Parlando 1964/5,
9.-10. p.
Hozzászólás Zoltay Dénes
előadásához
Érdekes,
sokrétű és gondolatébresztő előadást hallottunk a közelmúltban a TIT és a
Zenepedagógus Szakosztály rendezésében. A felvetett problémák tömege szinte
elárasztotta a jelenlevőket, minden új gondolatsor egy teljes önálló előadás
magját is képezhette volna. Amikor befejeződött - témai gazdagságában tarthatott
volna akár estig is - legalább olyan nehéz lett volna azonnal
hozzászólni, mint amilyen magától értetődőnek tűnt az előadás minden felvetett
gondolata. Éppen a hozzászólások gyér és nem mélyreható volta késztetett arra,
hogy ne hevenyészett formában, esetleges fogalmazásban fejtsem ki
mondanivalómat ott a helyszínen, hanem kíséreljem meg közel két évtizedes
tapasztalatomat az ott hallottak tükrében írásban néhány sorban kifejteni.
A
központi gondolatkör nem zenei szakterületi problémákat ölelt fel, hanem azt,
hogy miként illeszkedik zenei nevelésünk társadalmunk
egészébe, vagy talán bővebben: hogyan áll a zene ügye általában szerte a
világon.
A
Nagyvilág két legutóbbi számában Snow tanulmányát
olvashattuk a két kultúráról. A sok és hosszú fejtegetés lényege Zoltay Dénes előadásában is megcsillan: korunk társadalmában
a technikai és humanista műveltségű réteg igen elhatárolt, és egyre jobban
szétválóban van, úgy hogy szinte már két kultúráról is beszélhetünk. A
technikai kultúra csírája, mint politechnikai nevelés, szerte a világon egyre
nagyobb helyet foglal el az oktatásban. S ahelyett, hogy a gyermekeket valóban
sokoldalúvá alakítaná, előtérbe helyezi a formális technikai képzést, ellentétben a tartalmában humanista, esztétikai igényű,
minden irányba ható politechnikai oktatással.
A
gépek szerepe a mai ember életében az egyre fokozódó automatizálódás következtében
egyre nagyobb jelentőségű. Egyszerűbb egy kapcsoló elforgatásával világhírű művészek
zenei előadását meghallgatni, mint sok évi fáradságos
tanulás után eljátszani egy zenedarabot valamely hangszeren. Már a gépzene és a
valóságos hangverseny-élmény közti döntő különbségről 1937-ben Bartók Béla
beszélt igen emlékezetes előadásban. Amennyire lemérhető a különbség rádió vagy
lemez hallgatása során kialakult zenei élmény és valóságos hangverseny élmény
közt, annyira igaz - az előbbi gondolatot tovább fűzve -,
hogy a teljes esztétikai élményhez a zene valóságos művelése, az aktív
muzsikálás elválaszthatatlanul hozzátartozik. Áll ez magára a zenei nevelésre is,
ahol az ifjúság zenei aktivizálása éneklés, vagy hangszerjáték formájában
nyújthat csak teljes érvényű esztétikai nevelést.
Ez
utóbbi következtetésből azonban újabb gondolatok teremnek, amint azt az előadó
érintette is. Az iskolai dalanyagot - még ha népdal is - a gyermekek nem éneklik
iskolán kívül. Tananyagnak érzik, és nem használják szórakozásuk alkalmával.
Véleményem szerint ez egyáltalán nem kifogásolható. Míg anyanyelvi óráikon az
irodalom gyöngyszemeit tanulják, szabad idejükben olvasmányaikat nem az ún. klasszikusok közül válogatják. Utóvégre
-
mint az egyik felszólaló helyesen hozzáfűzte - nem járhat az ember
mindig ünnepi ruhában. A népdal formai és tartalmi egységében, hangvételében és
sajátos folklór karakterével: remekmű. Éneklése hangulathoz, alkalomhoz kötött,
nem hangozhat fel akármikor, ezt nem is volna helyes erőltetni. Sokszor szövegi
okok miatt a városi gyermektől valóban távolabb esik, mint a falusitól. De
különösen azok a dalok, melyek erős érzelmi gazdagságuk miatt vidámságban vagy bánatban,
örömben vagy melankóliában utat nyitnak érzelmeik kifejezésére, nem idegenek az
ifjúság előtt később sem. A serdülőknek a népdal elleni ágálása nem hazai
specialitás, hanem világjelenség. Japán diákok éppúgy, mint franciák, németek
vagy osztrákok iskolán kívül alig énekelnek népdalt, s a legtöbb helyen ezek
alkalmazása még a tanítás menetében is nehézséget okoz. A moszkvai Szokolov-kórus 13-15 éves lányainak a nagyszerű kóruspróba
után hiába intonálgattuk a szebbnél szebb orosz népdalokat, csak összesúgtak, vállukat
vonogatták és nem akartak énekelni. Valamiféle, a műzenéhez viszonyított alacsonyabb-rendűséget
éreztek tán bennük? Vagy túl sokat énekelték, megunták talán? Mindenesetre a
saját kedvükre nem daloltak.
