Parlando 1964/5,
11.-14. p.
A polifon-hallás fejlesztése a zeneiskolában
(Gondolatok Péter Miklós
hozzászólása nyomán)
(Folytatás)
III. Javaslat
Mi
lenne tehát -
zeneiskolai szinten - a polifón
hallás fejlesztésének legegyszerűbb útja?
Az
első öt szolfézsosztályban (előképző, plusz négy év) ki kell fejleszteni a polifón hallás részét képező készségeket. Az eddigi
gyakorlatot e szempontból két ponton kellene lényegesen megváltoztatni. Az első:
a hangközhallást mindig tonális, vagy modális keretben kívánjuk
meg, tehát mindig úgy, ahogy később valahol szükség lesz rá. Az eddigi fejlődés
-
a magam tapasztalata szerint - a legjobb irányba mutat e téren. - A másik pont lenne a
formaérzék fejlesztésének kérdése. Erre bőséges jó anyag kínálkozik, a 333 0lvasógyakorlat
formai változatosságán kezdve, az új stílusú népdalon át a periodikus
szerkezetig. Érzésem szerint ezeket a lehetőségeket még nem használjuk ki
eléggé. Nem állítjuk tudatosan távolabbi célok szolgálatába. Az ilyen gyakorlás
nem illeszkedik elég célszerűen a további anyaghoz. Részletes megbeszélés nagyon
messzire vezetne.
A
jelenlegi számítás szerint vett IV. és V. szolfézsosztályban fokozottan kellene
foglalkozni a funkciós hallás kiépítésével. Úgy tudom, ezt el célt az oktatási
reform is kitűzte, megvalósítása tehát küszöbön áll. A jelen pedagógiai
gyakorlat -
ott, ahol ilyenfajta tanítással már próbálkoztak - fényesen igazolja a
kezdeményezők elgondolásának helyességét.
Az
V. osztály elvégzése után elvileg már lehetséges lenne továbblépni a döntő irányba,
VI.-ban megkezdeni és nagyjából el is végezni a polifón hallásképzés összehangoló, rendszerező munkáját.
Ezt a határt már előző cikkemben is a VII. osztályig toltam el, mert tudomásom
szerint az új terv a VI. osztály feladatául a klasszikus zene mélyebb megismerését
tűzte ki. Természetesen mindenképpen könnyebb és helyesebb is egy
megalapozottabb funkciós hallásból ki- indulni. Mozartnál, de különösen Haydnnél már szükség lehet polifón
hallásra. A VI. osztály feladatául lehetne kitűzni a klasszikus polifónia
megismertetését. Ez a barokk polifónia tanítását is nagy mértékben
segítené.
A
VII. -
jövőben: II. zeneirodalom - osztály feladata lenne a funkciós
polifónia igazi nagy területet: a barokk polifóniát megismertetni. A funkciós
hallásból kiindulva két lényeges ponton lehet megfogni a kérdést Az egyik: a
funkciók változatosabb, differenciáltabb megjelenési formái. Ez nagy részben
éppen a polifón szerkesztésmódból következik. Míg a
bécsi klasszikusoknál a funkció rendszerint igen egyértelműen, világosan
jelenik meg, addig a barokkban a funkciók megjelenési formája sokkal szélesebb
körben mozog, Egy funkció rendkívül sokféle erősséggel, sokféle helyen és
helyzetben jelenhet meg. Szervesen kapcsolódik ide a modulációk megértésének
kérdése, a funkcióknak az a sajátossága, hogy ebben a stílusban gyakran más-más
centrum mellé vannak rendelve.
