Parlando 1964/5,
5.-8. p.
A szocialista esztétikai nevelés
néhány elvi kérdése
Nevelésügyünk
mostani szocialista megújhodásának idején, ebben a pedagógiai reformkorban már
természetes jelenségnek számít, hogy alkotó viták bontakozódnak ki a gyakorlati
oktató-nevelőmunka legkülönbözőbb kérdéseiről. Az iskolareform, s ami mögötte
van: az előrehaladó szocialista építés új megvilágítást, új hangsúlyokat ad
olyan pedagógiai témáknak is, amelyeket a pedagógiai kézikönyvek már véglegesen
megoldottnak tekintettek, amelyek már régóta szerves részét képezik a
mindennapos pedagógiai tevékenységnek. Nem is lehet másként. Ha valóban
közelebb akarunk jutni az élethez, ha meg
akarjuk szüntetni az iskola és a társadalmi élet közötti szakadékokat, ha
teljesebbé, hatékonyabbá akarjuk tenni a szocialista iskola
nevelő hatásainak rendszerét, akkor kritikailag
felül kell vizsgálnunk munkánknak valamennyi mozzanatát, mérlegre kell
tennünk mindent, ami az ifjúság nevelésével valamiképpen
összefügg: megfelel-e céljainknak? korszerű-e? hatékony-e? Leverni a kényelmes
megszokottság évtizedes porát, megszabadulni a megcsontosodott tradicionalizmustól anélkül, hogy az értékes hagyományokat
sutba dobnánk, meglátni és féltő gonddal ápolni a jövőben kilombosodó és
megizmosodó hajtásokat, - ez a mai kor parancsa a pedagógus számára
is. A bontakozó viták is ebben az értelemben jelzik: a pedagógus közvéleményben
kezd általánossá válni az igény és az akarat a pedagógiai tevékenység egészének
szocialista korszerűsítésére.
Egyre
több szó esik az esztétikai nevelés helyzetéről is. Ez a helyzet különösen sok
gondot okoz számunkra, mert nevelésügyünknek ezen a területén nemcsak a
korszerűtlenség jeleit figyelhetjük meg, hanem a viszonylagos elmaradottság
tüneteit is.
Munkaközösségi
eszmecseréken, tantestületi értekezleteken és a pedagógiai sajtó hasábjain
egyaránt szaporodnak a figyelmeztető megjegyzések: az esztétikai nevelés pedagógiai tevékenységünk egyik legelhanyagoltabb
területe, még manapság is mostohagyerek, aki rendszerint a rövidebbet húzza
a tennivalók szétporciózásakor. A Pedagógiai Szemle szerkesztőségi cikke (1961.
6. sz.) pontos képet adott erről a visszás helyzetről: „Egy kicsit mostohán
bánunk az esztétikai neveléssel. Tudjuk, hogy a nevelés öt fő területének
egyike. Ennek megfelelően helyet kap a pedagógiai tankönyvekben, nem marad ki
felsorolásainkból, nyilatkozatainkban kiemeljük fontosságát; azt is megállapítjuk
néha, hogy elhanyagolt s nagyobb gondot kell rá fordítani - mégis, mintha nem lenne
egyenjogú tagja a „családnak”. A tekintélyesebb, „komolyabb”
területek úgy tekintik, mint kedves, vonzó, de alapjában véve nem sok hasznot
hajtó rokont.” *
Persze,
nem új keletű problémáról van szó. A Horthy-korszak
pedagógiai elmélete és gyakorlata az esztétikai nevelés területén is jókora
csődtömeget hagyott ránk örökül; a formalizmus,
a külsőségekben elakadás és az idealista frázisosság különcei jórészt a
polgári pedagógia hagyatékaként kötik meg esztétikai nevelésünk előrehaladását.
Másfelől a szocialista pedagógia kibontakozódása sem lehet egyenletes folyamat.
