Parlando 1964/6, 13.-14. p.
Néhány
gondolat pedagógiai módszerekről
Úgy
vélem, nincs benne túlzás, ha azt állítom, hogy Jeney Zoltán kitűnő vitaindító
cikke (Helyes hangképzés – tiszta intonáció), nemcsak a fúvóstanárok, de a
zenepedagógusok legszélesebb rétegében is élénk érdeklődést váltott ki. Jeney
írása mellett igen érdekes volt Balogh Dénes hozzászólása is, amely – gondolom
– még további követőkre talál. Az említett két cikk bennem is több gondolatot
ébresztett, amelyek részint a fafúvós oktatás speciális jellegével, részint az
általános pedagógia irányelveivel állnak összefüggésben.
Az
én véleményem szerint a tanításnak négy fontos, alapvető követelménye van: a
magas képzettségű tanár, az alapvető zenei adottsággal rendelkező növendék, a
jó hangszer és végül a rendszeres, célszerűen beosztott gyakorlási idő.
A
magas képzettségű tanár,
aki
ízig-vérig pedagógus, aki nemcsak virtuóza hangszerének, hanem egyéb lelki
adottságokkal és szellemi képességekkel rendelkezik. A tanítás hivatás és művészet,
mert művelőjének már csírájában fel kell ismernie a tehetséget és a növendékben
rejlő, kialakításra képes adottságokat. Éppen ezért a tanári pályát rendkívüli
felelősség kíséri. Fel sem mérhető ez a kincs, amelyet a gondos tanári munka
átad tanítványainak. Ugyanannak az anyagnak az átadása majdnem minden
tanítványnál más és más formában történik. Ezért kell igyekeznie a
pedagógusnak, hogy minden tanítványa felfogóképességéhez és gondolatvilágához
hozzáférkőzzék. Sokszor megesik, hogy minden magyarázatnál többet ér a
gyakorlati rész, az eljátszás. Sokszor számíthatunk tanítványaink
utánzóképességére is. Minél korábban kezdünk a növendék zenei képességére
hatni, annál nagyobb eredményeket tudunk elérni. Szuggesztivitásra van szükség,
hogy a kontaktus a tanár és a növendék között létrejöjjön. A jó tanár ideológiájának
meghatározása tehát igen bonyolult kérdés. A tanításszeretet az
elhivatottsággal járó önzetlen lelkület kialakításán múlik. Csak komoly,
széles műveltségű, elmélyedő ember lehet valóban jó pedagógus. A türelemmel
párosult helyes módszer minden gátlást legyőzhet. Mosoly és derűs hangulat
fontos tényező az évekig együttműködő tanár és tanítvány között. Tanítsunk
tehát minden esetben nyugodt magatartásban, és sohasem goromba, lealázó szavakkal.
Egy-egy jóakaratú, tréfás megjegyzéssel mindent elérhetünk. Az oktató tanár
bíztató szava minden esetben elér a tanítvány szívéhez, erőt és megbízható
alapot teremt a növendék lelkében. A tanítványnak nemcsak az értelmére, hanem a
lelkére is a legteljesebb nevelő tendenciával kell hatni tudni. A tanulmányok
iránti kedvet, kitartó akaratot a maximumig kell fejleszteni. Ha ezt el tudjuk
érni, akkor elérjük pszichológiai teljesítményünk csúcspontját. Tudni kell tanítani;
elhamarkodottan eltanácsolt növendék sokszor igen nagy szégyent hoz az
eltanácsoló tanárra. Ugyanabból a tanítványból sok esetben egy másik tanár
lelkiismeretes és türelmes munkájával kiváló muzsikus lesz. Ebben kulminál a
tanítás művészi magaslata. A tanár éles szemének mielőbb fel kell ismernie az
egyéni adottságokat, éppen úgy az egyéni gátlásokat is. Sok példát mondhatnánk,
akik ma operaházi művészek és annak idején eltanácsolták őket a zenei, illetve
énekesi pályáról.
Az
alapvető zenei adottsággal rendelkező növendék
a
második kritérium. Gyakorlati tapasztalat, hogy a fúvós hangszerekre jelentkező
tanítványok nagy része teljesen ismeretlenül áll a zenei alapfogalmakkal
szemben. Éppen ezért megszívlelendő Béres Jánosnak az a javaslata, amelyet az
elmúlt esztendőben a Parlando is közölt. Azok a
növendékek, akik fúvós hangszerekre jelentkeznek, de koruknál fogva egyenlőre
alkalmatlanok komoly zenekari fúvós hangszer tanulására, néhány éven keresztül
fúvóselőképzésként furulyát tanuljanak. Tíz éve folyik furulyaoktatás a
Fővárosi Zeneiskola Szervezetben, valamint évek óta több vidéki zeneiskolában
is. Nézetem szerint nagyon bevált a kísérlet. Éppen ezért érthetetlennek
tartom, hogy Béres János vitaindító cikke miért maradt visszhang nélkül? Vannak
talán, akik károsnak tartják az „ansatz” miatt a
furulyát? Akik így vélekednek, azok nem igen ismerik ezt a hangszert. A
furulyánál ugyanis semmiféle ansatzra nincs szükség,
tehát a majdani ajakolást ez a hangszer nem
befolyásolja. Ezzel szemben a furulyát tanuló gyerekek megismerik a magyar és
szomszéd népek népdalait, sőt a preklasszikus és klasszikus mesterek műveit is.
