Parlando
1964/7.-8., 29.-31. p.
Hivatásos zenész – képzés
Fenti
Munkaközösség elnöke dr. Václav Holzknecht, a
prágai Konzervatóriurn igazgatója volt.
Az
öt foglalkozás mindegyikén 2-3 előadás hangzott el csehszlovák, francia,
bolgár, kelet- és nyugatnémet, Egyesült Államok-beli,
belga, jugoszláv és magyar professzorok részéről.
Sajnálatos
módon egyéb elfoglaltság miatt a Szovjetunióból bejelentett előadók ezen a
Munkaközösségen nem jelentek meg, pedig igen nagy érdeklődés előzte
meg a kiváló szovjet zenepedagógia képviselőit. Ebben a tárgykörben csak
plenáris ülésen hangzott el szovjet professzorok előadása, de azok nem
érintettek gyakorlati szakmai kérdéseket. Minden szónál ékesebben beszélt
azonban a Vilniuszi Zeneiskola kamarazenekara egy esti
előadáson.
Az
előadásokról röviden a következőkben számolunk be:
Jean
L. Broeckx, a genti egyetem professzora volt az
első előadó, aki „A hivatásos zenészképzés
reformja Belgiumban” címmel tartott előadásában bőven ismertette a
terveik szerinti különböző zeneiskola-típusokat, és azok tanterveit.
Utána
dr. Ujfalussy József, a Zeneművészeti
Főiskola tanára tartotta meg előadását „Az esztétika tanítása a hivatásos
zenészképzésben” címmel. Előadásának részletes ismertetésére egy
későbbi számurukban visszatérünk.
„A
hegedűtanítás fiziológiai problémái” címmel Szende Ottó tanár
tartott mozgóképpel illusztrált előadást. Kísérleteiről a „Parlando” olvasói mar tudomást szereztek más alkalommal.
Ezek pedagógiai alkalmazásáról kimerítőbben és bővebben kellene a
pedagógusokat tájékoztatni, mint ahogyan ennek a konferencián tartott
előadásnak szűk keretei engedték. Ugyanez mondható a különben igen
szép illusztráló filmről is: kivonatosnak tűnt. A téma azonban így is
igen nagy érdeklődést keltett a hallgatóság körében s a külföldiek is
szerettek volna bővebb tájékozódást kapni.
Prof.
Robert Vagner, USA, az Oregoni Egyetem
tanára „Új zene a karmester-képzésben” címmel tartott előadást, magnetofon-felvétellel
bőségesen illusztrálva. A legmodernebb kísérleti zene, a jazz-hatás, és főleg
az improvizáció fontosságáról beszélt zenei együttesek viszonylatában is. Talán
ezekre a módszerekre lehetne leginkább alkalmazni azokat a bírálatokat,
melyeket némely előadó „általában” a modern zenére alkalmazott. Nem
hisszük, hogy az olyan kamaraegyüttesek, melyeknek játékát kizárólag grafikonok
jelzik, tehát csak az van megadva, hogy esetleg milyen ritmust, vagy milyen hangköz-glisszandókat játsszanak, s csak a karmester
beintése tartja össze őket, igazi zenei élményt tudnának szerezni hallgatóiknak.
Prof.
Jacques Chailley, a Sorbonne
Zenetudományi Intézetének igazgatója rendkívül érdekes előadást tartott „Zenetudomány
és Pedagógia” címmel. Mint később más Munkaközösségben Paul Michel is
beszámolt a weimari Zenetudományi Intézet munkájáról.
Chailley professzor előadásából is az derült ki,
hogy náluk a zenetudomány szoros kapcsolatot tart fenn a pedagógiával és a
pedagógusokkal, s hogy úgyszólván a zenepedagógia szolgálatát tartja
főhivatásának. Bizonyos nosztalgiával hallgattuk szavait, vajha nálunk is
eszébe jutna a zenetudománynak a pedagógia is! – A Sorbonne Egyetem Zenetudományi
Intézetének, személy szerint Chailley professzornak
munkamódszeréhez tartozik, hogy egy gyakorló zenetanári munkaközösség dolgozik
mellette, amely gyakorlati anyagot szolgáltat kísérleteihez. Feltevéseit, eredményeit
ezekkel a pedagógusokkal állandóan megbeszéli: jellemző, hogy Budapestre
is eljöttek, s előadásán részt vettek.
