Parlando 1964/5,
24.-25. p.
Sztojanovics Jenő emlékezete
Az
évfordulókat, jubileumokat nem formális szokás nyilván tartani. Jelentős művész
egyéniségek életműve kerül ismét napvilágra a feledés homályából, egy-egy
évfordulóval kapcsolatos emlékezés alkalmával. Ilyen jelentős és sokoldalú
művészegyéniség Sztojanovics Jenő, aki száz esztendővel ezelőtt
született, 1864. április 4-én, és a centenárium alkalmával reá emlékezve magunk
is meglepve vesszük észre: íme, a századforduló egyik számottevő zeneszerzője,
pedagógusa, zenekritikusa, aki mint ember is nagyszerű egyéniség - és napjainkban talán
csak az idősebb generáció emlékezik már nevére!
A
zeneszerző Sztojanovics sikersorozatot ért el az
Operaház játékrendjén akkor is, amikor a magyar Dalszínház rendre üres nézőtér
előtt játszott. A közel 80 előadást megért Csárdás
című balettje (1890) évtizedeken át a közönség méltán kedvelt darabja volt. Két
évszázad magyar zenei emlékét dolgozta fel, és régi magyar táncokat (körmagyar,
palotás stb.) keltett benne életre. Ninon
című két felvonásos operája is emlékezetes sikert aratott annak ellenére, hogy
zárójelenete ellen az egyházi körök kifogást emeltek. Fiatalkori sikerei közül
említésre méltó még az Új Romeo című
egyfelvonásos balettje (1889) és a Tous les trois című táncjátéka (1892), amelyek Sztojanovicsot a századforduló egyik legtöbbet játszott
magyar szerzőjévé tették az Operaházban.
A
színpadi szerzőnek bőségesen nyílt alkalma, hogy színházi zenészekkel
találkozzék. Megismerkedett a zenészek helyzetével, meghallgatta panaszaikat és
igyekezett érdekükben az igazgatóknál szót emelni. Érthető, hogy amikor a
zenészek -
érdekeik védelmére - szakegyletbe tömörültek, Sztojanovics Jenőt választották 1903-ban a „Magyarországi
Zenészek Egyesülete” elnökének. 1905-ben már az általa szervezett 120 tagú szimfonikus
zenekar élén lépett fel a Pesti Vígadóban. Ezt a monstre-zenekart a Zenész
Egyesület tagságából toborozta részint, hogy hangversenyekkel is segítse
megélhetésüket, részint elősegítse művészi fejlődésüket.
Sztojanovics Jenő érdeme az is, hogy
megvalósult a zenészek állásközvetítés-rendszere mellett a betegségi- és
temetkezési biztosításuk is. 1909-ben az Operaház zenészei is beléptek az
egyesületbe, amely ekkor nevét Országos Magyar Zenész Szövetségre változtatta
meg. Az Országos Magyar Zenész Szövetség élén tíz évig állt Sztojanovics
Jenő. Zenepedagógiai munkásságát
óradíjas énektanárként kezdte a Székesfővárosi Polgári iskoláknál, majd „Minta zeneiskola”
néven magán zeneiskolát nyitott, közben énekkarokat is vezetett - kis jövedelemmel, de
annál nagyobb lelkesedéssel. 1902-ben 300 tagú leánykórussal rendezett
hangversenyt a Vígadóban, amelynek műsorában erre az alkalomra komponált
iskolai oratóriumai (Rege a csodaszarvasról, Madarak dalversenye, a Szent
Anna-tó regéje) szerepeltek.
Abban
az időben elemi iskoláinkban még nem volt ének szaktanítás, a gyerekek hallás
után énekeltek. Sztojanovics Jenő éppen ezért elsőnek
az iskolai ének-zenetanítás érdekében szállt síkra, hogy megteremtse az alapot
a széleskörű ének- és zenekultúrához.
1906-ban
Pécsett előadást tartott Állami feladatok a zenetanítás terén címmel. Előadásában
sürgette a tervszerű ének-zenetanár képzést, és hangoztatta a zeneoktatás
jelentőségét az általános emberi műveltség megszerzésében. Ennek érdekében tantervek kidolgozását, vidéki zeneiskolák
létesítését is követelte. - Előadásának hatására vált a polgári
iskolákban rendes tantárggyá az ének.
A
fővárosi elemi iskolákban Sztojanovics Jenő tervezete
alapján indult meg az ének szaktanítás, az első tankönyvek is (Új magyar lant, Általános zeneelmélet,
Iskolai énektan, dalgyűjtemények stb.) is tőle származnak.
1910-ben
-
sok előzetes támadás ellenére - sikerrel szervezte meg a főváros akkori
tíz kerületében, 25 polgári iskolában a szakképzett, okleveles és művész
tanárokkal az olcsó és színvonalas hangszertanítást,
zongora- és hegedűszakon. Ezek voltak a székesfővárosi zenetanfolyamok,
amelyekből kiépült a Székesfővárosi Felsőbb Zeneiskola is. (Ennek a fővárost
átfogó szervezetnek egyenes folytatása a felszabadulás után létesített Fővárosi
Zeneiskola Szervezet.)
A
magyar daloskultúra
fejlesztésében is kimagaslóak Sztojanovics Jenő
érdemei. 1912-ben ő alapította meg budapesti énekpedagógusokból a Fővárosi Énekkart,
amely az elmúlt több mint fél évszázados működése során Budapest zenei életének
egyik jelentős tényezőjévé fejlődött.
Ezek
a gondolatok csak váztatosan elevenítik fel a fáradhatatlan, önzetlen ember sokirányú
tevékenységét. Ma, amikor az általa hosszas harcok után elindított
kezdeményezésekből zenei életünk, zeneoktatásunk szilárd alapokon nyugvó
bázisai váltak, az évforduló adta kegyeleten túl is illendő megemlékezni Sztojanovics Jenő munkásságáról. E munkásság jelentősége
korszakalkotó - a szó legnemesebb és szószerinti
értelmében.
Kollár Endre