Parlando 1964/6, 9.-12. p.
A
fagott játék aktuális problémáiról
A
„Parlando” 1964 februári számában Jeney Zoltán
értékes tanulmányát adta közre. (Helyes hangképzés – tiszta intonáció.) Az
ebben érintett problémák fontossága és a szakmai segíteni akarás késztettek arra,
hogy több mint egy évtizedes tapasztalataimból e cikkhez néhány kiegészítést hozzátegyek.
Tanulóéveim, valamint a debreceni szakiskolánál töltött közel ötéves tanári működésem
és zenekari munkám jelentős mértékben segítettek hozzá az alábbiakban való
meggyőződéshez.
Ismeretes,
hogy a fúvóhangszerek tanulói előszeretettel használják az alsó állkapcsukat s
ezen keresztül az alsó ansatzot, különösen a felső
hangok képzéséhez, illetve kierőszakolásához. Csakhogy lehet ez a módszer
ártalmatlan (sőt jó) egyes hangszereknél, de a fagottnál tilos!
A
következőkben ismertetem – a saját hozzáfűzéseimmel együtt – volt tanárom,
Rudas Imre professzor tanítási módszerét, amely „felső ansatz”
névvel vonult be a hangszermetodikák közé.
A
cél tehát: a felső ansatz tudatosítása.
Állandóan – és minden fekvésben – tisztán intonálható hang csak ezzel érhető
el. Megvalósításának lényege, hogy megszólaltatás előtt a kettős nádat a felső
fogsor mögé húzott felső ajak alá helyezzük, erre zárjuk az inaktív állapotban
tartott alsó ajkat. Nagyon fontos szempont a száj belsejéből minél nagyobb
üreget képezni, hogy a fagott-hang öblösebben rezonáljon. Ehhez a nád szájba vétele
után „o” vagy az „o” és „a” közötti magánhangzóra kell gondolni, és a száj
belső lágy részeit körkörösen minél széjjelebb húzva (a centrifugális erő
irányába) meg lehet egy kissé nagyobbítani a rezonáló üreget. Ezt a műveletet
hordósításnak nevezzük. (A rossz és jó végletre egy példa: nem mindegy, hogy a
laposító „híííí”, vagy a gömbölyítő „hóóóó”-hangzók
szerint alakítjuk ki a szájűrt. (Figyelmet érdemel még az is, hogy az alsó száj
szél ne álljon előbbre a felsőnél.
Az
e módszerhez nem igazodók vagy összevissza, vagy fölfelé nyomják az „S” csövet,
miáltal különösen a felső fekvésben préselt, torz, hamis hangot kapnak.
Ilyen esetekben, ha levegőt vesznek, legtöbbször a felső szájszélükkel eresztik
el a nádat, tehát kilazul a fogásból a szájizomzatuk és nem találnak
vissza ugyanarra a hangra még egyszer – hasonlóan tisztán – a lélegzetvétel
után. Pl. kitartott szólisztikus magas hangoknál,
vagy áttetsző, kamaraszerű hangzásnál, vékonyan hangszerelt kényes, lassú unisono állásoknál. (Nem is beszélve arról, hogy a felülről
való légvétel még esztétikailag is kifogásolható, hiszen a vízbeesettek levegő
után való kapkodásához hasonlít!) E felvázolt problémák helyes megoldása csak
az lehet, hogy felülről nem hagy levegőt venni a tanár, csak alulról (a
nád alatt), így a száj felső széle mindig érintkezhet a náddal. Ezáltal nem
lazul ki teljesen a hangképző gyűrűs izomzat (Musculus
orbicularis oris); a felső ansatz így tulajdonképpen félig-meddig fogja a nádat ekkor
is és tisztán intonálva folytathatja tovább a játékot a fagottista.
Sokkal szebbek így a felső hangjai is, mintha alulról nyomva préselné ki
azokat.
