Parlando 1964/6, 3.-7. p.
A
szocialista esztétikai nevelés néhány elvi kérdése
(Folytatás)
A
marxista esztétika csak a legutolsó időkben kezdett hozzá az általános esztétika
problémakörén túlmenő kérdések tisztázásához. Ha esztétikai nevelésünk
mindeddig az irodalomesztétikai modellt tartotta kizárólagos mértékként szem
előtt, akkor ebben az esztétikai tudomány is hibás. Éppen ezért tanulmányoznunk
kell azokat az új eredményeket is, amelyek az egyes művészeti ágak sajátos
esztétikájának kidolgozása terén mutatkoznak. Itt figyelemre méltó módon
találkoznak össze egymással a korszerűsítésre vonatkozó pedagógiai és kulturális-esztétikai
elgondolások. Azt lehetne mondani, hogy az egyoldalú irodalom-centrikus szemlélet
felszámolását egy időben tűzte napirendre a szocialista pedagógia és a marxista
esztétika. A probléma tüneteit nem kell részleteznünk. Jól tudjuk, és
szakszerűen vezetett pedagógiai-pszichológiai felmérések is bizonyítják, hogy
tanulóinak az epikai művek elemzéséből absztrahált szerkezetfogalmakat igyekeznek
érvényesíteni drámai, sőt képzőművészeti, zenei művek analízise során is. Hogy
a mű eszmeiségét csak egysíkúan megfogalmazott fogalmi egyértelműséggel rögzített
megállapításokban tudják tudatosítani, s tehetetlenül állnak a zene vagy a
képzőművészet alkotásainak összetettebb eszmei mondanivalója előtt. Hogy a
filmekben inkább csak a tematikus szüzsét figyelik, s nincs szemük a sajátos
film formanyelv megoldásainak meglátására stb. stb. Hogy e helyzet megváltozzék,
meg kell ismertetnünk velük e művészeti ágak sajátos esztétikáját. – Természetesen
ez nem jelentheti azt, hogy esztétikai nevelésünk során megfeledkezzünk
valamennyi művészeti ág közös törvényszerűségeinek tudatosításáról. E téren is
vannak adósságaink. A középiskolás növendékek jelentős része például a
visszatükröződési elméletre úgy tekint, mint egyetlen művészeti ág – az
irodalom – alaptörvényére. A többi művészeti ágról szerzett ismeretek nem
mindig járulnak hozzá eléggé hathatósan annak megértéséhez, hogy itt általános
művészeti-esztétikai törvényszerűségről van szó. Pedagógiánk nyelvére fordítva
a dolgot: miközben előre lépünk az esztétikai résztörvényszerűségek megismertetésében,
állandóan keresnünk kell a művészeti tárgyak közötti szakadatlan koncentráció
lehetőségeit. E kettős feladat megoldása természetesen hathatós hozzájárulás
lesz a tanulók világnézeti fejlődéséhez is: szemléletes formában sikerül majd
tudatosítanunk általános és különös dialektikus egységét.
Végül
hadd utaljunk még egy problémára ebben a témakörben. A marxista esztétika és
művészetpszichológia kapcsolódik a katharzis antik
elméletéhez. S a művészet nevelő hatását összefüggésbe hozza a nagy műalkotások
személyiség-alakító, „megtisztító” hatásával. Ez a katharzis
azt jelenti, hogy a személyiség, mint egységes egész fogadja be az alkotást. Az
esztétikai élmény sohasem csupán intellektuális, vagy csupán emocionális
természetű. E tanítás fényében könnyű észrevenni jelenlegi esztétikai nevelésünknek
egyik legfőbb gyengeségét: egyoldalú intellektualizmusát. Bizony, egy-egy
irodalomóra a maga sok szempontú műelemzésével nemhogy megkedveltetné a
tanulókkal az irodalmat, inkább elidegeníti őket tőle. „Boncolások” ezek az
elemzések, méghozzá egy holttest boncolásai. Az elemzéshez előre megadott „szempontoknak”
némává merevedő rendszerével látnak neki, s az elemzés nemhogy helyreállítaná
és tudatosítaná tartalom és forma organikus egységét, szárazon intellektualisztikus fontoskodássá válik. Ugyanennek az ellenszenvesen
egyoldalú intellektualizmusnak szimptómáit fedezhetjük fel némelyik
irodalomtörténeti és művészettörténeti órán. A történetiség szempontját persze
nem lehet kitessékelni egyetlen olyan esztétikai elemzésből sem, amely igényt
tart arra, hogy marxistának tekintsék. De semmi köze a marxizmushoz annak a lélektelen
historizálásnak, amely a műalkotásokat a történelmi
események külsődleges illusztrációinak tekinti csupán. Katharzis
nélkül nincs hatékony művészeti nevelés! A történetiség szempontja nem
szoríthatja ki, nem szürkítheti el a pedagógiailag irányított és kiaknázott
élményhatásokat. Ezek azok a politikai, kultúrpolitikai, pedagógiai és
szaktudományos összefüggések, amelyeknek ismeretében napirendre tűzzük
esztétikai nevelésünk korszerűsítését.