A magyar szocialista nevelésügy hőskorában természetesen nem az esztétikai
fejlődés „következő láncszeme”, és sokszor még ma is úgy tűnik, mintha
megoldásra váró gondjaink, gyors cselekvésre ösztönző tennivalóink más természetűek
lennének. Valóban, a magyar iskolaügynek az a reformkora, amelyben élünk, elsősorban
a világnézeti és erkölcsi nevelés, a gyakorlati életre és munkára nevelés
területein teszi parancsolóan szükségessé az előbbre jutást. Talán innen is
ered az a nézet, hogy az esztétikai nevelés megújítása színvonalasabbá tétele
most „nincs napirenden”. Nos, az említett megjegyzések éppen arra
figyelmeztetnek, hogy ez a nézet hovatovább tarthatatlan, mert teljességgel
elhibázott gondolatsor végeredménye. Ha megértjük a marxista pszichológiának
azt a tanítását, amely szerint az emberi
személyiség egységes, s ha komolyan vesszük a kommunista nevelés alapvető
céljának azt a meghatározását, amely szerint a szocialista iskolában sokoldalúan fejlett embereket kell nevelni,
akkor könnyű megcáfolni az esztétikai fejlesztés elsúlytalanításához,
lekicsinyléséhez vezető okoskodást. Teljes embereket kell nevelnünk, akiknek
személyiségében nincsenek Achiles-sarkok. Innen csak
egy lépés annak a felismerésnek kimondása, hogy az esztétikai nevelés
pótolhatatlan, semmi mással nem helyettesíthető elemekkel járul hozzá a
sokoldalúan fejlett, kommunista ember kialakításához.
Ez
a tétel persze nem valami vadonatúj felfedezése a szocialista pedagógiának. Ha
most újra és az eddigieknél nagyobb hangsúllyal napirendre kerül, ez jó alkalom
arra, hogy ismét emlékezetünkbe idézzük a szocialista pedagógiai tudomány
fontos megállapításait, igazságait. De nemcsak régóta tudott tételek felelevenítéséről
van most szó. Manapság ez a „régi” téma is gyökeresen újszerű összefüggésben
merül fel. Nemcsak színvonalasabb esztétikai képzésre van szükség, nemcsak a
viszonylagos elmaradást kell megszüntetnünk. Korszerű esztétikai nevelést kell
kibontakoztatnunk. Kultúrforradalmunk, s
a kultúrforradalom szerves részét képező iskola reform ad újszerű
megvilágítást az esztétikai nevelés témájának is. Nincs másként: esztétikai
nevelésünk hatékonyabbá tétele és korszerűsítése - egyazon feladat két
oldala.
Ami
a korszerűsítés kérdését illeti, ez az esztétikai nevelés vonatkozásában sem
speciálisan hazai probléma. UNESCO-konferenciákon és nemzetközi esztétikai
világkongresszusokon egyre határozottabban hangot kap az a vélemény, hogy a
hagyományos esztétikai nevelés már nem elégíti ki a modern ember igényeit és szükségleteit.
És amikor neves szovjet művészek 1960 januárjában levelet intéztek a Pravda szerkesztőségéhez,
ugyanebben a szellemben fogalmazták meg végkövetkeztetésüket: „… felvetjük az
esztétikai nevelés komoly megváltoztatásának szükségességét…” Itt azonban tanulságos
összehasonlítást végezhetünk a kapitalista és szocialista országokban folyó
pedagógiai viták világnézeti irányzata között. Itt is, ott is szóvá teszik az
esztétikai képzés korszerűtlenségét. De amikor felmerül a kérdés, hogy miért
kell korszerűsíteni, hogy milyen pedagógiai célokat szolgáljon a modern iskola
esztétikai nevelése, kiderül a javasolt megoldások gyökeres különbözősége, sőt
ellentétessége. A nyugati kapitalista
országokban az esztétikai nevelés körüli vitáknak van valamilyen defenzív
jellege. A polgári teoretikusok érzik, hogy az a társadalmi valóság, amelyben élnek, nem kedvez a szépművészeteknek és a
művészeti-esztétikai kultúrának. Legtöbben a „Lárma és a hajsza korszakát” teszik felelőssé
a múzsák elhallgat- tatásáért. A „múzsai nevelés” fő funkciója éppen ezért
az, hogy egyensúly-állapotot teremtsen a technikai fejlődés sodrában élő ember
számára. „A művészet - segítség az életben”, mentőöv a
mindennapos élet hajszájában fuldokló számára, a bajokkal küszködők
csillapítószere. Az esztétikum e koncepció szerint elsősorban a modern technikai fejlődés ellenlábasa, a
humánum szigete, amelyre - legalábbis egy időre - elmenekülhetünk. Nincs okunk arra, hogy elvitassuk e felfogás
képviselőinek szubjektív jóhiszeműségét. A gondolatmenet azonban elhibázott. A
technikai fejlődést hibáztatják a modern ember belső elszegényedéséért, holott
a kultúrát és a humánumot megsemmisítéssel fenyegető erőket a hanyatló kapitalizmus társadalmi viszonyai
hozták létre. S ha egyes pedagógusok a múzsai neveléstől azt várják, hogy „az
embert megmentse a tárgyi világtól” (1. E. Betzler:
Neue Kunsterziehung. Frankfúrt a/M, 1956.), akkor itt
már félreérthetetlenül kiderül az esztétikai nevelés polgári koncepciójának
osztályjellege: a vigaszfunkció. A modern ember esztétikai képzettsége itt eszköznek
bizonyul arra, hogy a rossz életet megaranyozzák, hogy a figyelmet eltereljék a
társadalmi élet rideg realitásairól, az osztályellentétekről és az osztályharcról.
