Parlando
1964/7.-8., 34.-37. p.
A mintatanításokról
A
budapesti ISME konferenciájának egyik legérdekesebb színfoltja a reggelenként 8.00-8.45-ig
tartott mintatanítások sora volt. A konferencia magyar anyagának tervezésekor
még bizonytalannak látszott e kora reggeli mintatanítások sikere. Beigazolódott
azonban, hogy nekünk módszereinkről nem beszélnünk kell, hanem tettekkel –
azaz valóságos tanításokkal – kell bemutatnunk munkánk milyenségét és eredményeit.
Már az első napon reggel, az óvodai bemutató alkalmával láthattuk, hogy
külföldi vendégeinket ez a sorozat milyen nagy érdeklődéssel vonzza, s
hogy magunknak is milyen hasznos és értékes egyszer betekintenünk néhány
példamutató tanárunk műhelyének titkaiba. Sokan, sokfelé, sokféle módon foglalkozunk
az országban zenei neveléssel. Egyesek közismereti iskolákban, mások a zenei
szakképzés sokágú területén, ismét mások a tanári pályára képeznek. Most végre
itt volt az alkalom arra, hogy a külföldiekkel együtt rendezett kongresszus
keretében egymással is találkozhassunk, együtt hallgassuk meg egyes
kiváló kollégánk bemutatását. Sokakban érlelődött meg a gondolat, hogy
ilyen összejövetelt milyen hasznos lenne például 2-3 évenként „kicsiben”, országon
belül tartani.
Zene
az óvodában
– volt az első bemutató óra, vezette Forrai Katalin. Három gyermekcsoport
következett egymás után, előbb a 3-4 évesek, majd a 1.-5, végül az 5-6
évesek csoportja. A munkamenet progresszív emelkedése világosan láttatta a
módszer lépcsőzetes haladását kezdettől a pentaton hangsor hangjainak
szolmizált énekléséig, felismeréséig, ritmikai elemek terén pedig az egyenletes
járás, lüktetés, a 2-es és 4-es metrumok énekeltetése, felismerése volt a
gyakorlás lényege. Ezen kívül az első csoport magas és mély hangokat különböztetett
meg (oktáv), a második a hangszínt figyelte (halk, erős), a harmadik a
tempót észlelte lassú-gyors váltakozása folyamán. A bemutatón bőséges dalanyag
vonult végig, ezernyi játékos ötlet színezte, mint pl. a név visszaéneklése
előbb szöveggel, majd szolmizálva, később játékkal összekötve, metallofonnal, dobbal élénkítve, stb. Forrai Katalin
türelmes, nyugodt és következetes munkája szépen kibontakoztatta a gyermekek képességeit,
és szuggesztív pedagógiai egyénisége számos szívderítő pillanatot szerzett
a hallgatóságnak. Egyben számot adott arról,
Képek a Forrai Katalin
által vezetett zenei óvodás csoport bemutató foglalkozásáról
hogy milyen
alapos, szinte lélekelemző gondoskodással lehet a kisgyermek zenei
képességeinek mélyére hatolni.
A
bemutató órák sorozatának második tagja Salamon Ilona zenei
előképzős csoportja volt a Fővárosi Zeneiskolai szervezet
XXI. ker. csepeli körzetéből. E bemutató órák előkészítése során
ügyelni kellet arra, hogy az előképző anyaga kellő mértékben
különbözzék a zenei óvodáétól, azaz szemléltetően ábrázolja azt a progresszivitást,
ami egyébként jellemzője egész metodikai építkezősünknek. Így azok az
elemek kerültek előtérbe, melyek a dallami és ritmikai mozzanatok
részleges összekapcsolását kívánják, azaz szimultán módon szemléltetik azok
megtanításának menetét. Nagyobb hangsúly került a hangok írásban való
rögzítésére, a relatív szolmizáció és hangneves
olvasás összekapcsolására, írására, – ez tudvalevőleg éppen a külföldi
hallgatóság számára az egyik legérdekesebb terület. Salamon Ilona ügyesen és
világosan vezette végig a jelenlevők előtt az előkészítős
gyermek hangkészletének kialakulását az ötfokúságon át a hétfokúságig, ritmikai
elemek tekintetében pedig sorra vette mindazokat az ismereteket, melyekkel
tanév végéig a gyermekeknek rendelkezniük kell, és valamennyit bemutatta a
gyakorlás szemszögéből is. Változatos és színes gyakorlatai során a
gyermek memóriájának fejlődését, a felidézési készség kibontakozásának
igényét is nyomon követhették a hallgatók.
A
harmadik alkalommal immár világhíres iskolatípusunk, a zenei általános
iskola munkájából kaptak ízelítőt a konferencia résztvevői.
Hazánk legrégibb zenei általános iskolája, a kecskeméti, mutatta be munkáját
egy V. osztály órájának keretében, melyet Czeizner
Katalin vezetett. Az óra anyagát – a bemutató órák koncepciójának alapján –
ezúttal nemcsak magyar népzenei anyag képezte, hanem a gyermekek számot
adhattak arról, hogy más népek dalaiban is mennyi re otthonosan mozognak. A
magyar és idegen dalok összehasonlítása, azok sajátosságainak felismerése és
egybevetése értékes és emlékezetes pillanatokat nyújtottak a hallgatóknak. Az
óra fénypontja akkor volt, amikor Kodály Zoltánnak ez alkalomra írott
gyakorlatát – melyet a Mester zárt borítékban nyújtott át a tanárnőnek – játszi
könnyedséggel és kifogástalanul elénekelték első látásra! Ez a mozzanat – mint
már annyiszor, külföldieknek a zenei általánosokban tett látogatása alkalmával
– itt sem maradt maximális hatás nélkül.