Amikor
már nem csinálhat hibát a növendék a hangképzésnél. mire sikeresen beidegződött
minden jó megoldásra való törekvése és kifogástalanul szépek a produkciói
(addig több év is eltelik), akkor közölhető vele – ha még nem jött rá –, hogy
tulajdonképpen nincs sem „felső”, sem „alsó ansatz”,
mivel a két szájszél egyidejű, differenciált feladata: a kettősnád nyílásának
szűkítése és tágítása a különböző regiszterek megszólaltatásánál! (A kétféle
elnevezés kizárólag megkülönböztető jellegű.) Csak a fúvás technikájának a
helyes elsajátítása érdekében van szükség e „kegyes csalás”-ra! Ekkor a
növendék már tudja a többéves gyakorlatból, hogyha alulról nyomná fölfelé az „S”
csövet, abból mennyi hátránya származna. A játék hevében persze nem lehet mindig
törvényszerűségként betartani e metódus szabályait, de az irányvonal: a
felső ansatz elv követése mindenképpen helyes.
Elgondolkoztató, hogy ezzel az általánosan nem ismert és nem használt módszerrel
Rudas professzor több növendékéből híres fagottista
lett, akik a legjobb zenekarokban játszanak, külföldi s hazai versenyt nyertek,
és értékes helyezéseket szereztek! A fagott tanszékek nem voltak ugyan
néptelenek az 1945 előtti években sem, de csak kevesekben volt meg az erély,
hogy áttörjenek az ismeretlenségen.
E
helyen meg kell említenem a fenti módszer ellentáborának a véleményét is, amely
így hangzik: „ismeretesek jelentős külföldi iskolák, amelyekben ezzel nem
egyeznek a tanítási elvek, és mégis kiválóak az eredményeik. Ahány növendék,
annyiféle anatómiai felépítés, tehetség, szorgalom és munkabírás jellemzi
adottságaikat, s mindezekhez egyetlenegy tanárnak kell testre szabni a
legmegfelelőbb módszert a teljes siker érdekében!” (Az idézett tábor tanításmódjának
szabadabb lehetőségei főként az alsó szájszél előnytelen tevékenységét eredményezik.
Javasolnám e más felfogásúak módszerének elnevezését – mert az többnyire egyénileg
választott, ösztönszerű, akaratlagos – „szubjekív
ansatz”-nak; és a következő
metódust – mivel az kezdetben legnagyobbrészt az akarattól, ösztönöktől
függetlenül, kívülálló okokból ered – „objektív ansatz”-nak.)
Legyen
szabad az idézett ellenvetéshez hozzáfűznöm azt a tapasztalatot, hogy akinek nincs
elég hite és önfegyelme a „felső ansatz” beidegzéséhez,
de qualitásai nyilvánvalóak, az különböző módokon
keresztül úgyis oda jut el – csak sokkal később –, hogy ti. az alsó szájszéllel,
illetve állal soha nem szabad a nádat felfelé nyomni. A fagottozásnak tehát nem
valami uniformizálásáról van szó! Voltak, akik évekig „nem dőltek be+ ennek a
módszernek, de maguktól tértek át rá az eredményeit tapasztalva. S milyen kevés
tanár alkalmazza ezt hazánkban; talán kettő-három! Pedig az eképpen
való fagott-tanítás alkalmával hibanyesegetésre jóformán alig van szükség, mert
gyakorlati kivitelezései a megértésük után rögződnek. A növendékek ezáltal
hosszabb gyeplőre engedhetők; míg az „alsó, vagy választott ansatz”-nál az irányítás sokkal gondosabb körültekintést,
felügyeletet, sűrűbb korrigálást kíván – mert szinte szabadon választva
keresgélik a technikai megoldásokat az alkalmazói –, és nagyobb növendék-lemorzsolódással
is jár. Közismertek az első főiskolások kötelező átállításának gyötrő
nehézségei, melyek végeredményben a fennálló szakmai széthúzásból erednek.
Ebből kifolyólag kb. egy tanév elveszik a töretlen továbbfejlődést szolgáló
tanulmányi időből. (Itt még egy év fejlődési előny is a „felső ansatz” javára írandó!)
