Parlando 1964/6,
18.-21. p.
A tanulók értékelése és osztályozása
Az
Országos Pedagógiai Intézet a fenti címmel külön kiadványban közli Szokolszky István tanulmányát. Sok értékes megállapítása a
zeneoktatás területén is hasznosítható. Ezért kívánkozik ez a cikk a Parlando hasábjaira.
Szokolszky István megállapításai részben
változtatás nélkül érvényesek ránk, részben pedig a magunk sajátos területén
csak módosításokkal alkalmazhatjuk azokat.
A
tanulmány az osztályozás fontosságának hangsúlyozásából indul ki. Ezt az osztályozás
hatásán méri le. „Az értékelés, osztályozás a legérzékenyebb pontja az iskolai
munkának. A pedagógust, a tanulót, a szülőket közvetlenül érinti, az elevenükbe vág”. Az osztályozás különösen akkor esik
súlyosan a latba, ha annak "szelektáló
funkciója" van. Szerinte ennek jelentősége már a gimnáziumokban is
egyre csökken. Hiszen a gimnáziumok fokozatosan kötelező iskolákká, „általános
iskolákká” válnak, így inkább az osztályozás nevelő jellege lép előtérbe. A
közismereti oktatás területén ez feltétlenül így van. A zeneoktatásban azonban
azt hiszem, sohasem szűnik meg az osztályozás szelektáló funkciója. Mindig
probléma marad, kit tartunk a zenei pályára alkalmasnak, és kinek javasolunk
más élethivatást. A művészi pályán különben sohasem szűnik meg a természetes
szelekció.
A
készülő zenei reform különbséget tesz a zenetanulás igényességét, funkcióját
illetően a tanulók között, az A, B, C, tagozat
létesítésével. Ez már eleve szelekciót jelent. De a B tagozatba való tartozás –
a zenei pályára készülők, vagy a magasabb igényt önként vállalók csoportja – sem
jelent végleges döntést a gyermek képességei, szorgalma, zenei pályára való
alkalmassága felől. A szelekció lehetősége itt továbbra is fennáll. De nem
szabad az osztályozás jelentőségét a nem zenei pályára készülőknél sem lebecsülni,
mert hiszen ebből a csoportból is lehetséges a B tagozatba való átkerülés.
Szokolszky István tanulmánya ugyan nem említi, de
nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy vannak olyan növendékek – ha kis
számban is – akiket az osztályzat nem érdekel. Nem mindig közömbösségből.
Sokszor éppen azért, mert az osztályozásunknak nincs hitele. Az ilyen eset
feltétlenül arra kell, hogy késztessen minden nevelőt, hogy osztályozásának
módját újra és újra átgondolja.
Az
osztályozás problémáját a tanulmány szerint az teszi nehézzé, hogy az nem
eléggé differenciált. Az osztályozás szempontjainak sokfélesége és azon belül
az egyes fokozatok nehezen sűríthetők be öt érdemjegybe, viszont a skála
széthúzása akár húsz osztályzatra is, sem oldja meg a problémát. Örömmel üdvözli
az új Rendtartással bevezetendő szorgalmi jegyet, amely más oldalról ad
jellemzést a tanulóról. Rámutat arra, hogy mostani osztályozási gyakorlatunk
(természetesen közismereti iskolákra gondol) túlságosan „oktatás központú”. Az
egyetlen magatartásjeggyel szemben tíz-tizenkét tantárgyi jegy szerepel.
Holott, „az értékelésnek a tanulók személyisége sokoldalú fejlesztéséhez
kellene hatékonyan hozzájárulnia.” (9. old.)
Igen értékes
tanulmányának az
„Értékelés és osztályozás”
című fejezete. Az
értékelést, mint folyamatot szemléli, melyben az osztályozás lényeges, de az
egész folyamatból ki nem emelhető mozzanat. A nevelő nemcsak osztályzattal ad
kifejezést növendékeiről alkotott véleményének, hanem egész magatartásával,
azzal, ahogyan tanítványai közt él. Sokszor egy bíztató szó, egy megelégedett
mosoly többet ér minden érdemjegynél. Az osztályzatban szerintem a nevelőnek ez
a magatartása – amely minden pillanatban akarva-akaratlan értékelés – sűrűsödik,
realizálódik. Ebből következik, hogy a nevelő értékelő magatartása összhangban
kell, hogy legyen az osztályzattal. De jelenti egyben azt is, hogy például egy
nagyobb időszakot lezáró osztályzatnak erre az értékelő folyamatra kell támaszkodnia.