Zenei
nevelésünk miniatűr keresztmetszetének a negyedik napon reggel fontos állomása
volt a Szilágyi Erzsébet leánygimnázium csoportjának ének-zene órája, M. Katanics Mária vezetésével. Anyagként a 16-18. századi
magyar zene, annak szerzői, zenéjük jellemzése, összefüggései egyéb
népzenei és műzenei vonatkozásokban, kerültek sorra. Számtalan zenei példa
– szinte nem hangzott el mondat zenei szemelvény nélkül – tette az órát a hallgatóság
számára érthetővé és élménnyé. A leányok oly természetesen és olyan átélt
előadással muzsikáltak, hogy a legmagasabb szintű középiskolai zenei
nevelés terén szebb példát nem is mutathattak volna. A rendelkezésre álló 45
perc alatt áttekintették az egész régi magyar zenetörténetet, és eljutottak – a
zenehallgatást is belekapcsolva – Mozart: A-dúr hegedűversenyének egyik
verbunkos részletéig. Az óra lezáró mozzanatát így a magyar zene és a nyugati
műzene ölelkezése jelentette.
Az
ötödik napon reggel a pécsi Szakiskola egyik szaktanárképzős csoportjának
szolfézs óráját hallottuk Agócsy László irányítása
mellett. A korál szerepe a barokk zenében volt a téma, és mint ilyen sok
alkalmat adott arra, hogy a növendékek minél több oldalról mutassák be tudásukat
mind szolfézs, mind elméleti téren. Egyúttal lehetőségük volt a kamaraszerű
vagy szolisztikus muzsikálásra. Agócsy
László ihletett vezetése és elmélyült szakmai felkészültsége segítségével
minden rejtett szépség kitárult a növendékek előtt. Az anyag feldolgozásában
a bemutató óra kissé feszélyezettebb jellege miatt adódó nehézségeken rendkívül
tapintatosan és gondosan segítette őket át. Ez a meghitt légkör az óra
végére addig fokozódott, hogy a közönség alig várta bekapcsolódását az
előre jelzett közös énekbe. Nem lehet meghatódottság nélkül emlékezni
azokra a percekre, amikor a szerte a világból összesereglett vendégek magyar
kollégáikkal együtt ki magyar szöveggel, ki szolmizálva, ki eredetiben, ki dúdolva
– Bach egyik korálját énekelték.
Az
utolsó nap reggel, mintegy tanítási órán kívül, a zenei nevelést a szórakozásba
ültetve, klubfoglalkozást hallhattak a résztvevők. Az Országos
Filharmónia igen népszerű és jól bevált ifjúsági zenei klubjai közül Lukin
László mutatott be egyet. Résztvevői általános iskolás korú gyermekek
voltak. A foglalkozás keretében – mint ez általában lenni szokott – hangversenyek
megbeszélése, egyéni hangszeres szereplés, rejtvények, jutalmazások kerültek sorra.
Érdekessége volt még, hogy Lendvai Kamilló zeneszerző eljött a gyermekek
klubjába, és hallás után betanította egy új dalát. A rejtvény során a gyermekek
olyan kérdéseket kaptak, hogy milyen nagy külföldi zeneszerzők jártak
hazánkban. Kitűnő témaválasztás ilyen konferencián elhangzó bemutató
alkalmával! Hadd kíséreljük meg ezen az úton is a rólunk alkotott „balkáni” és „keleti”
képek megváltoztatását. Biztos vagyok benne, hogy a magyar hallgatóknak is
meglepetésére és örömére szolgált egyszer áttekinteni: hazánk a maga földrajzi
helyzetének ellenére is mennyire benne van az általános zenetörténet
vérkeringésében. Lukin László alapos tájékozottsága, utánozhatatlanul eredeti
és derűs, humoros, kissé ironikusba hajló hangvétele az ezernyi pont közül
ugyan nem sokat juttatott az idegen nyelvűek számára, de a foglalkozás
lendülete és varázsa, még ha a nyelvet nem is értették, a gyermekeket és
hallgatókat egyaránt magával ragadta.
Eddig
a bemutatókat vezető tanárok munkáját emeltem ki. De meg kell dicsérni a remek
gyermekeket és ifjakat! Fegyelmezett, mintaszerű munkát végeztek,
pontosan, figyelmesen, és mégis fesztelenül – vagy legalábbis a fesztelenség
látszatával – dolgoztak. S ezzel, most már mondhatjuk: világszerte, irigylésre méltó
növendékként ismertették meg magukat. Többen a külföldi kollégák közül
egyenesen lehangolva távoztak a bemutató órákról azzal az érzéssel, hogy ezt a
színvonalat ők sose fogják elérni. E lap hasábjain is hangsúlyozni kívánom:
mi magunk sem áltatjuk magunkat azzal, hogy minden óra, minden tanár, vagy
minden csoport ilyen. De van ilyen, és nemcsak ez a hat, hanem még sok. Mert
különben nem lehetne, vagy nem lehetett volna eddig sem olyan általános eredményeket
a zenei nevelés terén elérnünk, mint tettük. Viszont az sem volna baj, ha még
több ilyen jó munka lenne. És ha nem kellene egy egész nemzetközi
kongresszusnak összejönnie ahhoz, hogy jobban megismerjük egymás munkáját, és
jobban megbecsüljük saját értékeinket.
Szőnyi Erzsébet