Ezek
után meg kell vizsgálnunk azt is,
mi
a korszerű esztétikai nevelés tartalma,
s
e tartalom milyen területeken, milyen feladatok megvalósítása során
realizálódik?
Az
esztétikai nevelés alapvető tartalma az, hogy a tanulókban kialakítsuk az
esztétikai élményszerzés és tevékenység képességét. Ez a meghatározás két mozzanat
egységére utal. Egyrészt a receptivitás, a befogadóképesség, másrészt a
produktivitás, az alkotó tevékenység kifejlesztésének szükségességét
hangsúlyozza. Bárhogyan is vetjük fel a kérdést, az esztétikai nevelés
folyamatának tartalmát végső soron erre a két alapmozzanatra kell
visszavezetni.
Valóban,
a valóság sajátosan esztétikai birtokbavétele kétoldalú folyamat. Ámde azt is
látnunk kell, hogy a befogadás és az alkotás pólusainak, az objektív és a
szubjektív oldalnak különbsége nagyon is viszonylagos. A valóságban e
mozzanatok széttéphetetlen egységben jelentkeznek. A teljes értékű esztétikai
élmény nem csupán benyomások passzív elraktározása és felhalmozása: az igazi
műélvezetnek éppúgy előfeltétele, mint következménye az esztétikai tevékenység
bizonyos színvonala. Másfelől az esztétikai alkotás és újraalkotás is élményalapokat
feltételez, nélkülük öncélúvá és formalisztikussá
sekélyesedik. Tapasztalati tényekre utalok: mélyebben ragadja meg egy
költeményben rejlő esztétikumot az a tanuló, aki belső szükségét érzi a mű
előadásának, akiben kialakult a művészi interpretálás elemi készsége. Ez
megfordítva: csak az a szavalat igazán értékes, mely a költemény által
felkeltett gazdag és mély élmények tolmácsolására törekszik.
Mit
jelent mármost a korszerűség, az életközösség követelménye az esztétikai
nevelés tartalmának értelmezésekor? A választ lényegében helyesen adja meg a
Pedagógiai Szemle már idézett szerkesztőségi cikke, amikor a tantervi reform
fontos elveire hivatkozik: „… a tanulókat elsősorban arra kell felkészíteni, amivel
az életben találkoznak, amit az életben gyakorolnak, amire az életben szükségük
lesz: a zene értésére és élvezésére, a képzőművészet, tágabban a művészi
formák és színek értésére és élvezésére. A korszerű irodalomtanítás alapvető
feladata ugyancsak az, hogy – a kifejezőkészség fejlesztése mellett – a
tanulókat művelt olvasóvá nevelje… Nem kell félnünk kimondani, hogy a
művészetek, az esztétikum, a szép vonatkozásában elsősorban értőket és
élvezőket, nem pedig alkotókat kívánunk nevelni, ha úgy tetszik „passzív”
szerepre kívánjuk tömegesen előkészíteni. Természetesen az aktív tehetségek
kibontakozásának jó talaja az ízlés tömeges nevelése…” Ezekkel a
gondolatokkal nemcsak hogy egyet lehet érteni, hanem éppen szorgalmazni kell a
belőlük adódó valamennyi didaktikai tanterv-elméleti következtetés bátor
levonását. Mert végül is a szolmizálásnak, vagy az ecsetkezelés technikájának
eszköz jellege van, s az eszköz nem válhat öncélúvá. Általánosan képző iskoláink
és a középiskolák túlnyomó része nem művészképző intézmények. Fő feladatuk, ha
az életszerűség elvét komolyan vesszük, valóban a legszélesebb értelemben vett
közönségnevelés és ízlésformálás.
Ámde
az esztétikai nevelés körüli vitákban sokan elvétik a hangsúlyt, s úgy
beszélnek a közönségnevelés feladatáról, mintha az lenne egyedüli
tennivalónk, mintha a művészetekkel kapcsolatos alkotó és újraalkotó
tevékenység fejlesztésével az iskolának nem kellene sokat törődnie. Az iskola –
úgymond – ne művészeket képezzen, hanem például értő zenehallgatókat, éppen
ezért az aktív éneklés és zenélés igényét csak a kimondottan tehetséges
kevesekben lehet felkelteni, – így hát a zenei nevelés fő útja a zenehallgatás.
