Parlando 1964/7.-8.,
38.-40. p.
A kotta- és
könyvkiállításról
Az
ISME – a Zenei Nevelés Nemzetközi Társasága – hatodik ülésszaka keretében kiállítás
is nyílt az Építők Rózsa Ferenc Művelődési Háza városligetre
néző szép, levegős folyosóján. Nemzetközi kiállítás: hazánkkal együtt
tizenkét nemzet nyújtott szemléletes áttekintést zenei nevelési
eszközeiről, elveiről, eredményeiről; betűrendben:
Argentína,
Ausztria, Bulgáría, Csehszlovákia, az Egyesült Államok, Franciaország, Jugoszlávia,
a Német Demokratikus Köztársaság, a Német Szövetségi Köztársaság, Románia és a
Szovjetunió. (A betűrend tárgyilagossága szabályozta a „békés
egymás-mellett élésnek” ezt a komoly szemléjét.)
A kiállítás, természetesen az ISME konferencia tematikájának
volt mint egy vizuális illusztrációja. Az uralkodó tematika
– a zenei nevelés. De nemzetenként megnyilvánult magán
e tematikán belül is az „egyéni (ezúttal nemzeti) profil” és egyben a didaktikai
tárgykör valamelyes változó kiegészítése. A népi zene meghatározó jellege hagyta
nyomát, olykor még a kották külső képén is, az argentin, a bolgár, a jugoszláv,
a román, a szovjet anyagon. A klasszikus hagyomány emlékei komoly kiadványokban
vonultak fel az osztrák, a cseh, a nyugatnémet tárlaton, a szovjet kiállításban
a nagy nemzeti iskola csúcsalkotásai szinte reprezentatív képviseletével. Klasszikus
elméleti irodalom emelkedett ki a francia gyűjteményből, gazdag módszertani
literatúra kötötte le a figyelmet az NDK anyagában, népszerű monográfiák
sora a román könyvek közt, az ifjúsági zenekarok bő programja az USA
kollekciójában. Az elemi zeneoktatás színes gyűjteményei szinte minden tárlón
szembeszöktek. A „népszerű” hangszerek (akkordeon, gitár, a német nyelvterületen
a „Blockflöte”) műsoraiban a klasszikus és népzene átdolgozásai mellett a legújabb
„klasszikusok”, Bartók, Sztravinszkij is helyet találtak. Foglalkoztatta a figyelmet
a legújabb avantgardisták termésének néhány extravagáns kiadványa: Stockhausen
vagy az amerikai Earle Brown néhány kissé megbökkentő kottaképe. Lekötötték
a szemlélőt olyan művek, mint a francia Messiaen írásai, vagy az
Orff-iskola kiadványai. Joggal forgattak feszült érdeklődéssel a szovjet
művek közt a szovjet zeneműkiadás és zenetudomány kitűnő és
jelentős kritikai Liszt-köteteit, – és így lehetne még soká folytatni a
sort a pedagógiai és tudományos kiadványok sűrű rendjein át. Szerencsére
e gyűjtemények java, a kiállítók áldozatkészségéből, ajándékképp itt
maradt és a szakemberek rendelkezésére fog állani. (Az állami kottakölcsönzőnél megtekinthető. A
szerk.)
De nemcsak a könyv- és kottaanyag gazdagsága
késztette új meg újabb visszatérésre az érdeklődőket, hanem a képi bemutatás
tablói is – a középpontban a Német Demokratikus Köztársaság hatalmas, szinte
egyetemes vizuális „enciklopédiájával” zeneoktatásuk külső-belső
felépítéséről, adatairól, módszereiről és – amennyire az ábrázolás
képes erre – szelleméről. Elragadó fényképek mutatták be a szovjet,
vilniuszi zenekonzervatórium fiatalságának muzsikálását, színes anyag állított
meg a csehszlovák tabló előtt, pontos és szemléletes áttekintést adtak a
bolgár zeneéletről és oktatásról képes-szöveges illusztrációik – és végül
teljes rendszerességgel a magyar zenei nevelés rendszerét felvázoló (Bécsben is
kiállított) hatalmas tablók és megkapó fotográfiak.
Bízvást mondhatjuk: ebben a színeiben, jellegében,
szellemében és bőségében is oly kiemelkedő, matériában is feltűnést
keltett hazai kiállításunk (és ezzel: zeneoktatásunk, zenekultúránk) külső-belső
gazdagsága. A látogatót mindjárt elinduláskor idegen nyelvű reprezentatív
zenetudományi kiadványaink impozáns gyűjteménye fogadta; mely a
muzikológia magyar jelentős alkotásaival, köztük a népzenetár hatalmas
köteteivel folytatódott. Könyvekben, kottákban, tananyagban, iskolákban, az
énekes és hangszeres
irodalom minden ágának
szinte a teljesség illúzióját nyújtó bőségében – a rendezők éltek a
vendéglátó nagyobb helyzeti lehetőségeivel, a népszerű ismeretterjesztő
művektől az elmélet és tudomány számottevő tanulmányain át a kispartitúrák
immár impozáns soráig. Hanglemezgyártásunk is színesen válogatott gyűjteménnyel
hívta fel a figyelmet zenei életünknek erre a szépen fejlődő ágára.
Mint a konferencia előadásai, vitái, bemutatói, hangversenyei a magyar kiállítás
is méltónak igyekezett mutatkozni a magyar zene és zenei nevelés mestereihez, Liszthez,
Bartókhoz, Kodályhoz.
Tizenkét
nemzet zenei nevelése és, ezen túlmenően, zenei élete, ha más-más profillal
is, egy közös cél szellemét sugározta ezen, a hatásából ítélve, sikeres kiállításon:
ez acél – a zene gazdag eszközeivel, a muzsika „fegyvertárával” harcolni az
egészséges (egészségesebb), tártlelkű, békés, a művészetben emberséget
kereső emberért, emberiségért, jövőért. Egy cél – és más-más utak. És
ha felemelő volt is zenekultúránk, művészetünk és nevelésünk széleskörű
és meggyőzött elismerésével találkozunk mindenfelől –, az sem kevésbé
fontos és maradandó élményünk a konferencia és a kiállítás alkalmából, hogy – tanulnivalónk
is akad még, mindenfelől – valamit, amit magunkévá tehetünk, féltőn óva
a magunkét. Csak látogassunk minél többet idegen utakra-tájakra az otthoni „táj”
melegével és biztonságával szívünk körül…
Az
ISME kiállítása, úgy éreztük, ebben a szellemben a békés egymás-mellett élés
szép szimbóluma volt.
dr. László Zsigmond
*
A kiállítás sikere
elsősorban a rendezők: Veszprémi Lili és dr. László Zsigmond szakavatott,
lelkes munkáját dicséri.