Sztojan Sztojanov,a bolgár Zeneszerzők
Szövetségének titkára „Az új zene aspektusai” című előadásában az avangardizmus fölött tört pálcát, s annak a reményének
adott kifejezést, hogy az új zene nem téveszti el talaját, hogy a
szélsőséges irányzatok ellen továbbra is bátran felveszik a harcot azok,
akik egészséges zenei fejlődést kívánnak.
J.
Thorbeck, NDK, a hivatásos zenészképzés új
rendszerét ismertette, melyet hazájában nemrég vezettek be.
Miroslav Magdalenics, Zágráb,
előadása szerint a zenei nevelésnek nem szabad kipróbálatlan, bizonytalan
utakon járnia. Ezért van az – helyesen –, hogy a pedagógia a legújabb
zeneszerzők tanulmányozásában mindig egy kissé lemarad. A hallásképzésben
párhuzamosan használható a szolmizáció – a tonális
hallás fejlesztése – valamint a hangközhallás gyakorlása. A gyermekek
tanítására legalkalmasabb a népdal. A jugoszláv gyermekek ilyen tanításban az
ún. „tonicsol-fa” német módszert nem lehet minden
változtatás nélkül alkalmazni, mert a népdalok hangneme ennek nem felel meg.
Bőven ismertette azt a módot, ahogyan népdalai elemezhetők, s ezt
összefüggésbe hozta Bartók Mikrokozmoszával, megjegyezve, hogy ezt már a tizenkétfokúság előfutárának lehet tekinteni. Elveti az
„atonalitás” elvét, hiszen az „hangnélküliséget”
jelentene, helyesebb az „atonikális” kifejezés,
hiszen a mai zene a tonalitástól Igyekszik szabadulni. Ezen a területen a hangközhallás
fejlesztését ajánlja szolmizáció helyett. A népdalokon
való kezdés nem jelenti az elzárkózást a mai hangzásoktól, ellenkezőleg,
el kell jutnunk oda, hogy a múlt hagyatékán is fejlődve a növendékeink
értsék és hallják a ma zenéjét, a dodekafóniát is.
Georg
Knepler, NDK, a Humboldt Egyetem Zenetudományi
Intézetének igazgatója előadásában egy újabbkori
zenetörténet koncepciózus felmérésének szükségességet bizonygatta. Túl nagy a
válaszfal a keleti és a nyugati zeneszerzők között, holott a problémák sok
tekintetben azonosak. Nem szabad azonban a zeneszerzőt önmagában megítélni,
mert nem mindegy, hogy milyen társadalmi viszonyok között él.
Prof.
dr. K. P. Sadlo,
Prága, a zenészképzésnek zeneibbé tételért szállt
síkra. Túl sok az olyan hivatásos zenész – mondotta –, aki csak a saját
hangszeréhez ért, de zenei képzettsége hiányos. „Kevés a magasabb zenei
képzettséggel rendelkező énekes, és az igazán jó instrumentalista,
aki egyúttal jó kísérő, korrepetitor és improvizálni is tud! Igen kevés
olyan hivatásos zenészünk van, aki kottakép, vagy hallás után elemezni tudna
egy harmonikus vagy polifon tételt.” (Nálunk is…) Radikális reform
követelő szükségességét érzi.
A
konferencía utolsó napján minden Munkaközösség vitát
tartott az elhangzott előadások felett. Az egész konferenciát
jellemző vonás ezen a vitán is megmutatkozott: az őszinte, egyenes
beszéd s a jóindulatú megegyezési készség. Pedig ebben a Munkaközösségben
eléggé szélsőséges nézetek csaptak össze, mégis, ha nem is hozott a vita
„közös plattformot”, megegyeztek pl. abban – bár
határozat erről nem született –, hogy veszélyes az új zene megítélésébe
ideológiai szempontokat keverni, s hogy az, aki esetleg túl merészen, vagy nem
kellő tehetséggel kísérletezik, még nem okvetlenül gazember. Eugen Szuchony,
csehszlovák zeneszerző rendkívül okos és szellemes, de egyúttal bölcs
hozzászólásával valóságos összefoglalását adta a vitának: minden nemzetnek
megvannak a maga zenei hagyományai, és helyes, ha ezeken haladnak, ezen
kísérleteznek tovább. Nem volna jó Franciaország hagyományaira Bartókot, vagy
Sosztakovicsot kényszeríteni, de tőlünk se követelje senki, hogy
okvetlenül Schönberg útját járjuk. A kísérletezések korát éljük: ne tiltsuk,
vagy becsméreljük a kísérletezőket, de nyilván csak azok a kísérletek
lehetnek eredményesek, amelyek megbízható alapokra támaszkodnak. Egyébként a
jövő mutatja majd meg, hogy mely kísérletek válnak élő valósággá.