Ez az okoskodás csak addig a pontig igaz, hogy általánosan képző iskoláink
falai között nem hivatásos zenészek kiképzése folyik. Ámde az aktív éneklés és
zenélés igényére serkentő, a műalkotások újraalkotására való ösztönzést nem
lehet valamiféle járulékos, vagy éppen felesleges pedagógiai feladatnak tekinteni.
Mély meggyőződésem, hogy jó néhány tanuló zenei fejlődése nem azért torzul el,
vagy rögzítődik az alacsony szinten, mert nem hallgatnak elég sok zenét.
Inkább túl sokat hallgatnak, egészségtelenül sokat és egészségtelen módon. A
modern technika lehetővé teszi, hogy a zene az emberi élet egyfajta
zajkulisszájává váljék. Sokhelyütt állandóan szól a rádió, a gyermek passzívan
befogadott élményzuhatag igézetében válogatás nélkül minden tv-adást végignéz
és végighallgat, és ízlése – pszichológiai felmérések igazolják! – mégsem fejlődik,
sőt éppen visszafejlődik. A pszichológusok nem minden ok nélkül utalnak arra,
hogy az ifjúság egyes rétegeinek dekadens dzsesszmámora voltaképpen
kompenzáció; az egyoldalúan passzív befogadás bizonyos pontokon pathologikus tüneteket is felmutató
aktivitás-kirobbanásokhoz vezet. Aligha kétséges: a sokoldalúan és harmonikusan
fejlett személyiség esztétikai nevelése nem korlátozódhat az élményreceptivitás fejlesztésére. A szocializmus, a
kommunizmus dolgozó embere, akinek személyiségjegyeit a mai iskola alakítja,
nemcsak szívesen hallgatja a nemes zenét, hanem igényét érzi annak is, hogy
alkalomadtán énekszóval fejezze ki saját érzéseit. Akik a közönségnevelés és az
esztétikai-művészeti tevékenységre képzés között holmi kínai falat akarnak
húzni, fontolják meg Lenin szavait: a művészetnek „a tömegek érzéseit,
gondolkozását és akaratát kell összefognia, a tömegeket kell felemelnie. Bennük
kell a művészt felébresztenie és kifejlesztenie.”
Ezek
után nem nehéz meghatározni, hogy melyek az esztétikai nevelés legfőbb
feladatai.
1.
Elsődleges tennivalónk, hogy tanulóinkkal felismertessük az esztétikumot,
a szépet, a tragikust, a fenségest stb. – a valóságban és a művészetben.
A
fejlődés korai szakaszaiban, kisgyermekkorban a valóság megismerése és esztétikai
észlelése még differenciálatlan egységet alkot. Ki ne ismerné a környezete
egyes tárgyaira, a természet jelenségeire rácsodálkozó kisgyermek elragadtatott
arckifejezését. A valóság megannyi jelensége éppúgy forrása intellektuális
érzelmeknek, mint spontán esztétikai élményeknek. Serdülőkorra mintha
felbomlana ez a természetesnek tűnő egység. Láttunk már kamasz fiúkat, akik
egykedvű közönnyel kártyáztak a fülkében, s gúnyosan élcelődtek társukkal, aki
a vonat ablakában elbűvölve figyelte az elsuhanó tájak szépségeit. Valamiféle
kamaszkori életkori sajátossággal lenne dolgunk? Felszakíthatatlan közöny
jellemezné a serdülő viszonyát a táj és a környezet szépségeihez? Aligha.
Inkább arról van szó, hogy csakis tervszerű, folyamatos és tudatos nevelőmunka
biztosíthatja, hogy megmaradjon az eredeti gyermeki fogékonyság a szép meglátására
és meghallására. A tanuló figyelmét rá kell irányítani a valóság esztétikai
elemeire, ki kell benne fejleszteni az emocionális rezonálás készséget.
Kiváltképpen fontos tudatosítanunk az életmód és a magatartás esztétikumát.
E tág kérdéscsoportból különös hangsúllyal kell utalni azokra az újszerű
lehetőségekre, melyeket a gyakorlati foglalkozás, munkaoktatás teremt meg az
esztétikai nevelés számára. Fontos követelmény, hogy a tanulók ne csak a
hasznosat lássák meg a munkatermekben és általában a munkafolyamatban, hanem a
szépet is. Már eddigi tapasztalataink is bizonyítják, hogy a helyesen
szervezett és pedagógiailag céltudatosan irányított munka légkörében a tanulók
fogékonnyá válnak a munka sajátos poézisének érzékelésére. Sürgetően időszerű
feladatunk, hogy felkutassuk és kiaknázzuk a politechnikai képzés és az
esztétikai nevelés ilyesfajta összekapcsolásának lehetőségeit.
