Parlando
1964/7.-8., 52.-57. p.
Az összhangzattan megújításáról
A
konferencián több ízben és több országból hangzott el az a vélemény, hogy a hagyományos
zeneelmélet tanítás elavult. Ezzel szemben itt is, mint más alkalmakkor is,
szolfézstanításunk világszerte – főleg zenei általános iskolai vonalon – nagy
sikereket arat. Ebben a perspektívában még inkább fontosnak tartjuk, hogy e
kérdéssel foglalkozzunk. Az alábbi tanulmány a problémát új oldalról közelíti,
s vita-alapként szolgálhat az összhangzattan tanítás megújításához.
*
A
zeneoktatás megújítására irányuló törekvések az utóbbi években
észrevehetően megerősödtek, talán nem is csak nálunk, Magyarországon.
Ezen belül felmerült az a nézet is, hogy az összhangzattan tanítása céljaiban
is, módszereiben is revízióra szorul, mivel az általános zenei viszonyok
megváltozása következtében az összhangzattan szerepe, feladatköre is
megváltozott a 200 év előtti helyzethez képest. Erről a
kérdésről a PARLANDO 1960. jan.-ápr. számaiban hosszabb cikksorozatom jelent meg („A klasszikus
zene harmóniavilágának elemei”). Bár bizonyos részletproblémákat illetően azóta módosultak nézeteim, a cikksorozat főgondolatait,
s különösen a következő észrevételeket ma is érvényesnek találom: 1. A
tradicionális összhangzattan célja nem a praktikus harmóniaérzék fejlesztése,
hanem a tudományos összefoglalás. Elrendezése és módszere e célból következik –
2. Zenei anyagának szerepe pusztán illusztratív. – 3. Gyakorló példái
zeneietlenek, s a növendéktől kevés igazán zenei jellegű munkát
kívánnak. – 4. A növendékek harmóniai fantáziáját nem bontakoztatja ki,
sőt inkább merevíti a négyszólamú, kötött faktúrájú, egy-egy-ellen
szerkesztésmód.
Tornyos
György szerint is: „egyre többen érzik, hogy az összhangzattannak a hagyományos
módszerrel való tanítása több szempontból nem kielégítő”. („Az
összhangzattan tanításáról”, PARLANDO, 1961. január-február.) Kifogásait így
foglalhatnánk össze:
Mindeme
kifogások jogosnak látszanak, sőt továbbiakat is felsorolhatnánk.
Foglalkozzunk
most néhánnyal közülük kissé részletesebben is:
Összhangzattan helyett a
harmonikus érzék fejlesztésére lenne szükség.
Az
összhangzattan ma összefoglaló, tudományos jellegű stúdium. A gyakorlati
feladatok inkább a kifejtett tételek megértését kívánják elősegíteni és
ellenőrizni. Hogy az összhangzattan ilyen lett, az azokból a zenei
viszonyokból következett, melyek kialakulási korát jellemezték. Véleményem
szerint azonban ma már ki kellene terjeszteni az összhangzattan fogalmát és
hatókörét. Nem elég egy alapjában változatlan összhangzattant modernizálni
(többnyire inkább csak külsőséges módszereiben), hanem át kellene
tekinteni, s ha kell, meg kellene tervezni a harmonikus érzék kifejlesztésének egész
folyamatát a zenetanulás kezdetétől a legfelső fokig. Meg kellene
állapítani, hogy mikor, s hogyan kezdődik meg az, amit a harmóniaérzék
fejlesztésének tekinthetünk, s milyen állomásokon keresztül jut el az „összefoglalásig”.
Az összhangzattan tanulásának teljes időszakát kellene tehát
megterveznünk.
Az
első lépéseket természetesen az alsó fok szolfézsoktatásának keretében
tesszük. Ez azt jelenti, hogy az eddigi értelemben vett összhangzattant
szervesen egybe kellene építeni a megelőző szolfézzsal.
De továbbmenve: mivel az összhangzattant szeretnénk az eddigieknél még sokkal
inkább akusztikus alapokra helyezni, szükségszerűnek látszik, hogy e
stúdium a magasabb fokon is olvadjon egybe a szolfézzsel.