Más
jelenség, melyre az előadó is rámutatott, a házi kamarazenélés teljes hiánya. Valóban,
bár szórványosan előfordul, azt lehet mondani, hogy megszűnt. A család
szórakozását oly sok egyéb, könnyebben megközelíthető dolog merítheti ki - rádió, televízió, mozi,
színház, lemezjátszó, magnó -, hogy az otthoni
aktív zenélésre már nem kerül sor. Ezt a szerepet is az iskola, illetve
zeneiskola veszi át, kihagyván belőle az ifjak és, felnőttek aktív zenélését,
miután az amatőr mozgalom (a Népművelési Intézet sok hasznos kezdeményezése
ellenére) ezen a téren csak az első lépéseknél tart. Valóban, nehéz is a mai
technika emberének zenei aktivitását felébreszteni, amikor annyi körülmény
akadályozza, nehezíti ezt a folyamatot. S miután a mai felnőttek a mai ifjúság
szülei, szinte csak gyermekeiken keresztül tudjuk őket esztétikailag nevelni. E
nevelés, véleményem szerint, ma valóban az egyetlen, a legeredményesebb, s ezen
a téren nem csekély munkát végeztünk az elmúlt 15 évben. A zenetaníttatás
divatja kettős hasznot hozott, és általános zenei művelődésünk távlati
szempontjából nagyfokú felemelkedésre mutat.
A
felvetett sok érdekes gondolat közül még csak egyet szeretnék kiragadni: a
hallgató és az előadó zenész közti szakadék kérdését. Ez bizony valóban
fennáll, és bár Zoltay Dénes lehetségesnek tartja e szakadék
áthidalását, a magam részéről úgy látom, hogy nem hidalható át, sőt egyre
inkább mélyül, különösen ha korunk zenéjének szemszögéből
vizsgáljuk. Bizarr ötlet lenne: a mai zenében azért szűnne meg a szakadék hallgató és előadó (vagy zeneszerző) között, mert
1. nem a régi értelemben vett szakképzettség kell a zene („zene”?) megírásához,
hanem csak technikai jártasság, ötlet, variáló érzék (aleatórikus
zene) -
vagy mert 2. ezáltal az előadóművész maga is szerzővé
vált, illetve azzal szűnt meg létezni, hogy beleolvad a komponálási folyamat
tevékeny részébe? Eszerint bárki alkothat… E bizarr gondolatsor helyett a realitás
azt mutatja, hogy a tömegek zenei nevelésénél bizonyos fokozatok megtartása az
egészséges, és - ismét a Népművelési Intézetre hivatkozva
-
az öntevékeny mozgalom szárnyait kellene jobban kibontani, a társadalmi élet
részesévé tenni, abból is divatot kialakítani, mint amilyen divat lett gyermekeink
zenére való taníttatása.
A
gyermek és felnőtt között azonban kimaradt az ifjú. Középfokú iskoláinkban csak
kis százalékban van énekoktatás, mert a tagozatos osztályokban elmarad.
Mennyire fontos volna pedig a hu mán nevelés
szempontjából, éppen a nyelvi tagozatos osztályokban az éneket megtartani! És
mennyire hozzátartozna az ideális, politechnikai képzés teljességéhez az
esztétikai nevelés zenei ága! A sok technikai középiskola teljesen zenétlen.
Hiába jutott el a serdülő ifjú 14 éves koráig egy bizonyos zenei szintre, hiába
ébredt fel benne a jó zene iránti igény, a zenétlen középiskola a
legérzékenyebb korban - 14-18 éves korig - magára hagyja az ifjút,
és átengedi a jazz korlátlan szenvedélyének. Vitathatatlan érdeme az Országos
Filharmóniának, hogy ifjúsági bérletei közé ipari tanulók részére is vett
koncerteket, de ez a forma az esztétikai nevelés szempontjából sose lesz elég,
továbbá mindig csak kevesen, főleg fővárosiak jutnak el oda. A négy középiskolai
év alatt az általános iskola zenei élményei elfakulnak, s a technika felé
vonzott felnőtt ifjú csak elvétve fog szórakozásai közt az igazi művészet
forrásánál felüdülést keresni.
Nehéz
problémák ezek. Nem is oldhatók meg máról holnapra. Az alapokat, mint az
előbbiek során már egy helyen kifejtettem, a gyermekkorban kell lerakni. Az
iskolában, az énekórán, a zenetanfolyami oktatásban. Ennek megszámlálhatatlan
kihatása van a felnőttek felé is. Nagyon sok türelem is kell ehhez a munkához.
Az emberek formálása hosszú művelet, olykor generációk kellenek hozzá. A Bartók
Mikrokozmosz-án, vagy Kodály kórusain felnőtt
nemzedék nem fogja az esztétikai szép kategóriáját ó-konzervativizmussal
érzékelni, mint ahogy azt mai felnőttek még igen sokan teszik. De ehhez idő
kell. A felnövekvő nemzedék, ha haladását a helyes esztétikai nevelés
követelményeinek megfelelően minden erőnkkel elősegítjük, művelt zenésszé és
művelt közönséggé válhat. Csak ne akadályozzuk meg ebben.
Szőnyi Erzsébet