Parlando
1964/7.-8., 17.-21. p.
A
MUNKAKÖZÖSSÉGEK MUNKÁJÁRÓL
Zene
az iskolában
Ebben
a témakörben összesen kilenc előadás hangzott el a konferencián.
Ezek
között szerepel többek között a „Zenei nevelés a magyar általános iskolába”",
”Zenei nevelés Hirosima iskoláiban”, „Zenei nevelés Cleveland gyógypedagógiai
iskoláiban” című. A többi előadás még az esztétikai
nevelésről, az iskolai zenekarok munkáiról, a dzsessz oktatásáról, az új
zeneművek iskolában történő tanításáról és a magyar középiskola zenei
neveléséről szóltak, melyeket különböző országok képviselői
exponáltak.
A
„Zenei nevelés a magyar zenei általános iskolában” téma előadója Friss
Gábor volt. Ismertette az iskola célkitűzéseit, óratervét. Kiemelte, hogy
eme iskolában történő zenetanulás többlet órája más (közismereti) órák
minőségét nem csökkentheti. Példákon bizonyította be (iskolája tanulóinak
egy csoportja közreműködésével) a relatív szolmizáció
dó-váltásából eredő könnyebb kottaolvasás elsajátítását. Hivatkozott arra
a tantervi előírásra, hogy az iskolában történő zenei nevelés gerincét
a magyar népzene képezi. Népdalaink néhány példáján mutatta be a modális sorok szolmizációs lehetőségeit. Példákon ismertette a
magyar népdal szerkezeti sajátságaiból adódó forma elemek megtanításának – mint
a formai gondolkodásra való nevelésnek – egyik módját. Az előadó több éves
tapasztalata alapján ismertette azokat az eredményeket, melyeket tanulói a
zenével való intenzívebb foglalkozással egy időben, más tantárgyakban is
elértek. Így: a tanulók számolási készsége fejlettebb. A zenei ritmus szinte
egész testüket átjárja. A ritmuselemek, s azoknak kombinációs lehetőségei
gyorsabb megértést, tisztább matematikai látást eredményeznek. A ritmusdiktálás
fejleszti a megfigyelő képességet, az emlékező és utánzó készséget és
a fantáziát. A halláskészség fejlődése kiváló alap a nyelvtanuláshoz, a
kottaírás a manuális készség fejlődését, a kézügyesség megszerzését segíti
elő. A közös éneklés, az egymáshoz való alkalmazkodás, a kollektív
felelősség gyorsabb kialakulását teszi lehetővé stb. Ugyanakkor
mindezek a képességek észrevétlenül fejlődnek ki az ének- és zeneórák
tantárgyi feladatának megvalósítása mellett úgy, hogy a zeneórák még a
kikapcsolódás és pihenés perceit jelentik a tanulók számára a többi tantárgyak között.
Megállapítható,
hogy az ének-zenei tagozatú általános iskolák tanulmányi eredménye jobb a
normál iskolákénál.
Végezetül
néhány didaktikai eljárást mutatott be tanulóival az emlékezet és a gondolkodás
rugalmasságának fejlesztésére, az előbbire visszhang-tapsolással, kánon
tapsoltatásával és énekléssel, az utóbbira a többszólamú karéneklés közbeni
szólamcserékkel mutatva meggyőző szemléletes példát.
Prof.
Minoru Jamamoto (Hirosima, AN
egyetem, Japán) „Zenei nevelés Hirosima iskoláiban” címmel tartotta meg
előadását. Bevezetőjében meleg hangon köszönte meg azt a segítséget,
melyet a japán tanárok kaptak az ISME elmúlt évi 5. (tokiói) konferenciáján. Elmondta,
hogy Japánban. 6 osztályos elemi iskola van, melynek első-második
osztályában 3-3 óra, a III.-VI. osztályában 2-2 óra használható fel a zenei
nevelésre hetenként. A hat osztályos elemi iskolájukban az énektanítás
mindenütt hangszeres tanítással is kapcsolódik. Ezek a hangszerek japán népi
hangszerek (Mint tudjuk, minden iskolában megvan a teljes Orff instrumentárium is!) A továbbiakban megjegyezte, hogy úgy
látják, a japáni hagyományos (klasszikus) zene nem a jövő zenéje számukra.
Minden erejükkel segítik a fiatal zeneszerzőket és pedagógusokat saját új
zenéjük megteremtésében.