2.
Az esztétikai nevelés azonban nem merülhet ki az esztétikum észrevetetésében. A
tanulók spontán esztétikai élményeit – az életkori sajátosságok, a mindenkor
konkréten megállapítandó fejlettségi szintek gondos figyelembevételével – a
tudatosság fokára kell emelnünk. Más szóval: ki kell alakítanunk az esztétikum
tudatos elemzésének készségét. Nem sznob tudálékosságra gondolunk itt.
Csupán arról van szó, hogy az esztétikum felfogása sem holmi irracionális intuíció
aktusával történik. Az esztétikumot pedagógiailag nem lehet légüres térbe
helyezni és elszakítani a hozzá kapcsolódó megismerési és erkölcsi mozzanatoktól.
Az
elemzőkészség mindenekelőtt az adott mű szerkezetének feltárásában
realizálódik, s lehetővé teszi, hogy a tanuló megragadja a mű tartalmának és
formájának egységét, a téma, az eszmeiség és a formai szerkezet között fennálló
bonyolult összefüggéseket. Esztétikai elemzőkészség kialakítása nagy
jelentőségű mozzanata az esztétikai nevelőmunkának. A meggyőződésen alapuló tudatos
ízlésformálás egyik legfőbb feltétele ez. A jelenlegi helyzet ebben a
vonatkozásban sem megnyugtató. Tanulóink jelentős részének ízlése kispolgári jegyeket
mutat, Köztudott dolog, hogy az esztétikai és a nem esztétikai (a giccses, a
selejtes, a művészietlen stb.) között igen kevesen tudnak pontos határvonalat
húzni. A társadalmi hatások, köztük elsősorban a családi nevelés során nyert
benyomások itt különösen gyakran képviselnek visszahúzó, konzervatív erőt. A
szocialista ízlés kialakításának ezért is sokkal nagyobb jelentőséget kell
tulajdonítanunk.
3.
Minden esztétikai élmény lényegében különböző érzékelésmódokhoz kötött. Fontos
tennivalónk hát, hogy körültekintően és tervszerűen fejlesszük azokat az
érzékszerveket és speciális művészeti érzékeket, amelyek lehetővé teszik az
egyes műalkotások teljes értékű befogadását és az esztétikai tevékenységet.
Ami
a művészeti érzék alakíthatóságát illeti, két téves felfogással kell vitatkoznunk.
A polgári képesség pszichológia hatására egyesek hajlanak arra, hogy az
esztétikai érzéket az egyénnel veleszületett és lényegében nem fejleszthető
adottságnak tekintsék. A vulgáris felfogás viszont – dogmatikusan értelmezve a
nagy művészet közérthetőségéről szóló esztétikai tételt – kategorikusan tagadja
bármiféle speciális művészetérzék szerepét az esztétikai észlelésben és
tevékenységben. Pedagógiai szempontból is érdeklődésre tarthat számot, hogy a
két hamis véglet között Marx tárta fel először a művészeti érzék genezisének
lényegét. Marx az Ökonomiai-filozófiai
kéziratok egyik helyén utal arra, hogy a művészeti érzék bizonyos színvonala
elengedhetetlen feltétele bárminő esztétikai befogadásnak: „A nem-muzikális fül
számára a legszebb zenének sincs értelme, mert nem tárgya az érzékelésnek.”
Másfelől Marx hangsúlyozza, hogy a művészeti érzék az esztétikai tevékenység
folyamatában alakul ki: „… csak a zene kelti fel az ember zenei érzéket… Csak az
emberi természet objektumokban kifejlett gazdagságában születik meg a
szubjektív emberi érzék gazdagsága, és jön létre a muzikális fül, a
formaszépséget meglátó szem, szóval az emberi élvezetekre képes érzékek…” Ezekben
a gondolatokban általános érvényű pedagógiai program is rejlik.
4.
Végül, mint erre már rámutattunk, fontos tennivalónk a művészi alkotás és
újraalkotás képességének megalapozása is. Ezzel válik teljessé a
sokoldalúan fejlett kommunista ember esztétikai nevelése.
Ezek
a feladatok a valóságban természetesen sokkal összetettebben jelentkeznek, mivel
az esztétikai nevelés maga is különféle részterületeken folyik.