A
vitán részt vett – hogy úgy mondjuk „műsoron kívül” – Jolanda
Rodio, aki a konferencia folyamán azzal vált
ismertté, hogy tolmácsként, fordítóként bármely nyelvre beugrott, ahol éppen
szükség volt reá. Már ezalatt feltűnt markáns,
tehetséges, egyénisége, ahogyan a zenei témákat pregnánsan és azonnal érthetően
tolmácsolta (jobban, mint egyik-másik hivatásos tolmács!)
A
vita első hozzászólója volt, de nem az elhangzottakhoz kapcsolódott. Mint
kiderült, énekesnő, aki hiányolta, hogy a konferencia témái között az
éneklés művészetéről egy szó sem esett, holott – mint mondotta –,
ezen a téren legalább annyi az értetlenség és anomália az új zenével
kapcsolatban, mint bármely más területen, ha nem sokszorosa annak. Kezdjük
azon, hogy a hagyományos ének- technikával – bel canto
– egyáltalában nem is lehet mai zenét énekelni. Ha igaz az, ami az előadások
folyamán többször elhangzott, hogy a mai zenét csakis az ember teljes
odaadásával lehet interpretálni, beleértve az ember teljes fizikumát, nemcsak
szellemet, akkor ez sokszorosan igaz az énekesre vonatkozóan. A mai
szerzők grafikonos kottáit, ahol a kottakép csak körülbelül adott (mint
pl. Schönbergnél, Webernnél, akinek műveiből Sziklai Erika jóvoltából
nekünk is volt alkalmunk az évad folyamán ízelítőt kapni), képtelenség
„énekelve” visszaadni, a szó klasszikus értelmében. Ennek kifejezéséhez olyan
emocionális telitettség kell, amely állapotban klasszikus
értelemben „énekelni” nem is lehet. A dallamvonal annyira egységes egész a
szöveggel és az érzelmi tartalommal, hogy így énekelve nem is lehet pl. a
színpadon rosszul játszani, mert nincs külön éneklés, és külön színpadi játék. Óriási
távlatokat nyitott meg Jolanda Rodio
előttünk, s szavai annál megrázóbbak voltak, minthogy egy ilyen például
felvetett hang-grafikont le is énekelt. De ez a kifejezés egyszerűen
inzultus az ő produkciójával szemben, mert nem leénekelte, hanem meghiúsította
fejünk felett, vagy a jó ég tudja, milyen szavakkal lehetne leírni azt a
hatást, amit bennünk keltett ez a nem is éneklés, hanem egy tehetséges embernek
gyönyörű hangon valló teljes megnyilatkozása. Döbbenetes volt. Csak az a
kérdés, hogy utánozható, tanítható-e ez a művészet. Ő azt állította,
hogy Dániában, egy Hellerup nevű városkában,
ahol tanít, s ahová a világ minden tájáról jönnek hozzá növendékek, igen jó
eredményeket ért el a zenének ilyen tolmácsolása területén, főleg néger
énekeseknél. Felkértük, hogy bővebb cikkben ismertesse pedagógiáját a „Parlando” olvasói számára, amit készséggel vállalt, de
megjegyezte, hogy ez nem ér sokat, de szívesen jönne el Magyarországra előadássorozatot,
tanfolyamot tartani. Óhajtják-e ezt az olvasók?
A
vitát követő plenáris záróülésen a Munkaközösség vezetője
összefoglalva ismertette a Hivatásos Zenészképzés c. Munkaközösség tevékenységet.
Czövek Erna