Ebből logikusan következik, hogy ez a pedagógia hangsúlyozottan idealista
esztétikára, antirealista művészetszemléletre
orientálódik.
Gyökeresen
más kultúrpolitikai koncepció jellemzi a szocialista országok nevelésügyi
törekvéseit. A szocialista nevelés minden oldalú fejlett emberek kialakítását,
ezzel együtt a kapitalista munkamegosztás embertorzító hatásainak
megszüntetését tartja egyik alapvető céljának. A kizsákmányolástól mentes
társadalomban a technikai fejlődés nem
ellenlábasa az ember kulturális gazdagodásának, az emberben szunnyadó képességek
sokoldalú kibontakozásának. A szocialista gazdaság felépítse, a technikai fejlődés,
a termékbőség megteremtése nem holmi „frizsider-szocializmust” eredményez, nem
vezet filiszteri elfekvéshez a telt vályú mellett. A termékbőség megteremtése és a szabadidő növekedése az anyagi feltételeket teremtik meg az emberben
rejlő képességek teljes kibontakoztatásához. Marx ismert mondását, mely
szerint a kommunizmusban nincsenek festők, csak emberek,
akik egyebek között festenek, csakis ebben az összefüggésben érthetjük meg
igazán. Ilyen értelemben mondhatjuk, hogy a
szocialista kultúrpolitika egyik alapvető célja az emberi teljesség, a
sokoldalú fejlettség megteremtése.
Ez
a felismerés ad igazi távlatot az esztétikai nevelés hatékonyabbá és korszerűvé
tételére irányuló törekvéseinknek. A mai
pedagógiánk nem néz rezignált fenntartásokkal a technikai fejlődésre,
ellenkezőleg: azt hirdeti, hogy a
politechnikai képzés elidegeníthetetlen része a sokoldalúan fejlett ember
kommunista eszménye megvalósításának. Ugyanakkor fellépésünk az esztétikai
nevelés korszerűsítéséért ugyanilyen parancsoló szükségszerűség, amely társadalmi
fejlődésünk fővonalából szervesen és elháríthatatlanul következik. A
szocialista esztétikai nevelés nemcsak az esztétikum befogadásának képességét
alakítgatja a tanulóban, hanem alkotásra, tevékenységre, a valóság állandó szebbé tételére, megváltoztatására és tökéletesítésére
ösztönöz. Erkölcsi eszményeket ad, az eszményképeit fogékonyan kereső
ifjúság előtt feltárja a morális magatartás példáit, hitet és bizalmat kelt az ember alkotó, szépség-teremtő erejében. Egyszóval: az esztétikai nevelés szüntelenül egybefonódik
a szocialista erkölcsi tudat és magatartás, a marxista világnézet formálásának
folyamatával. Következésképpen a szocialista-kommunista társadalom
dolgozó emberének felnevelésében semmilyen vonatkozásban nem
nélkülözhetjük a személyiségformálásnak azokat a lehetőségeit, amelyeket az
esztétikai-művészeti nevelés biztosít számunkra. Ahogyan a kulturális forradalom
és vele a művészeti kultúra elterjedése a dolgozó tömegek között része a
szocialista forradalomnak, éppúgy nélkülözhetetlen tényezője a céltudatos és
célratörő esztétikai nevelés is a szocialista ember kialakításának.
