Parlando
1964/7.-8., 47.-49. p.
Filmek a zongoráról
A
nemzetközi konferencia harmadik napján, június 28-án került sor három film bemutatójára,
amelyek a zongoráról, illetve a zongorázásról szóltak.
A
filmeket Jörn Thiel (Köln)
rövid bevezetője előzte meg, aki miután vázolta ezeknek a filmeknek a
fő irányelveit, hangsúlyozta, hogy milyen nagy jelentőségű
segédeszközök az ilyen fajta filmek a zenei nevelésben.
Az
első film (nyugatnémet) forgatókönyve Hanns Neupert „Vom Musikstab
zum modernen Klavier”
című könyve után készült. Gyorsan váltakozó képsorok mutatták be a zongora
útját a bambuszcsövön kifeszített húrtól a mai hatalmas koncerthangszerig.
Túlnyomórészt a bambergi Neupert
múzeum gyönyörű hangszereit láthattuk, köztük az egyedülállóan szép hangú Baffo csembalót, Cristofori három
manuálos csembalóját és még sok más különlegességet,
– kitűnő fényképezéssel és mindig stílusos környezetben bemutatva.
Sajnos a hangfelvétel már lényegesen gyengébb minőségű volt, szinte
végig teljesen rossz szinkronnal. Még olyan
stílustalanságok is tarkították, hogy a képsorokon felváltva mutatott spinett, virginál és csembaló
játékánál – az előadók korhű jelmezekben - mindig ugyanannak a nagy csembalónak
a hangja szólt. A hangszerek bemutatását a korszakok nagy zeneszerzőinek
képe és sok magyarázó szöveg egészítette ki, amely azonban nem mindig szolgálta
a jobb érthetőséget.
A
következőkben egy francia kisfilmet láttunk, amelynek rövid történelmi
bevezetőjében ismét jelmezes előadók játszottak, azonban nem mindig
olyan hangszeren, amely a jelmeznek megfelelt, így pl. a Mozart korát
jelképező zongorista olyan zongorán játszott, amely jóval Mozart halála
után került használatba. Ez a kisfilm egyébként elsősorban a modern zongora
gyártási folyamatával foglalkozott érdekes, és technikailag is igen jó
felvételek sorával.
Sajnos, sok
lényeges mozzanatot hagytak ki, s előtérbe helyeztek olyan mozzanatokat,
amelyek talán fényképezési szempontból érdekesek lehettek, de semmivel sem
járultak hozzá ahhoz, hogy a néző megismerje a gyártási eljárás fő
szempontjait.
A
harmadik film volt a legérdekesebb. A nyugatnémet televíziós társaság
készítette. Rendezője az előadó, Jörn Thiel volt. A film három része:
1.
A zongora története.
2.
A hangszer építése.
3.
A zongoristák jellemző
kézhelyzetei.
A
történelmi rész néhány igen rossz fényképezéstől eltekintve, kifogástalan
volt és a hangfelvételek is alkalmazkodtak a hangszerekhez. Mindig annak a hangszernek
a hangját hallottuk, amelyen a képen is játszottak, és
a clavichord felvételeket kivéve, a hangszínmegoldások
is jók voltak. Ismét a Neupert múzeum hangszereit
láttuk, néhány igen szellemes bemutatással, mint pl. a három manuálos csembaló, vagy a kettős virginál
játéka.
A
hangszer építéséről szóló rész az Ibach gyárban
készült, és mint a bevezetőben hangsúlyozták, az Ibach
gyár támogatásával. Valószínűleg ennek tudható be, hogy helyenként kissé
reklám-film jelleget kapott. Szakmai szempontból azonban nagyrészt kifogástalanul
oldotta meg mind a forgatókönyv írója, mind az operatőr a feladatot.
A
film utolsó része volt a leggyengébb. A zongorista keze valóban hallatlanul
érdekes mozgásokat végez és ennek titkait nagyon érdekesen lehet a film eszközeivel
megmutatni. De ehhez valóban a jellemző helyzeteket kell megkeresni és nem
az olyan különlegesen kifacsart mozdulatokat, mint amiben a film
operatőrje és rendezője látták a filmszerűséget. Egy fél percet
töltöttek el azzal, hogy hogyan gyúrja a zongorista a kezeit egymásra Rameau
egy Piéce croisée stílusú
darabjában, amely eredetileg két manuálos csembalóra
van írva. Semmi mást nem mutat meg ez, mint azt, hogy vannak olyan csembalódarabok,
amelyek zongorán csak nehezen játszhatóak. Ugyanakkor semmit sem mutattak meg a
lényegből, a mozgások harmóniájából, a gyorsaság és a szép
hangzás titkaiból. E helyett egy középszerű zongorázás „kéz-titkait”
ismertük meg, merészen egymásra dobált darab-részletekkel.
Mindhárom
film közös hibája, hogy alkotóik inkább az érdekességre, mint az érthetőségre
törekedtek. Egy-egy érdekes kép miatt a film logikáját is sutba dobták. A hibák
ellenére is azonban mindhárom film hasznos, és a nem szakember közönséget is
leköti.
Fel
kell vetni a kérdést, hogy nálunk miért nem készülhet ilyen fajta film? A
Nemzeti Múzeum hangszertára több, világviszonylatban is jelentős darabbal
rendelkezik. Il. József fiatalkori csembalója (egy ismeretlen olasz mester
remekműve), Brandenburgi Katalin virginálja és főleg
Beethoven legnevezetesebb zongorája, a remekművű Broadwood,
amelyet Liszt Ferenc vett meg és ajándékozott a Nemzeti Múzeumnak. Milyen
hasznos és milyen szép lenne egy olyan film, amely megmutatná ezeket a
kincseket a nagyközönségnek, és egyúttal szinte észrevétlenül megismertetné a
fejlődés vonalát, a stílusokkal való összefüggést a hangszerek bemutatásán
keresztül. És milyen hasznos lenne, és bizonyosra veszem, hogy ugyanakkor érdekes
is, egy olyan film, amely a zongorista kezének igazi titkait mutatná meg, mint
ahogy e sorok írója által készített lassított filmfelvételek (1. Zongorametodika)
megmutatták azt a csodálatos simulékonyságot, amellyel Fischer Annie ujjai a legnagyobb
tempó közben is szinte átölelik a billentyűket.
Gát József