Parlando 1964/6, 27.-28. p.
A „Ritmika”
(Pár hónappal ezelőtt a Televízió Híradója riportot
készített a miskolci Egressy Zeneiskolában, ahol új tantárggyal: a Ritmikával
kísérleteznek, s az egy éve működő csoportról készítettek felvételeket. E rövid
riport előtt kerestük fel Szentpál Olga érdemes
művészt, hazánk egyetlen most is;működő diplomás
Ritmika tanárát és megkértük, hogy értékelje a miskolci kezdeményezést.)
„Művésznő, vázolja
nekünk, hogyan született meg a Ritmika?”
A
Ritmika, mint sok más újdonság, valójában nem is újdonság, Eredetét keresve a
századfordulóra kell visszatérnünk. Emil Jaques-Dalcroze
svájci zeneszerző, zongoratanár is volt. Tanítás
közben azt tapasztalta, hogy növendékei csak vizuálisan tanulják meg a feladott
zenedarabokat, és csak a legtehetségesebbeknek válik a zenemű sajátjává (ez a
probléma nálunk ma is jelentkezik). E felismerés alapján két segéd-tantárgyat
dolgozott ki. Az egyik a szolfézs volt, amely speciális felépítésű rendszerével
ugyan kevéssé hasonlított a ma nálunk tanított szolfézshez, de célja, mint a
zenei nevelés akusztikus segédeszköze, nem különbözött tőle; a másik
segédtárgy, a Ritmika, felszabadította a helyhez kötve muzsikáló embert, s a
zenei elemeket mozgáselemekbe, a zenei ritmust az egész testet átható mozgásfolyamatokba
ültette át.
„Ezek szerint a Dalcroze-ritmika a századfordulón született. Mikor ismerte
meg”?
Jacques-Dalcroze rövid néhány év alatt
tapasztalta a zongoratanításban a szolfézs és a Ritmika kitűnő hatását, és
legjobb tanítványaival széles nyilvánosság elé lépett, hogy módszerét
megismertesse. Bár a Ritmika és a szolfézs nem színpadi produkció és lényege
nem a látványosság, a Dalcroze-bemutatók sikere mégis
rendkívüli volt. Jómagam 1912-ben Budapesten láttam bemutatójukat, és ekkor
határozta, el, hogy nem zongora tanár, hanem
úgynevezett „Dalcrozienne”' leszek. 1913-ban sikerült
is kikerülnöm Hellerauba, ebbe a Drezda melletti
intézetbe, ahol Dalcroze a háború kitöréséig
működött. Az intézet ekkor már világhírű volt.
„Milyen hallgatókkal
foglalkozott az intézet? Milyen volt az oktatási módszere?”
Nagyon
érdekes hallgató gárdája volt. Minden korú (18 évestől ősz hajú férfiakig-nőkig),
számtalan nemzetiségű (francia, svájci, norvég, osztrák, orosz, angol,
amerikai, japán, kínai, indiai stb), köztük zenetanár,
karmester, színész, rendező, táncos, szinte nem is győzöm felsorolni, no meg
egy sereg helleraui és drezdai gyermek tanult ott.
A
tantárgyak közül a két főtárgy napi 1-1 vagy 2-2 órában szerepelt. A tanítás
tréninggel kezdődött. A többi tantárgy közül a zongora improvizáció, karének, „plastique animée” (lelkes tér és
forma gyakorlatok), pedagógia, anatómia az, amire elevenen emlékszem.
A
ritmika-gyakorlatok - amelyek nagyjában
tempó, metrum, hangjegy, ritmus, frazeálási gyakorlatcsoportokra oszthatók - rövid, egyszerű,
egyszólamú feladatokkal kezdődtek, és fokról fokra jutottunk el a hosszabb,
bonyolultabb poliritmikus és polimetrikus
gyakorlatok megoldásához. A gyermekek számára pedig Dalcroze
maga sok énekes-ritmikus játékot komponált. Ezeknek kedves dallama, vidám
szövege megkönnyítette a ritmikai feladatok mozgásbeli megoldásait.
„Hogyan foglalhatnók
össze a Ritmika lényegét és célját?”
A
Ritmika célja, hogy a gyermek egész testében érezze a metrikus lüktetést és
átélje a ritmusokat a különböző tempókban.
„A Ritmika több mint
félévszázada él és sikereket hoz igen sok országban. Mi az oka annak, hogy a mi
zeneiskoláink és szakiskoláink egyáltalán nem alkalmazzák?”