A tanulóra – akár közismereti tárgyról van szó, akár hangszeres oktatásról – serkentőleg
hat, ha a tanár érdeklődik munkája iránt. A közöny, érdektelenség, vagy éppen
elfogultság megöli az ambíciót. Benne megfagy a tanuló minden jó szándéka,
kezdeményezőkedve, mint a zsenge növény a tavaszi fagyban. Aki ismeri és
szereti tanítványait, úgy, hogy nem kedvüket keresi, hanem érdeküket nézi, és
aki tárgyával szemben is igényes, az osztályzásban nagyot nem tévedhet. A
kétféle igény feszültsége, tárgyának szeretete és a növendék szeretete,
megteremti a kívánt egyensúlyt. A maximalizmustól
megóvja a tanulók iránti szeretete, a liberalizmust pedig tárgyával szembeni
igényessége zárja ki.
Az
értékelés, mint folyamat, különösen a hangszeres oktatásban kap nagy szerepet.
A tanár itt kénytelen úgyszólván minden hangot vagy elfogadni, vagy elvetni. A hangszeres óra elejétől végig értékelések
sorozata. Ez óriási nevelési lehetőséget jelent számunkra, de egyben óriási
felelősséget is. Egyéni oktatásnál ugyanis sokkal nagyobb a tanár hatása a
növendékre, mint csoportos oktatásnál, vagy éppen nagy létszámú osztály
tanításánál. Az utóbbi esetben a tanár szuggesztív hatása bizonyos mértékig
megoszlik. Még nincsenek pontos méréseink arról, hogy a tanulók számának
növekedésével hogyan csökken a nevelő „egy főre eső” hatása, de hogy a kettő
valamilyen módon fordított arányban áll, azt minduntalan tapasztalhatjuk.
A
továbbiakban igen sok hasznos tanácsot ad arra, hogyan tehetjük osztályzásunkat
differenciálttá, sokoldalúan megalapozottá, nevelő hatásúvá. Vitatható, vagy talán
félreérthető tanulmányának az a része, melyben
az osztályozás objektivitásáról,
illetve szubjektivitásáról
szól. „Amikor az osztályozás objektivitásáról beszélünk, nem gondolunk abszolút
objektivitásra. A tanulói teljesítmények nem mérhetők olyan értelemben, ahogyan
például szélesség, hosszúság, térfogat stb. mérhető. Az osztályozás nem
mérésen, hanem becslésen alapul, ami azt jelenti, hogy – matematikai nyelven
szólva – korlátolt pontosságú. A pedagógus mesterségbeli tudásához tartozik,
hogy minél pontosabb teljesítménybecslésre legyen képes, de az egzaktság fokát
sohasem érhetjük el az iskolai osztályozásban. Már ebből következően is mindig
lesznek szubjektív elemek az osztályozásban. Az objektivitás követelménye nem
jelentheti a szubjektív elemek teljes kiküszöbölését (ez irreális követelmény
lenne), hanem a szubjektivitás emberileg lehetséges mértékű optimális háttérbe
szorítását. Nem is lenne jó, ha a szubjektív tényezők teljesen
kiküszöbölődnének az osztályozásból, mert akkor gépiesen menne végbe. Márpedig
az osztályozást nevelők végzik, akik nem tevékenykedhetnek gépek módjára. A „hűvös
objektivitás” végső soron a tanulók eredményei iránti közömbösséget,
részvétlenséget jelentene.”
