Parlando
1964/7.-8., 32.-33. p.
Technikai eszközök a zenei nevelésben
A
XX. század zenepedagógiájával foglalkozva, a pedagógiai módszerek vizsgálatakor,
nem hagyhatjuk figyelmen kívül a technika fejlődését a zeneoktatás
eszközeit illetően. Így elsősorban azokat, melyeket a rádió, a
televízió, a magnetofon, a hanglemez és a film felhasználása biztosít. E lehetőségek
alkalmazásának jelenlegi állapotáról igyekeztek képet nyújtani azok az
előadások, melyek a „Technikai eszközök a zenei nevelésben” címet
viselő munkaközösség keretében hangzottak el.
A
legnagyobb hagyománya természetesen a rádió útján történő zenei
ismeretterjesztésnek van világszerte. A munkaközösség első előadója, Karl
Weber (NSZK) különböző típusokat mutatott be
a rádió zenei ismeretterjesztő műsoraiból. Elsősorban olyanokat,
melyek a modern zenét igyekszenek a hallgatókkal megismertetni, megszerettetni.
Az első felvételen az „Insbruck” kezdetű
régi német dal olyan feldolgozását hallottuk, mely a hagyományoktól eltérően
„modern ízt” adott a régi dalnak, felhasználva az „Orff-technika”
lehetőségeit. A műsor szerkesztői így kívántak alapot biztosítani
a modern zene megértéséhez. – Hallottunk egy Hindemith gyermekoperából, majd
jazz-zene magyarázatot Gershwin: „Rhapsodie in blue”-ja alapján. Legkevésbé tetszett a zeneismertetésnek
az a módszere, melyben a modern zenéről folyó csevegésbe (vitába)
időnként Schönberg (a vita tárgya) is beleszólt. Az ilyenfajta, dramatizált
– nálunk már nem divatos – zeneismertetés a tapasztalat szerint nem visz közelebb
a zene – különösen nem a modern zene – megértéséhez, lényeges összefüggéseinek
megismertetéséhez.
P.
V. Lobanov (Szovjetunió) igen figyelemre méltó
kísérletről számolt be. Kiváló művészek – pedagógusok közreműködésével
olyan hanglemezfelvételeket készítenek, melyeken az előadók elemzik a
művek zenei, technikai összefüggéseit. A példaként bemutatott Beethoven
szonáta néhány magyarázó mondatából arra következtethetünk, hogy valóban mélyreható,
a lényeget feltáró elemzésekről van szó, melyeknek hatása nem
elsősorban az utánzásra való hajlandóságot, hanem az alkotó képzeletet
inspirálja. Hallottunk olyan szolfézs, elmélet tárgyú felvételekből is,
melyek különböző diktandókat tartalmaznak, s igen nagy segítséget
nyújthatnak a hallás utáni egy és többszólamú írás otthoni gyakorlásához.
Érdekes, hogy a diktandók anyagát változatos hangszerekkel játsszák. Az
előadó szerint az a tapasztalat, hogy bizonyos hangszerek hangjára jobban,
másokéra kevésbé eredményesen reagálnak a hallgatók. Csak sajnálhatjuk, hogy e
jól bevált kísérletről, a rendelkezésre álló igen szűkre szabott
idő rövidsége miatt nem kaphattunk bővebb felvilágosítást, Annyit
azonban mindenesetre meg, kell állapítanunk, hogy az ilyen jellegű technikai
segítség elsősorban a levelező oktatásban nagy jelentőségű,
sőt nélkülözhetetlen. Most, mikor hazánkban is előbb-utóbb napirendre
kerül a levelező oktatás megszervezése, a technikai feltételek
megtervezésekor feltétlenül figyelembe kell venni szovjet kollégáink ilyen
irányú tapasztalatait.
Megismertük
Vatislav Beranek
(Prága) rádióadás-sorozat tervét, melyben egyes zenei fogalmak mögött
rejlő összefüggéseket igyekszik kifejteni. Pl. egyik előadásának
témája: a variálás lényege.
Mme
Chivret (Bordeaux) szolfézs órájának felvétele
lényegesen kevesebbet nyújtott, mint amit az előre kiadott ismertetés
ígért, mely alapelvként leszögezi, hogy módszere a legszükségesebbre redukálja
a magyarázatot és a tanulót a hang területére vezeti el. Az audio-vízuálisnak nevezett módszer lényege: vetítő
berendezés és magnetofon segítségével a feldolgozandó anyagot a tanulók
egyszerre látják és hallják. Így e kétoldalú érzékelés hatása eredményesebb.
A
munkaközösség elnöke és magyar részről előadója Ádám Jenő
professzor volt. Témája: „Felnőttek zenei nevelése a rádió és a
televízió útján.” Az előadó sok évtizedes tapasztalata alapján állította
elénk azokat a célokat és lehetőségeket, melyeket a rádió és a televízió
segítségével a felnőttek zenei nevelése terén elérhetünk. Az előadó
kifejtette, hogy a műsorok megszerkesztésénél mindig a zeneileg teljesen
analfabétákat vette figyelembe. A többéves sorozatok („Zenéről mindenkinek” „A skálától a
szimfóniáig”, „Ismerkedjünk a hangszerekkel”) néhány éve a TV-ben is
műsorra kerülnek, természetesen figyelembe véve a vizuális megjelenítés
lehetőségeit.
Összefoglalásként
megállapíthatjuk, hogy még igen sok kiaknázatlan lehetőség rejlik a
technikai eszközök alkalmazása terén. Fontos lenne, hogy az ISME tanácskozásának
eredményeként e tárgykörben az eddigieknél nagyobb arányú munka induljon meg
világszerte.
Szatmári László