Parlando
1964/7.-8., 24.-26. p.
Zene a tanárképzésben
A
„Zene a tanárképzésben” címet viselő munkaközösség keretében az
ISME konferencia alatt egy ülés és egy vita volt. Prof. Dr. Josef Plavec, Prága, Fasang Árpád, a
budapesti Bartók Szakiskola igazgatója és Prof. Ladislav
Daniel, az Olomouc-i egyetem pedagógiai fakultásának
tanára voltak a június 30-i ülés előadói.
Dr.
Plavec előadásában a szocialista zenei
nevelők főiskolai kiképzésének csehszlovákiai problémáiról beszélt.
Elsősorban azokkal a kérdésekkel foglalkozott, melyek az 1945 után megindított
egyetemi pedagógiai fakultás és a pedagógiai főiskolák zenei munkáját taglalták.
Azóta, ma is, a pedagógiai főiskolán három szakot tanulnak a hallgatók,
ezek közül az ének, mint 3. szak szerepel. Dr. Plavec
ezt helytelenítette, mert véleménye szerint így a zenei képzés jelentős
hátrányt szenved. Viszont a konzervatóriumokról kikerülő hangszeres
tanárt, ha iskolában éneket tanít, lenézik kollégái, mert nincs a többi
tanerővel egyenrangú képesítése. A főiskolákról kikerültek, bár
tantárgyaik között szerepel a karének, hegedű, orgona, később
zongora, ezekkel időhiány miatt nem tudnak elmélyülten foglalkozni. A
végzett tanároknak kötelező pár éves vidéki tanítást kell vállalniuk.
Csehszlovákiában az egyetem zenetudományi fakultását végzők is
kapcsolhatják tanulmányaikhoz az iskolai éneket. Végül beszélt dr. Plavec a levelező oktatásról is, mely egyre nagyobb
méreteket ölt, s melyben – hogy megfelelő zenei műveltségre tegyenek
szert – a rádió és a minisztérium számos alkalmazottja vesz részt. „Zenetanárképzés
Magyarországon” címmel Fasang Árpád tartott
előadást a szakiskolai szaktanárképzés jelenlegi formai és tartalmi
kérdéseiről. Az alsó fokú oktatásra felkészítő tanárképzés a külföld
előtt ismeretlen, ezért volt külön jelentőségű
saját szakiskoláink munkakörének ismertetése. Az előadást hangszeres
bemutató követte.
Prof.
Daniel-nek a kottaolvasás
új útjairól szóló előadása nem ebbe a munkaközösségbe kívánkozott volna,
hanem vagy a „Tudományos kutatás”, vagy a „Zene az iskolában” keretébe. Prof.
Daniel vetített képekkel kiegészítetten mutatta be módszerét, mely számunkra
nagyon sok vitatható problémát tartalmazott. A könyv- alakban is megjelent
tanulmány nélkülözi a közismert és közhasználatú hangelnevezéseket, és a hangközöket,
hangokat mind dalocskáikból, hallás után tanítandó szöveges dallamfordulatokból
rögzíti. A látott kottakép felidéz; a növendékekben a tanult dalt, vagy annak megfelelő
részletet, s azt metodikailag beidegzett módon alkalmazza a dallam, hangköz, vagy
az új dal megszólaltatásánál. A ritmus tanításakor elsődleges művelet
az egyenletes mérőütés számolása. Az egyszerű diatonikus
hangközugrások és a 2/4, 3/4-es ütemek után következik a hangok abc-s nevekkel
való jelölése, de a továbbiakban is a hangközök, vagy a lapról olvasás begyakorlására
a rögzített dallamfordulat-típusokat használja. Következő lépés: a C-, D-,
Esz- és F-dúrban történő egyidejű tájékozódás. A tanulmányi célt
szolgáló zenei anyag majdnem teljes egészében cseh és szlovák népzenei anyagot
tartalmaz.
A
konferencia utolsó napján a programba iktatott vita több érdekes és értékes
hozzászólást, indítványt hozott. Prof. Petzold,
(Lipcse, Egyetem) azt fejtette ki, hogy az NDK-ban az iskolai énektanárok
képzése az egyetemeken, pedagógiai főiskolákon, és némely zenefőiskolákon
– pl. a weimarin – történik. Hangsúlyozta a
levelező oktatás és a továbbképzés fontosságát. Prof. Busch, a berlini Humboldt egyetem tanára a gyakorlati
tanítást emelte ki és hangsúlyozta, hogy ezt náluk a növendékek vidékre helyezett
intézményekben teljesítik. Dr. Roter, a jénai
egyetem tanára szintén e vidékre koncentrált gyakorlati tanítást elemezte, melyet
náluk a „szemeszter praktikum”-nak neveznek, A 7.
