétféle cél azonban
megfelelő differenciálást tesz szükségessé, Ezért - a már több helyütt kialakult
gyakorlatra támaszkodva - a tömegzenei és szakirányú képzést az
első évek után külön kívánjuk választani. A tömegzenei képzés elnevezése: „A” tagozat, a szakirányú képzése: „B” tagozat. Ezek mellett
lenne a „C” tagozat, mely szintén tömegzenei irányú, de a felnőtt, illetve középiskolás
korban kezdők számára némileg más anyaggal, módszerrel és követelményekkel, mint
az „A” tagozat. A „C” tagozaton beszámoló nincs. (l.
alább.) A tagozatok különválasztása a tárgyanként meghatározott fokon történik.
A „B” tagozatra való beosztást a növendéknek, ill. szüleinek kell kérnie. A
kérelem teljesítéséről az igazgató a tanszak javaslata alapján dönt. A „B”
tagozatra azonban nemcsak a zenei pályára készülők kerülhetnek, hanem mindazok
a tehetségesebb tanulók, akik vállalják a tagozat magasabb követelményeit.
Zeneművészeti szakiskolai felvételi vizsgára azonban csak „B” tagozatos tanulók
jelentkezhetnek. A tagozatot az osztálymegjelölésnél kell az anyakönyvben és a
bizonyítványban feltüntetni. Egyik tagozatról a másikra való átlépés az új
tanévre való beiratkozáskor, illetve félévkor történhetik. A hangszeres és
szolfézs tagozati beosztás eltérhet egymástól. (Tehát pl. „A”
tagozatos hangszeres járhat „B” tagozatú szolfézs csoportba. A fordítottja
kevésbé kívánatos, de lehetséges.)
A képzési idő a hatéves szakok
kivételével minden szakon változik. Az előképzőt önálló szakként kezeljük,
tehát az osztályok számozása a jövőben a hangszeres évfolyamokat jelzi. A
zeneiskolai osztályokat arab, a továbbképző osztályokat római számmal kívánjuk
jelölni. A 2 és 4 éves szakok előtti hangszeres előkészítő évet is önállóan
kezeljük „hangszeres előkészítő” elnevezéssel. A tantervben először szereplő tanszakokról
-
dalos játék, furulya, gitár, harmonika - az egyes tárgyaknál
adunk tájékoztatást.
A vizsgák eddigi jellege, formája
megváltozik. A „C” tagozaton semmiféle vizsga, beszámoló nincs, csak a tanár
osztályoz. Az „A” és „B” .tagozaton az eddigi
vizsgákat beszámoló és évközi meghallgatás váltja fel. Ezeken a kijelölt anyag
minden egyes darabját végigjátsszak programszerűen. (Az egyes műveket
megszakítani tehát nem szabad.) A beszámolókon és meghallgatásokon nemcsak a
tanárok, hanem a megfelelő osztály növendékei is jelen vannak. Így nemcsak a
tanárok, hanem a tanulók is lemérhetik, mi az osztályban a legmagasabb és legalacsonyabb
szint és hol állnak ők maguk. A beszámoló hangulata legyen oldott. Az évközi
meghallgatások számát és anyagát az egyes tanszakok tanterve írja elő.
A tanterv szerkezete
A
most kiadott tantervi javaslat szerkezetében a többi iskolatípusokéhoz igazodik.
Szerkezete bizonyos mértékben eltér ezektől (a zeneiskola sajátos képzése
miatt), de eltér az eddigi anyagfelsorolást tartalmazó programoktól is.
A
tanterv lényegében két részből áll. Az első rész tartalmazza az általános követelményeket
(a cél és feladatok megjelölését), valamint az óraterveket. a második rész
pedig az egyes tárgyak tantervét.
A
második rész: a részletes tanterv ugyancsak két részből áll:
a) a szaktárgy tanterve
(feladat, anyag, ismereteik, követelmények)
b)
tantervi utasítás (a tárgy jellegének
megfelelő cél, feladat és követelmények feldolgozásának irányelvei), az egyes
témák tanítási mélysége, a feltétlenül szükséges módszertani utasítások (szemléltetés,
bemutató, koncentráció stb.).
