Parlando 1964/5,
25.-26. p.
Észrevételek az Ifjú Zenebarátok
hangversenysorozatáról
Évek
óta figyelemmel kísérem az Ifjú Zenebarátok hangversenyeit. Az az érdeklődés, amellyel az általános iskolások bekapcsolódtak
ebbe a mozgalomba, már az első évek kezdeti nehézségei közepette is igazolták
az elgondolás helyességét, életrevalóságát. A cél, az iskolai ének és
zenetanítás kiszélesítése, bővítése túl az iskola falain, az érdeklődés
felkeltése a komolyzene, a „nehéz zene” iránt - türelmes nevelői munkát
kívánt Az elmúlt tíz esztendő eredményei azonban rámutatnak ennek az új útnak a
jelentőségére. És itt nemcsak az ötletes, a fiatalok érdeklődését nagymértékben
felkeltő műsor összeállításokra gondolok. Igaz, bemutatták a régi mesterek
muzsikáját, megismerkedhettek a fiatalok klasszikus mesterművekkel, volt romantikus
zene, meseopera, népek muzsikája, séta a hangszerek birodalmában, zenélő évszakok,
zenei album hazai és külföldi mesterek műveiből -,
de sok esetben éppen a nagy mesterek, művészek közreműködése
fokozta a fiatalok érdeklődését a művészi muzsika, a zenei művek, nagyszerű
alkotások iránt.
Az
Ifjú Zenebarátok Hangversenysorozatának hasznos kiegészítőjévé váltak a zenei
klubdélutánok, hiszen a peremkerületeket is beszámítva, csaknem ezerkétszáz
ifjú klubtag van Budapesten. S ha azt vesszük alapul, hogy Budapesten az
általános és középiskolai tanulók közül tizenötezer állandó hangversenybérlő
van, de egy hangversenybérlettel nem mindig ugyanaz megy el, akkor a
rendszeresen hangversenyre járó fiatalok száma lényegesen több tizenötezernél.
Az április 24-i Zeneakadémiai hangversenyen elbeszélgettem fiatalokkal, akik
Esztergom-tábor iskolaiból már ötödször jöttek fel az ifjúsági hangversenyre. Öt-hat-hét
osztályos tanulók oda-vissza mintegy négy órát utaznak egy-egy hangversenyen
való részvétel miatt. Este fél tíz után érkeznek haza, de szinte kórusban
válaszolták kérdésemre, hogy mennyire megérte a fáradságot a „sok szép zenei
élmény”, és nagyon várják, hogy náluk is legyen külön klubdélután. Mert most
még csak az iskolai énekórákon számolnak be élményeikről, a hallottakról.
Tíz
esztendő… Hány fiatal került azóta közelebb a zenéhez.
Hányan tanultak meg - nemcsak játszani
-
de hallgatni zenét, rádióban, vagy hangversenyen. Az Ifjú Zenebarátok
hangversenysorozatai mellett megindított Ifjú Zenebarátok Klubja csak fokozta a
fiatalok érdeklődését, hiszen ezeken a klubdélutánokon készülnek fel a
következő hangversenyek meghallgatására, vagy beszélik meg az előző
hangversenyeken elhangzott zeneszámokat. Itt ismerik meg a művek szerzőit, a
hangszereket és sok neves művészt. Milyen büszkén mesélték nekem a
pesterzsébeti klub tagjai, hogy náluk játszott David Wilde zongoraművész, a Liszt-verseny győztese is. És vajon milyen
emléket hagyott a kis mátyásföldi zenebarátok körében Benjamin Britten látogatása?
Eleinte
csak az általános iskolák felső tagozatos tanulói közül toboroztak a hallgatóságot,
ma már a középiskolások, ipari tanulóintézetek növendékei, sőt az egyetemi
hallgatók közül is mind nagyobb számmal lépnek be az Ifjú Zenebarátok soraiba.
Az
1963/64-es tanévben a fiatalok számára talán nehezebben érthető művek kerültek
bemutatásra, de az újszerű ismertetéssel, a mű formai elemzésével, a variációs
téma magyarázásával, ill. újszerű bemutatásával nemcsak megkönnyítették az
egyes művek megismerését, de elérték a komoly zenedarabok igen jó megértését
is. A magasabb zenei ismeretek elsajátítására való törekvés eredményes volt.
Kétségtelen, a műsor-összeállítás így nagyobb feladatot, körültekintőbb munkát
kíván a műsor szervezőitől, de ezt a fáradságot megéri az a haladás, amelyet
ifjúságunk zenei fejlődése, zenei ismereteinek növelése terén eredményezhet.
Az
áprilisi zeneakadémiai hangversenyen hirdették ki a zenés-fejtörő írásbeli
pályázatának eredményét. B. I. „Miért szeretem a magyar zenét?” kérdésre adott válaszát így fejezi be: „Azért szeretem, mert
egy kicsit ismerem és igyekszem megismerni, hogy még jobban szeressem”. Jó
néhány pályázatban találunk hasonló, elgondolkoztató sorokat és ezek mind a széleskörű
zenei nevelés szükségességét, az Országos Filharmónia, a KISZ Bizottság és az
Országos Nőtanács együttes munkájának eredményét igazolják. De hogy ezt a szép
munkát tovább folytassák és a fővárosban és vidéken mind több és több diákkal
szerettessék meg a zenét, kedveltessék meg a hangverseny-látogatást, a zenei
klubfoglalkozásokat, fontos, hogy a zenei előadók, a klubvezetők szívvel,
szeretettel és megfelelő felkészültséggel vezessék le ezeket a találkozásokat.
Sajnos, előfordult az is, hogy egy-egy hangversenyen, vagy klubfoglalkozáson a
vezető tanár szövegmagyarázatánál, ismertetésénél az volt az érzésem, hogy
csaknem a függöny felgördülése előtt nézte át az anyagot, amivel foglalkoznia
kellett. Pedig a tanár felkészültsége, biztos előadása is fokozza az érdeklődés
felkeltését. A műsorismertetőnek nemcsak jó szakembernek, felkészült előadónak,
de az ifjúságot jól ismerő nevelőnek kell lennie, aki előadása közben - egy-egy kedves megjegyzésével,
észrevételével - figyelmezteti, neveli, oktatja is ifjú
zenebarát hallgatóit.
Schelken Pálma