Iskolai
zenei nevelésük legfontosabb célkitűzéseit a következőkben látják: Szeressék
meg a gyermekek a zenét, legyenek képesek azt értékelni, fejleszteniük kell a
gyermekek zenei alkotó tevékenységet, javítani kell a zenei ízlést stb.
Mindezek érdekében a gyermekeket valamely hangszeren is megtanítják játszani.
Igen nehéz és fáradságos munkát végeznek – mondja Jamamoto
professzor – a japáni pedagógusok a tehetséges gyermekek felkutatásában.
Az
előadás folyamán hallottuk a japáni gyermekek hangszeres játékát és a
hirosimai iskolások kórus éneklését is. Az előadást hangos film és színes
felvételek egészítették ki.
Elisabeth Davies Kondorossy (Cleveland, Ohio, USA), a clevelandi gyógypedagógiai
iskolák zenei neveléséről beszélt. Előadása elején azt fejtegette,
hogy milyen hasznos szolgálatot tesz a zenetanulás a testileg fogyatékos
gyermekek nevelésében. A zene önbizalmat kelt, sok esetben vigaszt jelent,
elősegíti a szabadidő helyes kihasználását.
A
gyermekparalízisben megbetegedett és a vak gyermekek zenei nevelését énekléssel
és hangszerrel végzik. Türelmes, kitartó munka nyomán meglépő eredmények
születtek már. A clevelandi iskolákban még a süket gyermekeket is nevelik
zenére. E gyermekek képzését korábban kezdik, hogy lépést tudjanak tartani később
az ép hallásúakkal. A képzés lehetőségeit arra a tényre építették – mondja
Kondorossy asszony –, hogy még a süket gyermek is
hall valamit. A zenei hangokat színes gömbökkel jelzik, amelyek különböző
nagyságúak. A nagyság különbség a hangmagasság jelzését szolgálja. A tanítás
módszerére utalva elmondta, hogy a zenei hang érzékelésére a színes gömb
megjelenésével egy időben zongora hangot is leütnek. Az ilyen módon való
gyakori ismételgetés szín- és hangkombinációt hoz létre, mely alapon
később az egyik komponens felidézése a másik tudati megjelenését vonja
maga után.
Robert
L. Cathey zeneigazgató (San Francisco, Kalifornia,
USA) „Fiatal zeneszerzők az amerikai középiskolákban” címmel, a modern
zene megértésének egyik módjáról számolt be. Az amerikai Ford alapítvány
kezdeményezésére és tervei szerint az ifjúság számára modern zenét
komponáltatnak fiatal, érdemes zeneszerzőkkel. Ennek az elgondolásnak a
megvalósítása történt Seatlle-ben (Washington)
1959-62-ig, ahová Michel White ifjú komponista került tanárnak. White először
az ifjúság zenei képességének vizsgálatával, zenei tevékenységének megfigyelésével
foglalkozott. Majd zenét szerzett az ifjúság számára. Személyes irányításával
és részvételével folyt a művek betanítása és előadása. Rendkívül jó
hatású és eredményes volt a zeneszerző és az interpretálók ilyen
bensőséges kapcsolata; igen hatékonyan segítette elő az ifjúság zenei
fejlődését, a modern zene megszerettetését és a sikeres előadást.
J.
Gembinszkája (Szovjetunió), a
moszkvai 112-es számú általános iskolában végzett zeneesztétikai
nevelésről számolt be.
Bevezetésképpen
arról tájékoztatta hallgatóságát, hogy a Szovjetunióban az esztétikai nevelés
kérdéseit a társadalom nagy figyelemmel kíséri. Sok nyilvános értekezleten
vitatták meg az általános iskolában folyó esztétikai nevelést. Az értekezletek
tanúsága szerint az egész iskolai életnek igényt és aktivitást kell támasztania
a gyermekben az esztétikum iránt. Az esztétikai nevelés egyik fontos
tényezője a zenei nevelés.
A
Művészeti Nevelés Intézete mellett működő Pedagógiai
Laboratórium munkatársai az énektanárokkal együtt a zenei nevelés tervszerűbb
megvalósítására törekednek. Cél a jó hallás, a kifejező tiszta éneklés és
karéneklés, és a zenei fogékonyság kifejlesztése. Már az alsó osztályokban – aktivizáló
módszerekkel – arra nevelik a tanulókat, hogy természetes szép hangon, tiszta
intonációval és természetes kifejezéssel énekeljenek, egyben uralkodni tudjanak
a hang erőssége és az egész kollektíva jóhangzása felett. Ebben a munkában
nagy szerepe van a tanulók kritikájának önmaguk tevékenységévei szemben.
