Parlando 1964/6, 1.-2. p.
A zeneiskolai reform országos vitái
után…
A
zeneiskolai tantervi javaslat vitái mind a Fővárosi Zeneiskola Szervezetben,
mind a szakiskolai körzetekben véget értek. A vitákat minden iskolában a
javaslatok tanszakonkénti áttanulmányozása előzte meg, s az így kialakított
véleményeket, állásfoglalásokat már a körzeti viták előtt megküldték az egyes
iskolák a szakiskoláknak. A viták általában ezekből a már előzetesen kialakított
hozzászólásokból indultak ki, azonban a dolog természeténél fogva legtöbbször
további új gondolatokat is felvetettek.
Az
egyes körzetek összefoglaló anyaga június végére készül el s a Központi
Tantervi Bizottság, illetőleg a Szaktárgyi Bizottságok a nyár folyamán
tanulmányozzák azokat. Az érdemi munka az anyag alapján az új tanév indulásával
kezdődhet. Ezt azért említjük meg, mert majdnem minden
körzetben akadtak felszólalók, akik a viták gondolatébresztő hatására további
javaslatokat pendítettek meg, melyeknek kidolgozásához több idő szükséges.
Akinek ilyen, lényegbevágó további javaslata van, kérjük, küldje meg lehetőleg
még július hó folyamán akár a Zenepedagógus Szakosztálynak, akár a Művelődésügyi
Minisztérium Művészetoktatási Osztályának.
A
viták – melyekben minden iskolát minden szakon egy-egy fő képviselt – örvendetesen
élénk eszmecserét eredményeztek. Általánosságban elmondható, hogy a tantervi
javaslatok koncepciójával és alapelveivel a túlnyomó többség egyetért. A
különböző javaslatok, hozzászólások inkább részletekre vonatkoztak. Több
helyütt volt érezhető, hogy a tanárok nehezen tudják magukat belehelyezni egy
perspektivikus elképzelésbe, s a jelen nehézségeitől – kottahiány, kevés tanítási
idő, rossz körülmények – nehezen tudnak elvonatkoztatni. Ez természetesen
érthető, de minden ilyen esetben hangsúlyoznunk kellett, hogy a tantervi javaslat
megvitatásánál a jövő kereteinek, alapjainak kijelöléséről van szó. A
mai problémák megoldása csak az új tantervi keret kialakítása után következhet.
E
beszámoló természetesen nem vághat elébe a még ezután feldolgozásra kerülő
anyagnak. Csak néhány olyan, általános érdekű problémára hívhatja fel a
figyelmet, mely túlmegy az egyes tárgyak keretein és több helyütt is felmerült.
Az
első helyen kell említenünk e kérdések közt a maximalizmus kérdését. A
reform egyik célja közismerten a túlterhelés csökkentése volt. Több szakon,
több helyen vetették fel a tanárok, hogy ez nem eléggé látszik biztosítottnak a
tantervek mennyiségi követelményei alapján. Ezzel kapcsolatban élénk vita folyt
afelől, szükséges-e kötelezően meghatározni az egyes
osztályokban végzendő tananyag mennyiségét – számszerűleg –, nem elegendő-e csak
az elérendő szinteket, a minimumot megjelölni, a tanárokra és a módszerre
bízni, hogyan, hány gyakorlattal érik el a kívánt szintet? – Mások ezzel kapcsolatban
aggályukat fejezték ki, különös tekintettel a fiatal, illetve végzős tanárokra,
akik számára bizonyos eligazítást kívánnak adni a tanterv mennyiségi
előírásával. – Többen javasolták, hogy ha lesznek is mennyiségi előírások, azok
ne egy számmal jelöltek legyenek, hanem elég nagy különbséggel határozzák meg
az elképzelhető alsó- és felső határt.
Nagy
érdeklődéssel fogadták a tanárok a tagozatok különválasztását. Itt
inkább gyakorlati kérdések merültek fel: hogyan is történjék majd a
szétválasztás? Egyesek felvetették: nem fog-e problémát okozni a szülőknek és
növendékeknek, hogy az indexben megjelöljük a különböző tagozatokat? Úgy
érezzük, nem jogos az aggály abban az esetben, ha a tagozatokat valóban
különböző célú, irányú tagozatoknak fogjuk fel, s nem jók és gyengék, tehetségesek
és közepesek szétválasztásának. Mindenesetre, e kérdést alaposan meg kell még
vizsgálnia a Központi Tantervi Bizottságnak, mert a több helyütt tapasztalható
bizonytalan, illetve ellentmondó értelmezésből az érződik, hogy a tagozatok
jellegének elképzelése még nem egységes.