A
tantervben közöljük az új iskolák megjelenéséig felhasználható tanítási anyagot
is (iskolák, gyűjtemények, darabok).
A tanterv megvalósításának alapvető elvi kérdései
A zenei élmény egész tanításunk
alapja, forrása, újra- meg újra felbukkanó kiindulása. A zenei élmény spontaneitásából
kell kinőnie a tudatos munkának, mindennemű zenei foglalkozásnak. S ez nemcsak
kiindulás, hanem egyben cél is kell legyen. Az élmény
alapja mások játéka és a saját játékunk is lehet. Az első esetben külső, a második
esetben belső élményről beszélünk. Feladatunk, hogy a külső élményből kiindulva,
a tanítás révén eljuttassuk a tanulókat a belső élményig: a tanár bemutatásától
a tanuló saját előadásának élményéig.
Technikai
és zeneelméleti ismeretek, részletek tanításánál állandóan tudatosítanunk kell
a tanulókban, hogy az mennyiben szolgálja majd az élmény létrehozását.
E
kérdéscsoporthoz tartozik a lapról játszás
problémája is. A tanuló minél több szép zenét ismerjen meg lapról játszás alapján.
Ez az ismeretanyag alakuljon fokról-fokra mindennapos feladatból élvezetté, élménnyé.
Ez kelti fel leginkább a zene iránti igényt, mind a tömegzenei, mind a
szakképzésben részt vevők számára. Lényeges feladat, hogy a lapról játék
alacsonyabb szintű legyen, mint a tanuló adott hangszeres készsége. Csak így
jelenthet élményt a tanulónak a lapról játszás.
A
reform alapvető feladata a megfelelő egyensúly,
a helyes arányok kialakítása mind a zenei és technikai elemek, mind a nép-
és műzene, vagy akár a magyar és egyéb (klasszikus) zene viszonylatában. A magyar zenei anyanyelvből való kiindulást
továbbra is fontosnak tartjuk. Ezért az első év anyaga minden szakon szinte
teljes egészében, de legalábbis zömében a magyar népzene. A továbbiakban aránya
a műzenével szemben fokról-fokra csökken, de alapvető jelentőségét mindvégig
megtartja. Miután a népzene a XX. századi magyar műzene alapja, itt jegyezzük
meg, hogy a mai, illetve modern zene bekapcsolását - az egyes hangszerek
sajátosságaitól függően - minél
korábban kívánatosnak tartjuk.
A zenei és technikai
elemek helyes arányát
a tanterv igyekszik biztosítani. Az egyes tanulóknál azonban a helyes,
megfelelő arányt a tanárnak kell megtalálnia. A zene és a technika nem
ellentétes, hanem összetartozó fogalmak. Megfelelő technikai szint nélkül a
zene nem valósítható meg.
Az
elmúlt évtizedben sokan félreértették a zene elsődleges szerepét. Ez - ti. a zene elsődleges
szerepe - nem
azt jelenti, hogy zenét kell tanítanunk, technikát pedig nem, hanem azt, hogy a
technika tanítása sosem lehet öncélú, hanem mindig éppen a zenéből kell levezessük szükségességét, és oda is kell visszajutnunk
segítségével. (Vö. a fentebb a zenei élménnyel kapcsolatban kifejtetteket.) A
technika mindig rugalmasan alkalmazható eszköztár kell
legyen, melyből a zene kifejezéséhez szükséges eszközöket a tanulóknak előbb a tanár
segítségével, később mind önállóbban tudniuk kell kiválogatni és felhasználni.
A zenei ismeretek és technikai készségek önálló
alkalmazása és felhasználása a képzés és nevelés egyik leglényegesebb pedagógiai
munkája.
A
reform másik alapvető feladata
a szolfézs és a hangszeres tárgyak koordinációjának tantervi
biztosítása.
