Parlando
1964/7.-8., 41.-47. p.
Az esti hangversenyekről
Nehéz
a beszámoló dolga, ha a konferencia után néhány héttel ismét fel akarja idézni
az előadásokhoz szinte csak ráadásként járuló hangversenyek forró légkörét.
Kétszeresen is nehéz, ha nem tud a „kritikus” kellő hűvös
tartózkodásával emlékezni, mint oly sok hétköznapi, vagy akár ünnepi koncertre,
mert személyes emlékek, kapcsolatok kötik minden együtteshez, produkcióhoz. Igaz ugyan, hogy abban a pillanatban, mikor a zene megszólal, megszűnik,
vagy legalábbis meg kellene szűnnie az elsődlegesen szubjektív viszonynak,
hogy a produkció objektív értékén alakuljon ki előadó és hallgató között
új, muzsikus-szubjektív kapcsolat, de, ha majd egy teljes esztendőn át
abban él, gondolkozik és dolgozik a mégoly nagyképű kritikus – a
rendező apparátus egyik apró fogaskerekeként –, hogy tizennégy külföldi és
húsznál több hazai csoportnak találjon méltó fellépési keretet. Ha nyolc
napra elosztott huszonnégy kisebb-nagyobb hangverseny gondja-baja foglalkoztatja
nap és hétszámra, talán megbocsátható, hogy legkevésbé sem képes az objektív
hang szürke talárját felölteni, mikor a zenének arról a fényesen ragyogó
ünnepéről számol be, amelyet az ISME-konferencia
esti koncertjei is valamennyien jelentettek.
A
Konferencia nyolc esti programja közül hatról szeretnék itt részletesebben beszámolni.
Operaházunk Bartók-estje nemzetközi sikerekkel fémjelzett kiváló produkció,
amely nem szorul újabb méltatásra. Az Állami Hangversenyzenekar adta záró
koncert (Weiner-Bartók-Kodály műsorral) bármily
nagy sikert hozott is, inkább a külföldnek szólt, hiszen mi itthon egyaránt jól
ismerjük századunk három alkotó-nevelő nagyságának műveit éppúgy,
mint a Kórodi András, Simándy
József Budapesti Kórust, Wehner Tibor
vagy művészetét.
Kezdjük
talán – az udvariasság is erre kötelez – a vendég együttesekkel. A műsorok
praktikus összeállítása (terminusegyeztetés stb.) úgy hozta: este többségben
énekkarok fellépésére került sor. Akárcsak három éve, a Debreceni
Kórusversenyen, ismét érdekes összehasonlításra nyílt lehetőség különféle
országok kóruséneklési stílusa, felfogása között. A felfogás- és hangzásbeli
eltérés, ha mégoly tekintélyes is, természetesen nem lehet semmiféle értékítélet
alapja, a kiindulópont semmiképpen nem lehet az, mennyire hasonlít egy-egy
külföldi együttes színe, hangzása a mieinkhez.
Eddig
sem volt titok Bulgária rendkívül fejlett kóruskultúrája, jártak már nálunk
bolgár énekkarok, és sokan a helyszínen is tanulmányozhatták a kiváló kórusaikat,
mégis meglepetést jelentett a szófiai „Bodra Szmena”
úttörőkar produkciója, s egyben a vendég-együttesek csúcspontját is.
A szófiai „Bodra
Szmena” úttörőkar
Az
együttes két vezetője, Boncso Bocsev és Liliana Bocseva bámulatos hangzású élő hangszereken
uralkodik. Teljesen homogén ez a hangzás, áradó – nem forszírozott – forték,
telt dús pianók jellemzik, s a szélsőségek között ezernyi szín, fokozat és
átmenet. Műsorukon javarészt bolgár zeneszerzők, technikai
szempontból néha igen nehéz, de zeneileg nem mindig eléggé igényes alkotásai
szerepeltek. Kár, hiszen éppen Kodály Gólyanótájának remekbeszabott
előadásával bizonyították vendégeink, hogy jelentékeny produkcióra képesek
akkor is, ha a harmóniavilág nem konvencionális és a melodika
elüt a köznapitól.
Egészen
más jellegű, kiváló teljesítményt nyújtott a bécsi zeneakadémia 12 tagú énekes
szólistacsoportja Günther Theuring
vezetésével. Az apró együttes hangja és előadásának intenzitása betöltötte
a Zeneakadémia nagytermét. Kegyetlenül nehéz műveket énekeltek. Schönberg
megrázó De profundis zsoltárát, Ernst Krenek, szinte gége ellen készült, meglehetősen
széteső és nem éppen vonzó Kafka-motettáit és az osztrák avantgarde egyik vezérének, a „Die Reihe”
modern együttes vezetőjének, Friedrich Cerhanak Omar Chajam négysoros versei re
írt – bizonyára „korai”, mérsékelt–, szép polifonikus ciklusát.