Az
összhangzattan tanítás e szerint a zenetanításban kezdettől végig húzódó
szál lenne, s az a teoretikus összefoglaló stúdium, amit ma összhangzattannak
hívunk, az egész folyamatnak kicsiny, s nem is legjelentősebb állomása.
Az összhangzattan
oktatás felépítésének módja
Az
összhangzattan ma elterjedt felépítése következik eredeti szerepéből. Világos,
tudományosan könnyen áttekinthető rendszerbe kívánja foglalni az összes – legalábbis
egy bizonyos korban használt – harmóniai elemeket. „Legegyszerűbb”
jelenségnek a hármashangzatot tartja, s ebből kiindulva egyre bonyolultabb
alakzatokhoz jut.
Hogy
minden tanításnak az egyszerűből kell kiindulnia, ez nem vitatható.
Ám
el kell gondolkoznunk két visszásságon: Vajon ami logikailag, intellektuálisan
egyszerűbb, az egyszerűbb-e a valóságban is? Egyszerűbb az
akusztikus érzékelés számára is? Egyszerűbb-e a harmonikus érzék
kifejlesztésének, illetve kifejlődésének logikájában is? Hallásunknak
valóban primerebb a IV. fokú hármas a II. fokú szextnél? Bonyolultabb-e a II. fokú
hármasnál az V. fokú szeptimakkord csak azért, mert „négyes hangzat”? A legkomplikáltabb
alterált akkord is egyszerűbb a legegyszerűbb figurált
váltóhangos stb. alakzatnál. (Hiszen e „figurációkat”
a legtöbb összhangzattan szinte utolsó fejezetében tárgyalja.)
Azt
hiszem, a válasz minden kérdésünkre tagadó. S ha az intellektuális-tudományos
összhangzattant érzékfejlesztő összhangzattan váltja fel, akkor ennek belső
logikai rendjébe is a valódi akusztikus-zenei logika diktálja majd.
Felmerülhet
még egy további kérdés: nem szegényíti-e el tanításunkat,
zenei szempontból, ha nagyon ragaszkodunk az „egyszerű” anyaghoz a tanulás
kezdetén? Ha eleinte csak eleve felállított határok közt mozgó zenével foglalkozhatunk,
nem tesszük-e ki magunkat annak a veszélynek, hogy ilyen zene nem is létezik, s
kénytelenek vagyunk határaink betartása végett magát a zenét kirekeszteni?
De
tehetünk-e másként? Elképzelhető-e olyan megoldás, mely meghagyja a
kezdetet „egyszerűnek”, s mégsem kezd hozzá a zeneirodalom reménytelen szelektálásához,
oly mákszemnyi edénnyel méricskélve, mely egy csepp vizet sem tud magába
fogadni?
Úgy
gondolom, hogy van ilyen megoldás. Bátran magunk elé kellene állítani a teljes
zenei jelenséget, de csak olyan mélységig szemlélni, amennyit az illető
fok megenged. Úgy dolgozni tehát, hogy – kissé egyszerűsítve fogalmazom: –
nem az anyag nehezedik, hanem a mi szemléletünk lesz egyre részletezőbb.
(Természetesen azért kiválaszthatnánk a zeneirodalomból azokat a példákat,
amelyek egy vagy más jelenséget legszembetűnőbben alkalmazzak, de nem
törekszünk arra, hogy a zenei anyag ezen kívül semmi mást ne tartalmazzon, s
nem változtatjuk, vagy kurtítjuk meg ennek érdekében.)
De
megengedi-e maga a zene szerkezete az ilyen eljárást? Nemcsak megengedi, de
megkívánja. Az összhangzattan tanításnál kialakíthatnánk a következő
hármas lépcsőt (s ez a fokozatosság magának a zenének sajátosságaiból
következne): funkciószemlélet – funkcionális hangokkal való foglalkozás – akkordika.