A
másik pont, ahol lényeges dolgot foghatunk meg, a funkciók gyorsabb
változásának ténye. (Ez ismét nagy részben a polifón
szólammozgás következménye.) Itt kell feldolgoznunk a számtalan átmenő- és
váltóhangos, sőt átmenő- és váltófunkciós képletet. Ha sikerül mindezeket az alapjában véve funkciós képleteket jól
beidegeztetni, máris elértük a polifón hallás első
jelentős fokozatát. Ezt funkciós-polifón hallásnak is
nevezhetnénk. Az ilyen természetű hallás ugyanis - bármely különösnek
tűnhet -
valódi polifón hallás. Például:
Hallom
a domináns funkciót. Hallom, hogy a basszus adja a re-t. Felette szól valahol
egy ti, meg egy fa. Hallom, mert ettől lett domináns a re. De a ti késik a dó-ról, váltóhangként lelép a lá-ra
is, majd vissza. Most a fa feloldását előlegezi a váltóhangos mi-re-mi menet a szopránban. De közben erősebb lett a funkció-érzés:
a basszus lelépett a szó-ra. Végül oldódik az egész
képlet a tonikára annak rendje szerint. - Az egész elemzés során csak funkciós történést követtem, mégis:
háromszólamú polifóniát hallottam, minden szólam minden hangját, külön-külön, a
legteljesebb összefüggésben. - Tévedések elkerülése végett: mindezt a
gyerek, vagy a felnőtt amatőr hallgató nem
tudja ilyen pontossággal, nem mondja el magának a fenti szöveget. „Csak” hallja
és hallásában realizálja mindezt a történést. A muzsikus nyilván teljes tudatossággal,
az amatőr esetleg teljes ösztönösséggel. A zenei történés megértésének szempontjából
ez nem döntő különbség. Mindketten pontosan megértették, hogy mi történt.
III.
zeneirodalmi osztályban kezdhetjük a lineáris polifóniát megismertetni. Pontosabban
szólva: olyan polifón stílusokat, melyek harmonikus funkcióviszonyairól
nem beszélünk. Tehát: reneszánsz, németalföldi és még régebbi zenék, modern
zene. -
Az ilyen polifón művek meghallása a polifón hallás második és egyben utolsó fokozatához vezet.
Az
eddig végzett anyag birtokában minden növendékünknek lesz többe kevésbé fejlett
funkciós hallása. A funkciós hallás pedig az egyes hangok hallásához képest
magasabb rendű szintézist jelent. Ha funkciót hallok - helyesebben
funkcióérzetem van - csak azért van, mert
egy hang egy másik hanggal, vagy hangcsoporttal került összhangzásba, és éppen ez okozta a funkcióérzetet. A funkció
fogalmát ebből a szempontból így határozhatjuk meg: legalább két hang
együtthangzásának értékelése. A funkciós hallás tehát akkor alakul ki, amikor a
fül ezt az értékelést elsajátította, megszokta és minden helyzetben képes elvégezni.
Ezt az értékelést kell most kiterjesztenünk olyan együtthangzásokra, melyek - feltételezés csupán - nem rendelkeznek
harmóniai jellegű funkcióval, más szóval nincsen vonzatuk, oldási, irányulási
vagy maradási kényszerük. - A foglalkozás valamennyi módja
változatlan maradhat, az elemzést is beleértve. (Elemzésen hallási kép
elemzését értem!) A harmóniai elemzést is végezhetjük ugyanúgy, mintha funkciós
világban mozognánk. Eltérés csak a nomenklaturában
szükséges: nem funkciót bontunk fel alkatrészeire, hanem hangközöket, harmóniákat
vizsgálunk. Elképzelhető lenne olyan módszer is, mely az együtthangzásokat
valamelyik szólam szempontjából vizsgálná. Pl. egy cantus
firmus tenor szólamhoz hallgattatjuk hozzá a többit.