Rendkívül
igényes műsort állított össze Frantisek
Lysek, a Brünní Úttörőkar
vezetője. Lassustól és Palestrinától a mai csehszlovák zeneszerzőkig
terjedt a program. Formálás, a dallamívek tekintetében szép sikert hozott kissé
hosszúra nyúlt műsoruk, ám az együttes túlságosan kemény és merev hangzása
– bár intonációjuk kristálytiszta volt – helyenként már-már fülsértőnek
tűnt. A túlzott harsányság pedig, amennyire cseh kórusokat megismerni módunkban
volt, semmiképpen nem nemzeti sajátosság.
Ugyancsak
komoly, önálló koncertnek is beillő „fél”-esten
ismertük meg a nagyképességű nyugatnémet Gächinger
Kantorei vegyes arát. Karnagyuk Elmuth
Rilling elsősorban kamarahangzásra
törekszik, bár az együttes létszáma az átlagos kamarakórusét jócskán meghaladja.
A szólamok plaszticitása és az egész megvalósítás szuggesztív, drámai volta
hatott Leonhard Lachner
monumentális motetta-sorozatának az „Énekek énekének előadásakor. Johann Nep. David, Hindemith és Hugo Distler
kartételeinek már csak azért is örülhettünk, mivel ezek a művek nálunk
ismeretlenek. A házigazdák iránti szép gesztusként Kodály és Bartók legnehezebb
kórusai közül választott a nyugatnémet együttes.
A
vállalkozás merészsége lepett meg az amerikai Princeton High
School kórusának koncertjén.
A Princeton High School kórusát Kodály Zoltán
üdvözli
Webern,
Schönberg, Sztravinszkij-műveket nem mindennapi feladat gimnazistákkal,
16- 18 éves fiatalokkal előadni. Sztravinszkij Lakodalmasa hivatásos
kórusoknak is kemény dió. Természetesen hangban, hangzásban az amerikai
fiatalok nem vehették fel a versenyt a professzionalista nívóval, lelkesedésük,
és karnagytanáruk, Thomas Hilbish lángolása
azonban pótolta mindazt, ami az ifjú hangokból hiányzott. Igen jók voltak az
ugyancsak középiskolás korú énekes szólisták is. A Lakodalmast Sztravinszkij külön
engedélyével, nem négy, hanem két zongorával kísérték olymódon, hogy
pianistáik, Mathilde McKinley
és Stephen Pruslin két-két zongora szólamát összevonták,
mintha partitúrát játszanának. Nem mindennapi teljesítmény! Meg kell említeni a
Rádiózenekar héttagú ütőcsoportját, amely kevés próbával is teljes biztonsággal
segítette a produkció tekintélyes sikerét.
A
legrégibb kórushagyományt a lipcsei Tamás templom fiú-férfi vegyeskara
képviselte a konferencia koncertműsorain. Milyen varázslatos a csilingelő
gyermekhangok és a vékony basszusok-tenorok együttes hangzása – különösen, ha
Bachot énekelnek – annyira elszomorító volt, hogy ez a nagy múltú együttes Erhard
Mauersberger vezetésével jelenleg egy dekadenciába
jutott hagyományt képvisel. Különösen elszomorító volt a kórus intonációs- és
ritmikai bizonytalansága.
Furcsa
keverékműfaj, opera-oratórium-dráma-brettli szerepelt
a 100 tagú, komplex dán csoport (kórus, zenekar, énekes és beszélő szólisták)
műsorán, fiatal zeneszerzőjük, Per Norgard
„Az ítélet” című alkotása. A mű Krisztus keresztre feszítését
dolgozza fel Pilátus szemszögéből, teljesen világi szemlelettel,
mint általános emberi tragédiát. A műhöz szervesen
hozzátartozik szerzőjének és karmesterének, Harald Bjerg
Emborgnak párbeszédes előadása. Norgard szenvedélyesen és rendkívül rokonszenvesen hangoztatta,
hogy legfőbb vágya: valamennyi iskolában tanítsák, valamennyi fiatal
ismerje meg a műveit. A darab nem, mint zenemű volt figyelemreméltó,
hanem mint drámai alkotás zenével, zörejeffektusokkal fényhatásokkal, gépzenével,
twiszttel és twisztpulóverbe
meg hasonló utcai kacabajkába öltözött, vagy vetkőzött, de nagyon lelkes
fiatalokkal. Egy biztos: Per Norgard nem találta még
meg gondolatainak művészi formáját, de az is bizonyos, hogy ismeri a hatáskeltés
módozatait. Így műve nem csak feltűnést, sikert is aratott.
Részlet Per Norgard szcenikus oratóriumának előadásából
Hangszeres
vendégeink közül előkelő hely illeti meg a Vilniuszi
Zeneiskola kamarazenekarát és karnagyát Szauljusz
Szendeckliszt. Az együttes zömmel 15-16 éves
fiatalokból áll, s játékukat hallgatva könnyebben érthető, miért nyernek
néhány évvel idősebb társaik oly sok nemzetközi versenyt.