Ma
már egész sereg tanár tanítási gyakorlata igazolja, hogy a funkcióérzék
fejleszthető az összhangzattani értelemben vett akkordismeret nélkül, az
előtt is. A funkció-szemlélet egyszerre veszi birtokába az összhangzattan
egészét, valamennyi hármas-négyes hangzatával, alterációival,
késleltetéseivel, váltóhangjaival együtt. Egyszerre adja a teljességet s az
egyszerűséget. Teljességet, mert egyetlen harmóniai jelenséget sem kell kizárni
belőle (hogy szélső példát hozzak: akár egy nápolyi akkorddal is
kezdhetem a szubdominánssal való ismerkedést), de
ugyanakkor egyszerűséget, mert ezt a teljességet egyszerű szempont
szerint kell birtokba venni.
A
következő lépés azokkal a hangokkal való barátkozás lenne, amelyek egy-egy
funkció megvalósítására, létrehozására alkalmasak. Ezekkel a „funkcionális
hangokkal” való foglalkozás a mai tanításból szinte teljesen hiányzik, holott
számottevő haszonnal járna. Ez még mindig megelőzhetné a
tulajdonképpeni akkordtant, azt tehát, amivel a mai összhangzattan indul.
Ez
a hármas – persze a gyakorlatban összefüggő – lépcső, s ezen belül a
zenei jelenségeknek akusztikus-érzékelési logika szerint való csoportosítása
megoldhatná a felmerült dilemmákat.
Stílusproblémák
Stiláris
tekintetben két ellentétes nehézség mutatkozik. A szokásos összhangzattan nem
határolja körül elég világosan stíluskörét, s így oda nem illő zenei
elemeket vegyít a példáiba, ugyanakkor viszont kanonizálja a bécsi klasszicizmust,
s elzárja minden más stílus elől az utat. Véleményem szerint e bajon két
megoldás együttes alkalmazásával lehetne segíteni:
A
szolfézsban bevált stíluselvet át kellene transzponálni az összhangzattanba is.
Kézenfekvő, hogy – mint az eddigi általános gyakorlatban is történt – a
bécsi klasszicizmus összhangzattanából induljunk ki. A tanítás első
időszakában szigorúan ebben a stíluskörben kellene maradni, tegyük hozzá,
nemcsak harmóniailag, de formailag, melodikailag,
szerkesztésmódban stb. ugyanígy. Viszont nem kellene a tanulásnak e szakaszában
az összhangzattan valamennyi jelenségével foglalkozni. Elég lenne pl. a teljes
funkciórendszer általános, globális érzékelését, az első modulációk, az egyszerűbb
T, S, D megvalósulási módok (inkább csak dúrban) hallási megismerését elérni.
Ezután áttérve a barokk stíluskörbe a modulációs körök bővítése, a rejtett
modulációs akkordok meghallgatása, a funkciók differenciáltabb megvalósítása,
az ún. mellékfokok megjelenése következhetne. A prebarokk stílusvilág nyújtana a legjobb alkalmat a
hármashangzatrendszerrel való alapos foglalkozásra (természetesen már nem a
klasszikus harmóniarendszer értelmében), a romantikus összhangzattan viszont
átvezethetne a modern harmóniavilág megismerésébe, mely szükségszerűen
utolsó állomás, hiszen az előző stílusok harmóniavilágát nemcsak
túlhaladja, hanem magába is olvasztja.
Úgy
kellene azonban adni minden stíluskört, hogy ne kanonizáljuk az illető „összhangzattant”,
hanem hagyjuk nyitva az utat minden más összhangzattan felé. Nem arra gondolok,
hogy az anyag egységét előreutalásokkal, több stílus közös jelenségeinek
ismertetésével bontsuk meg. Az ilyen – kétségkívül hatásos – utalások tanuló
fokon inkább zavart keltenek. De törekedni kellene arra, hogy a tanításnak
szemléletmódja legyen nyílt. Nem tanítanék általános érvényű szabályokat,
nem adnék olyan „logikus” magyarázatokat, melyek logikáját egy másik stílus
eljárásmódja cáfolja, igyekeznék feltüntetni a zenei lehetőségek
gazdagságát, s a hármashangzatos szemléletet egy mozgékonyabb szemléletmóddal
váltanám föl, vagy legalábbis egészíteném ki (erről részletesebben majd
alább).
