Parlando 1964/6,
15.-16. p.
Az ISME konferencia elé
Mire
e sorok megjelennek, már csak néhány nap választ el a 6. ISME konferenciától. A
távolról jövők már úton lesznek Magyarország felé, bemutatkozásuk előtt utolsó
próbáikat tartják a külföldről érkező ifjúsági együttesek éppen úgy, mint a mi
fiataljaink, el lesz már rendezve a nemzeti kiállítások gazdag anyaga, s
készülődnek a konferenciára a magyar zenepedagógusok is, akik hazánk mintegy
ötven városának és községének zenei képviselőiként sereglenek Budapestre, hogy
megtanácskozzák külföldi kollégáikkal a zenei nevelés általános és
részletkérdéseit.
Hasonlóan
a múlt számban megjelent ismertetőhöz, ismét néhány kiragadott adattal
szeretnénk előrevetíteni a konferencia érdekesnek ígérkező programját.
Zenei műsorok
A
20. század zenéje és a zenei nevelés − ezt az érdekfeszítő kérdést
választotta központi témául az ISME vezetősége s természetes, hogy e témához
igazodva állították össze mind a külföldi, mind a hazai pedagógusok, a
közreműködő szereplők műsorait. A mi kórusaink, zenekaraink és hangszeres
szólistáink Bartók és Kodály műveinek megszólaltatása mellett bőségesen
szemléltetik új pedagógiai irodalmunk gazdagságát, a beküldött külföldi műsorok
alapján pedig úgy tűnik, hogy nekünk is sok érdekes zenei élményben lesz
részünk.
A
bécsi Zeneakadémia kamaraénekkara Schönberg, Krenek
és Cerha művekkel jelentkezett, a „Bodra Smena” bolgár úttörőkórus klasszikus számok mellett Iliev, Dimitrov, Popov, Pipkov, Todorov és más bolgár szerzők kórusszámait mutatja be, Martinu, Janacek, Podesva, Hurnik műveket tűzött
műsorára a brnoi gyermekkar, a lipcsei Thomanechor programján az NDK zeneszerzőinek új művei is
nagy számmal vannak képviselve. Szcenikus
oratóriumot, Per Norgard „Az ítélet” c. művét mutatja
be a mintegy 100 főnyi koppenhágai zeneakadémisták és főiskolások együttese, az
USA-ból érkező Princeton High School
kórusa Stravinsky „Les Noces” c. művét állította
műsorának középpontjába (érdekessége lesz az előadásnak, hogy Stravinszkij külön engedélye alapján két zongoristával
adják elő a szokásos négy helyett). A genfi Konzervatórium hangszeres
növendékei Honegger, Frank Martin kamaraművei mellett Bartók Contrats-ját is műsorukra tűzték, a francia zeneszerzőket Ibert, Lannoy, Dutilleux és Dupré kamaraművei
képviselik a párizsi és Lille-i Konzervatóriumok díjnyertes szólistáinak
előadásában. Az NSZK-ból érkező stuttgarti „Gachinger
Kantorei” együttesének programján kizárólag mai német
zeneszerzők művei szerepelnek. Hallani fogunk új jugoszláv ifjúsági muzsikát,
megismerkedünk szovjet szerzők műveivel, s ugyanakkor
büszkén regisztrálhatjuk, hogy Bartók és Kodály mennyire népszerűek
világszerte, mert szinte minden külföldi csoport műsorára tűzte egy-egy
művüket. S ha még hozzátesszük, hogy az előadók egy része zenei bemutatókkal
fogja illusztrálni mondanivalóját, bizonyosak lehetünk afelől, hogy alkalmunk
lesz megismerkedni a mai zenepedagógiai irodalom legkülönfélébb irányzataival.
Az előadások
részben plenáris ülések, részben munkacsoport megbeszélések
keretében fognak elhangzani. Nagyon reméljük, hogy a nyelvi nehézségeket
kiküszöböli majd a Mémosz nagytermében működő
kabin-tolmácsrendszer (ötnyelvű szimultán tolmácsolásra készülnek fel a
legkiválóbb szakemberek), a munkacsoport megbeszélések intimebb légkörében
pedig szükség esetén a hivatásos tolmácsok mellett nyelvtudással rendelkező
zenepedagógusaink segítségére is számíthatunk.
A
részletes programfüzet valamennyi előadás címét tartalmazza. Mutatóba néhány érdekesnek
ígérkező téma: Zenei nevelés Hirosima iskoláiban: Prof. Minoru
Yamamato, Hirosimai Egyetem, Japán; Régi és új
kórusmuzsika-kultúra az NDK ifjúsági kórusaiban: dr. W. Siegmund-Schultze,
Hallei Egyetem; A legújabb zene aspektusai: Prof.
Jean-Claude Henry, Párizsi Konzervatórium; Az új zene stílusjegyei: Prof. A. Venckusz, Alma-Ata, Szovjetunió; Jazz és az új zene: Prof.
Edmund A. Cykler, Oregoni
Egyetem, USA; Az ifjúság zenei tehetségének kutatása: dr. Francisek Lysek, Brno; Új zene gyermekeknek és az ifjúságnak: D. Kabalevszkij, Moszkvai Konzervatórium; Zenetudomány és
zenepedagógia: Jaques Chailley,
a Sorbonne zenetudományi intézetének igazgatója, Párizs; Az improvizáció, út az
új zenéhez: Prof. Wilhelm Keller, a Salzburgi Orff intézet igazgatója; Alkotó
zenei nevelés egy angol iskolában: P. M. Davies, London; Ifjúsági zeneiskola az
NSZK-ban: dr. Wilhelm Twittenhof, Remscheid;
Hallás-képzés a népzene és az új zene alapján: prof Miroslav
Magdlenic, Zagreb; Film a
mutálásról: Prof. dr. Irvin
Cooper, Floridai Állami Egyetem, USA; A zenepszichológiai kutatások néhány
eredménye az NDK-ban: Prof. dr. Paul Michel, Weimar stb. stb.
A
magyarok közreműködéséről most nem szándékozunk bővebben írni.
Reméljük,
hogy szereplésükkel valamennyien öregbíteni fogják zeneoktatásunk jó hírnevét.
S reméljük azt is, hogy amikor július 1-én, a magyar ifjúság esti
hangversenyének záró számaként közel 1000 magyar és külföldi fiatal ajkán
hangzik fel Forrai Miklós vezényletével Kodály kórusa, a közös muzsikálás, a
közös élmény öröme hatja át a sok száz szereplőt és a hallgatókat, akik azért
jöttek el a budapesti konferenciára, hogy tapasztalatokkal gazdagodva az eddiginél
is jobban szolgálják mindnyájunk közös célját: az ifjúság zenei nevelését.
Szávai Magda