Már
utaltunk arra, hogy éppen az épülő szocialista társadalom igényei követelik meg
egész oktatás- és nevelésügyünk továbbfejlesztését, a szocialista
iskolareformot. A reform célkitűzéseit jól ismerjük. Mindezidáig azonban nem
tisztáztuk kellőképpen: milyen konzekvenciákkal járnak ezek a magyar iskolaügy
fejlődését hosszú időre előre megszabó célok az esztétikai nevelés vonatkozásában.
Ehelyütt természetesen csak néhány utalást tehetünk. Oktatási rendszerünk továbbfejlesztése
többek között megköveteli az iskola és az élet közötti szakadékok
megszüntetését, a korszerűség elvének következetes érvényesítését. Gondoljuk
csak meg: lehet-e szó valóban korszerű esztétikai nevelésről mindaddig, míg
iskoláinkban egyoldalú irodalom-esztétikai
orientáció érvényesül? Tanulóink
irodalmi művek elemzéséből absztrahálják esztétikai fogalmaikat, hogy azután
e kategóriákat mechanikusan alkalmazzák - ha egyáltalán
alkalmazzak -
zenei vagy filmművészeti alkotások elemzésekor. Keveset, vagy éppen semmit sem teszünk
annak érdekében, hogy a tanulók ismerjék a film, a rádió, a televízió sajátos formanyelvét, s
esztétikailag tudatosan fogadják be az e művészetek nyújtotta élményeket. A
zenei vagy a képzőművészeti nevelés sincs lényegesen jobb helyzetben. Az életszerűség
elve ezért parancsolóan megköveteli, hogy kiváltképp a középiskolákban
tervszerűen fejlesszük ki valamennyi művészeti ág esztétikai élvezéséhez
szükséges készségeket. Az iskolareform figyelmünk középpontjába állítja a
gyakorlati életre és munkára nevelés kérdéseit is. De manapság az ipari formák
esztétikájának kidolgozása idején elegendő-e pusztán a hasznossági szempontokat
tudatosítani a munkatermekben és a munkafolyamatban? Minden bizonnyal nem. A korszerű szocialista nevelés a
munkatermekben a hasznosság mellett megláttatja
a szépséget is, s a tudatosság szintjére emeli a munkatevékenység és az esztétikai
alkotás közös forrását: az alkotás
örömét, a természeti erőkön győzedelmeskedő emberi ész és akarat megbecsülését. Végül, de nem utolsó sorban
nagy erőfeszítéseket teszünk a közösségi
érzés és magatartásmód kialakítása érdekében. Makarenkótól azonban nemcsak
a közösségi morál nevelését tanulhatjuk meg, hanem azt is, hogy a közösségi
élet sajátos esztétikumot teremt, hogy az egyén mélyebb értelmű szépségének
igazi forrása a közösségi tevékenység és a perspektívákat tudatosító
életvezetés. Ez a néhány utalás talán elegendő annak érzékeltetésére, hogy
nincs reformtörekvéseinknek egyetlen olyan mozzanata sem, amely ne igényelné az
esztétikai nevelés átfogó és egységes koncepciójának kidolgozását, színvonalának
emelését és korszerűsítését.
S
itt utalnunk kell még egy sajátos elméleti problémára. Régi igazság, hogy a
pedagógiának az esztétika is határtudománya, csakúgy, mint az etika, vagy az
ismeretelmélet. Márpedig itt felmerül a kérdés: milyen esztétika alapján
akarjuk kialakítani esztétikai nevelési alappozíciónkat? Szocialista iskolában,
szocialista világnézeti alapon, erre csak azt válaszolhatjuk. iránytűnk a marxista-leninista esztétika.
Mármost a marxista esztétikai kutatások terén az utóbbi időben örvendetes
fellendülés jelei mutatkoznak, s ez a körülmény szükségessé teszi, hogy az új
kutatásokkal megismerkedjünk és eredményeiket pedagógiai tevékenységükben
hasznosítsuk.