Gyakorlási módok
Az
összhangzattan gyakorlataiban és szerkesztési eszményében szűk határok
közé szorítja a növendéket. Legtipikusabb módszerei (példák kidolgozása, zongorázása
és a „harmóniai analízis”) meglehetősen öncélúak, a zongorázás központi
szerepe amúgy is eltúlzott. Úgy gondolom, hogy a növendék aktivitási
területének lényegesen növekednie kellene, elsősorban e sokirányú akusztikus,
improvizációs, továbbá a hangzáskultúrát elősegítő gyakorlatokkal. A
gyakorlatoknak szorosabb kapcsolatot kellene tartani az előadói praxissal.
Fontosnak látom a gyakorlási módok szaporítását (de sohasem öncélú,
összhangzattan-virtuóz értelemben!), hogy a növendék az összhangzattanban ne
bizonyos kisszámú eljárás-mechanizmus rutinizálását
lássa, hanem a zenei jelenségekkel való mély barátság létrejöttének sok egyéb
közt egyik eszközét.
Abban
ma már sokan egyetértenek, hogy a négyszólamú, kötött szerkesztésű, ún. szűkfekvésű (s meglehetősen „zongorásan”
elképzelt) szerkesztési eszményt az élő zenére jellemző sokféleségnek
kell felváltania. Különféle, vagy akár változó szólamszám, teljes szabadság az
ún. „fekvések” tekintetében – ezek az élő zene lényeges ismertetőjegyei.
Az összhangzattan zárt, metafizikus formulái a zene gazdag lehetőségtárának
egyetlen, s csak ritkán szükséges megvalósulásai.
Az
is valószínű, hogy az összhangzattanban az élő példáknak a tanpéldákhoz
való aránya az előbbi javára fog megváltozni, nemcsak az illusztráló
anyagban, hanem a gyakorlatban is. A gyakorlásnak is lehetőség szerint
formás, harmóniailag és egyéb zenei szempontból meggyőző anyagon
kellene folynia, sőt minél inkább a zeneirodalomból vett példák alapján.
Ezáltal persze nem arra fog elsősorban irányulni a figyelem, hogy illusztrálja-e
szabályainkat, kategóriáinkat a „példa” (s nem is fogjuk eszerint kiszűrni
a zeneirodalmat), hanem hogy mi történik itt, most, ebben az egyedi esetben. Ne
feledjük, hogy a tudomány és a művészet között az egyik legjelesebb
különbség éppen az egyedinek eltérő megítélése és kezelése.
A hangszeresek és
hangszeres tanárok véleménye
Meg
kell állapítani, hogy a hangszeres előadóművészek nagy része szerint
az összhangzattan fölösleges erőbefektetés. Azt állítják, hogy ők
hangszerükön nem kvintszextakkordot játszanak, hanem
bizonyos hangokat, s alig érezték, hogy az ún. harmóniai analízis segítette
volna őket a hangszerjátékban (persze a példazongorázás még kevésbé). Ennek
megfelelően a hangszeres tanárok jó része „melléktárgynak” látja az összhangzattant,
sőt olyan melléktárgynak, amely elrabolja az amúgy is kevés időt a
gyakorlástól. Az ellenérzéseket az osztályozási konfliktusok csak tovább
erősítik.
Ne
foglalkozzunk most azzal, hogy mennyiben támadható, s miben túloz ez a
fölfogás. Meg kell állapítanunk, hogy az efféle vádakban sok igazság is van. Ha
a hangszeres tanár, illetve az előadóművész alig látja hasznát az összhangzattannak,
ebben legalább annyira bűnös az összhangzattan-tanítás, mint a hangszeres
művész.
Az
összhangzattan valóban sok tekintetben öncélú lett. A tanítás legfőbb
célja: előkészíteni a növendéket a következő összhangzattan vizsgára,
vagy felvételire. A következő iskolafokozat felvételi követelménye
szentség, még akkor is legfőbb útmutató a tanításban, ha valaki nem ért
egyet vele. A tanítás célja sokszor nem a zenei gyakorlat, hanem maga az
összhangzattan.