A
Rudas-iskola
– véleményem szerint – bebizonyíthatóan egyedül helyes elméletét fontos
lenne szélesebb körben először itthon ajánlani, de értéke lenne a külföld felé
is, ha meglepő eredményeire gondolunk. Nyugaton általában a „választott ansatz” tanítása dívik. Pl. a német területek
tartományokra való osztottsága s azoknak autonómiája kissé kilátástalanná teszi
egy egységes szakmai elv bevezetését. Ott mindenki úgy és azt tanít, ahogy és
amint jónak találja. Idevágó érdekességként meg kell említeni, hogy a berlini Scharwenka Konservatorium-ban
Prof. Kobow, a Cons. de Lausanneban Prof. Novi, a Cons, de Bordeaux-ban Prof. Ferry
és Cons. de Nice-ben Prof. Rey a fagott mellett szaxofon tanszakot is vezetnek!
Hogy mindkét hangszert jelentős fokon egy személyben taníthassák, az feltételez
bizonyos közös vonást e fúvós szerkezetek ottani metodikájában, valamint
mindkettőn egyaránt nagy gyakorlati tudást a tanárai részéről. De miként? Számunkra
ez egyelőre különös az ellentétes módszerű hangképzésük miatt. Viszont az ansatz szabadon választhatóságát feltételezi.) Katonai és
hasonló rendeltetésű zenekaraink két hangszeresénél (oboa-karinét,
fagott-klarinét – tehát kettős és egyszerű nádnyelv kényszerű használatánál)
még rendszertelen igénybevételek után is egy-két nap kell a szimfonikus zenéhez
való átálláshoz, különösen, ha az illetők szólam elsők. A megelőző „fúvós-szolgálat”
nyomai – kevésbé szép hang és nem tökéletes hangindítás formájában – megérződnek
játékukon!
A
fagotton kifogástalan hangokat – helyesen – vagy átfúvással
(ugyanazon fogású oktávákat), vagy – ennek megfelelő – szájizommal való
fogással (kombinált fogású hangokat) képezhetünk. Semmi esetre sem
állfelnyomásból eredő préseléssel! Az adott hang minőségét a nádat fogó
izmok és a szájüreg belső izomérzete alakítják. Ha a fagott-játékos eleinte még
nem rendelkezik a biztos megoldás készségével, vagy a későbbiekben indiszpozícióval
küzd – elegendő, ha csak egy-egy bizonytalanul megszólaló magas hang, kettős
kényes szólóállás van az előadandó műben, s ez befolyásolhatja annak zenei átélését
is. Az illető a muzsika sikere iránti felelősségérzetből és a saját presztizsét is féltve, állandó szorongásban játssza szólamát.
Ellenben, ha nagy technikai biztonsággal rendelkezik, az visszahat az
elképzelésére és segíti a művészi kifejezésben, a nyugodt átélésben. Tehát a
technika és a kifejezőkészség kölcsönösen hatnak egymásra-, Mindkettő
elengedhetetlenül szükséges a művészi produkció maradéktalan megvalósításához.
Korunk zenéjét is csak kiváló technikával (nyelv és ujjak), és hasonlóképpen
kiváló hanggal lehet kifejezésre juttatni. De miképpen segít az a szakmai irodalom
idáig, amelyben sem újdonság, sem teljesség, sőt időrendi felépítés sincs?!
Ez a problémáink Achilles-sarka!
Erről
a kérdésről nyilatkozni éppen most – a hangszertanítási reformtervezet idején –
a legidőszerűbb. Megoldását reformvitára bocsájtani közös érdekünk; mert
egyetemes és modern tananyag híján a fagott-oktatás elszakad a zenekari gyakorlattól.