Dr.
Iván Polednak zenetudós (Prága)
előadásának címe: „Nem hagyományos zenei területek az alapfokú zenei
nevelés tananyagában”.
Érdekes,
javaslatokkal teli előadását azzal a megállapítással kezdte, hogy a
tradicionális zenei nevelésben részesülők nem képesek tájékozódni a modern
népi muzsika területen, mert az iskolai tananyag jelenlegi példái, a módszer és
az iskola szervezete nem alkalmasak a modern zeneoktatásához. Ifjúságunk a
modern zenével lépten-nyomon, spontánul találkozik. Azonban ez nem elég a
modern zene megismeréséhez. A modern zene tanítását szervezetten kell végezni,
mint ahogyan ezt tettük és tesszük a tradicionális zenével. Miután az oktatás
folyamatában nincs mindenre időnk, ne törekedjünk arra, hogy a tanulókat a
zene minden területével megismertessük, hanem csak a legfontosabbakkal.
Előadásában
javaslatot tett a korszerű zenetanítás fő témáira. Éspedig a következőkre.
1. a klasszikus és romantikus zenének, mint alapnak a tanítására, 2. a
jelenkori zene és 3. a modern népi muzsika és az Európán kívüli zene tanítására.
(Ez utóbbin a dzsesszt értik.) Szerinte a dzsessz az európai és az Európán kívüli
népi zene közös produktuma. Evvel a zenével, ennek létezésével számolnunk kell.
Szorosan összefonódott ez a muzsika a modern népi zenével. Sajátságos hangja és
hatóereje van a dzsessznek.
Az
előadás folyamán arról is tájékozódhattunk, hogy a fenti zenetanítási
programot a csehszlovák 1-9 osztályos általános iskolákban 1960/61-től már
ki is próbálták, A 8. osztályban a tradicionális népi zenével foglalkoznak, a
9. osztályban a tanított zene több-kevesebb kapcsolatban van a dzsesszel, vagy
a tanított anyag maga is dzsessz. Ezt a tantervet nyilvánosan pozitíven
fogadták, de az oktatók felkészületlensége miatt a gyakorlati megvalósításban
nehézségekkel találkoznak. E nehézségek ellenére is úgy látják, hogy ez az út
célravezető lesz.
Dr.
Polednak összefoglalójában érintette a tánczene jelentőségét,
mint az ifjúság zenei nevelésének egyik mindennapos tényezőjét. Erre utalva
szorgalmazta – az egyoldalúság elkerülése érdekében – a zenei nevelés skálájának
a tánczenével való bővítését.
„Zene
a magyar középiskolákban” címmel Dobrai
István tartott előadást. E témában szóba került az iskolai esztétikai
nevelés jelentősége és ezen belül az ének-zene tantárgy szerepe.
Ismertette az előadó a tantárgy célját, feladatát, majd rátért az iskolai
zenei foglalkozás formáira. (Éneklés – karéneklés, zenehallgatás, aktív
zenélés.) Ismertette a készülő új gimnáziumi tanterv leglényegesebb
vonásait, hangsúlyozva a zenei nevelésben érvényre juttatandó zenei élmény
fontosságát, mint az új ének-zenei tanterveink egyik leglényegesebb követelményét.
Foglalkozott továbbá az előadó a gimnáziumi normál és ének-zene tagozatos
óratervekkel. Végezetül örömmel állapította meg, hogy ének-zenekari mozgalmunk
a középiskolai aktív zenélés nyomán nagy fejlődésnek indult. Ezt igazolja
a sok ifjúsági együttes, amelyek hazai bemutatókon, fesztiválokon, külföldi
találkozókon és versenyeken számottevő elismerést vívnak ki
évről-évre.
Prof.
dr. Hella Broock (Greiswald,
NDK), az új zeneművek vizsgálatának iskolai módszertanához adott
jelentős gondolatokat, Hangsúlyozta az új zene fontosságát a zenei nevelésben.
Szerinte nagyon szükséges, hogy az új muzsikát elemezzék is a tanulók. Keltsen
az új zene emóciókat, aktív élményekhez vezessen, mert csak így válik
érthetővé. Az új zenének a szocialista humanizmus szellemében kell
nevelő hatásúnak lennie.