A
zenei jelenségeket a növendék az összhangzattan tudományos logikája szerint kénytelen
látni, s nem egymásra hatásukban, úgy, ahogy azok megszülettek a zeneszerzőben,
s újjászületnek az előadásban. (Ezt szokták bár vulgárisan, de némi
igazsággal úgy fogalmazni, hogy Beethoven sem gondolt rá, hogy most szekundakkordot
komponál.)
Ami
súlyosabb: az összhangzattan tanítása során a harmóniával kapcsolatos legelemibb
előadói problémák sem kerülnek elő. A növendék pl. zongorázza az
egyik hármashangzatot a másik után, de az akkordok teljesen kiegyenlítetlenül,
ennek folytán „érthetetlenül”, hallásilag felfoghatatlanul szólnak, s említés
sem történik arról, hogy melyek a kiegyenlített, jól appercipiálható hangzás
„összhangzattani jellegű” teltételei (pl. akkordhangok aránya stb.).
Szerintem
az összhangzattan tanítás legelső szempontja és célja a zenei gyakorlat támogatása.
Nem úgy, hogy egy-egy példát a hangszeres irodalomból kölcsönzünk, hanem úgy,
hogy a gyakorlatokban, a megfigyelésekben, az akusztikus elem uralkodásában
(tehát „módszerekben”) tartjuk fenn a kapcsolatot vele.
A
növendék elsősorban hegedűjén vizsgázik összhangzattanból.
Jogosult-e a
hármashangzatok diktatúrája?
Kétségtelen,
hogy a hármashangzatos összecsengés akusztikus valóság, a zenei menet értelmes
építőeleme, logikus kiindulópont a klasszikus akkordvilág szisztematikus
áttekintésére. Vitatható azonban, hogy helyes kiindulópont-e a tanításban is,
vagy legalábbis: egyetlen helyes kiindulópont-e.
A
hármashangzatos szemléletből ugyanis szervesen következik a
szűkfekvésű, zárt szerkesztésű négyszólamúság hegemóniája
(szinte automatikusan és mereven beugrik már nevének hallatára is az 1., 3., 5. ujj…), továbbá a tanpéldák uralma a tanítás
kezdetén. Olyan élő zeneirodalmi alkotást ugyanis jóformán nem találunk,
melynek értelmes részét csupa hármashangzat alkotná. A hármashangzatos
kiindulásból egy bizonyos merev haladási sorrend is következik: főhármas-mellékhármas-megfordítás-négyeshangzat-díszítő
hangok.
A
hármashangzatok egymástól élesen elváló, merev formációk, szemben az élő
zenével, melyben a harmóniák bensőséges kapcsolatot tartanak egymással,
egy sor „szabad átjárással”. A növendékek nem láthatják át így az akkordika igazi belső kapcsolatait, hanem elkülönülő,
statikus alakzatokként szemlélhetik, s mintegy formulákat alkalmazzak, kezelik
őket. Ily módon megnehezítik az élő zenéhez való közeledést, mely nem
ismer ilyen merev formulákat; megkötik a zenei fantáziát, mert a példák
matematika-szerű kidolgozására ösztönöznek. A hármashangzatos szemléleti
elzárja a modern zene felé vezető utat, mely egész más módon állítja össze
harmóniáit.
Lehetséges-e
más szemlélet, más kiindulópont? Egészen röviden, néhány mondatban, a
részletesebb kifejtést egy másik cikkre halasztva, szeretném felvázolni
elképzelésemet.
Egy
korábbi fejezetben már említettem a „funkcionális hangok” szerepét.
Ezek
megfigyelése és alkalmazása szinte teljesen hiányzik a zenei köztudatból.
Vissza kell adni az egyes hangnak az őt megillető
jogokat, anélkül azonban, hogy összefüggésétől megfosztanánk. Erre csak a
funkció-fogalom alkalmas, melynek semmi köze a hármashangzat-elmélethez. A
funkciórendszer – egyszerűen fogalmazva – bizonyos törekvéseket, utalásokat,
működésmódokat jelent. Ezen szerepek betöltésére mozgékony hangok,
hangkombinációk egész sorozata alkalmas. Legtágabb, legegyszerűbb fogalom
tehát a funkcióé: szemléletünkben ez lenne az alapvető. A funkció funkcionális
képességeket magukba rejtő egyes hangok által valósul meg. Végül az
akkordok: ilyen funkcionális hangoknak sajátos összképet adó
tömörülései.