Miután csoportosan járnak órára, jártassá válnak a többszólamú játékban és a
társas zenélésben is.
Több,
mint három évtizedes tanári gyakorlatomra hivatkozva kijelenthetem, hogy a furulyázás
még egyetlen növendékemnek sem rontotta el további fúvós hangszer tanulását.
Sőt, kedvet csinált további zenei ismeretek szerzéséhez. Hivatkozhatom jó
néhány növendékemre, akik így kezdték fúvóspályájukat és ma már élvonalbeli
zenekarainkban működnek. Nézetem szerint a furulya-előképzés megkönnyíti a
körültekintő és hivatása magaslatán álló tanárnak a kiválasztást. Hiszen a
légzéstechnika alapjait magában hordja, továbbá a hangszer tartása és az ujjak
mozgatása is megegyezik több fúvós hangszerével.
A
szaktanár javaslata, a különböző fúvós hangszerekre való alkalmasság megítélése
és odairányítása igen nagy felelősséggel jár. A zenei képesség vizsgálatán
kívül egyéb élettani adottságokra is nagy figyelemmel kell lennie. Többek
között a szaktanár feladata, hogy a képességvizsgálat során a szájalkatot, a
fogakat, a hosszú ki- és belégzést, a mellkas-bőséget, a hasi légzést megfigyelje.
Mindezeken kívül szükséges a tüdő, szív és mellhártya egészséges voltának
orvosi igazolása is. Ezeket a szerveket egész életen át a szokottnál erősebben
kell igénybe venni.
Önként
kívánkozik ide az a kérdés is, hogy vajon hány éves korban kezdheti el a növendék
zenekari fúvós hangszer tanulását? Bár ez esetről-esetre változik, mégis az
általános gyakorlati tapasztalat azt mutatja, hogy 10 éves kornál előbb nem
igen ajánlatos a kezdés (természetesen lehetnek kivételesen fejlett és alkalmas
tanulók, akik korábban is megkezdhetik a tanulást). Fentieken kívül igen fontos
az ajak konstrukciója, mert esetleg a klarinétra jelentkező gyermek más
hangszeren talán kedvezőbb eredményeket érhet el. Tehát a fúvósok legelső
funkció feladatai a légzésen, továbbá az arc, ajak- és nyelvizom
nyugszanak.
Régebben
az a téves nézet uralkodott, hogy kezdetben nem fontos
a
jó hangszer.
Ráér
a tanítvány majd korszerű hangszert szerezni magának, ha az első évek nehézségein
keresztül esett – vélekednek egyesek. Ez rettentő tévedés. Saját
tapasztalataink meggyőzhettek mindannyiunkat, mily
káros és mennyire visszahúzó hatása van a tanulmányban annak, ha valaki csak
évek múltán, sok éves kínlódás után jut korszerű hangszerhez. Sokan kedvüket
vesztik ezért már tanulmányaik kezdetén, és hamarosan abbahagyják emiatt studiumukat. Éppen ezért bármily nagy áldozatot is kíván a
modern, jó hangszer beszerzése, igyekezzünk növendékeinket erre rábírni.
Reméljük, hogy a hangszerbeszerzési kérdés is lassan megjavul. Tudomásom
szerint a Művelődésügyi Minisztérium és a Zenepedagógus Szakosztály szívügyének
tekinti ezt a kérdést, sőt már tárgyalások is folynak budapesti hangszerész mesterek
vezetése alatt egy hangszerjavító és készítő tanműhely létrehozásáról. (Bízvást
hisszük, hogy a nádkészítés problémája is rövidesen megoldást nyer.) Talán
annyit még, hogy tanítsuk meg növendékeinket a hangszer helyes kezelésére
is.
Negyedik követelményként
a célszerű, jól végzett
rendszeres
gyakorlást
jelöltem
meg. A kezdő fúvós fokozatosan emelje a gyakorlás idejét. Igen helytelen lenne
kezdetben a naponkénti, órákig tartó gyakorlás. A szaktanár feladata irányítani
ebben a növendékeket és megtanítani a gyakorlás mikéntjére. A kezdő fúvósnak odaadással
és fegyelmezett türelemmel kell tanulnia, gyakorolnia. A tanár szakavatott,
türelmes oktatásával, a tanítvány buzgó, figyelmes és nagy szorgalmon alapuló
gyakorlásából fejlődik ki az oktatás eredménye. Egyik növendéknél könnyebb, a
másiknál fáradságosabb ez az út, amelynek végül mégis el kell jutnia a kívánt
eredményhez. Mindezek figyelembevételével biztosítottnak kell látnunk a
naponkénti szorgalmas gyakorlási időt. Nem egyedül a sok gyakorlás, hanem a
gyakorlásban rejlő tudományos célszerűséggel vezetett munka vezet a kívánt
eredményhez!
dr. Berkes Kálmán