Az
alapjában véve helyes megállapításokkal szemben azért van némi hiányérzetem. Mert
nem körvonalazza, mit ért „a szubjektivitás emberileg lehetséges mértékű optimális
háttérbe szorításán.” A továbbiakban ugyan utal erre, és gyakorlatilag az objektivitás
lehetősége, sőt szükségessége mellett foglal állást. …
”azt is tudniok kell a tanulóknak, hogy a pedagógus a
társadalommal és nem utolsó sorban magukkal a tanulókkal szembeni felelősségből
következően nem adhat jobb jegyet, mint amilyet a tanuló tényleges tantárgyi
teljesítményei alapján valóban megérdemel.” Ezt, és az ehhez hasonló
megállapításait nem érzem eléggé konkrétnak, a szubjektivitás kiküszöbölésére
eléggé alkalmasnak. Idézett megállapításaiban valahogy ott bujkál az a feltételezés,
hogy objektív osztályozás nem is lehetséges, de nem is helyes. Éppen ezért szükségét
érzem az objektivitás fogalmának tisztázását és annak megvizsgálását, hogy annak
milyen mértékű alkalmazása hasznos nevelői gyakorlatunkban. A felvetett kérdést
tehát két részre kell bontanunk:
1. Lehetséges-e az osztályozásban abszolút értelemben vett
objektivitás?
2. Nevelői eljárásunkban milyen mértékben kívánatos azt
követni?
Az első kérdés
taglalásával a filozófia alapvető kérdéséhez jutottunk el.
A
filozófiai irányzatok harca a történelem során e körül a kérdés körül forgott
és – amint azt a „Valóság” 1964. évi V. számában Kis-Tóth Sándornak, a fizikusok
legutóbbi koppenhágai konferenciájához fűzött reflexióiból megtudhatjuk – forog
ma is. Imponáló az a bátorság, ahogy erről a kérdésről, a „Jelenség vagy
valóság?” kérdéséről Kis-Tóth Sándor ír. Ennek
taglalására most nem vállalkozhatom, csupán utalok a mostani témánk
szempontjából legfontosabb gondolatokra. Kis-Tóth Sándor megállapításait az a
meggyőződés fűti, hogy „a materializmust nem kell félteni, sem megmenteni. A
materializmus ma már nem posztulátum és hitvallás kérdése, hanem kísérleti
eredmény. Természetesen nem fizikai kísérlet eredménye. A materializmus – idealizmus
vita messze a fizika birodalmán kívül dőlt el, valahol a lélektan és a
fiziológia határvonalán, ahol a lét és tudat kérdése felvetődik. Engels mondja:
»A materializmus minden új természettudományos
felfedezéssel új formát ölt.« Nyilvánvaló, hogy az új forma nem jelenti a
materializmus bukását.”
Ma
már az idealista filozófusok is túl vannak azon, hogy tagadják az objektív valóságot,
vagy annak megismerhetőségét. Az idealista filozófia is túllépett Kant álláspontján.
„Érzékszerveink csalnak, a világ, amelyet ismerünk: a jelenségek világa. Az
információt, melyet érzékszerveink közvetítenek, elrendezzük az emberi elme
szemléleti formáinak speciális rendszerében. Így áll össze a jelenségek világa:
a világ, ahogy az emberek látják. A valóságról semmit sem tudhatunk meg, még
azt sem, létezik-e egyáltalán. A tudomány feladata, a jelenségvilág törvényszerűségeit
rendszerezni.” Amint Kis-Tóth Sándor cikkéből megtudjuk, Mach, Heisenberg,
Schrödinger eljutottak a mérhető világ valóságának némi kiegészítéssel való
elfogadásáig. „Mindaz, ami Schrödinger elméletéből adódik, tehát, ami mérhető,
plusz még az a sok minden más; mindaz és csakis az: a valóság.” Cikke további
részében éles logikával állapítja meg, hogy „a jelenségvilág (csak az, mi
mérhető) önmagában még nem határozza meg egyértelműen a valóságot”, majd cikke
végén arra a végső megállapításra jut, hogy … „magától
értetődő lesz majd, hogy az életlensegi reláció nem jelenti
a természet megismerhetetlenségét, mindössze annyit jelent, hogy az új tudomány
a régi szemléletmóddal keverve álproblémára vezet. (Az „életlenségi reláció”
fogalmának kifejtését lásd Kis-Tóth Sándor cikkében: „Valóság” 196·1. 5. szám,
72. o.) Változattanul érvényben marad tehát az az
alaptétel, hogy objektív valóság van és az megismerhető. Semmi okunk sincs arra,
hogy az osztályozást, mint jelenséget a megismerhetőség köréből kiemeljük. Ha
az osztályozás mai módja még nem alkalmas az objektív valóság megállapítására a
tanuló minősítését illetően, ez nem jelentheti azt, hogy ez nem is lehetséges.