A
funkcionális hangok elhelyezése egyenkénti és szabad. Egyenkénti, mert az egyes
hangot kiválasztom, valami miatt szükségesnek tartom, szükségesnek hallom,
„egyénileg” is kapcsolatba lépek vele. És szabad, mert minden hangot elhelyezek
valahol a hangzási keretek közt: fenn, lenn, más hangok alá, fölé, közbül; közel,
távol stb. Az egyes hangok tehát nem szívódnak fel a hármashangzatban, hanem
hangegyéniségüket, sajátos mondanivalójukat, tonális asszociációikat érvényesítik
az akkord hangzási egységén belül. Az így kialakuló
hangkombinációk, „akkordok” hármashangzatos szemlélete csupán e hangegyéniségek
koordinációjára, szintetikus látására, egymásra sugárzó erejére hívja fel a
figyelmet.
Nem
tagadom, hogy e pár mondatos leírás nem elég e szemléletmód pontos bemutatására,
még kevésbé a gyakorlati alkalmazás megvilágítására. A jelen cikk kereteit
azonban meghaladná a bővebb fejtegetés. Csupán néhány előnyére
mutatnék még rá.
Nagy
szemléleti szabadságot ad, mert a rögzített statikus formulákat mozgékony lehetőségek
esetről esetre kialakuló (in statu
nascendi) konstellációival váltja fel. Ez a szemléletmód
igen közel áll a modern zene harmonikus látásához, nyitva hagyja tehát felé az
utat anélkül, hogy magában a tárgyban kellene felesleges kitéréseket tenni.
Nem
tüntet ki egyfajta szerkesztési eljárást: a szólamszám, a faktúra terén
teljesen szabad munkalehetőséget ad. Nem tünteti ki az ún. alaphelyzetet a megfordítással szemben, sem az ún. teljes
akkordot a hiányossal szemben. Úgy jut el az egyszerűtől a
bonyolultig, hogy nem kell az első órákat mesterségesen elszegényíteni
primitív hangzási formákkal.
Igen
sokféle gyakorlási, elképzelést, meghallatási módot kínál. Lehetővé teszi,
hogy az összhangzattan felszabaduljon a zongora rabsága alól.
A
hangszeres tanulóhoz közelebb álló nyelven beszél. A zenei feladat a hangszeren
is „funkcionálisan kötött” hangok „szabad elhelyezése”. Az adott problémakör
ismerősebb lesz a nem-zongoristák számára is. Fejleszti azt a hangérzékenységet,
amelyre oly nagy szükség van az előadói praxisban.
Az összhangzattan
megújításának gyakorlati feltételei
A
tanítási eljárások sikere egyrészt a mit (tananyag), másrészt a hogyan
(tanári munka) helyességéri fordul meg. Egyik sem vezethet sikerre a másik
megfelelő működése nélkül. Most csak az első kérdéshez szeretnék
hozzászólni.
Véleményem
szerint ki lehetne építeni az összhangzattannak egy végig zenei anyagon nyugvó,
s mindvégig túlnyomóan zenei munkát kívánó útját. Ennek első fázisát
próbáltam megragadni a Funkciógyakorlómban. (Bevezetés a klasszikus zene
funkció- és formavilágába, Zeneműkiadó, 1960., ill. javított kiadás 1964.)
Úgy
hiszem azonban, hogy az összhangzattannak teljes egészében zenei alapra helyezése
(tehát élő zenei példák túlsúlyával és mindvégig zenei foglalkoztatással)
ma még több ok miatt nem időszerű. Ezért megpróbáltam összeállítani
egy olyan „ideiglenes”, átmeneti összhangzattant, mely ugyan figyelembe veszi a
reális lehetőségek által szabott határokat, de másrészt igyekszik kiküszöbölni
jó néhány általánosságban bírált fogyatékosságot. Remélem, hogy előbb-utóbb
módom lesz kipróbálni ezt az összhangzattant, sőt néhány
érdeklődő kollégám kezébe is eljuttatni.
Dobszay László