E
nevelői célok elérése érdekében kell a zeneműveket kiválogatni, éspedig
olyanokat, melyek tiszta érzés és tiszta gondolati mondanivalót tartalmaznak,
amelyek a valóságot sokrétűen, emocionálisan tükrözik, és megvédenek az
absztrakció zsákutcái ellen.
Lényegesnek
tartja az előadó a zenei befogadóképesség, és emlékezet fejlesztését és a tanulók
reprodukáló tehetségét.
A
tanulók öntevékenysége azt jelenti, hogy az első iskolai évtől kezdve
improvizáló készségüket is fejleszteni kell. „A modern zene befogadásához
elő kell készíteni az ifjúságot – mondotta az előadó. Ezért a tanítás
folyamán a hagyományos ritmuselemeket, dallami elemeket és harmonikus elemeket
ki kell bővíteni a modern zene irányába.”
A
„Zene az iskolában” munkaközösség záró vitáján szovjet, magyar, német, bolgár,
francia, argentin, amerikai küldöttek szólaltak fel. A vita részint a modern jó
és rossz zene problémáját kutatta, részben a modern zenének az iskolába való
bevitele körül folyt. Egyes hozzászólók hangsúlyoztak az iskolák jó, modern zeneanyaggal
való ellátásának fontosságát, melyhez az ISME segítségét kérik. Némely
vélemények nem tesznek különbséget régi és modern zene között, szerintük jó és
rossz zene van csak, s amennyiben a jó dzsessz ennek a feltételnek megfelel,
szükséges annak tanítása. Mások véleménye szerint nem való egyelőre az
iskolába a dzsessz, abból csak a ritmust és az improvizációt szabad felhasználni.
Egon Kraus, az ISME főtitkára a hozzászólások
intervallumaiban az érintett kérdésekre adott válaszában többek között arra is
kitért, hogy az ISME 1953 óta működésével azon fáradozik, hogy a nemzetek
békében és megértésben jöjjenek egyetértésre e kérdésekben, majd ígéretet tett
az ISME által ismeretterjesztő modern zenei lemezek kiadására.
E
témakör munkaközösségének vezetője dr. Karl D. Ernst (Hayward, Kalifornia, USA), a munkaközösség záró vitáján a
következőkben foglalta össze az előadások lényegét: „Megállapítható,
hogy különböző országokban, különböző szervek, különböző módon
irányítják a zeneoktatást. Egyes helyeken (pl. Magyarországon) különleges
iskolák is vannak. Sajnos, számos országból nem áll rendelkezésünkre
áttekinthető anyag”.
Ezután
kitért a jó előadóművész és jó pedagógus előnyös szintézisére,
majd így folytatta: „Megállapítható, hogy vannak nehézségek a zenének a
közismereti iskolába való bevitelével kapcsolatban. Általános probléma, ami
eldöntésre vár: mi a leglényegesebb tanítani való az iskolában?” Az elhangzott
előadások nyomán megállapítható, hogy a művészeteknek – s ezek
között a zenének is – nagy szerepet kell tulajdonítanunk az ember formálásában,
az ember nevelésében. Iskolai vonatkozásban is el kell döntenünk, milyen
zenét, milyen mértékben oktassunk, mivel a vélemények ebben a kérdésben is,
mint sok másban, igen különbözőek. Sokan vannak a zenepedagógusok közül,
akik csak a XIX. század zenéjével foglalkoznának legszívesebben, mások meg
éppen csak a népzenével.
A
jelenlegi zene problematikájával kapcsolatban megállapította, hogy világszerte
sok pedagógus nem érti meg, vagy idegenkedik a modern zene megismerésétől.
Éppen ezért az ISME-nek többet kellene tennie a jelenkori
zeneoktatás különböző módszereinek megismertetéséért. Hangsúlyozta, hogy
a zenepedagógusoknak a jelenkori zene problémájával és annak megértésével is
szükségszerűen foglalkozniuk kell. A dzsesszről szólva kiemelte,
hogy sokszor került szóba az előadások folyamán – nem mindig egyforma megítélésben.
Egyes előadók véleménye szerint úgy is túlteng a dzsessz, tehát a vele
való foglalkozás felesleges. Más előadók véleménye szerint pedig, ki
kell dolgozni a dzsessz megismerésének és megítélésének programját.
Kalmár Márton