Ennek
módját kell keresnünk, ezt a célt kell megközelítenünk, hogy
,,a szubjektivitás emberileg lehetséges mértékű optimális háttérbe
szorítása” megvalósulhasson.
Nem
gondolnám, hogy erre való törekvésünk „hűvös objektivitást” vonna maga után.
Olyan pedagógusok részéről, akik fáradságot vesznek arra, hogy az objektivitást
megközelítő osztályozási gyakorlatot alakítsanak ki, nem félek ilyen
hűvösségtől. Hiszen nyilvánvaló, hogy erre éppen a gyermekek iránti szeretetük
készteti őket. Nem szorul bizonyításra Szokolszky
Istvánnak az a megállapítása, hogy a pedagógus személyisége sohasem lesz kikapcsolható
az osztályozás folyamatából. De vajon a pedagógus személyének ez a bekapcsolása
szükségszerűen szubjektivitás? Semmiképpen sem az. Hiszen akkor minden megismerési
folyamat objektivitásának lehetőségét kérdőjeleznénk meg. Hiszen még a műszerek
eredményeit is érzékszerveinkkel vesszük tudomásul, logikánkkal dolgozzuk fel,
tehát a megismerés folyamatának itt is nélkülözhetetlen tényezője az ember, a
szubjektum. A valóság megismerésének folyamatában nem hogy kizárja Marx a
szubjektumot, hanem annak bekapcsolását – éppen a tárgyi igazság érdekében – nélkülözhetetlennek
tartja. „Minden eddigi materializmusnak – Feuerbach materializmusát is
beleértve – az a fő fogyatékossága, hogy a tárgyat, a valóságot, az érzéki
világot csak az objektum vagy a szemlélet alakjában fogja fel, nem pedig mint emberi érzéki tevékenységet, gyakorlatot, nem
szubjektíven.” (Marx: Tézisek Feuerbachról. Marx-Engels Válogatott művek II. „Szikra”
kiadás, 1949. 399. old.) Ugyancsak figyelemreméltó és problémánk tisztázásához
segít Marx fentebb idézett művéből a következő: „Az a kérdés, hogy az emberi
gondolkodást tárgyi igazság illeti-e meg, nem elmélet kérdése, hanem gyakorlati
kérdés. A gyakorlatban kell az embernek gondolkodása igaz voltát, vagyis
gondolkodása valóságát és hatalmát, evilágiságát bebizonyítania. Az olyan
gondolkodás valóságáról, vagy nem-valóságáról folytatott vita, amely elszigetelődik
a gyakorlattól – merőben skolasztikus kérdés.” Ezt a skolasztikus vitát
szeretném elkerülni, amikor az objektív osztályozás lehetőséget és
szükségességét a gyakorlat felől is igyekszem megközelíteni, mint ahogy Szokolszky Istvánt is cikke megírásában ez a szándék
vezette.
A
tanulók olyan minősítési rendszerét, amely róluk minden pillanatban teljes és
objektív képet ad, gyakorlatilag tartom kivihetetlennek. Lehet, hogy Szokolszky István is erre gondolt, amikor az általam vitatott
mondatot leírta. A mérési művelet – bármilyen tökéletes legyen is az – időbe
telik. Az időbeli eltolódás pedig a tények megváltoztatásával is jár. Azaz ott
vagyunk a „pantha rei”
problémájánál. A pillanatkép viszont nem adhat összképet, hiszen minden
általunk mérendő tulajdonság mérését nem sűríthetjük egy pillanatra.