Mindenesetre hasznosnak látszik basszus szólam állandó figyeléséből néha
kizökkenteni a tanulókat, lévén itt basszus csak egy az egyenlők közül. Az
elemzésmód illusztrálására álljon itt egy rövid példa:
Hallom
megszólalni a következőket: dó feletti dúrterc, ti feletti terc (alaphang nélküli
szó-dúrharmónia), ez dó feletti oktávra oldódik, mégis hallok egy dúr tercet
ismét: belépett a harmadik szólam. Folytatódik a folyamat: szó-dúrharmónia, la-mollharmónia kvint nélkül, mi-dúrharmónia,
fa-dúrharmónia, ismét kvint nélkül, mi-dúrharmónia, de a szi
késik a lá-ról, oldódik a lá-ra,
csak prim és oktáv hangzik. Ezzel az eljárással ismét
minden zenei történést meghallottam Harmonikus folyamatot vizsgáltam, de minden
szólamot külön érzékelhetek. Hallom a szoprán és alt közötti kánont, esetleg
anélkül, hogy ismerném az „oktávkánon” szakkifejezést. - A lényeges különbség
minden másfajta hallásmóddal szemben itt az, hogy a szólamokat egy organikus egységben
hallgattam. Méghozzá olyan egységben, mely a szerző határozott szándékából
következett. Polifón hallás volt-e? Ezek után döntse
el az olvasó.
A
modern zene polifón oldalát IV. zeneirodalmi
osztályban lehetne vizsgálni. Nehezebb intonációs helyzetei, szokatlannak tűnő
harmóniavilága indokolttá teszi, hogy a végére hagyjuk. Ha ezek a problémák
feloldhatók, úgy már korábban is lehet komoly foglalkozás tárgyává tenni a
modern zenét, ha ezt bármilyen egyéb ok szükségessé teszi. A munka módjai
teljesen azonosak a III. osztálynál jelzett módokkal.
IV. Vita Péter Miklós
hozzászólásával
1.
Péter Miklós - az én fogalmazási hibám következtében - másképpen értelmezte a polifón hallás fogalmát. mint amire első cikkem állításai
vonatkoztak. Fő problémája: hogy mikor kezdjünk hozzá a polifón
hallás kialakításához - önmagától esik el. Ezek után nyilvánvalóan
egyetértünk abban, hogy az általam „polifón hallásnak
nevezett készséget semmi esetre sem lehet az V. osztály elvégzése előtt kiforszírozni.
Abban is egyetértünk, hogy a polifón hallás részeit
képező készségeket fokozatosan kell kialakítani, talán már az előképzőben is.
Nem vitatom, hogy Kodály biciniumai igazán
polifón szerkesztésűek, és hogy nem éneklik elég jól II-os növendékeink. Ez nagyon örvendetes, és így is kell
lennie, ha V.-ben Mozartot, később Bachot és
Palestrinát, meg Bartókot akarunk énekeltetni, hallgattatni, a zene maximális
megértésének igényével. Nem vitatom. hogy IV.-ben,
vagy talán már korábban is van már a növendékeknek számos részkészsége, kis
hangközhallása, tonális érzéke, formaérzéke stb., - többnyire egy kis ösztönös
jó hozzáállása a zenéhez -, ki és minek is
tanítaná, ha nem így lenne? - Mindez elég ahhoz, hogy az adott fokon
jól oldja meg kis biciniumait, két- és három szólamú kánonjait stb. Polifón hallása a fentebb kifejtett értelemben csak ilyen
előzmények után lehet - de majd csak lesz.
2.
Jogos aggodalommal viseltetünk mindannyian azokért, akik nem végzik el a zeneiskola
hét osztályát, csak az alsó négy-ötöt. Ezek a gyerekek a zeneiskolából
kikerülve nem rendelkeznek majd kellő felfogó készséggel a polifon stílus
iránt. Az ilyen „félkész” növendékben is elvetettünk azonban egy lehetőséget.
Kifejlesztettünk számos készséget. Ezek - a gyerekek értelmi fejlődésével
párhuzamosan - továbbfejlődhetnek. Ennek feltétele
persze, hogy a volt diák ne szüntesse meg kapcsolatát a zenével: ha nem is
műveli, hallgassa. Így az ösztönösség síkján elérhetik ugyanazt, amit a
továbbtanulók tudatosan. Azt hiszem kevésbé zárjuk el előlük a polifóniát, ha
nem tanítjuk meg reá, de jól előkészítjük, mintha időelőtti forszírozással elvesszük
a gyerek kedvét a zenéléstől, ugyanakkor ingatag talajra gyenge épületet
emelünk.
