Parlando 1964/5,
14.-16. p.
(II. rész)
Foglaljuk össze az eddig
elmondottakat, Az alábbi egyszerű ritmikus-sémák könnyű áttekintést adnak a poliritmika fő típusairól.
1. típus
Az a) változatban az ütemek egy csoportjában a metrikus egység
párosan. A másik csoportban páratlanul osztódik. Lényegében ugyanez történik a
kétszólamú b) változatban is. A
különbség csak az, hogy a kétféleképpen osztódó ritmus egyszerre szólal meg.
Mindkettőre jellemző, hogy a metrum tiszta lüktetését semmi sem zavarja. Ezt nevezik
szűkebb értelemben poliritmikának.
2. típus
Az a) változatban szereplő ütemek időtartama az előírás szerint hol
hosszabb, hol rövidebb. Állandó bennük az alaplüktetés, a nyolcad időtartama. A
kétszólamú b) változatban a különböző
beosztású ütemeket egyenlő skatulyákba kényszerítettük. A felső szólam egyenletes
nyolcados lüktetésével szemben a kétszólamú zenében
elmosódik. Polimetriának neveztük ezt a fajta
metrum-keverést. Erre a típusra kiegészítésképpen közlünk még egy érdekes modern
példát.
Sztravinszkij: Petruska
Mi történik akkor, ha a 2. típus a) változatából
úgy készítünk kétszólamú zenét, hogy a szimultán váltakozó ütemekben a metrikus
egység ugyanaz maradt?
3. típus
Itt tehát az előző poliritmiával szemben fordított a helyzet. Egyforma marad
mindkét szólamban a metrikus lüktetés, de így az ütemvonalak más-más helyre
kerülnek és természetesen az ütemhangsúlyok is váltakoznak a többszólamú
zenében. Afféle sántító ritmus áll elő. Ezt nevezzük tágabb értelemben poliritmikának.
Azt hihetné valaki, hogy ez
tipikus modern jelenség. Valóban a XX. század zeneszerzői közül sokan
használják ezt az érdekes és rendkívül kifejező ritmusjátékot, de találkozunk
vele régebbi korok zenéjében is. Mozart: Don Juan c. operájának I. felvonásbeli
báli jelenetében szereplő három zenekar más-más tánczenét játszik egy időben.
A kottakép tanulmányozása
alapján jól láthatjuk, hogy az I. és II. zenekar a 3. típus szerint, a II. és
III. zenekar a 2. típus szerint keveredik egymással
De nemcsak régi műzenében,
hanem a népzenében is találkozunk hasonló poliritmikával.
Az afrikai néger-zene dobritmusa az európai fül számára azért tűnik komplikáltnak,
mert tele van különböző poliritmikus és polimetrikus elemekkel. Ennek a zenének a ritmus a fő
éltetője, így nem csoda, hogy varázslatosan gazdaggá fejlődött. A XX. század zenéjének
ritmusvilága is a különböző népzenék hatására fejlődött színessé és sokrétűvé.
Igaz, hogy a Mozart példához hasonló jelöléssel ritkán találkozunk (Poulenc), a zeneszerzők a könnyebb tájékozódás kedvéért
inkább minden szólamra érvényes közös ütemvonalat használnak. Az előadó
feladata a poliritmika felismerése és annak világos
és kifejező tálalása. A következő Sztravinszkij-idézet bőgő-pizzicatója
poliritmikusan illeszkedik a hegedű szólamához. Ez az
illeszkedés azonban akkor kifejező, ha az ostinato
megőrzi függetlenségét.
Bárdos Lajos több
kórusművében találkozunk poliritmikus torlasztással.
Az alábbi idézetben a páratlan és páros beosztást a kotta-gerendák célszerű
meghúzása és a jelölt hangsúlyok különítik el.
A rendkívüli hangsúlyokból
és a szünetek változatos beékeléséből adódó poliritmikára
is számtalan példát idézhetnénk mind a régi, mind a mai zenéből. Álljon itt egyetlen
Bartók-idézet.
A sűrűn alkalmazott
különféle hangsúlyeltolódások miatt gyakran célszerűbb a zene kottaképén az
ütemvonalak teljes elhagyása.
Így teljesen folyékonnyá
válik a zene, mint amilyen folyékony hajdanában a többszólamúság kezdetén volt.
De míg a reneszánsz mesterek műveiben a dallam szerepének túlsúlya szorította
háttérbe a ritmus éles kirajzolódását,a mai zenében a
ritmikus lehetőségek korlátlan érvényesítése hozta létre a minden kötöttség
alól felszabadult hajlékony ritmusú zenét.
Turcsányi Emil