Az
ilyen „fényképezésekkel” egyben lemondanánk arról is, hogy a gyermeket a maga
egészében szemléljük. Ez pedig már az objektivitás szemszögéből nézve is
helytelen, mint ahogy helytelen az is, ha a tanárt a tanuló csak a saját tárgya
vonatkozásában érdekli. Hol a megoldás ebben az elméletileg bonyolult és éppen
ezért gyakorlatilag is olyan nehezen tisztázható problémában?
A követelményrendszert -
mint objektív mértéket - kell még tovább finomítanunk
mint ahogy azt az eddigi
Tantervek és Rendtartások tették. Az első lépés rögtön az lehetne, hogy a Szokolszky István által is nehézmenyezett „oktatás-központú”
tantárgyi osztályozást egészítsük ki az egész ember vizsgálatával,
értékelésével. Válogassuk meg azokat a szempontokat – esetleg a magatartás és
szorgalmi jegy további differenciálásával –, amelyek a gyermek egyéni élete szempontjából
is fontosak, és amelyekre szocialista társadalmunk is joggal számíthat. A
nemrég kiadott Nevelési Terv pedagógiánkban határozott előrelépést jelent. Tovább
léphetnénk az ismeretanyag élő voltának megállapításával is. Ha tartalmukban,
gyakorlati alkalmazásukban még nem is fedik teljes mértékben a fogalmat a „képesítővizsgák”,
gondolkodjunk azon, hogyan válhatnak azok valóban bizonyos feladatok elvégzésének
alkalmassági vizsgaivá „képesítőkké”. Tudom, hogy a mai rohanó és szinte a
szabadesés törvénye szerint egyre gyorsuló fejlődésben a pedagógiának nehéz
követnie az élet igényeit, de azért homokba se dugjuk a fejünket. Itt az
embernek önmagához való jogát és a közösség igényét kell szintézisre hoznunk.
Hiba lenne az egyén és a közösség érdekét szembeállítani. Ugyanakkor, amikor a
társadalom számára speciális feladatok megoldására alkalmas embereket kell nevelnünk,
ne mondjunk le az „emberről”. Adjunk gyermekeinknek indítást ahhoz, hogy
magukra találjanak, hogy fogé- konyak legyenek minden szép, igaz és nemes
iránt, hogy az életet a maga valóságában megismerve boldog emberek lehessenek.
Ebben
nekünk, zenepedagógusoknak is fontos szerepünk van. Az emberiség nem nélkülözheti
az esztétikumot, vagy ha nélkülözi, önként mond le belső egyensúlyának, teljes
emberségének egy olyan fontos összetevőjéről, amit sehogy másként nem pótolhat.
Ezért hiszek az esztétikai nevelés és ezen belül a zenei nevelés jövőjében. Nem a zenepedagógusok érdekében kell a zeneoktatást
szélesítenünk, hanem azért, mert azt, a fejlődés tendenciája – az ember belső egyensúlyra való
igénye – parancsolóan előírja.
Az
a meggyőződésem, hogy készülő zeneoktatási reformunk és a már rövidesen tető
alá kerülő zeneiskolai tanterv mindezt jó érzékkel kitapogatta, sőt a
gyakorlati kivitelre is számos hasznos irányelvet ad. Mindenekelőtt nagyon
helyes, hogy a zeneoktatás célját nem a zenei pályára készülő tanulók felkészítésében
látja, hanem a tömegek nevelésében. Ez messzemenő konzekvenciákkal jár a
követelményeket és az osztályozást illetően is.
Ezek
a problémák – új követelményrendszer, a teljesítmények elbírálásának új módja –
sok munkát, alapos elmélyedést és sok vitát is igényelnek még tőlünk. A tantervi
vita eddigi menete megmutatta, hogy erre felelősségérzetűnk, kedvünk és felkészültségünk
is van.
Írásomban
rengeteg problémánkból egyet, az osztályozást emeletem ki, azzal a szándékkal,
hogy a további vitákhoz felébresszem a kollégák kedvét, és hogy a vitához
néhány gondolatot is adjak.
Fasang Árpád