Fejtegetéseinket éppen ezért most még ki kell egészítenünk e területek
feltérképezésével. Ilyen módon tudunk konkrét választ adni arra a kérdésre,
hogy melyek azok a személyiségjegyek, amelyeket az esztétikai nevelés folyamán
ki kell alakítanunk.
I.
El kell érnünk, hogy tanulóink észrevegyék, tudatosan élvezzék és óvják a
természet szépségeit. Ki kell alakítanunk a tanulókban annak igényét, hogy
maguktól is felkeressék a lakóhelyük környékén, majd később az országban
található szép tájakat. Tudatosítanunk kell bennük, hogy a természet
szépségében a dolgozó emberek által birtokba vett, elsajátított hazai tájat
szeretik – úgy, ahogyan Petőfi a Révai József által jellemzett tájleíró
lírájában a táj szeretete kibővül az ország szeretetévé, a haza
birtokbavételévé. Élményszerű ismeretekkel kell rendelkezniük arról, hogy
milyen eszmei tartalmakat hordoz a táj ábrázolása, a természeti szépségek
leírása nagy íróknál és festőművészeknél.
II.
Tervszerű és folyamatos nevelőmunkával ki kell alakítani a tanulóban azt a
készséget, hogy észleljék, értékeljék, esetenként megteremtsék és óvják tárgyi
környezetük esztétikus rendjét. A feladatoknak ebben a körében különös hangsúllyal
szerepelnek az ízléses lakásberendezés elveinek megismertetésével kapcsolatos
teendőink.
III.
Az erkölcsi és az esztétikai nevelés között nincs áthághatatlan kínai fal. Mivel
a magatartás tartalma és formája is magán hordoz bizonyos esztétikai jegyeket,
pedagógiai kötelességünk ezeknek tudatosítása is. A középiskolás tanuló előtt
meg lehet és meg is kell világítanunk, hogy az embert nem egyszerűen külseje
teszi széppé – habár a tiszta, gondozott külső előnyösen járul hozzá az ember
vonzó megjelenéséhez –, hanem magatartása is, az önfeláldozó, kitartó
munka, a közösségben való tevékenykedés távlatai, a nép szolgálatára
szentelt élet, a gyermekek és az öregek gondozása és segítése, a nagy tettek
akarata és a szerénység.
IV.
Tennivalóink sorában külön, itt szólnunk kell a munka és a munka termék
esztétikai tartalmának és formájának észlelésével és tudatosításával
kapcsolatos feladatokról. Csak a marxista esztétika és csak a szocialista
pedagógia képes annak a szoros kapcsolatnak és kölcsönhatásnak feltárására,
amely a munkatevékenység és az esztétikai alkotás, illetve befogadás között
fennáll. Ezen az elvi alapon arra kell ösztönözni tanulóinkat, hogy valamennyi
kezükből kiadott munkájuknál – legyen az akár írásbeli házi feladat, akár a
gyakorlati foglalkozás során megmunkált munkatárgy – ne csak a hasznosságra,
hanem a szépségre is törekedjenek. Ennek a pályaválasztás szempontjából
is nagy jelentősége van. Meg kell világítanunk az életbe kilépő tanulóink előtt
az egyes életpályák rejtett szépségét, szem előtt tartva azt az alapelvet, hogy
az értelmes és az örömmel végzett munka minden fajtája valahogyan esztétikai
élményeket is felkelt az emberben.
V.
Pedagógiai szempontból is roppant jelentősége van a népművészeti alkotások
megismerésére, megbecsülésére és a mindennapos életben való felhasználására
irányuló nevelőmunkának. Nem valami eleve kudarcra ítélt szélmalom-harcra – ti.
a népművészet régebbi társadalmi formákhoz kötött alkotásainak reménytelen
konzerválására – gondolunk. De tanulóinknak világos képet kell kapniuk a
népművészet és az ún. magas művészet kapcsolatairól, a művészet népiségéről és
népiességéről, valamint arról, hogy hogyan élnek az ősi népművészet – tárgyi
népművészet, népzene stb. – motívumai és stiláris jegyei a modern iparművészetben
és formatervezésben.
VI. A tanulók esztétikai
nevelésének legrégibb hagyományos eszköze a művészeti nevelés. E ponton
csak arra akarunk utalni, hogy az esztétikai kultúráltság ma már nemcsak az
irodalom, a zene és a képzőművészet ismeretét és szeretetét jelenti, hanem a
huszadik században kialakult új művészeti ágak – a rádió, a televízió
művészetének – ismeretét és hozzáértő élvezését is.
Dr. Zoltay
Dénes