A szolfézstanításnak közelebb kell kerülnie a hangszeres tanításhoz. Ez azonban
nemcsak a szolfézs tanárokra ró feladatokat. A hangszeres tanárok felelőssége e
téren legalább olyan nagy - ha ugyan nem még nagyobb
-, mint a szolfézs tanároké.
A
szolfézs feladata elsősorban a hallásképzés és csak másodsorban a hangszeres
tanításhoz szükséges elméleti ismeretek megtanítása. Ezért a szolfézst és a
hangszeres tanítást úgy koordinálni, hogy a szolfézs a hangszeres tanításban
konkréten éppen sorra kerülő művekhez minden szükséges elméleti ismeretet megadjon,
nem lehetséges. Mert a szolfézs tanításnak is megvan a
maga önálló menete, módszere. Ezért a konkrét művekkel kapcsolatos elméleti tudnivalók
megtanítása, illetve annak ellenőrzése, hogy a növendék rendelkezik-e a szükséges
ismeretekkel, valamint a már megtanult ismeretek alkalmazása a hangszeres tanár
feladata. Viszont fontos, hogy a hangszeres tanár azt, amit a tanuló a
szolfézsban valóban kapott, fel is használja. Ez elsősorban auditivabb
tanítást jelent. A tanulók nagy része azért nem érzi a szolfézst szükségesnek,
mert a hangszeres tanárok ritkán mutatnak rá, hol, hogyan, miként lehet felhasználni
a hangszeres tanulásban a szolfézsban tanultakat. Ugyanakkor a szolfézs tanárok
is vezessek rá növendékeiket arra, hogyan használhatják fel a szolfézs órán
szerzett ismereteiket a hangszeres tanulás során. - Hangsúlyozzuk, hogy a hangszeres
tanárnak tudnia kell, mit tanult a gyerek a szolfézsórán, s igyekeznie kell az
ott tanultakat beépíteni a hangszeres tanítás menetébe. A szolfézs tanár
feladata pedig, hogy a gyerek hozzászokjék minden kottakép, így elsősorban a
hangszeres kotta anyagának elképzeléséhez, s ne hihesse azt, hogy a szolmizálás
csak a szolfézs tankönyv vagy példatár olvasására való. Ajánlatos közös
ütemterv készítése a közösen feldolgozható művekkel kapcsolatban.
A
reform nagy gondot fordít a társas
zenélésre.
Az
egyes tárgyak tantervei az első évtől előírják a duók, négykezesek stb.
játékát, először a tanárral, később a növendékkel is. Fontos, hogy ez meg is
valósuljon. A jövőben a szakfelügyelet e tantervi követelmény megvalósítására
sokkal nagyobb súlyt helyez. A magasabb osztályokban külön társas zenei foglalkozásokra
ad módot az új tanterv és óra keret.
A
tanterv igyekszik csökkenteni a túlterhelés veszélyét. Éppen ezért az egyes
osztályok anyagát inkább kevesebb, mint több műben állapította meg, ezt is
inkább bizonyos határok között, mint egy számmal kifejezve a mennyiséget. A
zeneoktatásban úgysem a végzett darabok mennyisége, mint inkább az előadás
zeneisége a döntő. Ez természetesen nem szolgálhat alapul semmiféle anarchikus „kötetlenségnek”.
A tanterv véglegesítése után kötelező hatályú lesz mind mennyiségi, mind minőségi
követelmények szempontjából.
***
Ismertetésünkben
tantervi irányelveket rögzítettünk, alapkérdéseket vázoltunk. Szaktárgyi
bizottságaink és zenepedagógusaink nagy munkát végeztek annak érdekében, hogy
iskoláinkat egyrészt az oktatási terület szerves részeivé tegyék, másrészt,
hogy megteremtsük iskoláink egységes követelményrendszerét. Tudjuk, hogy több
alapvető, általános pedagógiai elv alkalmazása terén még hiányosságok vannak,
de az országos vita alkalmával, valamint a továbbképzés és tanárképzésünk
további munkájában szeretnénk mindezt tisztázni, hogy zenepedagógusainknak a
pedagógiai munka tartalmi és szervezeti vonatkozásában egyaránt segítségére
legyünk.