Parlando 1964/5,
17.-18. p.
A fúvósok zenei előképzéséről
(Gondolatok „A helyes hangképzés - tiszta intonáció” című cikk nyomán)
Mint
furulyásokat is tanító pedagógus, nagy érdeklődéssel olvastam Jeney Zoltán kitűnő
cikkét a „Parlando”-ban.
Utána hamarosan fúvós-kamarazene meghallgatáson voltam a Fővárosi Zeneiskola
Szervezet központjában, ahol a növendékek mai magyar kompozíciók mellett Mozart
Divertimentót és barokk műveket játszottak. Csupa értékes, szép muzsika. Kitűnt
azonban az is, hogy a növendékeknek a hangképzés, az intonáció és a művek szép
megformálása még komoly problémát jelent. Az okokról is szó esett: a hangszerek
nem a legjobbak, a darabok a növendékek zenei fejlettségi fokához mérten bizony
nehezek. Mert nem ismerünk elég, könnyű zenei anyagot. Így a fúvósok képzésében
nem érvényesül eléggé a helyes
pedagógia egyik fontos törvénye: a fokozatosság. „Ilyen hangszeren, ilyen
gyerekek ilyen darabot nem tudnak jobban eljátszani” – mondották,
és ez így van.
A
fúvós-zenészek technikája azonban az egész világon rohamosan fejlődik. Mi nem
akarunk lemaradni, oktatási reformunk során tehát szembe kell nézni
fúvós-pedagógiánk égető kérdéseivel. Mivel a fejlődés alapvető materiális feltétele
a jó hangszer, így ezt a kérdést kellene elsősorban megoldanunk. Azt mondják:
ez pénzbe kerül. Hát akkor költsük a pénzünket jobb hangszerekre. (Tudomásunk
szerint a népi demokratikus országokban kitűnő fafúvó-hangszereket gyártanak) A fokozatosság szempontjából igen hasznos lenne a széleskörű
és színvonalas furulyatanítás bevezetése, vagyis a fúvós-előképző. Az ehhez
szükséges anyagi feltételek megvolnának. Béres János munkájának eredményeként
van furulya-iskolánk és megfelelő, olcsó tanulóhangszerünk. Természetesen,
nagyon üdvös lenne, ha ennek a hangszernek egyes példányai ma és a jövőben is olyan
gonddal, olyan minőségben készülnének, mint az első darabok. A jelenlegi
gyengébb minőséget semmi sem indokolja. A tömegtanítás szempontjából is fontos
a furulyaoktatás, mert így sok gyerek bekapcsolódhat a zenetanításba, az is,
aki egyébként nem tehetné. A növendékek a furulyaiskola mellett egyszerű
dallamok transzponálásával kezdjek. (Pl. Kodály: Ötfokú zene, 333 olvasógyakorlat,
iskolai ének-könyvek, szolfézs és előképzős tankönyvek.) Tanítsuk ily módon minél
előbb a B-, a Fisz- és a Cisz-hangot is. A transzponálási készség minden
fúvós-zenésznek nagyon fontos. A villafogásokon keresztül a gyerekek ujjai ügyesednek,
tanulás közben a növendékek tüdeje erősödik. Naponta, órákon át tankönyv
mellett görnyedő gyerekeknek ez igen hasznos. Gondoljunk csak a jóga légzési
gyakorlataira. Itt ez zenetanulással párosul. A furulyások egyébként szolfézst
is tanulnak s így, mire klarinéttal Mozart Divertimentót játszanak, már szolfézs-tudásuk
is segíteni fogja őket a darab szép megformálásában. A kamarazenélést már a
furulyások is elkezdhetik. A cappella énekkari kompozíciók,
kezdve Kodály Bícinium-aival, erre kiválóan alkalmasak.
Ezen kívül Peters, Schott, Bärenreiter és más kiadók tömegesen adják ki a barokk blockflöte-muzsikát és az ilyenféle átiratokat. Az utóbbiaktól
ne idegenkedjünk. A művek formája, harmóniavilága az elsődleges zenei elem. Ez
megmarad akkor is, ha más hangszeren, más hangszínben szólal meg. Nagy kár,
hogy Zeneműkiadó Vállalatunk nem ad ki ilyeneket. (Például közös muzsikálásaink
alkalmával Ács Lajos kollégámnak több kitűnő átiratát ismertem meg, s ezek
megérdemelnék a nagyobb nyilvánosságot.)
A
furulyázásra való igény a fiatalok körében nagymértékben fellelhető. Ezt
igazolják például azok a kiváló eredmények, amelyeket Fodor László ért el a III.
ker. Timár utcai Zenei Általános iskolában a furulyazenekar és kamarazene
terén. Ezek a növendékek fejlett technikával, muzikálisan és tisztán játszanak A tanár két alt-furulyása szép sikerrel szerepelt Székesfehérvárott
az Országos Ifjúsági Kamarazene Fesztiválon.
Megjegyzem
még, hogy gazdag irodalmánál fogva a házi muzsikálás céljaira kiválóan alkalmas
e hangszer és az antik zene művelésére alakult számos együttes sem nélkülözheti
a blockflöte-játékost. (Pl
a nálunk is ismert Prágai Pro Arte Antiqua.) Ezért kapott helyet külföldi konzervatóriumok tantervében
a blockflöte- tanítás.
Világhírű
zeneszerzők is elismerték a blooktlöte-tanítás
fontosságát, így Carl Orff és Benjamin Britten számos pedagógiai jellegű
kompozíciót írt furulya- együttesre.
Fúvós-képzésünk
javát szolgálná még, ha muzikális vonós- és zongorista növendékek tanulnának
fúvós-hangszert. A más hangszeren szerzett zenei tudás is igen hasznos. Olyan
növendék, aki valamilyen testalkatbeli vagy másféle ok miatt nem tud jó
eredményt elérni hegedűn, csellón vagy zongorán, még kiváló fúvós-muzsikus
lehet. Keressük meg minden növendékünknek a legmegfelelőbb hangszert. Ez pedig
csak úgy lehetséges, ha a tanulónak módjában áll többféle hangszeren próbálkozni.
Összegezve
tehát: oktatási reformunk sikeréhez többek között jó hangszerekre is szükségünk
van. A furulyaoktatás tömegmozgalommá fejlesztésével, kis anyagi áldozat árán
újabb tömegek kapcsolódhatnak be a zenetanulásba. Ez erősítené az otthon muzsikálók, zenekedvelők táborát, s egyben fúvószenész-képzésünk
legfőbb utánpótlását is jelenthetné. S végül: növendékeinknek meg kell adnunk
minden lehetőséget ahhoz, hogy kedvükhöz, tehetségükhöz leginkább közel álló hangszeren
muzsikálhassanak.
Balogh Dénes