3.
Ha a fentebb javasolt módszertani utat követjük, úgy feltétlenül előbb kell
kifejleszteni a funkciós hallást. Elsősorban, mert harmonikus polifónia nem
fogható fel ilyen készség nélkül. Másodsorban, mert azt mondtuk, hogy a nem
funkciós polifóniát is az együtthangzás felől kívánjuk közelíteni a gyerekhez.
Mindenképpen helyesebbnek látszik tehát az egyszerűbb - irányulással is
rendelkező -
funkciós hallásképzetek kialakításával kezdeni a tanítást, és a kialakult
megismerésmódot fejleszteni tovább, a bonyolultabb, vagy irányulás nélküli
együtthangzások felé. Ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy polifón
művek gyakorlását az alsó osztályokban teljesen elmellőzzük. Rengeteg más
szempont miatt erre szükség van,
csupán az adott szempont miatt - paradox dolog! - nincs
rá szükség.
4.
Maradéktalanul egyetértek Péter Miklóssal abban, hogy ne használjuk a funkció fogalmát
olyan dolgokra, melyeket a tudomány még nem tisztázott. És bár meggyőződésem,
hogy ezt a fogalmat valaki ki fogja majd terjeszteni az általam jelzett irányba
is, íme, kínos precizitással máris elkerültem mindenütt, ahol eddig szokatlan
lett volna.
5.
Péter Miklós megvádolt, hogy a „hallásfejlesztés konkrét pedagógiai munkáját” bagatellizálom,
másokat is erre buzdítok. Azt hiszem, hogy a polifón
hallás „magától” alakul ki. Úgy gondolom, most már nem, írná le még egyszer ezt
a súlyos vádat. Meg kell azonban mondanom, hogy minden szó, amivel valaha is a
pedagógiai munka könnyűségére utaltam, nem a tanár - a gyerek munkájára
vonatkozott. A pedagógiai munka kétoldalú volta könnyen módot adhatott a félreértésre.
Ma is állítom, hogy igazán jó csak akkor lesz a tanár munkája, ha a gyerek nem
munkakényszernek - „gyerekjátéknak” fogja fel a
zenetanulást. A tanár dolga, hogy a foglalkozást ilyen irányba könnyítse. Vagy
fordítva: hogy ilyen oldott formában is meg tudja tanítani mindazt, ami a zene
teljes megértéséhez kell. Gondolom, az ilyen típusú tanári munka: munka a javából.
De biztos, hogy nem - bagatell.
6.
Lehet, hogy a polifónia meghatározása most is hiányos, hibás. Minden
statisztikus jellegű törvény alól vannak kivételek, eltérő esetek. Tömör
fogalmazással milliónyi jelenség minden összefüggését lehetetlen visszaadni. Én
igyekeztem a polifónia olyan oldalait körülírni, melyek a megértéshez nélkülözhetetlenek,
egyszersmind taníthatók. Ezzel a meghatározással lehet talán érdemben - érvekkel, példák
elemzésével, akár gyakorlati pedagógiával - vitába szállni.
Ezt
a cikket is olyan záradékkal kellene végeznem: részletek, körvonalak csak ezek
a szavak. Pontos, alapos kifejtés ilyen keretben nem lehetséges. Meg kell még
vitatni az alapelveket is, ki kell dolgozni a módszertant, át kell vinni a
gyakorlatba. Rengeteg munkát csak úgy lehet elvégezni, ha sokan vitáznak, sokan
mondják el mondanivalójukat, sokan dolgoznak szívesen jobb és korszerűbb módon.
Nagyon hiszem, hogy mindez elkövetkezik és nem várjuk
hiába!
Máriássy István