Általános
helyesléssel fogadták a tanárok a társas zenének mind az alsó
osztályokban a szaktárgyon belüli előkészítését, mind az utolsó osztályokban
külön tárgyként való elismertetését. Ezzel kapcsolatban azonban többen ismét
felvetették az anyagbeli előírások maximalizmusának veszélyét, és az esetleges
időbeli túlterheltség problémáját.
Több
körzetben külön foglalkoztak a lapról játszás kérdésével, mely a
tantervben jelentős súlyt kapott. Ezt általában örömmel üdvözölték, de
felhívták a figyelmet arra, hogy ehhez megfelelő módszerre, illetve ilyen
módszerek kialakítására, valamint megfelelő anyagra – kotta – van szükség.
A
társas zenéhez és a lapról játszáshoz kapcsoltak több helyütt a magasabb
osztályos zongoristák kísérésre történő beállításának kérdését, a
vonósok vonatkozásában pedig, a zenekar és a kamarazene esetleges üközésének
problémáját. Mindkét kérdés vonatkozásában az a nézet alakult ki, hogy az egyes
növendékek beosztása az egyik vagy másik formára igazgatói feladat lesz, mely
ugyan nagy körültekintést igényel, de ennek megoldása inkább rendtartási, mint
tantervi kérdés.
Sok
hozzászólás hangzott el a javasolt új vizsgarendszerrel: az évközi
meghallgatások és év végi beszámolók rendszerével kapcsolatban, Itt a
különböző tanszakokon különböző nézetek alakultak ki, úgy, hogy a Központi
Tantervi Bizottságra igen nehéz feladat vár: meg kell vizsgálnia,
elképzelhető-e esetleg tanszakonként más-más jellegű beszámolók: rendszerének
kialakítása?
A
legtöbb hozzászólás – érthetően, hiszen mindenkit érintő kérdés – a szolfézs
és a hangszeres tárgyak kapcsolatáról hangzott el. Úgy érezzük, ezek során
kezd kialakulni az az egészséges álláspont, hogy a
hangszeres tanárok különösen a tanítás kezdetén nem várhatják a szükséges
elméleti ismeretek pl. – az abszolút hangnevek biztos és teljesen begyakorolt „tálalását”
a szolfézs részéről, hanem közösen kell kialakítaniuk és főleg elmélyíteniük a
szükséges tudnivalókat a tanulókban. A megfelelő auditív módszerek, tehát a
hallási képzetek felől való elindulás széles körben való elterjedése viszont
biztosíthatja, hogy a növendékek hamarább ismerik fel, miben is segíti őket a
szolfézs hangszeres tanulmányaik során.
Mint
már elöljáróban említettük, majdnem mindenütt felmerült az új tankönyvek, illetve,
a meglevő iskolák esetleges átdolgozásának kérdése. Általános
helyesléssel találkozott az az elképzelés, hogy a
jövőben megjelenő új pedagógiai kiadványok kivétel nélkül kísérleti
kiadványként fognak megjelenni s a kísérleti év – esetleg évek – letelte
után a gyakorlatban nyert tapasztalatok leszűrése és megvitatása után kerül
csak sor végleges formájuk bevezetésére. (Itt említjük meg, hogy az előképző
kísérleti könyvekkel kapcsolatos véleményeket a tanév lezárása után, de legkésőbb
június 25-ig kell a Művelődésügyi Minisztérium Művészetoktatási Osztályának
megküldeni.)
A
viták lezárultával általánosnak mondható az a
vélemény, hogy azok hasznosak voltak, sok kérdés tisztázására módot adtak, s minden
zenetanárnak megadták a lehetőséget arra, hogy a jövő tantervével kapcsolatban
véleményének hangot adjon. Úgy érezzük, hogy ezt a tanárok többsége teljes
felelősséggel meg is tette. Az országos tantervi vitáknak köszönhető, hogy az
új tanterv életbelépésekor minden zenetanár tisztában lesz annak céljával és
tartalmával. Az alsó fokú zeneoktatás egységes tanterve ily módon biztosíthatja
az oktatási reform irányelveinek megvalósulását, a szocialista ember
nevelésének szolgálatába állított és a gyakorlati élet követelményeihez alkalmazkodó
zeneoktatást.