szemeszterben szeptember 1-től négy hónapot töltenek a jelöltek az
iskolában ún. mentor (gyakorlati tanítást vezető
tanár) mellett. Eközben az akadémián mindössze 4 órát kell hallgatniuk, éspedig
zongorát, elméletet, éneket és praktikus iskolai zongorázást (harmonizálás,
lapról játszás, társas zene stb.). E munkafolyamatról nagyon jó tapasztalataik
vannak. Dr. Kleinig, Halle-ból, az alkotó szellemű aktivitásról, mint a tanárképzésben
való zenei nevelés fő jellemvonásáról beszélt. Szerinte, és gyakorlatuk
szerint, az egyéni teljesítményt igazán magas szintre csak az emelheti, hogy
lényegében közel áll az alkotáshoz, a kompozícióhoz. Éppen ezért a tantárgyakat
e szemszögből tanítják, és az egyéni invenciónak még a hallásképzésben is
nagyon nagy szerepe van. Zeneszerzést és hangszerelést is tanítanak a
tanárképzősöknek. Fritz Reuter szavait idézte: Csak az a jó zenetanítás,
melyben komponálás is szerepel. Prof. Schubert, a berlini tanári
„Továbbképző Intézet”-ből ismertette a továbbképzés módozatait és
kiemelte, hogy ma, a művészet gyors átalakulása és fejlődése mellett
elengedhetetlenül fontos a már tanító tanárok időközönkénti továbbképzése.
Ma már semmi képesítés sem elegendő egy teljes életre, hanem azt állandóan
ki kell egészíteni a fejlődő újjal. A berlini intézet két éve áll
fenn, és nagy felmérő, kutatómunkát végzett. A továbbképzés nem
kötelező. Egyetemekkel és főiskolákkal együttműködve adnak
anyagot a tanulni akarók kezébe. A tanárok az iskolaév alatt havonta
találkoznak, olykor e találkozásokon zeneszerzők is részt vesznek. A
továbbképzés egyik formája az, hogy a tanároknak tudományos jellegű
dolgozatokat kell írniuk, melyek közül a legjobbakat a „pedagógiai felolvasások
hetében a szerzők maguk olvassák fel. Ez a lehetőség, és az egyes
dolgozatok komoly szakmai értékelése nagyon ambiciónál
az elmélyült munkára. Prof. Froberg, Greifswald-ból, arról beszélt, hogy mennyire fontos a
tanárképzésben a tantárgyak megfelelő koordinációja, s azok tartalmának
összehangolása. Prof Tyulin, a leningrádi
konzervatórium igazgatója elmondotta, hogy a SZU-ban az
iskolai tanárok képzése a pedagógiai főiskolákon történik.
Karvezetőképző több nagyobb konzervatóriumon működik, de ezek
végzői nem iskolákban, hanem hivatásos kórusoknál helyezkednek el. Kitért
továbbá a gyerekek zenei képzésére és a leningrádi konzervatóriumon folyó
művészképzésre.
A
vitán jelenlevők közül többen azon óhajuknak adtak kifejezést, hogy egy
legközelebbi hasonló jellegű ISME kongresszuson az egyes munkaközösségben
működni kívánók ne csak a záró vita alkalmából, hanem már a kongresszus
elején ismerjék meg egymást kölcsönösen. Továbbá Agócsy
László, a pécsi szakiskola tanára tett javaslatot arra, hogy a legközelebbi
kongresszuson egy-egy nap közös énekléssel kezdődjék.
Legyen
szabad saját beszámolóm egy részét, melyet az ISME konferencia
záró ülésén, mint a „Zene a tanárképzésben” nevű munkaközösség
elnöke tartottam, szó szerint idézni:
„Úgy
érzem, hogy ezúttal – és ez bizonyára a véletlen műve – az ISME konferencián
kevesebb előadás foglalkozott a tanárképzés problémáival, mint máskor. Pedig
nyilvánvalóan sokaknak lett volna még mondanivalója, és mindez a mai zene
aspektusából szemlélve szintén sok érdekeset tárhatott volna fel. A zenei
nevelés egész folyamatában a tanár egyéniségének, aktivitásának, szakképzettségének
és nem utolsó sorban az ügy iránti lelkesedésének rendkívül nagy szerepe van.
Éppen ezért fokozott figyelmet kell fordítanunk a jövendő tanárok képzésének
minél magasabb színtű megvalósítására.”
Valóban,
ez a témakör az elhangzott előadásokban még hazai szinten sem nyújtott – nem
is nyújthatott – átfogó képet a külföldi hallgatók számára. Mi mégis kiemeltük
a legérdekesebbet és véleményünk szerint eredményesen működő
tanárképzési területet, mely az alsó fokú zeneoktatás színvonalát biztosítja.
Sokkal érdekesebb lett volna azonban, ha több külföldi előadás is
elhangzik, vagy ha nem, akkor a vita alkalmával szélesebb körű beszélgetés
indul meg. De lehet, hogy egy ilyen nagyméretű kongresszus nem is alkalmas
mélyebb eszmecserére, s meg kell elégednünk a felemlített problémák megvilágításával.
Valóban, a tanítás lényegére vonatkozó megbeszélések, bár a kongresszus ideje
alatt ugyan, de annak hivatalos keretein kívül, fehér asztalok mellett
zajlottak le. És ezeknek talán még nagyobb és eredményesebb tanulságaik voltak,
mint a plenáris vagy munkaközösségi előadásoknak együttvéve.
Szőnyi Erzsébet