A jelent jellemző stagnáló állapot a fagott és több más hangszer irodalmának
nemzetközi válságát mutatja. Tíz-tizenkét év tananyagát nem lehet jóformán
egystílusú (javarészt utóromantikus) etűdökből felépíteni! Emiatt ugyan még
meg lehet tanulni fagottozni annyira, amennyire azok látás-hallási-, ritmusismereti
- és fogásdifferenciáltságra késztetnek, de vitathatatlan tény, hogy a mai kor
univerzális szakmai-zenei műveltségre törekvő fagottistáját
ez az egyhangú kínálat egyáltalán nem elégíti ki! Sőt bosszankodással és
csömörrel tölti el; – mert a stílus, az esztétikai érzék, az ízlés is állandóan
fejlődik és változik. Egy gyakorlati muzsikusnak ma tudnia kell a kb. négyszáz
év zeneirodalma által támasztott összes követelményt – stílust, hangrendszert,
ritmust megoldani és a maiakét, sőt nem túlzás azt mondani, hogy a holnapéit is
ismerni kell! Majdnem csak a Jacobi és a Neukirchner-etűdök
azok, amelyek klasszikus elemekből épülnek; nagy hasznot téve – éppen az „utolsó
pillanat”-ban adatta ki mindkét sorozatot Rudas Imre professzor. Ezeken kívül
két-három időtálló iskolát leszámítva a többi tananyag korábbi, vagy későbbi
romantikus gyakorlatokból áll! Modern, bonyolult ritmusokból álló etűdök sem
léteznek. Hogyan lehet ezek alapján az összes stílust, hangrendszert és ritmusgazdagságot
megismerni?! Itt a baj, amin esetleg csak nemzetközi összefogással és
irányítással lehetne változtatni (pl. a nagy fagott-kultúrájú nemzetek etűdirodalmi,
pályázati versenyeivel), vagy kivételes esetekben, ha komponista fagottisták választanák hivatásul e problémák teljes
megoldását.
E
sorok írója megpróbálkozott már irodalmi reformmal korszerűsítést és – illetékes
fórumok előtt – tananyag-egységesítést ajánlani, de az 1962-ben megjelentetett,
és azóta már a külföldi főiskolákon (Bécs-Leningrád-Tallin)
is használt, s Angliában és Belgiumban tanításra javasolt modern fagott-etűdsorozata
még nagyon kevés a fennálló, szerteágazó hiányosságok megszüntetéséhez.
Kétségtelenül
megállapítható, hogy a nemzetközi fagott-pedagógia állandóan elmaradt a mindenkori
új zeneszerzői stílus és előadói gyakorlat mögött, pedig jobban lépést kellene
tartania a zene változásaival. Jelenleg főként olyan etűdökre van szükségünk,
amelyek a modern műveknek mintegy analízisét adják, és azok zenekari szólamainak,
szólóállásainak játékához megfelelő manuális tudást biztosítanak. Az új problémák:
a modern szólamok olvasásának és hangzásainak szokatlansága, a distancia-skálák
újszerű fordulatai, a dodekafónia kromatikája, az oktávon túlmenő lépésekkel
képzett dallamvonalak, a bonyolult ritmusvariációk, részben a felgyorsult tempók
miatt megnehezült staccato-játék, a szokatlan
hangközök tiszta intonálása és pontos beleillesztése az akkordok egészébe. E
nehézségek megoldásának előfeltétele, hogy szemünk, fülünk, kezünk hozzászokjék
az új muzsika szokatlan jelfelfogó képességet igénylő kotta képein ez, még számunkra
ismeretlen effektusaihoz. Ezek azok az elsőrendű célok, amelyek végrehajtásával
differenciálódik fogáskészségünk (hisz minden eddig elért játékkultúrát még
jobban felfokoznak), és egyben megismerkedünk, megbarátkozunk a modern
muzsika stílusával. A gyakorlat azt mutatja, hogy még az atonális zene felfogására
is rá lehet nevelni az érzékeinket. Ezen a ponton elkerülhetetlen, hogy a dupla
és triplanyelviskolákról is szót ejtsünk, amelyeket pl. a Szovjetunióban,
Angliában, Németországban és Ausztriában – de feltételezhetően sokkal több
államban is sikerrel tanítanak (a szükséghez mérten) egyéni és nyomtatott
iskolákból, ha a természetes szimpla nyelvtechnikával képtelen a növendék a kellő
maximális staccato-tempót elérni. (Használatos pl.: „Georg
Junge fagott dupla és triplanyelv iskola, Berlin,
1939.”) Hazánkban még senki nem tanítja, de több kiváló ifjú fagott-művész
duplázik már a saját metódusa szerint emiatt, és nem idegenkednek bevallani,
hogy alkalomadtán ez a mód az egyetlen lehetőség a szinte valószerűtlenül
felfokozott tempók és a modern kompozíciók kívánalmait maradéktalanul megoldani.