Az „Ítélet”
szereplői
Magas
fokú hangszeres virtuozitás jellemzi játékukat, eszményi szép
hangzás. Sosztakovics Szinfoniettája
semmiképpen nem ifjúsági mű, nagyszabású, széles ívelésű tételeinek
megformálása felnőtt zenekarnak is bizonyára fejtörést okoz. Nem így ifjú
vendégeinknek, akik a terjedelmes, sőt helyenként terjengős zenei gondolatokat
rendezett formában tolmácsolták. Pjaatsz életvidám
vonóskoncertjének előadásakor különösen élvezetes volt játékuk ritmusgazdagsága.
Külön érdekessége volt fellépésüknek, hogy bemutatták Kodály 1902- ben keletkezett
vonóstriója Intermezzo-tételének zenekari átiratát.
A vilniuszi zeneiskola
zenekarát Sz. Szendeckisz vezényli
A
Párisi és Lille-i Konzervatórium kész művészeket küldött a konferenciára,
pompás manuális készségű hangszeres szólistákat. Műsorukon nem
túlságosan jelentős – illetve zömmel helyi jelentőségű – kompozíciók
hangzottak el, kivételesen magas színvonalon. A Lille-i fúvósötös remekbe
illő hangzásával bizonyára hamarosan koncertező együttes lesz – ha
ugyan már nem is az. Amoyal hegedűművész
még csak 15 éves ugyan, de máris kiforrott egyéniség képét mutatta Roussel 2. hegedűszonátájának előadásakor. Daniel
Roth pedig különleges élményben részesítette az est közönségét, Kodály Zoltántól
kapott nemes témára rögtönzött franciás ízlésű, kerek darabot. Francia vendégeink
manuális készsége hallatán tagadhatatlan irigység ébredt bennem.
A Genfi Konzervatórium
triójából kiemelkedett Antany Morf, a
virtuozitás díjával méltán kitüntetett klarinétművész. Komoly hozzáállásról
tanúskodott a trió zongoristája, Daniel Spielberger
és hegedűse, Anne Bauer. Műsorukból a legnagyobb hatást Bartók
Contrasts triójának előadása keltette.
A székesfehérváriak tánccsoportja
A konferencia
külföldi vendégeinek egybehangzó véleménye szerint a legnagyobb hatású est a magyar
ifjúság hangversenye volt. Hét együttes mutatkozott be ez alkalommal. Üde
színfoltként nyitotta meg a koncertet a Székesfehérvári Zenei Általános iskola
tánccsoportja (betanító tanár: Karcagi Gyuláné). A Lorántffy utcai zenei
általános iskola kórusa és a Rádió Gyermekkara Csik Miklós, illetve
Botka Valéria vezetésével ismét megerősítette régi jó hírnevét.
A
Rádió Gyermekkarát Botka Valéria vezényli
Forrai
Miklós a "népek kórusát" vezényli
A Fővárosi
Zeneiskola Szervezet 6. körzeti zenekara Kutasi Margit vezényletével és az apró
Rohmann Imre szólójával Sugár zongorára
és vonósokra írt rondóját játszotta. A Leőwey Klára
gimnázium kórusának élén Andor Ilona, énekkari művészetünk egyik
legnagyobb alakja vezényelte Kodály oly ritkán hallható „Angyalok és pásztorok”
című darabját, szinte könnyeket csalva a közönség szemébe. A Budapesti Bartók
Béla Szakiskola szimfonikus zenekara, Sándor Frigyes avatott irányításával
Bartók Magyar Parasztdalok c. sorozatát és Kadosa Pál Szvitjét játszotta. A Debreceni
Kodály Kórus nőikara hazai és nemzetközi nevéhez méltón énekelte a többi
között Kodály két zoborvidéki népdalát (karnagy: Gulyás
György).
A zenében egyesülve
S
ami leírhatatlan és megfogalmazhatatlan: egyre sűrűbb lett a
levegő a Zeneakadémián – s nem a külső forróságtói –, ritka, ünnepi
hangulat uralkodott, a nagy művész és nevelő, Kodály Zoltán jelenléte
aranyozta be ezt az estét és mintegy a hatalmas életmű megkoronázását
jelentette, végső tanulságát mondta ki a Magyarokhoz kánonban eggyé olvadó
majd ezer énekes, bolgár és német, amerikai és dán, meg természetesen magyar dalos.
Forrai Miklós talán élete legmegrázóbb, legmaradandóbb produkciója volt
ez a kánon, amelynek emlékét itthon és külföldön egyaránt sokáig megőrzik.
majd.
„… Nem sokaság,
hanem lélek, s szabad nép tesz csuda dolgokat…” mondja Kodály Berzsenyi
szavával, s ma már, annyi küzdelmes esztendő után bízvást állíthatjuk – az
ISME konferencia legfőbb tanulságaként –, hogy a szabad nép és a lélek
megterem tette a muzsikáló magyarok sokaságát is.
Breuer
János