Ismét
csak néhány utalásszerű példát arra, hogy a marxista esztétika alapelveinek érvényesítése
mennyire módosíthatja az esztétikai nevelésről alkotott hagyományos elképzeléseket.
Gondoljunk csak az esztétika tárgyának
meghatározására. A hagyományos felfogás az esztétikát a szép tudományának,
pontosabban, a szépművészetek
filozófiájának tekintette, s ezzel az esztétikumot lényegében a szépre,
nevezetesen a művészetekben testet öltő szépre szűkítette le. Igaz persze az,
hogy az esztétika egyik centrális kategóriája a szép, vitathatatlan, hogy az
esztétikum a legkoncentráltabb formában a művészetekben jelentkezik. Ámde a tudományos esztétika az esztétikai
tevékenységet - az elemi esztétika észleléstől és élménytől
a művészi alkotásig és újraalkotásig - a valóság emberi elsajátításának, birtokbavételének, tehát a
megismerésnek és a tevékenységnek egységes folyamatában vizsgálja. Bármily
fontos megragadni a valóság elsajátításának folyamatában az esztétikai
tevékenység meghatározó sajátosságait, az esztétikumot végső soron nem lehet
leválasztani az ember megismerő tevékenységéről és morális magatartásáról.
Különös jelentősége van ebben a tekintetben az esztétikai befogadás és alkotás,
valamint az emberi munkatevékenység közötti kölcsönhatásnak. Mindebből legalábbis
két fontos pedagógiai konzekvenciát kell levonni. Először: az esztétikai nevelés
tartalmának az a szokásos meghatározása, mely szerint a tanulókat képessé kell
tenni a szépség felismerésére, élvezésére és létrehozására, logikailag szűk,
tartalmilag problematikus meghatározás.
A szép nem egyetlen és nem is mindenkor központi kategóriája az esztétikának; a művészet
nem a szépség platonikus eszméjének megvalósítása. hanem
a valóság sajátos, - a lényeges összefüggéseket megragadó, de
érzéki-konkrét formában történő - visszatükröződése, amelyben megjelenhetnek a fenséges, a tragikus, a rút, a groteszk stb. elemei is
Esztétikai nevelésünk feladatainak meghatározásakor nem hagyhatjuk figyelmen
kívül az esztétikumnak ezt a kategóriagazdagságát, amelynek alapja az a tény,
hogy az esztétikumban az objektív valóság
tükröződik. E nélkül lehetetlen kialakítani a realista művészet helyes
értékelésének készséget. A kritikai realista alkotások témájában foglalt
élet-anyag legtöbbször nemcsak, hogy nem szép, hanem éppenséggel rút és visszataszító.
A modern művészet témáit nem lehet belekényszeríteni az akadémikus klasszicista
szépség Prokrustes ágyába. Esztétikai nevelésünk
világnézeti hatékonysága szempontjából létkérdés, hogy tudatosítsuk, hogy a valóban
jelentős műalkotásban a valóság
szépítetlenül hű tükrözését kapjuk.
Másodszor:
ha az esztétikumot nem korlátozhatjuk a művészetekben megjelenő szépségre,
akkor elhibázott az esztétikai nevelés leszűkítése is a szoros értelemben vett
művészeti tárgyakkal megvalósuló „múzsai” nevelésre. Más szóval: túl kell jutni
azon az elképzelésen, amely mereven tantárgyakhoz köti
az esztétikai kulturáltság formálásán Félreértés ne essék: a magyar irodalom,
az ének-zene, a rajz a művészettörténet tanárának nyilvánvalóan kulcsszerepe
van a nevelőmunkának e sajátos területén. De végül is meg kell értenünk: fáradozásaink
eredménytelenek maradnak, ha nem alakítunk ki olyan pedagógiai egységet az esztétikai nevelés értelmezésében és a vele
kapcsolatos követelmények támasztásában, mint amilyet a tudományos világnézetre,
vagy a szocialista hazafiságra való nevelés megkíván.
Dr. Zoltay
Dénes
*Fenti tanulmány
szolgált alapjául a szerző március 18-i előadásának.