Erre
nehéz felelni. Az egyik oka, hogy nem ismerik eléggé a Dalcroze-ritmika
eredményeit. A másik oka bizonyára a gyermekek túlterhelésének félelméből
fakad. A gyermekek óraszámát vizsgálva úgy látják, hogy a Ritmikát
mint külön tantárgyat nem lehet beilleszteni a megengedett keretbe.
Tapasztalatom szerint a Ritmika órák nem terhelik túl a mai gyermekeket, sőt! A
sok ülő foglalkozás után felfrissülnek a „zenére mozgó” órákon.
„A jelenleg folyó
Ritmika renaissance-ot minek köszönhetjük?”
Nem
csak renaissance-ról beszélhetünk, mert van bizonyos
folyamatosság. Magam 1919-től hosszú évekig tanítottam Dalcroze-ritmikát
a Nemzeti Zenedében, majd a Színművészeti Főiskolán, jó néhány éve pedig a
Zeneművészeti Főiskola ének főtanszakán tanítok (Oláh
Gusztáv a Szovjetunióban látta a Dalcroze-ritmika
eredményeit, és ő tartotta fontosnak e tantárgy bevezetését a mi Főiskolánkon
is). A Népművelési Intézetben a pedagógusok tanfolyamain lányom, Szentpál Mária tanít. Ő írta a „Gyermektáncok” első két kötetében
a Dalcroze-ritmika tananyagát 6-12 éves
néptánc-szakkörökben tanuló gyermekek számára. Ezen kívül az elmúlt évben három
kísérleti csoport indult: az egyiket szakiskolai növendékekkel magam vezettem,
másikat nagyobb zeneiskolás növendékekkel Szentpál
Mária tanította, a harmadikat Erdélyi Lászlóné Miskolcon második osztályos
zeneiskolás kicsikkel indította. Budapesten egy lelkes csoport karolta fel a
Ritmika ügyét, élükön Kadosáné és Szervánszkyné állt.
Miskolcon Erdélyiné 1957 óta fáradozik a Ritmika (mint tantárgy) zeneiskolákba
való bevezetésén. Ő ugyanis tanulmányozta az észak-lengyelországi zenei liceumok Ritmika tanítását és módja volt meggyőződni annak
igen kitűnő hatásáról a zenetanításnál. Lengyelországban nemcsak a
zeneiskolákban, hanem az általános iskolákban is az első osztálytól bevezetett
tantárgy a Ritmika. Végigkíséri a gyermekek életét egész a főiskolák tanárképzőjéig.
A Ritmika tantárgy bevezetésének pártolója dr. Friedrich Józsefné is, a Zeneművészeti
Szakiskola gyakorlójának vezetője, aki még zeneiskolai növendék korában ismerkedett
meg e tantárggyal. Ő hívta fel a Művelődésügyi Minisztérium figyelmét is a
zenei reform kapcsán a miskolci kezdeményezésekre. Friedrichné ösztönzi
tanárképzőseit a Ritmika-tanfolyam hallgatására és gyakorlati munkájára.
„Véleménye szerint mi a
miskolci Ritmika tanítás további útja?”
A
szaktanárképzősök nyári kéthetes és téli egyhetes tanfolyamon a gyermek-ritmika
első éves gyakorlatait és játékait tanulták. Ezt az anyagot egyesek a
kimondottan Ritmika órákon tanítják, mások a Ritmika legegyszerűbb játékos
gyakorlatait az óvoda és az előképző órák tantervébe illesztik. Alkalmam volt
jól sikerült kezdeményezéseket látni. Persze bármilyen sokat ígérő a kezdeti
eredmény, lényeges, hogy ennek a mondhatnám „levelező oktatásnak” a folyamatossága
biztosítva legyen.
Jelenlegi
biztosítékunk a miskolciak lelkes munkája. Nagy segítség a Művelődésügyi
Minisztérium erkölcsi és a miskolci Városi Tanács anyagi támogatása, és nem
kevésbé a már működő kilenc borsodi Ritmika-csoport.
„Mit vár a közel
jövőtől?”
Remélem,
hogy a Művelődésügyi Minisztérium az illetékes szervekkel együtt meg fogja
találni a Dalcroze-ritmika tanítás lehetőségének
módját hazánkban is, és a miskolci sikeres kezdeményezés után mind több zene-
és szakiskolában győződhetnek meg majd arról, milyen jelentős segítséget: ad a
zenét tanuló gyermekeknek a Dalcroze-ritmika: a
tudatosított, élő ritmus.
E.A.