Minden exponált fúvós hangszernél, és így a fagottnál is el lehet érni szívós
munkával a kétféle módon képezett staccato-hang kb.
egyenlő minőségét. Ezt bizonyítják használóinak eddigi kiváló eredményei is!
Hagyományként él köztünk az a nézet, hogy a kiemelkedő nyelvkészség (szimpla-dupla
egyaránt) – természetesen a szép hanggal és a muzikalitással együtt – belépőnek
számít a „halhatatlanság”-hoz. Tehát érdemes törődni e problémával.
Az
említett sikerek és e jelenlevő problémákból eredő hátrányok ellentmondónak
látszanának, ha nem tenném hozzá, hogy a már hírnevet kiharcolt játékosok – kényszerű
önszorgalomból – számtalan olyan új ismeretet is elsajátítottak, amely a
hivatalos tantervben nem szerepel. Pl.: a vibrátó
módszeres megtanulása és annak helyesen alkalmazott intenzív használata; saját dupla-tripla-nyelv fejlesztő gyakorlatokkal való önművelés
a staccato-képességük fokozására; egyeseknek
módjukban volt a köz által kevésbé hozzáférhető etűdöket, előadási darabokat is
tanulni, előadni; önkéntesen alakult együttesekben a régi és modern kamarazeneművek
széles skáláját játszhatták, a fiatal zeneszerző-barátok számtalan új művét mutathatták
be; jazzt műveltek, más hangszereket is kezeltek stb,
stb. Az igaz, hogy e tényezőkhöz önmaguktól eljutni csak kivételes egyének
képesek, de az ezekhez férkőzés lehetőséget nagyon korlátozottak is, Mondjuk
ki, hogy ők azok az „univerzális-szakmai-zenei
műveltségre törő fagottisták” (nevük ismeretes),
akiknek az adott lehetőségeknél sokkal nagyobb volt az igényük. Pozícióik
imponálóak, de eredményes reformtörekvések útján könnyebb lenne a példájukat
követni és követtetni!
Ha
szabad javaslatot ajánlani: régóta és változatlanul szükséges feladat – e
század szerzőinek „kíméletlen” szóló és zenekari állásai miatt – a legfelsőbb
fekvés ujj és kötésgyakorlatokkal való fokozatos kiművelése. Közép és
felsőfokú, modern hangrendszerekben és részben bonyolult ritmusokban írott
rövidebb-hosszabb etűdsorozatok. Dupla és tripla nyelviskola; a teljesség
érdekében utólag komponálandó preklasszikus etűdanyag (Fra
Bartolomeo de Selma y Salaverde
már 1638-ban adatott ki Velencében!). A régi és újabb stílusok jobb megismerésére
zenetörténeti példatárak. Valamint a kontrafagott játéklehetőségeit megismertető,
róla teljes képet alkotó iskola és példatár létrehozása. Nagy megújulás lenne
az is, ha napjaink híres zeneszerzői szép koncertekkel, szonátákkal
gazdagítanák a fagott repertoárját. Inkább kevés, de igazi nagy műveket
várnánk, amelyek tovább növelnék hangszerünk rangját. Ha e felsorolásnak
csak egy része valósítható meg, már akkor is érdemes volt szóvá tenni. A
valóra váltás objektív nehézségeit beszámítandó – ha maximális igénnyel lépünk
fel, csak akkor nem maradhatunk le nagyon!
Korunk
zenéjében minden hangszer játékkultúrájának egyenlően magas színvonalat kell
elérnie. Helytelen az a felfogás, amely egyes hangszereket szólisztikus,
másokat – így a miénket, a fagottot is – csupán kísérő jellegűeknek minősít,
mert századunk zenekari és kamarazenéjének fejlődése az eddig többnyire kísérésre
alkalmazott hangszerek egyenjogúságát támasztja alá. Emeljük a fagott játékot
is az irodalmunkban gazdagabb, igényesebb hangszerek színvonalára. Sok
lehetőség rejtőzik benne. Megérdemli, hogy – részben a korszerű pedagógia
segítségével – megújhodjék és elfoglalja méltó helyét a zenekar mindinkább egyenrangú
hangszerel között.
Oromszeghy Ottó